www.montazer.ir
پنج‌شنبه 28 مارس 2024
شناسه مطلب: 4698
زمان انتشار: 8 فوریه 2016
انفاق و صدقه

انفاق و صدقه

بسیاری از انسان ها گمان می کنند که انفاق فقط به نفع کسی است که مورد انفاق قرار می گیرد، در حالیکه بیشترین سود شامل حال کسی می شود که انفاق می کند. انسان با گذشت از آنچه در اختیار اوست و به آن علاقه مند است در حقیقت از صفات رذیله چون حسادت، طمع و... فاصله می گیرد و به خداوند بی نیاز نزدیکتر می شود

مسأله انفاق و صدقه دادن در راه خدا یکی از مسایل اجتماعی بسیار مهمی است که در کتاب و سنت بارها بر آن تأکید شده و ثواب های عظیمی برای فاعل آن در نظر گرفته شده است .

بسیاری از انسان ها گمان می کنند که انفاق فقط به نفع کسی است که مورد انفاق قرار می گیرد، در حالیکه بیشترین سود شامل حال کسی می شود که انفاق می کند. انسان با گذشت از آنچه در اختیار اوست و به آن علاقه مند است در حقیقت از صفات رذیله چون حسادت، طمع و... فاصله می گیرد و به خداوند بی نیاز نزدیکتر می شود و می آموزد که بهترین چیزهایی را که در اختیار دارد، بدون هیچ چشم داشتی در اختیار دیگران قرار دهد و این نکته روح خداجویی را در انسان بیدار می کند و انسان را از دلبستگی به دنیا دور می کند. بنابراین انفاق مایه رشد و سعادت آدمی است. از موارد دیگری که در مورد اهمیت انفاق می توان بیان کرد، تأکید فراوان قرآن روی این مسأله است. در آیات زیادی از قرآن به مسأله انفاق سفارش شده است انفاق از جمله اعمالی است که جزو اخلاق محسوب می شود؛ اگر برای خدا باشد و از روی ریا و خودنمائی نباشد و مستلزم منت بر گیرنده و آزار وی نگردد و از اموال پاک و محبوب بوده باشد.

بنا بر ضرورت این امر مهم "استاد محمد شجاعی"، استاد حوزه و دانشگاه، سلسله مباحثی را تحت عنوان" انفاق و صدقه" ترتیب داده اند که این مباحث به بیان نقش انفاق و صدقات درساختن فرد و جامعه می‌پردازد. همچنین آثار انفاق و صدقات دربرکت مال و رشد اقتصادی و نیز دفع بلاها به‌ خوبی بیان شده است.

از منظر استاد محمد شجاعی« انسان وقتی صدقه می دهد، چه مادی و چه معنوی، پاک و نورانی می شود و به خداوند شباهت پیدا می کند و در نتیجه به مقام محمود نزدیک می شود. هر چه صدقه بیشتر، مقام محمود بالاتر؛ انسان می بایست یکی از وظیفه هایش در طول شبانه روز، پرداخت صدقه باشد. جهاد مالی و انفاق از راههایی است که انسان خودش را شبیه خداوند تبارک و تعالی می کند و اسم جواد، اسم کریم و سایر اسماء دیگر خدا را با دِهِش و بخشش در وجود خودش تثبیت و حاکم می کند. باید توجه داشت که صدقه صرفاً جنبه مالی ندارد، بلکه هر خیری که از انسان صادر شود، یک صدقه است و آثار صدقه را دارد. ما باید سعی کنیم که وجودمان یک وجود پر خیر و برکت باشد. مفید بودن، جریان داشتن، تراوش داشتن، تجلی داشتن، خیر بودن، به هر نحوی. به عنوان مثال: این که به عیادت یک مریض بروید صدقه است «و عیادتک المریض صدقه» امر به معروف صدقه است، راهنمایی کردن، یاد دادن به مردم، این هم صدقه است. همین مقدار که انسان یک چیزی را از سر راه مردم بردارد یا اینکه یک مشکلی را حل کند، صدقه است. به عبارتی می توان گفت که بر هر مسلمانی واجب است که صدقه بپردازد، زیرا مسلمان باید شبیه خدا شود و به بهشت و بالاتر از بهشت برسد. بنابراین هر چقدر پرداخت شما از طبیعت بیشتر باشد، دریافت تان از فطرت بیشتر می شود و... .»

برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید. 

برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این لوح فشرده ( انفاق و صدقه) به قرار زیر است:

*   مقام محمود و مقام شفاعت

*   اهمیت رضایت خدا از انسان

*   نقش علما و ثروتمندان در توسعه دین

*   ترس و خود داری از انفاق

*   مبنا و میزان رشد

*   رشد بر اساس مختصات وجودی

*   کلید رزق در صدقه دادن

*   مصادیق صدقه معنوی

*   رابطه خوراک فطری و خوراک طبیعی

*   صدقه آشکار و صدقه پنهان

*   واسطه گری در امر صدقه

*   جهاد مالی و مقام محمود

*   و...
 

علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی و فروشگاه مؤسسه منتظران منجی (عج) به آدرس http://montazerstore.ir تهیه نمایند.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed