www.montazer.ir
جمعه 26 آوریل 2024
شناسه مطلب: 2335
زمان انتشار: 8 آوریل 2015
مقام رضا

مقام رضا

از مراحل بالای عرفان و توحید، «رضا» است. «رضا» هم نشان دهندۀ اوج محبّت و دلدادگی به خداوند است و هم نشانۀ اخلاص کمال و نداشتن هیچ انگیزه ای جز پسند و خواستِ مولی.اهل بیت (علیه السلام) در مقابل درخواست خدا و تقدیر او کاملا راضی بودند و این را برای خود، کمال می دانستند و با پشتوانۀ «رضا»، هر مشکل و بلا و مصیبتی را صبورانه و عاشقانه تحمّل می کردند.

 

"رضا از شاخه ­های معرفت است، هر چقدر معرفت انسان به خداوند تبارک و تعالی بیشتر می شود، رضایتش نسبت به خداوند متعال بیشتر می شود."

از مراحل بالای عرفان و توحید، «رضا» است. «رضا» هم نشان دهندۀ اوج محبّت و دلدادگی به خداوند است و هم نشانۀ اخلاص کمال و نداشتن هیچ انگیزه ای جز پسند و خواستِ مولی.

اهل بیت (علیه السلام) در مقابل درخواست خدا و تقدیر او کاملا راضی بودند و این را برای خود، کمال می دانستند و با پشتوانۀ «رضا»، هر مشکل و بلا و مصیبتی را صبورانه و عاشقانه تحمّل می کردند.

در مسائل اجتماعی نیز هرگز پسند و رضایت مردم را بر رضای الهی ترجیح نمی دادند و به آنچه تکلیف بود عمل می کردند؛ مهمّ رضای الهی بود، هر چند به خشم مردم می انجامید. کسب رضایت خداوند تبارک و تعالی مراتبی دارد كه رتبه های آن وابسته به عبودیت و درجات بندگی بندگان نسبت به خدای سبحان می باشد؛ هر درجه ای از عبودیت، رضایت متناسب با آن درجه را به همراه دارد؛ به عبارتی رضا عبارت است از اینکه اراده انسان مستغرق و فانی در اراده حق تعالی شود. در مقام رضا، شخص راضی برای خود اراده و قدرتی نمی‌بیند و آنچه از حق تعالی صادر می‌شود، موجب خشنودی اوست و در مقابل تلخیها و سختیها که لازمه زندگی در این دار طبیعت است، هرگز احساس نارضایتی ندارد و با خشنودی و رضایت کامل تحمل می‌کند و آرامش خاصی در قلب خود نسبت به این نوع رنجها دارد.

اطاعت الهی، استغفار، تواضع، صدقه دادن و راضی به قضای الهی بودن از نشانه های رضای خداوند است. سالك با رسیدن به این مقام به وادی عشق و محبت حق وارد می شود و از محبین بلكه محبوبین او خواهد بود.

بر این اساس " استاد محمّد شجاعی" محقق و دین پژوه معاصر، سلسله مباحثی را تحت عنوان "مقام رضا" در 16 جلسه  ترتیب داده اند.

 از منظر استاد محمد شجاعی «رضا دنیا و آخرت انسان را می سازد و باعث می شود که انسان دنیای لذت­ بخش و آخرت لذت­ بخشی داشته باشد. رضا از شاخه­های معرفت است، هر چقدر معرفت انسان به خداوند تبارک و تعالی بیشتر می شود، رضایتش نسبت به خداوند متعال بیشتر می شود و در مقابل سخط و نارضایتی اش در زندگی کمتر می شود؛ از زندگیش لذت بیشتری می برد و آسایش و آرامش بیشتری خواهد داشت. افرادی که در زندگی دائماً ناراضی هستند و دائماَ از شرایط زندگیشان شاکی هستند و بد و بیراه به روزگار می گویند، اینها کسانی هستند که در واقع از خدا ناراضی هستند و به علت ضعف معرفتیشان نمی توانند از شرایط دنیا کسب آرامش و لذت و رضا بکنند. یکی از آثار رضا، همین شیرین بودن زندگی انسان است. خداوند هم فرموده است: خشنودی من در خرسندی تو به قضای من است. یعنی اینکه خداوند تبارک و تعالی وقتی که به دل یک بنده­ای نگاه می کند، می بیند که آن بنده به خاطر قضای الهی از خدا راضی است و هیچ وقت از خدا شاکی و طلبکار نیست. این از شیرین­ترین لحظات زندگی انسان است که خداوند به دل انسان نگاه کند و از انسان خشنود باشد و... .»

برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید. 

برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (مقام رضا) به قرار زیر است:

  • آثار رضایت از خدا
  • رضای عبد از خدا
  • رضای خدا از عبد
  • رابطه معرفت و رضایت از خدا
  • شرط قبولی دعا
  • مقیاس محبت خدا
  • خدا و نگاه ابدی به انسان
  • خدا و انتخاب بهترین برای بنده
  • بررسی رضا در روایات

علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، فروشگاه منتظران منجی http://montazerstore.ir به صورت آنلاین، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی تهیه نمایند.

میانگین (3 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed