www.montazer.ir
جمعه 11 ژولیه 2025

راهكارهاى قرآنى در بهداشت‏ روانى‏

مناسب‏ ترين راه حل مشكل تضاد ميان جنبه ‏هاى جسمانى و روانى انسان، ايجاد هماهنگى ميان آن‏دو است. به اين معنا كه انسان در حدود شريعت نيازهاى جسمانى خود را ارضا كند و همزمان با آن به ارضاى نيازهاى روانى خويش نيز بپردازد.

شناسه مطلب: 4024
زمان انتشار: 19 نوامبر 2015
راهكارهاى قرآنى در بهداشت‏ روانى‏

راهكارهاى قرآنى در بهداشت‏ روانى‏

مناسب‏ ترین راه حل مشكل تضاد میان جنبه ‏هاى جسمانى و روانى انسان، ایجاد هماهنگى میان آن‏دو است. به این معنا كه انسان در حدود شریعت نیازهاى جسمانى خود را ارضا كند و همزمان با آن به ارضاى نیازهاى روانى خویش نیز بپردازد. اگر انسان در زندگى به میانه ‏روى و اعتدال و دورى از زیاده ‏روى و افراط در ارضاى انگیزه ‏هاى جسمانى و روانى ملتزم باشد، ایجاد هماهنگى میان نیازهاى جسم و روح كاملاً امكان‏ پذیر است. خداوند در این‏ باره مى‏ فرماید: «وَ ابْتَغِ فِیمَآ ءَاتَكَ اللَّهُ الدَّارَ الْأَخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا»(3) در آن‏چه خدا به تو داده سراى آخرت را جستجو كن و بهره ‏ات را از دنیا فراموش مكن. با برقرارى تعادل میان جسم و روح، ماهیت انسان به طور حقیقى و كامل شكل مى ‏گیرد. تعادل جسم و روح در شخصیت انسان، نمایانگر توازن عمومى است. هر كس كه بخواهد از این تعادل برخوردار باشد باید به آموزه‏ ها و دستورهاى قرآن توجه نماید، زیرا نه تنها ایمان به آن گزاره‏ ها و عمل به آن آموزه‏ ها و دستورها موجب تحقق بهداشت روانى است بلكه بهداشت جسمى بشر و سعادت دنیوى و اخروى او را نیز فراهم مى ‏آورد. از نظر قرآن تعادل شخصیتى و شخصیت بهنجار در صورتى حاصل مى ‏آید كه جسم و روح در آن متعادل باشد و نیازهاى هر یك به خوبى ارضا شود. انسانى كه داراى شخصیت بهنجار است، به جسم و سلامت و نیرومندى آن اهمیت مى ‏دهد و نیازهاى آن را در حدود شرع مقدس روا داشته و برآورده مى‏ سازد. از آن‏جا كه اسلام و قرآن بنیادش بر محوریت توحید است، تعادل شخصیتى و عدم تعادل را بر پایه عقیده به آن ترسیم و تصویر مى ‏كند. قرآن مردم را بر این اساس به سه نوع مؤمن، كافر و منافق دسته ‏بندى مى‏نماید. به نظر قرآن مؤمن كسى است كه از تعادل شخصیتى برخوردار است و كافر و منافق دچار عدم آن و نابهنجار هستند؛ زیرا به نظر قرآن كفر و نفاق بیمارى است كه مى ‏بایست درمان شوند و در حقیقت این افراد از چنین تعادلى برخوردار نمى‏باشند. آموزه‏ ها و دستورهاى قرآنى در راستاى ایجاد تعادل و درمان این بیمارى است؛ از این‏رو قرآن خود را به عنوان دارو و درمانگر معرفى مى‏كند: «وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِین»(4)؛ «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِین»(5) بر این پایه بهداشت روانى از نظر اسلام یعنى ایجاد زمینه براى بروز ایمان به توحید و عمل به آن‏چه او را به توحید مى ‏رساند و تعادل شخصیتى درونى و بیرونى را پدید مى ‏آورد.

، ، ،

Top
شناسه مطلب: 4022
زمان انتشار: 19 نوامبر 2015
نقش بهداشت جنسى در بهداشت روانى‏

نقش بهداشت جنسى در بهداشت روانى‏

قرآن درباره حفظ فروج و عفت آن به عموم مؤمنان دستور مى‏دهد كه چگونه بهداشت جنسى را رعایت نمایند؛ زیرا یكى از پیامدهاى ناهنجارى در بهداشت جنسى، بحران ‏هاى روحى و روانى در افراد جامعه است: «وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِى إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِى أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسَآهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَنُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِى الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُواْ عَلَى‏ عَوْراتِ النِّسَآءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّها الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون ؛(نور/ 31) به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه مردان اجنبى فرو بندند و فرج‏ هاى خویش را حفظ كنند و زینت خویش را جز آن چه آشكار است هویدا نسازند. باید كه مقنعه و روپوش‏ هاى خویش را به گریبان ‏ها افكنند و زینت خویش نمایان نسازند جز براى شوهرانشان یا پدران، یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران یا برادران یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان یا زنان و یا آن‏چه مالک آن شده‏ اند و یا مردانى كه دیگر هوس زن ندارند و طفل خانواده ‏اند و یا كودكانى كه از اسرار زنان خبر ندارند. زنان نباید پاى بر زمین بكوبند تا زینت‏ هایشان كه نهان است آشكار نشود.» قرآن در این آیات و آیاتى دیگر براى پیشگیرى از بحران‏ هاى روانى و نابهنجارى ‏هاى اجتماعى از كارها و اعمالى كه باعث مى ‏شود بهداشت روانى جامعه به خطر افتد، بازداشته است. قرآن با بیان این مطالب و آموزه‏ هاى دستورى و ارشادى پیشگیرى را بر معالجه و درمان مقدم داشته است. آنچه مهم است این است كه اسباب و وسایل تحریك جنسى و هیجان شهوى كودكان فراهم نشود. از این روى اسلام بوسیدن دختر شش ساله براى مرد و بوسیدن پسر هفت ‏ساله را براى زن ممنوع كرده است.(8) زیرا این‏گونه كارها افزون بر اینكه موجب انحراف جنسى نوجوانان مى ‏شود موجب بلوغ زودرس آنان نیز مى ‏گردد. همچنین اسلام دستور داده است تا كودكان پس از شش سالگى جدا از یكدیگر بخوابند.(9) و در رابطه با آمیزش جنسى پدر و مادر دستور مى ‏دهد تا كارى نكنند كه فرزندان به مسائل این چنینى اطلاع یابند. پیامبر اكرم(ص) مى‏ فرماید: به خدا سوگند اگر مردى با همسر خود در آمیزد و در خانه كودكى بیدار باشد كه آن ها را بنگرد و سخن آن‏ ها را بشنود و صداى نفس‏ هاى آنها را احساس كند هرگز آن كودك رستگار نگردد، اگر پسر باشد یا دختر زناكار مى ‏شود. روان‏شناسان بر این باورند كه بایستى ریشه بیشتر بیمارهاى روانى و اختلال‏ هاى رفتارى را در محیط خانواده فرد در دوران كودكى و محیط اجتماعى وى جستجو كرد. در مراحل ابتدایى زندگى و در خانواده است كه فرد با رفتارهاى متضادى رو به رو مى ‏شود كه ناتوان از جمع ‏بندى بین خوب و بد، هنجار و نابهنجار، درست و نادرست میان آنها مى ‏شود. بنابراین به تضاد شخصیتى گرفتار مى‏ شود. در حالى كه بخشى از او رفتارهایى را مى ‏شناسد كه با آن در محیط خانواده انس گرفته است و بخشى دیگر رفتارى را مى ‏یابد كه جامعه آن را نادرست مى ‏شمارد؛ پس دچار ناتوانى در تبیین و تركیب مى‏شود و از درك درست و نادرست باز مى‏ ماند. در پى این تضاد رفتارى میان الگوهاى خانوادگى و اجتماعى است كه شخصیت وى دچار تزلزل روانى مى ‏شود و بازتاب ‏هاى آن را در رفتار نشان مى ‏دهد.

، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 4021
زمان انتشار: 19 نوامبر 2015
نقش بهداشت فردى در بهداشت اجتماع‏

نقش بهداشت فردى در بهداشت اجتماع‏

از آن جایى كه توجه هر جامعه به مسایل بهداشت روانى، رابطه مستقیمى با رشد و اعتلاى اجتماعى آن جامعه دارد، از این رو ارایه خدمات بهداشت روانى كه هدف آن سالم سازى محیط روانى است، از اهمیت بسیارى برخوردار است. بهسازى محیط از انحرافات و نابهنجارى مختلف و گوناگون مى ‏تواند انسان را از گرفتار شدن به تضاد رفتارى و تناقض روانى باز دارد. تصحیح گفتار و رفتار و هماهنگى میان آن‏ها كه از سوى الگوها به افراد جامعه ‏پذیر (كودك تا جوان) القا مى ‏شود مى ‏تواند كمك شایانى در بهداشت روانى جامعه ایفا كند. هرگاه میان گفتار و رفتار الگوها تضادى مشاهده شود كودك و نوجوان از نظر روانى خود را در میان تضادى گرفتار مى‏ بیند كه برایش قابل هضم نیست. افزایش این تضادها همراه با سرزنش از سوى الگوهاى خانوادگى و اجتماعى مى‏ تواند فرد جامعه ‏پذیر را دچار بحران ‏هاى روانى و شخصیتى و دوگانگى آن نماید. از این ‏رو، اسلام همواره درباره هماهنگى میان گفتار و رفتار تأكید ورزید و آن را به عنوان عامل مهم در صحت و سلامت روانى فرد و جامعه و یا بیمارى‏هاى روحى فرد و جامعه مطرح ساخته است؛ خداوند درباره تضاد رفتارى و گفتارى و تأثیرات سوء آن مى‏فرماید: «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ *كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُون؛(صف/ 3) چرا آن چه مى‏ گویید عمل نمى‏ كنید بسیار گناه بزرگى است كه بگویید آن چه را خود عمل نمى ‏كنید».

، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 3711
زمان انتشار: 30 سپتامبر 2015
|
اطلاعیه مهم

اطلاعیه مهم

بسمه تعالی مقدمه اول : دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد امروز طب استعماری تبدیل به تهدیدی جدی برای ملت ما شده است آنچه در تشریح وضعیت فعلی ما قابل ذکر می باشد این است : الف) گسترش روزافزون آمار بیماریها و پائین آمدن سن ابتلا به آنها : ·  علت نیمی از مرگ و میرها قلبی است ، آمار فشار خون به 20% و سن سکته به 30 سال رسیده است. ·   عامل 20% مرگ و میرها سرطان است (سومین علت مرگ) و از هر چهار خانم یکی به سرطان سینه دچار می شود و چشم انداز آن ابتلای 15 میلیون نفر از 75 میلیون جمعیت کشور است ·  50% مردان و70% زنان مبتلا به پوکی استخوان یا کمبود تراکم استخوان هستند، 2 میلیون نفر در معرض شکستگی خود به خود استخوان می باشند، سن طبیعی پوکی استخوان از 70 به 45 سالگی رسیده است و می گویند مفصل زانوی نیمی از زنان بالای 55 سال باید تعویض شود. · آمار دیابت به 10% و سن ابتلا به آن که در دنیا 65-55 سال است در ایران به 45 رسیده و دومین علت قطع پا در کشور بعد از حوادث است. ·  آمار ابتلا به ام اس به 000/50 نفر رسیده (در چند سال اخیر 10 برابر شده) در حالی که طبق آمار جهانی نباید در ایران بیش از 2000 مبتلا وجود داشته باشد. این درحالی است که هزینه ماهیانه درمان ام اس 5 میلیون تومان است و دولت سالیانه 60 میلیارد تومان یارانه بابت آن می دهد. ·  سالیانه4000 نفر کلیه های خود را از دست می دهند و تعداد بیماران دیالیزی بیش از 6 برابر دستگاههای دیالیز است. در حال حاضر 15-10میلیون نفر درجاتی از بیماری کلیه را دارند که بیماری در آنها هنوز خاموش است. برابر اعلام وزارت بهداشت در 30 سال آینده به تعداد تختهای بیمارستانی موجود در کشور باید تخت دیالیز داشته باشیم ! این در حالی است که هزینه انجام یک پیوند برای دولت 150-100 میلیون تومان است ·  سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد و از هر 5 ازدواج یک زوج دچار نا باروری می شوند ب) سوء مدیریت و عدم نظارت : نمونه های آن عبارت است از : · واردات بیش از حد تجهیزات پزشکی: مثلاً تعداد دستگاههای ام آر آی در تهران از کل کشور انگلستان بیشتر است لذا 94% تصویربرداری ها غیرضروری است که این امر باعث تحمیل هزینه فراوان به مردم و تحمل عوارض ناشی از اشعه شده است · ورود فرآورده های آلوده مانند فاکتور های خونی حاوی ویروس هپاتیت و ایدز از شرکت فرانسوی مریو که صدها نفر بیمار مبتلا به هموفیلی و تالاسمی مبتلا شده و جان خود را از دست دادند. وزارت بهداشت محکوم به پرداخت دیه شد ولی وقتی مقرر شد از شرکت مریو شکایت شود، وزارت بهداشت منکر وجود هرگونه مدرک برعلیه این شرکت شد در حالی که عراق با همه اوضاع نابسامان خود از این شرکت غرامت دریافت کرد ·  واردات واکسنهای آنفولانزای مشکوک از شرکت های صهیونیستی نوارتیس و گلاکسو ج) هزینه های خانمان برانداز: ·  به گفته معاونت درمان سالیانه 700 هزار نفر در اثر پرداخت هزینه های درمان همه دارایی خود را از دست می دهند مثلاً هزینه جراحی قلب در بخش خصوصی 50-30 میلیون تومان است ·  هزینه هرنوبت IVF در مراکز دولتی 1.5 میلیون تومان است و زوجهای جوان برای تامین هزینه درمان بایدهمه دارایی خود را بدهند. ·  هزینه درمان ام اس در ماه 5 میلیون تومان است  مقدمه دوم : هر حرکت موثر توحیدی یک جنبه نفی دارد و یک جنبه اثبات (لااله الاالله) و جنبه نفی آن مقدم و بر جنبه اثبات و مهمتر از آن است (فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله.) بنظر می رسد این یک اصل اساسی است و هیچ مصلحت اندیشی نمی تواند آن را تعطیل کند. اگر چنین بود پیامبران الهی اینقدر درگیر نمی شدند و حرکت اصلاحی خود را بدون ایجاد حساسیت در مخالفین به پیش می بردند. ظاهراً نقطه ضعف اساسی علاقمندان طب اسلامی در دانشکده طب سنتی همین اصل مهم است که آنها طب غربی و مظاهر آن را خوب و مورد اعتماد می دانند و مدام صحبت از تعامل این دو مکتب درمانی با هم می کنند و بین آن دو رابطه گرگ و میش قائل نیستند. نتیجه اش این شده که آن استاد معتقد به طب اسلامی، آنچه را که پیشرفت های طب غربی می پندارد، جزء طب اسلامی بر می شمارد و قائل به کلام حضرت امام خمینی (ره) که آن را «طب استعماری» نامید نمی باشد و تهدید هایش را نمی بیند.  بحث: اولاً: اگر این آمار و ارقام دروغ است چرا توسط وزارت بهداشت و مسئولین آن اعلام شده و کسی هم آنها را رد نمی کند؟ پس اگر راست است باید وضعیت موجود را یک تهدید ملی و یک وضعیت بحرانی قلمداد کرد. ثانیاً : گسترش آمار بیماریها در روستاها که از هوای سالمی برخوردارند و پایین تر بودن سن ابتلا به بیماری ها در ایران نسبت به کشور های غربی نشان دهنده آن است که نمی توان علت این بحران را صرفاً  استرس، کم تحرکی، چاقی و آلودگی هوا دانست و قطعاً باید عوامل دیگری را مضاف بر عوامل یاد شده جستجو نمود. ثالثاً : به نظر می رسد عوامل ذیل باعث شده تا وضعیت ما از نظر سطح سلامت و گسترش بیماریها و هزینه ها حتی از کشور های غربی بدتر باشد : الف) مواد غذایی ناسالم : تولید و مصرف وسیع فست فود و مواد غذایی که حاوی انواع نگهدارنده های صنعتی می باشند (نیتریت،بنزوات سدیم و ...) و بنابر برخی گزارش ها میزان آنها در اغذیه ما حتی بیش از سایر نقاط دنیاست. و نیز مواد غذایی شبیه سازی شده مثل آبلیموی تهیه شده از کاه یا شیرهایی که بنا به اعتراف برخی مسئولین یک قطره شیر هم ندارند! و جالب است که که دولت بعضاً برای تبدیل یک ماده غذایی مفید به مضر هزینه می کند، مثلاً شکر سرخ تهیه شده از نیشکر در خوزستان که ضد سودا و مفید برای مزاج است کیلویی 5000 تومان و نایاب می باشد در حالی که همین شکر وارد کارخانه شده بعد از افزودن مواد شیمیایی سفید کننده با حمایت دولت کیلویی1500 تومان عرضه می شود! ب) استفاده وسیع از کود های شیمیایی در کشاورزی : چندی قبل وزیر بهداشت اعلام کرد استفاده از این کودها در کشور بیش از حد مجاز است و باعث سرطان می شود. کافی است به این آمار دقت شود تا به عمق فاجعه پی ببریم: « میزان واردات کود شیمیایی به کشور در اولین سال ورود (1325)، یازده تن بوده که الآن به 4 میلیون تن در سال رسیده» تاسف بارتر این که دولت برای واردات این حجم کود شیمیایی یارانه هم می پردازد.. ج) مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی : میزان تجویز و مصرف دارو در ایران از کل اروپا بیشتر است ، استاندارد جهانی تجویز دارو در یک نسخه دو قلم است ولی در ایران بعضاً پزشک10 قلم دارو تجویز می کند و هیچ کس او را بازخواست نمی کند. تجویز داروهای کورتونی برای کوچکترین علائم مثل تب و سرماخوردگی به امری معمول تبدیل شده است . حذف طرح ژنریک نیز که از اوایل انقلاب برای مبارزه با سودجویی کارتلهای دارویی اجرا می شد نیز به این آشفته بازار دامن زده است د) جراحی های غیر ضروری و سودجویانه :کافی است به این آمار دقت شود که میزان جراحی قلب در ایران با چین که 60 برابر ما جمعیت دارد برابر است. یعنی مردم ما با صرف هزینه فراوان، سلامت خود را می فروشند و هرگز به سطح سلامت قبلی باز   نمی گردند. وزیر بهداشت ما متخصص زنان است ولی همچنان زایمان طبیعی امری نادر و تاریخی است. نتیجه: با دقت در شرایط موجود متوجه می شویم که موضوع پزشکی و سلامت برای ما یک موضوع امنیتی و استراتژیک است و تداوم وضع موجود در آینده ای نزدیک مارا از پای در می آورد و دیگر نیازی به جنگ برای تسلیم شدن ما نیست آسیب های  های موجود در حوزه سلامت را در چهار سطح کلی می توان فهرست نمود : 1-جانی                2- مالی              3- فرهنگی     4- اعتقادی درک صحیح وضع موجود ما را به این نتیجه می رساند که اولین و مهمترین وظیفه بسیج ، محافظت از جامعه در برابر این تهدید نرم است . در برابر سونامی سد سازی نمی کنند بلکه مردم را آگاه می کنند تا فرار کنند. ابتدا باید مردم را آگاه کرد تا تهدید های طبی و تغذیه ای آنها را هلاک نکند، حضرت امام خمینی (مبدع واژه طب استعماری) نیز فرمودند هرکجا دیدید مسئولین گوش نمی کنند بروید به مردم بگویید. این که می بینیم وزارت بهداشت دل ما را به تاسیس چهار تا دانشکده طب سنتی خوش و سر اساتید طب سنتی را به آن گرم می کند، این که شاهدیم موسسه تحقیقات حجامت برای کسب مدرک طب اسلامی به ارمنستان می رود و این که نظاره گریم حوزه های علمیه ما نسبت به این موضوع کاملاً خواب هستند، ناشی از عدم درک شرایط تهدید آمیز فعلی است. مشکل امروز ما این نیست که از طب اسلامی یا طب سنتی برخوردار نیستیم، مشکل ما این است که وزارت بهداشت ما از نظر عملکرد و سیاستگذاری کاملاً وابسته است. وزارتخانه ای که اساس آن سکولارست با آمدن دولت اصولگرا و وزرایی که البته مومن و محجبه هستند مشکلش حل نمی شود. شخص آقای دکتر لنکرانی وزیر سابق و دکتر علویان معاون ایشان و نیز سایر معاونین بارها اعلام کرده اند که حریف مافیای حاکم بر سیستم پزشکی نمی شوند. و بدیهی است تا وضعیت چنین باشد مردم روی سلامت را نخواهند دید و سایر اقدامات روبنایی است. نقش شخصیت ها و نهادها در این راستا:  1-   به چالش کشاندن وزارت بهداشت: قطعاً این که مقام معظم رهبری در مورد کرسیهای آزاد اندیشی فرمودند، 100 بار گفتم و انجام ندادید، حوزه بهداشت و سلامت را هم شامل می شود. در شرایطی که وزارت بهداشت کوچکترین حرکتی در این جهت انجام نمی دهد، جا دارد که مراکز علمی دانشگاهی و همه نهادهای انقلابی با برقراری این کرسیها، مسئولین وزارتخانه را به جد به چالش بکشد تا موظف شوند علت وضع موجود را توضیح دهند و بگویند برای رفع آن چه کرده اند؟ توضیح دهند که : ·  چرا آمار پیشرفت بیماریها (بنا بر گزارش خودشان) بیش از هرجای دیگر دنیاست ؟ ·  چرا آمار جراحی قلب ما با چین برابر است ؟ ·  چرا فقط در ایران این تعداد دختر جوان مبتلا به ام اس داریم؟ ·   چرا سن بروز بیماریها در کشور ما پائیین تر است؟ · چرا آمار رشد جمعیت را در تنها کشور شیعی، به 1.3 در صد رسانده اند آن هم در کشوری که 6 برابر انگلستان خاک دارد و نصف وسعت اروپا در خاک آن جا می شود و رهبرش فرموده است تا جمعیت به 150 میلیون نرسیده آن را کنترل نکنید؟ · چرا شرکتهای دارویی آمریکا ما را تحریم نمی کنند و داروهای آنها به وفور با قیمت گزاف در داروخانه ها عرضه می شود؟  مسئولان وزارت بهداشت و مافیای حاکم بر نظام سلامت باید بدانند که دیگر نمی توانند هر سیاستی را به هر شکل که می خواهند و بدون هیچ مقاومتی پیاده کنند و پاسخگو هم نباشند. 2-    آگاهسازی عمومی: - مردم باید آگاه شوند که در معرض تهدید می باشند - باید بدانند که وزارت بهداشت آنان بدون چون و چرا تابع سیاستهای سازمان جهانی بهداشت است و طبیعتاً همان مقدار که سازمان ملل در جهان صلح را گسترش می دهد، سازمان جهانی بهداشت که شعبه ای از آن است نیز سلامت را توسعه می دهد. -  نباید از آگاه شدن مردم  ترسید. آگاهی آنان باعث می شود تا جلوی خیلی از سوء استفاده ها گرفته شود و حتی کارخانه های تولید ساندویچ و سس و روغن صنعتی و پفک مجبور به تغییر خط تولید خود شده تا ورشکسته نشوند. - باید اصول تغذیه ای قرآنی و اسلامی برای همگان تبیین شود. از آیه :«فلینظر الانسان الی طعامه» الهام می گیریم که شرط انسان بودن این است که بدانیم چه می خوریم. یعنی فقط چیزی را مجاز به خوردنیم که مفید بودنش بر ما روشن شده باشد در حالی که مردم خیلی هم که اهل دقت باشند، از مواد غذایی مضر پرهیز می کنند ولی اغذیه مشکوک را با این توجیه که نمی دانیم خوب یا بد است می خورند که این برخلاف معیار قرآنی است - باید بدانند که سیستم پزشکی موجود برایشان ضمانت بخش نیست و ممکن است سلامت خود را همراه با همه دارایی خود از دست بدهند. انشاء الله هریک از ما بتوانیم به سهم خود به وظیفه مان در این شرایط حساس تاریخی عمل کنیم.

کلیدواژه ها: ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 3329
زمان انتشار: 10 اوت 2015
|
عملکرد وزیر بهداشت

عملکرد وزیر بهداشت

فاطمه رخشانی، معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاری دانشجو اعلام کرد: من معتقد نیستم وزیر بهداشت غیر پزشک در وزارت بهداشت خوب عمل خواهد کرد، اگر وزیر بهداشت باور کند که می تواند هر کاری که لازم است را انجام بدهد می تواند آن را نیز عملی کند، اما باید بپذیرد مسیری که هم اکنون طی می کنیم مسیر درستی نیست         . همه می دانند مردم از سیستم حوزه سلامت ناراضی هستند، مردم اگر خدای نکرده احساس کنند مریض هستند تمام زندگی آنها به هم می‌ریزد.         من این موضوع را چند بار به آقای هاشمی، وزیر بهداشت عرض کردم که شما با سوابقی که دارید اگر بتوانید تغییراتی را که نیاز است در کشور ایجاد کنید باید در مقابل اعتراضات مسئولان و اطرافیان و حتی مردم نیز مقاوم باشید.  رسانه هم مقصر است که فقط روبان های قیچی زده را نمایش می دهد، در حالی که گاندی در زمان خود بزرگترین بیمارستان خاورمیانه را تاسیس کرد و معتقد بود روزی خوشحالم که به من بگویند بیمارستان تعطیل شده است و دیگر مریض نداریم     . هنوز استاندار ما از رئیس بیمارستان می‌خواهد تخت، آمبولانس،‌ سی تی اسکن و … به بیمارستان اضافه کند، مانند همین‌ها را نماینده مجلس و مردم انتظار دارند، ماجرا بسیار پیچیده است! اگر مفاهیم پزشکی را برای هر کسی به زبان خود بیان کنیم مردم خود از پزشکان تقاضای تجویز هر دارو ودرمانی را نمی کنند.       مردم مواد اولیه وزارت بهداشت هستند. اگر نیست پس باید بیمارستان ها تعطیل شوند، استفاده از تجهیزات پزشکی کم شود، وزارت بهداشت این طور تعبیه شده که من دوست دارم مردم مریض شوند؛ مشکل به این سادگی ها حل نمی‌شود، وقتی رئیس دانشگاهی معتقد است:«اگر مردم مریض نشوند هزینه های بیمارستان را از کجا تامین کنیم؟» یعنی من دوست دارم مردم مریض شوند.      این سیاست‌های غلط همه راه‌های غلط را تا ناکجا آباد طی می‌کند، سالانه شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیاز پیدا می‌کنند که در بیمارستان بستری شوند که ۶۶ درصد منابع وزارت بهداشت هزینه این جمعیت می‌شود، علاوه بر این هزینه‌های بسیار زیادی هم خود مردم پرداخت می‌کنند یعنی ۳۰درصد اعتبارات وزارت بهداشت برای تامین دارو هزینه می‌شود، در واقع با ۷۰ میلیون نفر باقی‌مانده کاری نداریم و اعتبارات این وزارتخانه را هزینه این تعداد کم می کنیم؛ شعار پیشگیری را یک هزارم درصد عملی نمی کنیم.  

کلیدواژه ها: ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 3142
زمان انتشار: 30 ژولیه 2015
ثواب مسواک کردن

ثواب مسواک کردن

1 ـ ... امام صادق (علیه السلام) فرمود: مسواک کردن دوازده خاصیت دارد: سنت پیغمبر است، پاک کننده دهان و روشن کننده چشم است، خداوند را راضی می‌کند، دندان‌ها را سفید می‌کند، از فاسد شدن دندان جلوگیری می‌کند، لثه را محکم می‌کند، میل غذا می‌آورد، بلغم را از بین میبرد، حافظه را افزایش میدهد، کارهای نیک را دو برابر می‌کند و فرشتگان از آن خوشحال می‌شوند. 2 ـ ... امام صادق علیه‌السلام روایت می‌نماید که امام باقر علیه‌السلام فرمود: اگر مردم فواید مسواک را می‌دانستند، بدون تردید شب‌ها آن را در رختخواب نگه می‌داشتند. 3 ـ ... امام باقرعلیه‌السلام فرمود: مسواک کردن بلغم را از بین برده و عقل را زیاد می‌کند. 

، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 189
زمان انتشار: 29 سپتامبر 2014
| |
آداب تعلیم و تعلم،جلسه 17

آداب تعلیم و تعلم،جلسه 17

در روایت داریم که اضافه عمل انسان هر قدر علم باشد حجّت است بر او در روز قیامت؛ عین علم اضافه خطرناک است. خود عمل یک نحوه شدن است، یک نحوه علم‌آوری و روشنایی بخشی برای انسان دارد. هر گاه انسان صادق بود آن جایی هم که چیزی نمی‌فهمد و نمی‌داند خدا او را نجات می‌دهد و نوری به او خواهد داد که تشخیص خواهد داد. این که انسان علم را از جانب خدا بداند و علم را معادل عمل و تقوا بداند از یک صفت بسیار پست رذیله و بسیار خطرناک انسان را نجات می‌دهد و آن این است که انسان از حسادت نسبت به علما دور می‌شود. فقر اصغر بهداشت روحی انسان را تأمین می‌کند، بهداشت ارتباط روح و بدن را تأمین می‌کند. علم واقعی، عبارت است از شناختن طرز طی نمودن و در نور دیدن گردنه‌ها و دست‌‌اندازهای روحی است. انسان دائماً تکیه به اسباب و علل مادی می‌کند، باید برای کسب علل مادی وقت زیادتری بگذارد و وقتی وقت زیادتری می‌گذارد و از خودسازی باز می‌ماند. نسبت به وضع عادی انسان ممکن است امتحان‌های سختی پس دهد و مدّتی در تنگنا باشد. یک نفر از لحاظ شخصی و علمی می‌تواند شخصیّت علمی یا معنوی بالایی داشته باشد صرفاً به علت این که در اسباب و علل مادّی و دنبال روزی گشت شخصیّتش کم می‌شود،‌مسائل علمی و معنوی‌اش کم می‌شود. محبوبیّت، علم،‌ تقوا، درجات معنوی و مراتب علمی از جایی می‌آید که انسان بفهمد تکیه‌اش در اجتماع را باید به خدا بدهد. حضرت علی (علیه‌السّلام) فرمودند: «ترک معصیت سخت است امّا سخت‌تر از آن ترک بهشت است.» هر کس مغز تجاری داشته باشد از کار علمی و کسب معنویت نباید دور باشد. امام علی (علیه‌السّلام) به مالک می‌گوید:‌  «مالک تو زنده‌ترین وقتت را برای خدا و عبادت بگذار.» عبادت یعنی مجموعه ارتباطاتی که منجر به تحصیل شرایط زیستی آخرت شود،‌ برای چنین کاری انسان باید زنده‌ترین وقتش را بگذارد.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed