www.montazer.ir
جمعه 26 آوریل 2024
شناسه مطلب: 841
زمان انتشار: 10 نوامبر 2014
علم و یقین

علم و یقین

فردی که یقین دارد يكسره مراقب اعمالش است چرا که اعتقاد به حساب و کتاب دارد و می داند که خداوند ناظر اعمال اوست. يقين پايه اعمال است و كسب آن از هر چيزي مهمتر است. فرد با يقين اضطراب ندارد، چون دارايي اش را جاي امنی گذاشته است.

اطمینان قلبی و یقینی در کسب سعادت دنیا و آخرت بسیار مؤثر است مسلماً انسان با شک و تردید به هیچ رشد و مقامی در سیر صعودی انسانیت نخواهد رسید."

یقین در دین به منزله سرمایه است و ایمان متوقف بر آن می باشد. سایر علوم شاخ و برگ است و رستگاری در آخرت بدون یقین حاصل نمی شود. حال اگر گفته شود: معناى یقین چیست؟ باید گفت: یقین در لغت علم است كه نقطه مقابل" شك" می باشد و طبق آنچه از اخبار و روایات استفاده مى‏شود به مرحله عالى ایمان" یقین" گفته مى‏ شود و در اصطلاح، یقین، اعتقاد و باور محكم و استوارى است كه مطابق با حقیقت باشد و به هیچ وجه امكان زوال و احتمال خلاف در او راه ندارد. به طوری كه انسان همه چیز را از مسبّب الاسباب بداند و به اسباب توجّه نكند بلكه واسطه ها را مسخّر حقّ و فاقد هر حكم و قدرت بداند و كسى كه بر این اعتقاد باشد داراى یقین است.

نشانه کسى که یقین او قوی است، این است که از بودن هر قدرتی از غیر خدا، بیزاری می‌جوید و استقامت بر اوامر الهی دارد و بر بندگی خدا در ظاهر و باطن پایدار است. بود و نبود، زیادی و کمى، ستایش و نکوهش، عزّت و ذلّت همگی در نظر او برابر و یکسان می‌شود؛ زیرا همه را از یک چشم می‌بیند. اما کسى که یقین او ضعیف و سست باشد، متمسک و متوسل به وسائل و اسباب می‌شود و با این‌کار به نفس خود آسودگی و آسایش می‌دهد. در امور دنیایی از عادات و گفتار مردم پیروى کرده بدون این‌که به دنبال حقیقت باشد. در جمع و نگه‌داری امور دنیا سعی و تلاش می‌کند، اما با زبان اظهار می‌دارد که مانع و معطی غیر خدا نیست و بندگان به آن‌چه روزی آنها است و برای آنها تقسیم شده می‌رسند و تلاش آنها در زیادی روزی تأثیری ندارد، اما این حقیقت را با فعل و قلب انکار می‌کند.

از منظر استاد محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه، که پیرامون این مساَله، سلسله مباحث" علم و یقین" را در 11 جلسه ترتیب داده است « یقین سبب حركت و شك سبب كندی یا سكون می‌شود .فردی که یقین دارد یكسره مراقب اعمالش است چرا که اعتقاد به حساب و کتاب دارد و می داند که خداوند ناظر اعمال اوست. یقین پایه اعمال است و كسب آن از هر چیزی مهمتر است. فرد با یقین اضطراب ندارد، چون دارایی اش را جای امنی گذاشته است. باید دنبال جواب شك رفت و تكبر و تنبلی نكرد، مشكل بسیاری از شكاك ها این است كه شك را بدون جواب در خودشان نگه می دارند.در مواقع شک یا باید متخصص بود كه جواب شك را بدانیم یا اینکه به متخصص مراجعه كنیم. یقین باعث زهد می شود و زهد، آرامش و قدرت در پی دارد .اعمال برای آخرت باید متناسب با آخرت باشد، طمع های دنیایی نیت را خراب می‌كند و دیگر چیزی برای آنجا نمی ماند .نباید فساد یا مرگ فلان استاد روی حركت انسان اثر كند . اخلاص یعنی همه چیز و همه كس را برای خدا بخواهیم و... .»

برای خرید این سی دی از فروشگاه آنلاین مؤسسه منتظران منجی (عج) کلیک کنید. 

در ادامه به برخی از مهمترین عناوین مطرح شده در این سی دی پر محتوا(علم و یقین) اشاره می کنیم:

  • اگر یقین نباشد ارتباط صمیمی با آخرت، با خدا، با معصومین علیهم السلام نداریم.
  • شك یقین را فاسد و دین را باطل می‌كند.
  • یقین علم نیست بلكه یك باور قلبی است ولی ارتباط مستقیم با علم دارد.
  • تردیدها و بُریدن‌ها ریشه در اعمال خود فرد دارد.
  • شهادت دادن یعنی به شهود رسیدن، شهادت دادن غیر از اعتقاد داشتن است.
  • ایمان به وعده‌های خدا كوچك شدن غیر خدا را نتیجه می‌دهد و این از صفات متقین است.
  • انسان به تعداد شك هایی كه كرده توقف کرده و كند حركت می‌كند.
  • باید بی تعصب دنبال حقیقت بود خود خدا تضمین كرده خودش را نشان می دهد.
  • فقط یقین هست كه تمام قوای انسان را جمع می‌كند.
  • و...

علاقه مندان به تهیه این لوح فشرده می توانند آن را از فروشگاه اصلی مؤسسه، محل برگزاری جلسات، نمایشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مؤسسه و سفارش پستی و فروشگاه مؤسسه منتظران منجی (عج) به آدرس http://montazerstore.ir تهیه نمایند.

( این سی دی به همراه سی دی راه شناسی و ضرورت شناخت احکام در یک DVD ارائه شده است. )

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed