مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
محبت صادق آن است که انسان کمال را درست تشخيص بدهد و البته وقتى به کمال آگاهى پيدا کند، به آن دل مىبندد؛ مانند محبت به خداوند. اما محبت کاذب آن است که انسان، نقص را کمال بپندارد و بر اساس چنين پندار باطلى به آن کمال موهوم علاقه مند گردد.
محبت، نوعی میل و گرایش باطنی به چیزی است که در دیدگاه ما صاحب کمال است.
"قیمت هر انسانی از نوع ارزشهایی که او برایشان قائل است، از نوع هنجارها و دغدغه ها و معشوق هایش روشن می شود."
محبت صادق آن است که انسان کمال را درست تشخیص بدهد و البته وقتى به کمال آگاهى پیدا کند، به آن دل مىبندد؛ مانند محبت به خداوند. اما محبت کاذب آن است که انسان، نقص را کمال بپندارد و بر اساس چنین پندار باطلى به آن کمال موهوم علاقه مند گردد، مانند محبت غیر خدا؛ مخصوصاَ محبت عالم طبیعت، محبت کاذب و جاذبهاى است که عین دافعه است؛ چنانکه افعیها با نفس کشیدن، برخى از حشرات را جذب مىکنند، اما این جذب نه براى پرورش و کمال، بلکه براى هضم و نابود کردن است؛ زرق و برق دنیا نیز چنین است، انسان اگر به دنیا دل ببندد، دنیا جاذبه دارد و او را به سوى خود جذب مىکند؛ اما این جذب فقط براى این است که او را درهم بکوبد و نابود و سپس به صورت زباله ای دفع کند. ولى ذات اقدس خداوند نه تنها محبوب مؤمنان است، بلکه محب آنان نیز هست و آنان را به سمتخود جذب مىکند تا آنها را بپروراند و احیا کند. محب خدا، عبادات را انجام می دهد، اما نه برای خوشآمد دیگران و نه حتی برای سود و زیان خود؛ او خودی نمی بیند و دلداده خداوند است؛ لذا اگر وظایف بندگی را انجام می دهد، تنها به این دلیل است که محبوب او این اعمال را دستور داده و انجام آنها را پسندیده است؛ به همین دلیل از هرگونه سستی و ناخالصی به دور است.
البته واضح است که محبت، فرع معرفت است و کسی محبوب ناشناخته را دوست ندارد. لذا محبت خدا فرع معرفت اوست و معرفت او هم فرع مجاهده و تلاش در راه اصلاح و تهذیب نفس است. این محبت، با یک ادعای صرف به دست نمی آید؛ بلکه مقامی است که پس از مدتها تلاش و کسب معرفت، حاصل میشود.
بر این اساس" استاد محمد شجاعی" استاد حوزه و دانشگاه، سلسله مباحثی را تحت عنوان "محبت" ترتیب داده اند که این بحث بخشی ازشرح حدیث معراج است که در آن به محبت خداوند و درجات آن و نیز به بایدها و نبایدهای محبت بین انسانها می پردازد. این بحث معمولاَ بعد از بحث مهرورزی توصیه می شود. تقویت روابط عاطفی بین انسان و خداوند و نیز تقویت روابط عاطفی بین انسان ها با یکدیگر از اهداف این بحث است.
از منظر استاد محمد شجاعی« یکی از میزانهای مهم برای رشد انسانی یک انسان این است که اسم رحمان خدا در وجود او چقدر تجلی کرده است. هر چقدر یک نفر بتواند دیگران را دوست داشته باشد، ایمان بیشتری دارد و به خدا نزدیکتر است. یعنی اسم رحمان خدا، اسم رئوف خدا در او تجلی بیشتری دارد. این یک قاعده است که اگر بخواهیم بفهمیم یک نفر چقدر مؤمن است، چقدر واقعاً حزب اللهی است، چقدر به خدا نزدیک است و پیش خدا عزیز است، باید دید که چقدر با دیگران مهربان است. چقدر نسبت به دیگران رأفت و رحمت دارد. البته یکی از آفات مهرورزی که نمی گذارد افراد علیرغم محبتی که به همدیگر دارند به مودّت برسند یعنی محبتشان را ظهور بدهند، تنبلی و بیحوصلگی هست.
در حدیث معراج خداوند تبارک و تعالی می فرماید که محبّت من بر کسانی واجب می شود که به خاطر من همدیگر را دوست داشته باشند و نسبت به همدیگر مهرورزی کنند. محبوبیّت در نزد خداوند تبارک و تعالی مثل همه خواسته های انسان تابع قیمتی هست که یک انسان از خودش سراغ دارد. قیمت هر انسانی از نوع ارزشهایی که او برایشان قائل است، از نوع هنجارها و دغدغه ها و معشوق هایش روشن می شود. اساساً انسان زمانی می تواند با دیگران الفت بگیرد و دیگران را دوست داشته باشد و نسبت به دیگران مهرورزی بکند که رشد انسانی صحیحی داشته باشد و.... .»
برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید.
برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (محبت) به قرار زیر است:
علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، فروشگاه منتظران منجی http://montazerstore.ir به صورت آنلاین، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی تهیه نمایند.
کلیدواژه ها:
آثار استاد