مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
تبلیغ مرحله شناساندن و خوب رساندن است. اگر بخواهید یک جا معرفت عمیق و پایداری عمیق نسبت به معارف، به الله و سایر معارف ایجاد بکنید، باید حتماً شهودیش بکنید نه فکری. مهم در تبلیغ این هست که دل قانع بشود.
روش ارایه اطلاعات از یک انسان به انسان دیگر به همان اندازه اطلاعات ارایه شده، دارای اهمیت است. این در حالی است که ارایه دین به یک انسان و یا یک ملت که قرار است تمامی جهان و حتی کائنات را مورد تأثیر خود قرار دهد، امر حقیقتاَ بسیار خطیر و مهم می باشد. بی تردید شیوه های سابق تبلیغ دینی در دنیای امروز چندان موثر نیست. چراکه دین اسلام در طول تاریخ حضور خود در هر جامعه ای، بر اساس شرایط و مقتضیات موجودش مورد تبلیغ قرار گرفته است. ضمن اینکه براساس فرموده قرآن کریم دین اسلام تا روز قیامت در سراسر جهان حضور خواهد یافت. بنابراین عالم دینی می باید زمان و زمین تبلیغ را به خوبی بداند و به سراغ فرصتهای صحیح برود. برای فهم صحیح دینی نیازمند کتاب و سنت و منابع صحیح دینی هستیم. اما باید این منابع را نیز درست بفهمیم و استنباط صحیح داشته باشیم. آموزه های دینی مبلغین نباید راه را برای نفرت و هرج و مرج هموار کند. چراکه اسلام دین عشق و محبت است. پیامبر اسلام در این خصوص از مبلغین دینی خواسته تا بشارت دهند، سهل بگیرند و از پراکندن نفرت خودداری کنند . هرچند که تبلیغ دین امری واجب و ارزشمند است؛ اما در دفاع از دین نباید احساسی عمل کرد. باید تمام ابعاد تبلیغ را در نظر گرفت؛ از این رو بهتر است سیره ائمه اطهار(ع) را در این زمینه، همه جانبه بررسی کنیم. هر کس بخواهد از این دین دفاع نموده یا آن را تبلیغ کند، باید دین را بشناسد، تا دین زدایی نکند.
بنا بر ضرورت این امر مهم، استاد محمد شجاعی مبلغ و دین پژوه معاصر با رویکردی جدید، اقدام به برگزاری دوره هایی تحت عنوان "تربیت مبلغ" نموده است که این دوره با توجه به محتوای دوره مهندسی فرهنگی، اهمیت تبلیغ ونیز ضرورت تغییر در روشهای آن را با پیشنهادهای علمی و مؤثر در اختیار مبلّغین عزیز قرار میدهد.
از منظر استاد محمّد شجاعی« تبلیغ، جنگ داراییهاست. جنگ باطنهاست. بسته به این هست که چه کسی داراییش بیشتر قویتر و ماندگارتر و فطری تر باشد. هر چقدر دارایی یک شخص بهتر، قویتر و ماندگارتر باشد، تأثیرگذاریش هم بیشتر خواهد بود. اساساً یک مبلغ به اندازهای که می داند نمی تواند تأثیر بگذارد، بلکه به اندازهای که دارد، می تواند تأثیر بگذارد؛ به عبارتی این داراییهای یک مبلغ هست که تأثیرگذار و جریانآفرین هست نه صرفاً داناییهای او.
تبلیغ مرحله شناساندن و خوب رساندن است. اگر بخواهید یک جا معرفت عمیق و پایداری عمیق نسبت به معارف، به الله و سایر معارف ایجاد بکنید، باید حتماً شهودیش بکنید نه فکری. مهم در تبلیغ این هست که دل قانع بشود. شما برای اینکه بتوانید رفتارها را کنترل کنید، اول باید افکار را کنترل کنید و اگر کسی بخواهد تسلط در رفتار داشته باشد، اول باید تسلط در افکار داشته باشد.
یکی از خطراتی که مبلغ را تهدید میکند این است که دیگران را به خودش دعوت کند و دیگران از او نتوانند عبور کنند و به الله و معصوم برسند و همیشه وابسته به او شوند و.. .»
برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید.
برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (تربیت مبلغ) به قرار زیر است:
* هر انسانی براساس شناختی و قیمتی که از خودش دارد، انتخاب میکند.
* تبلیغ چند مرحله دارد؛ تصوری، تصدیقی، وجودی.
* هنر یک "مبلغ" این است که اگر بخواهد یک محتوای معین را تبلیغ کند، در آن تنوع ایجاد کنید.
* یک مبلغ خوب مبلغی هست که بتواند هماهنگی در مباحث اسلامی و بین عقیده و روحیه ایجاد کند.
* ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار بر سه عنصر اصلی پیامدهنده (مبلغ)، پیامگیرنده (مخاطب) و محتوای پیام مبتنی است.
* آشنایی با قرآن و منابع قرآنی، جزء نیازهای اساسی یک مبلّغ است .
* کسی که واقعاً عاشق "الله" و معصوم میشود، نمیتواند مبلغ نباشد و نمیتواند به تبلیغ فکر نکند.
* اگر صراط مستقیم را کسی نتواند خوب معرفی کند مفهوم گناه اصلاً جا نمیافتد.
* یکی از اصولی که مبلغ باید بلد باشد آسان کردن و شیرین کردن دین است.
* کار مبلغ، شناساندن خوبیها و تشویق به انجام آنهاست.
و...
علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، فروشگاه منتظران منجی http://montazerstore.ir به صورت آنلاین، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی تهیه نمایند.
کلیدواژه ها:
آثار استاد