مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
شكر در لغت « تصور نعمت و آشكار كردن آن است» و در اصطلاح علم اخلاق آمده است، شكر عبارت است از: شناختن نعمت از منعم و شاد شدن به آن و صرف كردن آن در راهي كه منعم به آن راضي باشد.از اين تعريف، معلوم ميگردد كه شكر، يكي از برترين اعمال و داراي فضيلت بسيار است و از سه عنصر علم، حال و عمل تشكيل ميشود كه علماي اخلاق آن را به حقيقت شكر تعبير كردهاند. علم عبارت از آن است كه بداني نعمت، استقلال ندارد و وابسته به نعمت دهنده است.
"شکر الهی نشانه معرفت انسان به خود و خدای خویش است و مایه آرامش جان انسان و افزایش نعمتهای الهی است"
شكر در لغت « تصور نعمت و آشكار كردن آن است» و در اصطلاح علم اخلاق آمده است، شكر عبارت است از: شناختن نعمت از منعم و شاد شدن به آن و صرف كردن آن در راهی كه منعم به آن راضی باشد.
از این تعریف، معلوم میگردد كه شكر، یكی از برترین اعمال و دارای فضیلت بسیار است و از سه عنصر علم، حال و عمل تشكیل میشود كه علمای اخلاق آن را به حقیقت شكر تعبیر كردهاند. علم عبارت از آن است كه بدانی نعمت، استقلال ندارد و وابسته به نعمت دهنده است.
عنصر حال یعنی، وقتی كه انسان به منعم حقیقی معرفت پیدا كرد و دانست كه نعمت وابسته به اوست، ثمرهاش این است كه از این نعمت، در دل شادی و سروری همراه با خضوع و تواضع ایجاد میشود و امّا سومّین عنصر، عمل میباشد و آن اقدام به چیزی است كه مقصود و محبوب منعم است، این عمل ممكن است با قلب، زبان یا اعضای دیگر انجام شود.
مرحلة مهمّی كه در موضوع شكر مورد غفلت واقع شده مرحلة عملی است. شکر عملی ثمرة دو مرحلة شكر قلبی و زبانی است. به عبارت دیگر، وقتی كه انسان به دل، نعمت بودن نعمت را فهمید و به زبان آن را اظهار كرد و شكر منعم را به جای آورد، حق بر این است كه در عمل نیز شكر خدا را ظاهر نماید. بنابراین « شاكر حقیقی » باید نعمتهای الهیه را صرف رضا و مقصود منعم نماید و همواره باید آگاه باشد كه از نعمتهای خدا در چه مسیری استفاده كند تا مرتكب كفران نعمتهای الهی نگردد.
در این رابطه "استاد محمّد شجاعی" استاد حوزه و دانشگاه سلسله مباحثی را پیرامون این موضوع مهم تحت عنوان "شکر گزاری" ترتیب داده اند که از منظر این استاد محقق و دین پژوه: « شکر در مقابل کفر قرار دارد . کَفَرَ یعنی ستر(پوشاندن)، و شکر که نقطه مقابل کفر است یعنی اظهار خوبی ها و نعمت ها. اظهار الطافی که خداوند تبارک و تعالی و دیگران در حق ما می کنند. کفر یعنی ندیدن خوبیها و نعمتها و ندیدن کمال و حق و پوشاندن آنها، وقتی می گوییم ندیدن، به این معنا است که یعنی اظهارش نمی کنیم. کفر اثرش عذاب است؛ وقتی شما یک چیز خوب را می پوشانید، نه تنها خودت از آن بهره مند نمی شوی، بلکه مانع بهره مندی دیگران هم می شوی. قرآن قاعده اش این است که اگر شکر گزار باشید، یعنی اظهار کنید و خوبیها را پنهان نکنید و آنها را ببینید، نعمت شما حتماَ افزایش پیدا می کند و اگر ببینی و کفران کنی و بپوشانی، دچار عذاب می شوی. اگر کمی دقت کنیم می بینیم که ما در زندگی دچار انواع کفرانها هستیم: کفر نسبت به خداوند، کفر نسبت به معصومین (ع) ، کفر نسبت به نعمتهای خداوند تبارک و تعالی و... . عذاب، ذاتی کفر است؛ مثل نور که هر کجا باشد روشنایی می آورد، کفر هر جا باشد عذاب و درد و ناراحتی و فشار می آورد. از سویی شکر الهی نشانه معرفت انسان به خود و خدای خویش است و از سویی دیگر، مانع وسوسههای شیطان و حملههای او به قلب آدمی است. شکر انسان را در برابر بسیاری از آسیبهای روحی وروانی ایمن میسازد. بدون شکر انواع غمها وناآرامیها روح انسان را احاطه کرده ودرِ انواع بلاها بر روی انسان گشوده خواهد شد و... .»
برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید.
برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده (شکر) به قرار زیر است:
علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی و فروشگاه مؤسسه منتظران منجی (عج) به آدرس http://montazerstore.ir تهیه نمایند.
کلیدواژه ها:
آثار استاد