www.montazer.ir
پنج‌شنبه 10 ژولیه 2025
شناسه مطلب: 11567
زمان انتشار: 7 مارس 2020
| | |
بی میلی به الله خطرناک است

بی میلی به الله خطرناک است

فیلم

1 - بی میلی به الله خطرناک است

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 10079
زمان انتشار: 26 فوریه 2019
| | |
نشاط به معنای رقاصی یا فلان برنامه در تئاتر و تلوزیون نیست

نشاط به معنای رقاصی یا فلان برنامه در تئاتر و تلوزیون نیست

رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج از فقه: «اینکه ما مرتّب می‌گوییم نشاط و در صحبت‌ها و گفته‌ها مکرّر بنده تکرار می‌کنم نشاط، بعضی‌ها خیال می‌کنند که نشاط یعنی رقّاصی، که فلان برنامه‌ی موسیقی را یا فلان برنامه را فلان جا بگذاریم، در تئاتر بگذاریم، در تلویزیون بگذاریم تا مردم نشاط پیدا کنند! معنای نشاط این نیست. نشاط یعنی حوصله‌ی کار، نشاط کار، تحرّک، که دل انسان آماده باشد برای حرکت کردن، کار کردن، فعّالیّت‌ کردن؛ خسته و ملول و افسرده و مانند اینها نباشد؛ این معنای نشاط است. اگر این [جور] شد، آن وقت انسان، همکار هم پیدا میکند، دیگران هم می‌آیند دُور شما جمع می‌شوند، کار را پیش می‌برید. بخصوص شما جوانها خیلی به این احتیاج دارید.» ۹۷/۱۲/۰۵ آرشیو مباحث استاد شجاعی فروشگاه آنلاین با محصولات ناب

فیلم

1 - نشاط به معنای رقاصی یا فلان برنامه در تئاتر و تلوزیون نیست

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 7124
زمان انتشار: 3 ژوئن 2017
| |
The first step toward happiness

Muhammad Shojaee

The first step toward happiness

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 5501
زمان انتشار: 22 اوت 2016
| |
«شادی» چه تفاوتی با «نشاط» دارد؟

استاد محمد شجاعی

«شادی» چه تفاوتی با «نشاط» دارد؟

«شادی» و راههای ایجاد آن، یک بحث کاملا تخصصی است که در روح انسان «نشاط و انبساط» ایجاد می کند و درحقیقت «نشاط» از محصولات «شادی» است، اما فقط به وسیله «شادی» ایجاد نمی شود، بلکه امور دیگری مثل ورزش نیز، «نشاط» ایجاد می کند.

 

امام علی ع فرمود: «السُّرُورُ یَبسُطُ النَّفسَ و یُثِیرُ النَّشاطَ = شادى، انبساط روح مى آورد و نشاط انگیز است».  «یُثیرُ» از «اثاره» به معنی «تحریک کردن و برانگیختن» است. شادی، نشاط را بر می انگیزد. انسانِ شاد «با نشاط» می شود، بنابراین، نشاط محصول شادی است؛ نه این که نشاط فقط از شادی حاصل شود، بلکه رفتارهای مختلف دیگر نیز در انسان می تواند نشاط برانگیز باشد؛ مثل رفتارهای ملایم یا غیر ملایم که انسان را به نشاط می رساند. «ورزش» یک رفتار غیر ملایم است که نشاط می آورد. اما خیلی از افراد، از این عامل نشاط آور فرار می کنند. تنبلی نفس نمی گذارد که شخص ورزش کند و بدن را وادار به حرکت نماید. در صورتی که با 5 دقیقه ورزش و نرمش در روز، روحیه انسان عوض شده و با نشاط می شود. اگر شادی کم باشد و غم و غصه انسان طول بکشد، خطربیشتر می شود گاهی یک غم و غصه آنقدر طول می کشد، تا این که شخص به افسردگی می رسد و سپس اقدام به خودکشی می کند و فکر می کند، خودکشی کار درستی است؛ ولی نمی داند که با قتل نفس، وارد فضایی می شود که از این دنیا بسیار پیچیده تر و پیشرفته تر است و نیاز به وسایلی دارد که او فاقد آن است؛ در این صورت است که غصه اش چند برابر می شود. مثل کسی که در کرج راحت زندگی می کند، یک دفعه او را مجبور کنند که در ژاپن زندگی کند. وقتی می رود ژاپن و از فرودگاه بیرون می آید، مشکلات جدیدی سر راهش قرار می گیرند. مثلا چون زبان بلد نیست، گم می شود، و نمی داند، ساک ها را از کجا تحویل بگیرد؛ سوار تاکسی می شود، نمی داند، چی بگوید؛ چون پول ژاپنی را تشخیص نمی دهد نمی تواند درست خرید کند؛ می خواهد سوار مترو شود، نمی داند چگونه بلیت تهیه کند و چقدر پول بدهد و ... چنین کسی وارد فضای قویتری شده، اما چون وسایل مورد نیاز و مناسب آن فضا را ندارد، نمی تواند لذت ببرد. پس خودکشی نه تنها راه درستی نیست، بلکه احمقانه ترین و غلط ترین راه است. کسی که خودکشی می کند، تا ابد در جهنم است. زیرا ساختار خلقت ریاضی است. کسی که خودکشی کرده، آسیب عقیدتی دارد، الله را پشتیبان خود قرار نداده است؛ وقتی وارد فضایی می شود که فضای سلطنتی الله و اهل بیت است و او با این فضا آشنایی نداشته و آمادگی ورود به آن صحنه را ندارد، برخلاف تصور کسی که خودکشی کرده، می فهمد که خودکشی اولِ راحتی او نبوده، بلکه اولِ عذاب، بدبختی و گرفتاری او است. مقوله شادی مثل غم، یک مقوله ی صد درصد تخصصی است و احتیاج به کارشناسی دارد. پس انسان باید بداند که با مقوله ی شادی چگونه رفتار کند، چون شادی بخشی از نفس انسان است کسی که وقتی کسی از آن آگاهی نداشته باشد، نمی تواند نفس را دست کاری کند. «شادی» هم مثل چشم، گوش، حلق و ... است که هر کدام متخصص خاص خودش را دارد و انسان باید خود را به یک کارشناس بسپارد که برایش تعیین کند تا در هر یک از این 5 بخش به شادی و نشاط برسد. برای همین است که امیرالمؤمنین ع فرمود: «ما مِن حَرَكَةٍ إلاّ أنتَ مُحتاجٌ فیها إلى مَعرِفَةٍ = هیچ حرکتی نیست مگر اینکه تو در انجام آن احتیاج به آگاهی داری.» این چیزی است که امروزه هر عاقلی درک می کند که برای انجام هر کاری نیاز به آگاهی و شناخت مخصوص همان کار لازم است.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ،

Top

مهارت‌های نشاط در زندگی

همة ما در زندگی با چالش‌ها و مشکلات مواجه می‌شویم، با این‌حال هر کس به شیوة خاص خود به مسائل پاسخ می‌دهد. کسانی که به‌طور موفقیت‌آمیز با مشکلات مقابله می‌کنند، افرادی هستند که خود را به مجموعه‌ای از مهارت‌های مقابله‌ای مجهز کرده‌اند که سه ویژگی برتر آن‌ها عبارتند از:

1. انعطاف‌پذیری: توانایی راه حل‌های مختلف؛

2. دوراندیشی: پیش بینی اثرهای دراز مدت پاسخ مقابله‌ای خود؛

3. منطقی بودن: انجام ارزیابی‌های منطقی و درست.

رفتارهای آرام بخش

امروز، روان‌شناسان، روان‌پزشکان، مشاوران، مربیان تعلیم و تربیت و صاحب‌نظران علوم اسلامی، سعی می‌کنند به انسان سرگشته‌ی معاصر، چنین تفهیم کنند که راه‌حل مشکلات روحی و روانی را می‌توان در لابه‌لای دستورهای انسان‌ساز و نجات‌بخش دین و توحید یافت. ایمان به خدا و یاد و نام حضرت حق، انسان را از دل‌بستگی به دنیا می‌رهاند و این باور را برای او ایجاد می‌کند که دنیا مقصد نیست.

خدایا چگونه شاد باشم؟

طراوت و جوانی، بهترین عامل رشد انسان و شادی نیز یک ضرورت فردی و اجتماعی است. سفارش روانشناسان در برقراری فضای شاد و مسرت‌بخش برای افراد جامعه و دیدگاه دین مبین اسلام در باب شادی و نشاط همه و همه مؤید این مهم است.

بدیهی است که محیط تربیتی شاد موجب پویایی ذهن، گویایی زبان و شکوفایی استعدادها می‌شود. هرگز نباید فراموش کرد که ملاک و معیار در همه‌ی احساسات و انفعالات روحی به میزان و نوع حالات انسان،‌ در رسیدن به کمال روحی و معنوی بستگی دارد؛ بنابراین آن شادی که ما را به خدا نزدیک نماید، ارزشمند و مورد حمایت اسلام است.

برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed