www.montazer.ir
پنج‌شنبه 25 آوریل 2024
شناسه مطلب: 2337
زمان انتشار: 8 آوریل 2015
سعادت و شقاوت

سعادت و شقاوت

شقاوت نقطه مقابل سعادت و در حقيقت، ضد آن است، لذا مى‏توان گفت كه حقيقت‏ شقاوت عبارت است از محروم شدن از كمال حقيقى، نرسيدن به قرب الى ‏الله و دور شدن از لذات و بهجت روحى در عالم آخرت و معذب شدن به عذاب الهى . 

سعادت و وصول به كمال اين است كه انسان با حركت اختيارى خود به آن كمال كه دست قدرت آفريدگار در باطن و نهاد او قرار داده است، برسد؛ زيرا انسان فطرتاَ طالب كمال و سعادت است، ولى رسيدن به آن بر پايه اختيار و انتخاب‏گرى انسان نهاده شده است.

"زمانی می توانیم بگوییم یک ا نسان خوشبخت است یا  بدبخت است که بخواهیم خوشبختی و بدبختی را با یک معیار ابدی بسنجیم"

شقاوت نقطه مقابل سعادت و در حقیقت، ضد آن است، لذا مى‏توان گفت كه حقیقت‏ شقاوت عبارت است از محروم شدن از كمال حقیقى، نرسیدن به قرب الى ‏الله و دور شدن از لذات و بهجت روحى در عالم آخرت و معذب شدن به عذاب الهى . 

سعادت و وصول به كمال این است كه انسان با حركت اختیارى خود به آن كمال كه دست قدرت آفریدگار در باطن و نهاد او قرار داده است، برسد؛ زیرا انسان فطرتاَ طالب كمال و سعادت است، ولى رسیدن به آن بر پایه اختیار و انتخاب‏گرى انسان نهاده شده است.

حاصل جستجوی بشر برای رفع محدودیت ها، کاهش دردها و رنج ها و در یک کلام رسیدن به سعادت است. اما براستی سعادت چیست و سعادتمند کیست؟ کلید راه یابی به حریم سبز سعادت در دستان چه کسی است؟

دین به عنوان مجموعه ای از عقاید، اخلاق و احکام مطمئن ترین راهها را برای رسیدن به خوشبختی در گستره حیات دنیوی و جهان پس از مرگ در اختیار ما می گذارد و سعادت این دنیایی را با شاخص خوشبختی های اخروی ارزیابی می کند. بی اعتنایی به نیازها و توشه مورد نیاز در زندگی ابدی مساوی است با شقاوت و بدبختی در حیات جاویدان پس از مرگ. خداوند به ما می گوید هیچگاه در زندگی خوشبخت نخواهید بود اگر خوشی های این زندگی چند روزه ی را در امتداد خوشی های ابدی و زندگی آخرتی تعریف نکنید.

مجموعه مباحث " سعادت و شقاوت" از سلسله گفتارهای "استاد محمد شجاعی" یک تعریف زنده و واقعی را از مفهوم خوشبختی متفاوت از آنچه تا کنون شنیده ایم به ما عرضه می کند. این بحث بررسی نظریات 2000 سال پیش تا این زمان درباره خوشبختی می‌باشد که برمبنای شرح نمط هشتم اشارات بوعلی توسط شهیدمطهری بیان شده است. این دوره کمک شایانی به انتخاب راه صحیح زندگی به همه مردم به‌خصوص جوانان عزیز می‌نماید.

« همه انسانها به دنبال خوشبختى مى‏گردند و هر انسانى فطرتاً از این جهت كه حب به ذات و حب به نفس دارد و علاقه به خودش دارد خوشبختى و سعادت خودش را هم مى‏خواهد. سعادت با لذت و شقاوت و بدبختى با رنج و درد ارتباط نزدیك دارد، یعنى هر جا سعادت هست لذت است و هر جا بدبختى است، رنج است؛ اما عكسش صادق نیست. اینگونه نیست كه هر جا لذت بود، سعادت باشد و هر جا رنج و سختى بود، شقاوت و بدبختى باشد. ما فقط لذتى را سعادت مى‏دانیم كه این لذت اولاً مانع لذت بالاتر نشود ثانیاً لذتی خوشبختى است و سعادت شمرده مى‏شود كه موجب رنج بزرگترى نشود و رنج و دردسر و بلا و عذابى شقاوت شمرده مى‏شود كه مانع رنج بالاتر نشود .

سعادت و شقاوت محورش محور مصلحت است یعنى ما زمانى كه مصالح‏مان تأمین بشود مى‏گوییم سعادتمان تأمین پس اگر كسى خواست با غریزه دنبال سعادت برود، سعادت را نمى‏تواند پیدا كند، باید با عقل یل فوق عقل به دنبال سعادت گشت. به عبارتی سعادت در یک دیدگاه ابدی معنی پیدا می کند. یعنی ما زمانی می توانیم بگوییم یک ا نسان خوشبخت است یا  بدبخت است که بخواهیم خوشبختی و بدبختی را با یک معیار ابدی بسنجیم و انسان را در طول حیاتش نگاه بکنیم نه فقط حیات دنیوی. سعادت انسان با توجه به ساختار وجودی‌اش در گرو این است كه انسان ابتدا باید به نیازهای روحی‌اش ، سپس بدنی و بعد به عوامل خارجی اهمیت بدهد و... .»

برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید. 

برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (سعادت و شقاوت) به قرار زیر است:

  • سعادت و شقاوت حقیقی
  • انسان و حب ذات
  • شئون مختلف انسان
  • تقسیم بندی لذات
  • کنترل فکر در غم ها و مشکلات
  • کنترل آرزوها
  • عوامل خوشبختی و سعادت
  • و...

علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی و فروشگاه مؤسسه منتظران منجی (عج) به آدرس http://montazerstore.ir تهیه نمایند.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed