www.montazer.ir
پنج‌شنبه 10 ژولیه 2025
شناسه مطلب: 9995
زمان انتشار: 23 ژانویه 2019
| | |
بهترین زندگی ها را چه کسانی دارند؟

بهترین زندگی ها را چه کسانی دارند؟

فیلم

1 - بهترین زندگی ها را چه کسانی دارند؟

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ،

Top

آتش عشق شوهرت را شعله ور کن! (رازهای دلبری از مردان)

بیشتر زنان امروزی نمی‌دانند چگونه شوهر خود را علاقه‌مند و متعهد نگه دارند. پس از مطالعه‌ی این کتاب، این قدرت را خواهید یافت که مرد خود را عاشق و مشتاق زندگی نگه دارید. شما همان زنی خواهید شد که او در سرتاسر عمرش آرزو داشته کنارش باشد.

این گره با دست باز نمی شود

ما انسان ها در دنیایی واقعی زندگی می کنیم دنیایی پر از مسائل و مشکلاتی که روزانه با آنها روبه رو می شویم و بر کیفیت زندگی و لحظه های عمرمان اثر می گذارند. زندگی سراسر مسئله است، همه ی ما در زندگی فردی و اجتماعی خود مسائل و مشکلات گوناگونی پیدا می کنیم. در واقع زندگی چیزی جز روند پیاپی روبه رو شدن با مسائل و تلاش برای حل و فصل آنها نیست؛ بنابراین وجود مشکل در زندگی طبیعی و بخش جدایی ناپذیر آن است.

هنر رضایت از زندگی

خالق جهان و انسان، خداوند متعال است. او برای خلقت خویش، هدفی را اراده کرده است. جالب است که آفرینش انسان، به تصریح قرآن کریم، خود، هدف برخی از خلقت‌های دیگر است. چه بسا ابر و باد و مه و خورشید و فلک و بسیاری از موجودات دیگر، برای بودن ما در این دنیا باشند!

حال، این سؤال مطرح است که هدف از به وجود آمدن خود ما چیست؟

مهارت‌های نشاط در زندگی

همة ما در زندگی با چالش‌ها و مشکلات مواجه می‌شویم، با این‌حال هر کس به شیوة خاص خود به مسائل پاسخ می‌دهد. کسانی که به‌طور موفقیت‌آمیز با مشکلات مقابله می‌کنند، افرادی هستند که خود را به مجموعه‌ای از مهارت‌های مقابله‌ای مجهز کرده‌اند که سه ویژگی برتر آن‌ها عبارتند از:

1. انعطاف‌پذیری: توانایی راه حل‌های مختلف؛

2. دوراندیشی: پیش بینی اثرهای دراز مدت پاسخ مقابله‌ای خود؛

3. منطقی بودن: انجام ارزیابی‌های منطقی و درست.

زندگی بی حدّ و مرز (حکایت الهام‌بخش یک زندگی خوب و با مزه)

اسم من نیک وی آچیچ است. من بیست و هفت سال دارم. من بدون دست و پا به دنیا آمدم، اما هرگز در حصارِ شرایط خود نماندم. من به سراسر دنیا سفر می‌کنم و به میلیون‌ها نفر الهام می‌بخشم تا با ایمان، امید، عشق و شجاعت خویش بر ناملایمات زندگی چیره شوند و به آرزوهای خود برسند. در این کتاب، من تجربه‌های خویش را در مواجهه با مشکلات و موانع زندگی با شما در میان می‌گذارم. بعضی از این مشکلات و موانع، خاص من بوده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها به همه مربوط می‌شود.

تکنیک‌های مثبت و زندگی‌بخش

همة ما در زندگی با چالش‌ها و مشکلات مواجه می‌شویم، با این حال هر کس به شیوة خاص خود به مسائل پاسخ می‌دهد. کسانی که به‌طور موفقیت‌آمیز با مشکلات مقابله می‌کنند، افرادی هستند که خود را به مجموعه‌ای از مهارت‌های مقابله‌ای مجهز کرده‌اند که دارای سه ویژگی برترند، از جمله:

1. انعطاف‌پذیری: توانایی راه‌حل‌های مختلف؛

2. دوراندیشی: پیش‌بینی اثرهای دراز مدت پاسخ مقابله‌ای خود؛

3. منطقی بودن: انجام ارزیابی‌های منطقی و درست.

شناسه مطلب: 4018
زمان انتشار: 19 نوامبر 2015
نقش خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان

نقش خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان

نهاد خانواده در مقایسه با دیگر نهادها از جمله دین،آموزش و پرورش و سازمانهای رسانه ای که تاثیر گذار در تربیت فرزندان هستند از قدیمی ترین و موثرترین نهادهای بشری است که مهمترین هدف و کارکردش تربیت فرزندان است،دید امروز دنیا به خانواده نیز دید به (مرکز تربیت) است. امام علی علیه السلام :به فرزندان خود احترام کنید و با آداب و روش پسندیده با آنها معاشرت نمایید. اولین و مهمترین محیطی که شخصیت و شکل گیری رفتارهای فرزندان را پایه ریزی می نماید خانواده است و اساسی ترین دوران رشد شخصیتی و روانی هر انسان دوره کودکی اوست که گذر مناسب از این دوره تضمین کننده رشد تکاملی وی در مراحل بعدی است.هدف از پرورش فرزند،آماده سازی او برای ورود به جامعه است که با توجه به تنوع ارزشها و آرمانهای فرهنگی جامعه،خانواده سعی میکند الگوهای پرورشی فرزند خود را منطبق با آرمانهای خویش انتخاب کند. همسویی و هم عقیده بودن والدین در انتخاب الگوی تربیتی و پرورشی فرزندان،تعارض در انتخاب رفتار فرزندان را به حداقل می رساند.   الگوهای تربیت فرزندان: خانواده ها را از منظر برخورد والدین با فرزندان می توان به سه گروه کلی تقسیم نمود: 1-خانواده مستبد(خودکامه) 2-خانواده مداراگرا 3-خانواده آزادمنش   1-خانواده مستبد(خودکامه)دارای ویژگی های خاصی هستند از جمله: بررعایت انضباط سخت و مقررات تاکید دارند. تنبیه بدنی را مجاز می دانند. فرزندان را در تصمیم گیری های مسائل جاری خانواده مشارکت نمی دهند. اجرای دستورات را بدون در نظر گرفتن شرایط ،از فرزندان انتظار دارند. احترام به شخصیت فرزندان را موجب کاهش سلطه والدین می پندارند. به احساسات و عواطف فرزندان توجه نمی نمایند. اجازه اظهار نظر به فرزندان نمی دهند. هلوسیوس:کودکان،نادان به دنیا می آیند نه ابله،اما آنان به واسطه تربیت ما بزرگسالان به بلاهت کشانده می شوند. دکتر ساروخانی:خانواده آینه تحولات اجتماعی است. این گروه خانواده ها فرزندانی که پرورش می دهند عموما دارای ویژگی های زیر هستند: احساس حقارت و کوچک بودن می نمایند. شخصیت مستقل ندارند. از خودباوری و اعتماد به نفس کمتری برخوردارند. به توانمندی های خود واقف نیستند. افکار منفی نسبت به دیگران دارند. دارای روحیه حساس و دو جانبه(پرخاشگری یا مطیع بی چون و چرا)می باشند. کمتر به خود متکی هستند. نمی توانند تصمیم بگیرند. استعداد و خلاقیت کمتری از خود نشان می دهند. از نظر اخلاقی رشد کمتری دارند. از انجام یک وظیفه به خوبی بر نمی آیند. دارای اختلالات روانی خواهند شد. 2-خانواده های مداراگر نیز ویژگی های خاصی دارند از جمله: فرزندان آزادی عمل دارند،به طوری که به هر چه اراده کنند دست می یابند. والدین همواره تسلیم خواسته های فرزندان هستند. والدین سعی در برآوردن کامل نیازها و خواهش های فرزندان دارند. تصمیم ها براساس تمایلات فرزندان گرفته می شود. ناکامی و محرومیت برای فرزندان وجود ندارد. این گروه خانواده ها فرزندانی پرورش میدهند که عموما دارای ویژگی های زیر هستند: احترام گذاری به والدین ندارند. مسئولیت پذیر نیستند. وابستگی شدید به والدین دارند. از رشد عاطفی و اجتماعی بسیار پایین برخوردارند. هنگام ورود به جامعه پرخاشگرند. لوس و ننر پرورش می یابند. اگر در گروه پرخاشگر قرار گیرند،احتمال بزهکاری آنها زیاد است. رفتارهای دیگران را مورد پذیرش قرار نمیدهند. خود را مهمتر از دیگران پنداشته و دچار خود بزرگ بینی هستند. 3-خانواده های آزادمنش نیز دارای ویژگی های خاصی هستند از جمله: نظارت و کنترل دقیق بر فرزندان دارند. در تکریم به فرزندان دریغ ندارند. اجازه اظهار نظر و تصمیم گیری به فرزندان می دهند اما به او فهمانده می شود که تصمیم گیری نهایی بعهده خانواده است. در امور خانه با فرزندان مشورت می کنند. با فرزندان برخورد منطقی و مستدل دارند. از تنبیه بدنی پرهیز میکنند. فرزندان را با همه نقاط ضعف و قوت آنها مورد پذیرش قرار میدهند. همیشه گوش شنوایی برای حرفهای فرزندان دارند. زمان مناسب برای هر یک از فرزندان در برنامه های والدین وجود دارد. به توانمندی فرزندان احترام می گذارند. ابراز توجه و محبت به فرزندان دارند.   براساس ماده 16 اعلامیه جهانی حقوق بشر:خانواده رکن طبیعی و اساسی اجتماع است و حق دارد از حمایت جامعه و دولت بهره مند شوند. این گروه از خانواده ها فرزندانی پرورش می دهند که عموما دارای ویژگی های زیر هستند: دارای اعتماد به نفس لازم می باشند. برای کسب استقلال خود تلاش می کنند. دارای ابتکار و خلاقیت و سازندگی هستند. برای ارضاء حس کنجکاوی خود انگیزه لازم را دارند. می توانند مسئولیت پذیر باشند. معمولا تضادی با والدین ندارند. نگران و مضطرب نیستند. از والدین حرف شنوی لازم را دارند. پذیرش احساسات و عواطف دیگران را دارند. فردی آرام با خلق و خوی معتدل هستند. با اندکی تعمق در شیوه تربیتی خود در خانواده،در خواهیم یافت: 1-جزء کدامین گروه از خانواده های(مستبد-مداراگر-آزادمنش)هستیم؟ 2-کدام شیوه را برگزینیم تا فرزندانمان از سلامت روانی و شخصیت مطلوبی برخوردار شوند؟  

، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 2864
زمان انتشار: 2 ژولیه 2015
دوران زندگی امام زمان (عج)

دوران زندگی امام زمان (عج)

دوران زندگی امام زمان حضرت مهدی (عج) به چهار دوره تقسیم می شود: 1-از تولد تا غیبت امام زمان حضرت مهدی (عج): امام زمان حضرت مهدی (عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام زمان حضرت مهدی (عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند. 2- غیبت صغری امام زمان حضرت مهدی (عج): پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260 ق دوره غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 ق ادامه پیدا کرد. در این دوره امام زمان حضرت مهدی (عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداختند. 3- دوره غیبت کبری امام زمان حضرت مهدی (عج): این دوران از سال 329 ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند. 4-دوره حکومت امام زمان حضرت مهدی (عج): پس از ظهور، امام زمان حضرت مهدی (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 1907
زمان انتشار: 9 فوریه 2015
| |
درسی برای زندگی

درسی برای زندگی

مشغله‌‌ها همیشه بازدارنده انسان از تلاش‌های پیش‌برنده است. آفت‌های جسمی و بیماری‌ها، سرعت پرواز انسان را می‌کاهد. خوشبخت کسی است که تنی سالم و فرصت و فراغتی آزاد داشته باشد تا بتواند به آنچه که باید، برسد و دست یابد مشغله‌‌ها همیشه بازدارنده انسان از تلاش‌های پیش‌برنده است. آفت‌های جسمی و بیماری‌ها، سرعت پرواز انسان را می‌کاهد. خوشبخت کسی است که تنی سالم و فرصت و فراغتی آزاد داشته باشد تا بتواند به آنچه که باید، برسد و دست یابد. پیامبر(ص) در سخنانشان با ابوذر، با یادآوری این مطلب، این درس بزرگ را می‌دهد که باید از فرصت‌ها، تندرستی‌ها، توانایی‌ها، فراغت‌ها و جوانی‌ها حدّاکثر استفاده را ببرد. پس از بیان این نکته که بیشتر مردم در دو نعمت، صحّت و فراغت مغبون و زیان دیده‌اند، می‌فرمایند: «ای ابوذر! پنج چیز را قبل پنج چیز، قدر بشناس و غنیمت بدان: جوانی‌ات را، قبل از پیری؛ تندرستی‌ات را، قبل از بیماری؛ دارایی‌ات را، قبل از تنگدستی؛ فراغتت را، قبل از گرفتاری؛ زندگی‌ات را، قبل از مرگ...»1 راستی، چه درس شگفت و بزرگ و حکیمانه‌ای! مگر نه اینکه سرمایه‌های سودآور انسان در بازار زندگی، عبارت است از: جوانی، سلامتی، امکانات مادّی، فراغت و سرمایه عمر؟! و مگر نه اینکه آفت هر یک از اینها، در کنارش بیان شده است؟ اگر بتوانیم در جوانی، کاری برای پیری بکنیم، اگر بتوانیم از تندرستی، بهره کامل ببریم، اگر موفّق شویم مال را در جای درست خود، مصرف و خرج کنیم، اگر از فرصت‌های گرانبها، حدّاکثر استفاده را بگیریم و اگر از عمر گرانمایه، برای خانه ابدی و سرای آخرت، ره‌توشه‌ای برداریم، دیگر چه غم و اندوهی؟ بیشتر زیان‌دیدگان، کسانی هستند که گوهر وقت را رایگان از دست می‌دهند. مگر می‌توان وقت رفته را باز آورد؟... هرگز! از رسول خدا(ص) بشنویم: «ای ابوذر! از اینکه کاری را به آینده موکول کنی و کار امروز را به فردا بیفکنی (تسویف) بپرهیز. تو امروز، در مقابل امروزت هستی. از آینده چه خبر داری؟ اگر فردایی داشتی، برای فردایت چنان باش که برای امروزت بودی و اگر به فردا نرسیدی، بر کوتاهی و قصور امروز، اندوه نخواهی داشت.»2 پی‌نوشت‌ها: 1. «بحارالانوار»، ج 74، ص72. (ُ یَا أَبَا ذَرٍّ اغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ وَ حَیَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ یَا أَبَا ذَرٍّ إِیَّاكَ وَ التَّسْوِیفَ بِعَمَلِكَ فَإِنَّكَ بِیَوْمِكَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ فَإِنْ یَكُنْ غَدٌ لَكَ فَكُنْ فِی الْغَدِ كَمَا كُنْتَ فِی الْیَوْمِ وَ إِنْ لَمْ یَكُنْ غدا [غَدٌ لَكَ‏] لَمْ تَنْدَمْ عَلَى مَا فَرَّطْتَ فِی الْیَوْم‏) 2. همان.

کلیدواژه ها: ، ،

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed