www.montazer.ir
شنبه 20 آوریل 2024
شناسه مطلب: 1367
زمان انتشار: 4 ژانویه 2015
کارگاه های آموزشی توحیدی

کارگاه های آموزشی توحیدی

هر چند که شناخت حقیقت ذات خداوند تبارک و تعالی برای انسان غیر ممکن است، ولی از آنجا که آغاز بندگی خداوند شناخت اوست و پایه شناخت خداوند یکتا دانستن خداوند است، قرآن کریم در آیات متعددی راههای خداشناسی را متذکر می شود؛ از جمله اینکه بشر را به تفکر در آیات آفاقی و انفسی تشویق می کند .

خداوند تبارک و تعالی، وجود مطلق و کمال مطلق است که هیچ گونه عیب و نقصی در آن نیست، وجود بی همتایی است که توانایی انجام هر کاری را دارد و به همه اشیاء و موجودات، در تمام حالات و زمانها آگاه است.

    «طلب هر چیزی نشان دهنده موجود بودن آن است ؛ اگر ما چیزی را طلب می کنیم، حتماَ با آن چیز سنخیت داریم»

هر چند که شناخت حقیقت ذات خداوند تبارک و تعالی برای انسان غیر ممکن است، ولی از آنجا که آغاز بندگی خداوند شناخت اوست و پایه شناخت خداوند یکتا دانستن خداوند است، قرآن کریم در آیات متعددی راههای خداشناسی را متذکر می شود؛ از جمله اینکه بشر را به تفکر در آیات آفاقی و انفسی تشویق می کند . مطالعه در هر مخلوقی از نظر قرآن کریم، مطالعه در آینه ای است که با آن خدا را می توان شناخت.

در اهمیت مباحث توحیدی همین بس که پژوهشگران بسیاری را به تفکر و تعقل وا داشته است؛ از جمله متفکران اندیشمندی که در این زمینه قلم فرسایی کرده و سلسله مباحثی را در قالب سخنرانی مطرح نموده اند،"استاد محمّد شجاعی" استاد حوزه و دانشگاه می باشد که در کتابی با عنوان"بازتاب نور" به ترجمه و شرح مختصری از خطبه توحیدی امام رضا (ع) در باب معرفت خداوند پرداخته است . علاوه بر آن بنا بر ضرورت مباحث اعتقادی، این محقق اندیشمند سلسله مباحثی را تحت عنوان" نسیم حیات( 3-2-1 )" ترتیب داده اند که دو دوره اول و دوم در اردوگاه امام خمینی (رضوان الله) در لواسان برگزار گردید که در دوره‌ی اول ضمن شرح یک سوم ابتدای خطبه، شرکت‌کنندگان نحوه‌ی استخراج «اسماء الهی» از طبیعت را عملاً تجربه نمودند که به حق می‌توان گفت که محتوای عالی و بی‌نظیر فرمایشات حضرت امام رضا (علیه السلام) به صورت یک دوره «توحید ناب» ارائه شده است.

از منظر استاد محمد شجاعی « اگر نگریستن به چیزی ذهن ما را به آن سمت سوق داد که این موجود مظهر خدا بوده و هستی اش را از او می گیرد ، ما به سمت درک توحید پیش رفته ایم اما اگر در ذهن خویش برای هر موجود، ذاتی غیر از ذات خداوند در نظر گرفتیم، باید اعتراف کنیم که هرگز به توحید و درک آن نائل نشده ایم».

این پژو هشگر و محقق دینی بر این عقیده است که « همه انسانها طالب کمال بی نهایت هستند و ذات انسان به گونه ای طراحی شده است که تمایل دارد تمام کمالات را از قبیل ثروت، زیبایی، قدرت، علم و جاودانگی را به صورت بی نهایت و یکجا در خود داشته باشد. طلب هر چیزی نشان دهنده موجود بودن آن  است؛ اگر ما چیزی را طلب می کنیم، حتماَ با آن چیز سنخیت داریم، از طرفی طلب هر چیزی نشان دهنده نوعی آگاهی و شناخت نسبت به آن چیز است و ... .»

برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید. 

برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (نسیم حیات) به قرار زیر است:

  • ایمان، همان عجز از درک ذات حق تعالی در مقام احدی است.
  • نفس ما تا در مقابل منشور دنیا و حوادث قرار نگیرد، صفات بالقوه اش را به ظهور نمی رساند.
  • میزان ظهور خداوند در موجودات، به مراتب تجلی آنها بستگی دارد.
  • اصل اصالت تخصص
  • انکار امامت و نبوت، نتیجه یک اعتقاد توحیدی ضعیف است.
  • بسیاری از اسماء خداوند را می توان از نفس خود استخراج کرده و آن ها را مورد بررسی قرار داد.
  • بزرگترین مانع تفکر در صنایع خدا و عدم نگاه صحیح و دقیق به جهان، حجاب عادت است.
  • نهایت غایت انسان این است که بتواند خدا را در همه چیز ببیند .
  • و ...

علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی و فروشگاه مؤسسه منتظران منجی (عج) به آدرس http://montazerstore.ir تهیه نمایند.

میانگین (1 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed