www.montazer.ir
جمعه 19 آوریل 2024
شناسه مطلب: 4697
زمان انتشار: 8 فوریه 2016
فلسفه وجودی شیطان

فلسفه وجودی شیطان

گرچه شيطان دعوت كننده به سوى شر است، اما وجود آن در كلّ نظام هستى، امرى خير محسوب مى شود؛ زيرا ناخودآگاه باعث رسيدن انسان هاى كمال جو به عالى ترين مدارج كمال، در كشاكش جدال درونى ميان حق و باطل مى شود.

یکی از سنّت هاى الهى "امتحان" است؛ به این معنا كه اراده خداوند بر این تعلّق گرفته است كه همه بندگانش را به انحاى گوناگون بیازماید؛ به عبارتی خلقت شیطان هم خود وسیله اى براى آزمایش انسان هاست؛ زیرا انسان با توجه به این مسأله سعى مى كند که با انواع مكر و حیله هاى او مبارزه كند و با كمك و استمداد از عقل و وحى الهى، در برابر انواع توطئه ها و برنامه ها و نیرنگ هاى شیاطین انس و جن مقاومت كند و تسلیم نشود و بدینوسیله به عالى ترین مراتب كمال و سعادت انسانى نایل شود. وسوسه‏ گری شیطان، پس از روی‏گردانی انسان از ندای فطرت و الهامات رحمانی است و كسانی كه با اختیار و انتخاب خود، كفر ورزیده و قابلیت محبت و همراهی با پاك‏ترین انسان‏های روی زمین را از دست داده ‏اند، سزاوار آن هستند كه به وسوسه‏ های شیطانی گرفتار شوند و این خود، نوعی مجازات الهی نسبت به آنان در همین دنیاست.

گرچه شیطان دعوت كننده به سوى شر است، اما وجود آن در كلّ نظام هستى، امرى خیر محسوب مى شود؛ زیرا ناخودآگاه باعث رسیدن انسان هاى كمال جو به عالى ترین مدارج كمال، در كشاكش جدال درونى میان حق و باطل مى شود.

اغواگرى شیطان، تنها در انسان هایى مؤثر است كه جانب شرّ را بر خیر ترجیح مى دهند؛ اما خالصان و خداجویان حقیقى، گزندى از او نمى بینند. چنان كه شیطان خود بر ناتوانى خویش در این زمینه اعتراف كرده است.

فلسفه آفرینش شیطان و نقش او در سیر تکاملی انسان، دستمایه سلسله مباحث "استاد محمد شجاعی"  تحت عنوان "فلسفه وجودی شیطان" شده است. در این مبحث به  چگونگی سود جستن و بهره‌برداری انسان از کید شیطان، حملات چهارگانه شیطان و... پرداخته شده است.

از منظر استاد محمد شجاعی« بودن شیطان یکی از حکمتهای عظیم الهی و از خیرات و برکات دستگاه خلقت است که آیینه ای میشود با وسوسه ­هایش برای اینکه ما بتوانیم قوای خودمان را تشخیص دهیم. در حقیقت این حمله­های شیطان است که نقاط ضعف و قوت ما را به ما میشناساند و ما را برای حیات جاودانه آماده می­کند.

اگر ما امتحان نشویم  و وسوسه­ای وجود نداشته باشد و شیطانی نباشد، انسان به هیچ وجه نمی­تواند خودش را برای بهشت و شرایط زیستی آخرت آماده کند.البته باید توجه داشته باشیم که شیطان نمی تواند با قدرت و تسلط کسی را به جهنم بکشاند، بلکه فقط در حد وسوسه کار میکند و تصمیم نهایی و قدم نهایی را خود انسان بر میدارد. به عبارتی ما میتوانیم بر شیطان غلبه کنیم و وسوسه­های او را پاسخ بدهیم و در مقابل شیطان مقاومت بکنیم، چون شیطان قدرتی بر ما ندارد فقط یک وسوسه ایجاد میکند و یک پیشنهاد و تعارف میکند. شیطان فقط کسانی را میتواند فریب بدهد که خودشان با اختیار خودشان زمام امور را به دست او سپردند و دوست دارند که فریفته بشوند از فریفته شدن از تحریک شدن از وسوسه شدن لذت میبرند و... .»

برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید. 

برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (فلسفه وجودی شیطان) به قرار زیر است:

*   فلسفه وجودی شیطان

*   حملات چهارگانه شیطان

*   علامت انسان مؤمن

*   نشانه های زندگی الهی

*   صفت شکر و رضا

*   میزان و معیار سعادت

*   فقر حقیقی

*    دنیا، باشگاه انسان

*   و...

علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی و فروشگاه مؤسسه منتظران منجی (عج) به آدرس http://montazerstore.ir تهیه نمایند.

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed