وِلایت و وَلایت هردو ماده ولاى یا كلمه ولى به معناى نزدیك و قرب است. ولایت یك نوع خاصى از نزدیكى چیزى به چیز دیگر است كه باعث می شود موانع و پرده ها از بین آن دو چیز بر داشته شود، البته نه همه موانع.
به گزارش منتظران منجی «عج»، جلسه چهاردهم «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که عناوین آن در زیر می آید:
1. خداوند تبارك وتعالى مالك همه موجودات است پادشاه است، پادشاه یعنى حاكم، فرمانروا، حكمران.
2. فرمانروا یعنى هیچ كس جز او حق دستور دادن در هیچ یك از كارها ندارد.
3. هیچ كس جز خدا نه می تواند و نه وجود دارد كه قابلیّت پادشاهى بر سایر موجودات را داشته باشد.
4. وِلایت و وَلایت هردو ماده ولاى یا كلمه ولى به معناى نزدیك و قرب است.
5. ولایت یك نوع خاصى از نزدیكى چیزى به چیز دیگر است كه باعث می شود موانع و پرده ها از بین آن دو چیز بر داشته شود، البته نه همه موانع.
6. كلمه ولى معناى محبوب را می دهد محبوبى كه آدمى نمی تواند نفس خود را از دوست داشتن او و رام شدن در برابر خواسته او جلوگیرى نماید و در برابر خواسته او مطیع می شود.
7. قرآن می فرماید: فَاللَّه هُوَ الْوَلىّ خدا ولى است فقط او مالك همه موجودات و اختیار دار انسان است.
8. ولایت اخص از ربوبیّت است واز شاخه هاى ربوبیّت است.
9. قرآن می فرماید: اللَّهُ وَلىُّ الّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إلَى النّور، خدا فقط ولى مؤمنین است.
10. خود شیطان تحت ولایت خدا است.
11. خداوند قانون روابط بشرى را طورى تنظیم كرده است كه اگر كسى خودش را تحت ولایت خدا قرار داد تحت ولایت او حركت می كند و اگر نخواست خود به خود ظالمین برآن حاكم می شوند.
12. اگر كسى مسلط به فرهنگ فطرت وطبیعت باشد بسیار روى نفس تسلط پیدا كرده است.
13. اگر انسان را جداى از فطرت در نظر بگیریم عبارت است از مجموعه اى از كمالات جمادى، گیاهى، حیوانى.
14. انسان با داشتن جنبه الهى، در آن نفخه است كه از حیوانات فراتر می رود و مظهر كمالات فوق حیوانى می شود.
15. كل این نظامى كه خداوند بنا گذاشته دو عالم بیشتر نیست یكى عالم خلق و دیگرى عالم امر.
16. عالم خلق توسط عالم امر هدایت و تدبیر می شود.
17. اثر نفخه الهى در انسان این است كه به انسان قابلیت رشد نامحدود می دهد.
18. خوشبختى انسان زمانى است كه به خواسته نفسش برسد چون در انسان بی نهایت طلبى است تا به آن نرسد آرامش پیدا نخواهد كرد.
19. انسان به میزانى كه خود را تحت ولایت خداوند تبارك و تعالى قرار می دهد دائماً در حال رشد است و هر مقدار مقاومت از انسان سر بزند به همان میزان از ولایت خدا خارج می شود.
20. در جریان توبه ، انسان خودش را از ولایت شیطان خارج می كند.