www.montazer.ir
جمعه 11 ژولیه 2025
شناسه مطلب: 5591
زمان انتشار: 12 سپتامبر 2016
| |
اعمال هرکس ناشی از باطن اوست، و باطنش ذکرهای او را می سازند

اعمال هرکس ناشی از باطن اوست، و باطنش ذکرهای او را می سازند

همه اعمال و خروجی های خوب یا بد انسان، ناشی از باطنی است که برای خودش ساخته است و این باطن براساس ذکرهایی شکل می گیرد که داشته است. پس انسان محصول باطن خودش است. یعنی ذکر، غذای باطن است. این غذاها بخش های پنجگانه وجودمان را تغذیه می کنند. پس می شود: «یادهای حسی، خیالی، وهمی، عقلی و فوق عقلی».

 

امام علی (علیه السلام) فرمود: «الظاهر عنوان الباطن= ظاهر، عنوان باطن است». یعنی به محض این که یاد هر چیزی را می کنیم، همان می شود باطن نفس ما؛ به محض این که در خیال، وهم و....یاد چیزی را می کنیم، همان می شود... پس خروجی های فکری و عملی ما ناشی از باطن ماست و باطن ما همان ذکرها را می سازند. یعنی وجود ما مثل دوربین فیلمبرداری است که مجموعه فیلم های آن را یادها و ذکرهای ما می سازد. پس ذکرها و یادها ۵ تاست: «یادهای حسی، خیالی، وهمی، عقلی و فوق عقلی».   گاهی از محسوسات یاد می کنیم. اشیایی مثل: لباس، لوازم زندگی مثل خودرو، خانه و مال و دارایی و... گاهی از امور خیالی یاد می کنیم. مثل: ..... گاهی از امور وهمی یاد می کنیم. مثل: ..... اگر این یادها که به چهار بخش پایینی ما مربوط می شود، حلال باشد، درون ما را هم پاک می کند اما اگر حرام باشد، درون ما را آلوده می کند. بنابراین، اگر ما به هر چیزی فکر کنیم، یا آن را عمل کنیم، این ها جزء وجود و باطن ما می شود. یعنی انسان شبیه چیزهایی می شود که به یاد آن هاست. شاگردی به دیدن زن بی حجابی مشغول شد؛ وقتی نزد استادش آمد، استاد به او گفت: «چقدر شبیه زن شده ای!». حتی کسی که ذهنش زیاد درگیر خرید یخچال شده بود، استادش گفت: «چقدر شبیه به یخچال شده ای!». موقع مردن هم انسان شبییه همان چیزهایی می شود که در طول عمرش زیاد به یاد آنها بوده است. یعنی شبیه همان باطنی می شود که با ذکرهایش ساخته است. برای همین پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «بعضی افراد به شکل حیوانات محشور می شوند؛ هرچند که نماز بخوانند». این ها نماز می خوانند، اما روح نماز در وجودشان رسوخ نکرده است. ادعای دوستی و پیروی از اهل بیت (علیهم السلام) را می کنند، اما اینها جذب وجودشان نشده است. از نمازشان لذت نمی برند. کسانی که در دنیا با معصیت ها از جنس آتش شده اند، در آتش جهنم و سوخت آن می شوند. یعنی همان که قرآن می‌فرماید: «نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ= جهنمی که آتشگیره و سوخت آن، مردم و سنگها هستند» (سوره تحریم/ آیه۶). یعنی آتش جهنم از نفس اینها شعله ور می شود. بنابراین، همه انسان ها با ذکرها و یادهایشان، یا نار جمع می کنند یا نور. اگر کسی این را فهمید، دیگر به هر چیزی مشغول نمی شود و ورودی های خود را تطهیر می کند. زیرا یاد می گیرد که: «به هر چه فکر کنی، همان می شوی». بعضی شعرا در این خصوص شعرهایی گفته اند:   مولانا می گوید: گر در طلب منزل جانی، جانی             گر در طلب لقمه نانی، نانی این نکته رمز اگر بدانی، دانی:           هرچیز که در جستن آنی، آنی بابا افضل کاشانی می گوید:  گردر طلب گوهر کانی، کانی            تازنده به وصل جاودانی، جانی فی الجمله حدث مطلق ازمن بشنو:       هر چیز که در جستن آنی، آنی انسان در هریک از چهار بخش پایینی وجودش ممکن است صدها معصیت کند. معصیت های حسی، خیالی، وهمی و.... علت اینکه فرمودند: فلان ذکر را این تعداد تکرار کن، این است که آن مفهوم در روحت رسوخ کند. همچنان که گناه با تکرار در فکر و خیال، در روح رسوخ می کند، تکرار ذکرها هم در روح انسان رسوخ می کند و هر یک از این ذکرها و یادها اثر خود را در روح ما برجای می گذارند. حتی هر دفعه تکرار در فکر و خیال، همان مقدار در روح رسوخ می کند. تکرار ذکرها مثل جدول ضرب است که اگر جا بیفتد و در روح رسوخ کند، تا آخر عمر در روح ما باقی می ماند و جزء وجودمان می شود. چرا برخی افراد از تکرار ذکرها و اسماء الهی خسته می شوند و برخی نه تنها خسته نمی شوند، بلکه با تکرار ذکر و یاد خدا و اهل بیت (علیهم السلام) شادتر می شوند. اینها به بلوغ نرسیده اند. تا انسان به بلوغ نرسد، اهل ذکر نمی شود و ارتباط و انس با غیب را دوست ندارد. برای همین معصوم (علیهم السلام) فرمود: «الذکر لذة المحبین= ذکر کردن لذت محبین است». حضرت علی (علیه السلام)  فرمود: «الذکر قوة النفس= یاد و ذکر، غذای روح است». روح به غذا نیاز دارد. هر نوع غذایی بخورد، آثار همان غذا، در روحش باقی می ماند و کارهایی را دوست دارد که منطبق است با همان غذا. مثلاً کسی که نماز را دوست دارد، از نمازش نمی دزدد؛ حتی نافله و تعقیبات نماز را هم می خواند. هر کسی در برخورد با مقدسات، با دیگری متفاوت است. یک نفر با نظر به عالم دینی، لذت می برد و برایش ثواب می نویسند، و شخص دیگر احساس تنفر می کند. یک نفر حتی در کنار پیامبر خدا قرار می گیرد، اما جهنم دریافت می کند؛ مثل همسر ایشان. اینها نشانه است؛ نشانه ی این است که به بلوغ انسانی نرسیده و در حد حیوانیت مانده است. رفتار انسان در هر موردی بیانگر آن است که در کدام مرحله باقی مانده یا تا چه مرحله ای رشد کرده است. مثلاً اگر در جایی غذا کم بیاید، کسی که در مرحله ی حیوانی باقی مانده است، ناراحت می شود که حال مجبور است غذایش را با دیگران تقسیم کند. نه تنها این را یک فرصت برای ایثار و ثواب بردن نمی داند، بلکه ناراحت است از اینکه بطور دلخواه نمی تواند به مراد دلش برسد. برای همین است که هرکس دل به بیداری شب نمی دهد، دل به احیا و شب زنده داری نمی دهد. یاد هر چیزی ما را شبیه به همان چیز می کند. حتی نوع خواب هایی که انسان می بیند، به اموری مربوط می شود که در بیداری به آنها مشغول بوده و سرریز آن در خواب به سراغش آمده است. چه خواب های خوب و چه بد. پس انسان در هر سنی که هست، باید مراقبت کند از غذاهای فکری و خیالی که می خورد. باید ببیند که در طول زمان، چه خورده که حاصل آن همین باطن را برایش ساخته است. از ویژگی های غذا این است: غذا متنوع است؛ غذا رنگارنگ است؛ غذا .....است. غذا قدرت می آورد. چه قدرت مثبت و چه قدرت منفی. بسته به این که چه نوع غذاهایی خورده ای. این مسائل را در بحث تغذیه بیشتر توضیح داده ایم که آثار هر غذایی چیست. کسی که مسجد و منبر و صور مقدس را دوست ندارد، در مرحله ی حیوانی باقی مانده است. کسی که موسیقی مبتذل دوست دارد، معلوم می شود که هنوز درمرحله ی حیوانی مانده است و به بلوغ نرسیده است.

کلیدواژه ها: ، ، ، ،

Top

دختران چه می پرسند

یکی از ویژگی‌های انسان کنجکاوی و پرسش است. پرسش روشن‌ترین پدیده‌ی روح تشنه و حقیقت جوی آدمی برای کشف مجهولات است. پرسش همیشه کلید گنجینه‌ی علوم و دانش‌های بشری بوده است. پرسش نشانه بلوغ فکری و رشد اندیشه است.

شناسه مطلب: 4747
زمان انتشار: 24 فوریه 2016
| |
تربیت کودکان ونوجوانان ( هفت سال دوم)

تربیت کودکان ونوجوانان ( هفت سال دوم)

موضوع : بالا بردن توان کنترل و مراقبت در کودکان 7-14 ساله مقدمه : هرانسانی از بدو تولد سرشار از فطرتی الهی است که به واسطه آن و متناسب با ظرفیت وجودی اش می تواند خوب یا بد را تشخیص دهد. باید پذیرفت که در تربیت انسان از کودکی مهم ترین کار،  تخریب و نابود نکردن فطرت و نهاد خداجوی اوست. لذا متولیان امور کودکان قبل از بلوغ، چه در نقش پدر و مادر و چه در نقش هایی چون معلمی، لازم است به اصلاح نفس خویش و بهبود اخلاق خود بیش از تربیت کودکان اهتمام داشته باشند تا از سر بد اخلاقی ها و ندانم کاری هایشان به فطرت پاک کودکان گزندی وارد نشود. با توجه به ویژگی طبیعی « عجله» در انسان او تلاش می کند تا تربیت و اصلاح دیگران را بر تربیت و اصلاح خود مقدم دارد و عدم مدیریت عجله در انسان سبب بروز مشکلاتی در سیر طبیعی تعلیم و تربیت می گردد. مطالبی که عنوان می شود راهکارهای تقوا در هفت سال دوم زندگی است که به صورت کاملا عینی و کاربردی، مربیان و متولیان تربیتی را در این زمینه یاری می دهد. مرحله دوم زندگی انسان از پنج، شش یا هفت سالگی آغاز می شود و سن آمادگی برای بلوغ است و مرحله ای است که قوه اختیار کودک به تدریج فعال می شود تا بتواند آگاهانه در زندگی خود تصمیم بگیرد و با اهداف مشخص و افق های بلند برنامه ریزی کند. لذا این دوره، دوره فعال سازی تصمیم گیری و برنامه ریزی در زندگی است ولازم است مقدمات و لوازم آن مهیا شود. در روایات این دوره به نام دوره عبودیت معرفی شده و به نظر می رسد که با شکوه ترین دوره زندگی انسان باشد که در آن می تواند باید ها و نباید ها را به صورت کاملا رضایتمندانه بپذیرد. یکی از لازم ترین اموری که می بایست در تشخیص بایدها و نبایدها و عمل به آنها و نیز در تصمیم گیری و برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد، تقویت انواع تفکر است. محورهای فوق را می توان تحت عنوان خیرگزینی بررسی کرد، که برخی از آنچه در خیرگزینی مورد توجه قرار می گیرد عبارت است از : 1-شناخت خوبی ها و بدی ها 2-ترجیح دادن «بهتر» نسبت به خوب و «بد» نسبت به بدتر 3-دستیابی به توانایی در اخذ تصمیمات زندگی بر مبنای ترجیح حکم خدا 4-تقویت اراده در اجرای خیر تشخیص داده شده و تحقق آن برای طی مراحل خیرگزینی لازم است موارد زیر محقق شود: *تفکر فرد فعال شود. *قدرت تصمیم گیری در فرد تقویت شود. * قدرت برنامه ریزی در فرد تقویت شود. * عزم به انجام حکم الهی در فرد احیا شود. * موانع عمل به خیر شناسی برطرف گردد. بدین ترتیب توان تفکر و تعقل درکودک فعال شده و از تقلیدهای کورکورانه و ناهشیارانه پرهیز می کند و با تشخیص و گزینش خیر، به کنترل درونی یا تقوا دست می یابد و می تواند از بحران های مختلف درونی و محیطی رهایی یابد. به همین دلیل شکر نعمت اختیار، در تقوا و خویشتن داری است. و با فعال نبودن تفکر و تعقل و یا اختلال در آن، فرد به کنترل درونی خود نرسیده و دچار انواع طغیان میشود.   ادامه دارد....

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 3953
زمان انتشار: 9 نوامبر 2015
|
کودکان بالغ

کودکان بالغ

هر چه می گذرد، جنبه های بیشتری از اثرات زیانبار قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و زندگی صنعتی به خصوص در جهان غرب آشکار می شود. اگر چه از همان سال های آغازین شتاب گرفتن زندگی صنعتی، کسانی نسبت به مضرات دراز مدت این شیوه زندگی هشدار دادند، اما ذات منفعت طلبانه شرکت های تولید کننده فرآورده های شیمیایی و نیز راحت طلبی مصرف کنندگان موجب نادیده گرفتن این هشدارها گردید. تا جایی که در بسیاری از موارد شاهدیم، بروز این اثرات مستلزم گذشت چند نسل بوده و اکنون شاید برای یافتن راه حل های اساسی دیر شده باشد. یکی دیگر از کارکردهای مقالاتی از این دست، مباحث شرعی مرتبط با سن بلوغ در دختران و پاسخ به استدلال منتقدان تفاوت های نژادی و زیستی در رسیدن دختران به سن بلوغ است. وقتی سینه های دخترک خردسالی یک سال پس از دست دادن دندان های شیری اش شروع به رشد می کند، احتمالا والدین هم بیشتر از خود آن کودک متوجه دلیل این اتفاق نمی شوند. زمانی که این اتفاق برای بسیاری از دخترانی که در برخی مناطق زندگی می کنند رخ می دهد و این در سایر مناطق به آن شدت مشاهده نمی شود، دانشمندان می کوشند برای این مشکل پاسخی بیابند. بدن زنان همیشه حامل های زیستی را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهد و اثر ات سوء صنعتی و زیست محیطی را با خود منتقل می کند. یکی از شگفت انگیزترین اثرات تغییرات زیست محیطی، بلوغ پیش رس کودکان است که به شکل شروع عادت ماهانه غیر معمول، رشد پیش هنگام موهای بدن یا بزرگ شدن سینه ها در دخترانی که تازه وارد مدرسه وارد شده اند، خود را نشان می دهند. این عوارض می تواند به محل زندگی خانواده ها، فرآورده هایی که آنها مصرف می کنند و سطح سلامتی و سعادتمندی آنها در زندگی آتی شان مربوط باشد. مطالعات انجام شده حاکی است، قرار گرفتن در معرض طبقه خاصی از مواد شیمیایی که به آنها مختل کنندگان غدد داخلی گفته می شود، می تواند در روند طبیعی بلوغ اختلال ایجاد کند. این مواد در محصولاتی که در زندگی روزمره استفاده می شوند، مثل بطری های آب معدنی، غذاهای بسته بندی شده و لوازم آرایشی وجود دارد.  مواد شیمیایی که هیچ کس را گریزی از آنها نیست مختل کنندکان غدد داخلی، ساختار شیمیایی بدنمان را با تغییر کارکرد هورمون ها عوض می کنند، هورمون هایی که به بدنمان دیکته می کنند، چگونه رشد یا رفتار کند. اگرچه پرسش های بسیاری درارتباط با تهدیدات بالقوه ای که این مواد شیمیایی متوجه سلامتی ما می کنند مطرح شده است، اما مطالعات بسیاری که در سال های اخیر روی انسان ها و حیوانات انجام شده، نشان دهنده تاثیرات قابل توجه و غالباً منفی بر روی سلامت، تکامل باروری و در طول زمان، خطر ابتلا به سرطان و سایر امراض است. مثلا یک مختل کننده غدد داخلی می تواند استروژن طبیعی یک زن باردار را «تقلید کند» و روند تکامل جنین را تغییر دهد. یا یک شامپو می تواند او را در معرض یک ماده شیمیایی خاص قرار دهد که در رفتار پرخاش گرانه زنان جوان نقش دارد. بازنگری به عمل آمده توسط «بنیاد سرطان سینه» درباره پژوهش های زیست محیطی و مطالعات در این زمینه، چرخش هشدار دهنده ای را در کارکرد هورمونی و رشد کودکان شناسایی کرده اند؛ از جمله اختلالاتی در بلوغ و افزایش خطر بروز سرطان در برخی موارد، که به مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی، مواد ساختمانی، شوینده ها، دود خروجی اتومبیل ها و حتی بسته های مواد غذایی مکمل اطفال مرتبط هستند. در جهان امروزی، هیچ جامعه ای نمی تواند از تأثیرات مختل کننده های غدد داخلی اجتناب کند؛ در جهانی که مواد سمی از طریق غذا خوردن، کارکردن و بازی کردن مرتباً بر ما تاثیر می گذارند. پژوهش های تازه نشان می دهند، «میزان تحمل بدن» در مقابل مواد شیمیایی صنعتی، متاثر از نژاد، طبقه و جنس است. نه تنها تماس با مختل کننده های غدد داخلی در میان زنان و دختران آمریکایی فراگیر می شود، بلکه پیامدهای این تاثیرپذیری با نژاد و شرایط اجتماعی ـ اقتصادی مرتبط است که ما تازه شروع به درک آنها کرده ایم. سال گذشته گروهی از پژوهشگران، یافته های مطالعه ای را انتشار دادند که روی بیش از یکهزار و دویست دختر شش تا نه ساله انجام شده بود. این یافته ها نشان می دادند، دختران سیاه پوست و لاتین تبار، به نسبت هم سن و سالان سفیدپوستشان، نشانه هایی از بلوغ را در سنین پایین تر نشان می دهند و رشد سینه های برخی از آنها در سن هفت سالگی شروع شده است. در یک بررسی در رابطه با تأثیر مواد شیمیایی بر بدن، محققان دریافتند، مواد هورمونی فعال، در روند تکاملی بلوغ نقش اندکی دارند. این یافته ها تایید کننده مطالعات پیشینی هستند که به ارتباط بلوغ با نژاد و مواد شیمیایی موجود در بدن کودکان اشاره کرده بودند. اگرچه دانشمندان تاکید دارند چنین یافته هایی جامعیت ندارند، اما افزایش شواهد ارتباط این پدیده با مواد شیمیایی، می تواند نشان دهنده یک بعد پنهان بی عدالتی زیست محیطی در جوامع رنگین پوست باشد.. دختران خردسال بالغ بر اساس گزارش سال 2007 صندوق سرطان سینه، سن بلوغ در دختران آمریکایی عموما کاهش یافته است، اما این الگوها بر اساس نژاد با هم فرق دارند. این گزارش می گوید، سن اولین عادت ماهانه برای دختران سیاه پوست، همواره اندکی پایین تراز دختران سفید پوست بوده و در طول قرن بیستم، سن قاعدگی در دختران سیاه پوست آمریکایی، سریع تر از دختران سفید پوست آمریکایی پایین آمده است. در طول چهل سال گذشته، این روند برای دختران مکزیکی ـ آمریکایی نیز روند نزولی مشابهی داشته است. سایر مطالعات روی دختران اروپایی، نشان دهنده گرایش های مشابه نبوده اند. بلوغ پیش رس، فعالان بهداشت و جامعه را نگران می کند، چرا که این پدیده با بروز خطرات در تمام جنبه های زندگی یک دختر ارتباط پیدا می کند. از نظر روانی، بلوغ پیش رس می تواند باعث سردرگمی، افسردگی، پیشنهاد های جنسی ناخواسته و شروع روابط جنسی قبل از سنی شود که بیشتر هم سن و سال هایشان مبادرت به آن می کنند.از نظر پزشکی، بلوغ پیش رس با خطرات بهداشتی متعددی از جمله چاقی و سرطان همراه است؛ مشکلاتی که بیشتر بر زنان سیاه پوست اثر می گذارد. مطالعه ای که سال پیش منتشر شد و روی دختران نیویورک، سی سیناتی و کارولینای شمالی تمرکز داشت، نشان می داد که موارد بیشتری به نسبت آنچه که در مطالعات پیشین مشاهده شده، وجود دارد. این گزارش اعلام می کند: در سن هفت سالگی، در مقایسه با فقط یک نفر در هر ده دختر سفیدپوست، حدود یک نفر از هر چهار دختر سیاه پوست و نزدیک به یک نفر از هر هفت دختر لاتین تبار، علائم رشد سینه مشاهده شده است. یک سال بعد یعنی در هشت سالگی، نرخ رشد سینه در دختران سیاه پوست و لاتین تبار به ترتیب، چهل و سه و سی و یک درصد بوده، اما فقط در هجده درصد دختران سفید پوست این وضعیت مشاهده شده است. در مجموعه یافته های کلیدی دیگر این گروه تحقیقاتی که از سوی نویسنده پیشگام دکتر مری والف در «چشم اندازهای بهداشت زیست محیطی» انتشار یافت، آمده است، چند رابطه کوچک اما قابل توجه بین برخی مختل کننده های غدد داخلی، به خصوص فتالیت ها، فنول ها و فیتوستروژن ها و بلوغ غیر معمول یافت شده است. یک پژوهش دیگر به اثرات مختل کننده های غدد داخلی در سراسر چرخه زندگی یک زن یا کودک اشاره می کند. در مطالعه ای که مرکز آن در نیویورک بوده و در «مرکز بهداشت زیست محیطی کودکان» دانشگاه کلمبیا انجام شد، زنان باردار دومینیکنی و آفریقایی ـ آمریکایی در طول چندین هفته بارداری زیر نظر گرفته شدند. بر اساس یافته های این مطالعه، در هشتاد و پنج تا صد درصد نمونه های مو و ادرار آنها فتالیت ها یافت شد. ساندرا استاینگرابر نویسنده گزارش بنیاد سرطان سینه و کتابی درباره مواد سمی و بهداشت زیست محیطی که به زودی به چاپ خواهد رسید، در مجله «آن د ایشو» گفته است،  تحقیقات او در مورد الگوهای بلوغ، او را به این نتیجه گیری رسانده است که بهتر است بلوغ پیش رس را نوعی اختلال اکولوژیک بدانیم. بر این اساس، عوامل تاثیرگذار بسیاری در این اختلال وجود دارند نه فقط یک عامل. شیمی رنگی دو نوع مختل کننده غدد داخلی، یعنی فتالیت ها و فنول ها در سال های اخیر توجه جامعه را به خود جلب کرده اند، چرا که وجود آنها در محیط زیست بسیار شایع است و از سوی دولت، مقررات اکیدی درباره مصرف آنها وضع شده است. در مطالعاتی که روی بلوغ زودرس پیش رس حیوانات انجام شده، «بیس فنول ای» که در آسترهای قوطی های فلزی و محصولات پلاستیکی یافت می شوند، با ناهنجاری های رفتاری و تغییر کارکرد ایمنی آنها مرتبط دانسته شده است. بر اساس یلفته های یک مطالعه دیگر، در نمونه ادرار سیاه پوستان و نیز کسانی که درآمد پایین تری دارند، به نسبت سفید پوستان، مقدار بیس فنول بیشتری یافت می شود. فتالیت ها نوعا در پلاستیک های سبک از جمله بسیاری از محصولات مخصوص کودکان یافت می شود. مطالعات انجام شده، مصرف مواد شیمیایی را با تکامل جنسی غیر عادی و نیز سرطان در حیوانات مرتبط دانسته اند. اطلاعات «اداره حفاظت از محیط زیست » حاکی از آن است، سیاه پوستان بیشتر در معرض مونو اتیل فتالیت که بیشتر در بوگیرهای بدن یافت می شود، قرار می گیرند. در تجزیه و تحلیل سال 2003 اطلاعات دولت توسط «اتحادیه عدالت و بهداشت زیست محیطی» که ائتلافی از گروه های عدالت زیست محیطی است، این نتیجه به دست آمد: جمعیت سیاه پوست بیشتر از سایرین در معرض فتالیت ها قرار دارند، هر چند معلوم شده، زیرگروه های مشخصی در درون جمعیت سفید پوست نیز به شدت در معرض این مواد قرار دارند. هر بار مطالعات مربوط به تاثیر مواد شیمیایی مختل کننده هورمون ها که در بدن انسان انباشته می شوند مطرح می شود، مسئله رنگ نیز پیش کشیده می شود. اما در این باره که نژاد چه اندازه بر روی این موضوع تاثیر دارد، اطلاع زیادی در دست نیست. آیا این کار به معنای جدا سازی محلات سیاه پوست نشین و سفید پوست نشین یا جداسازی فرآورده های مخصوص مو برای سیاه پوستان است؟ آیا این کار فاش کننده خباثت کارخانه هایی است که این محصولات سمی را تولید می کنند؟ دکتر فرانک بیرو از «واحد پزشکی نوجوانان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سین سیناتی» که پژوهشگر پیشگام مطالعه سال 2010 درباره مسئله نژاد در بلوغ پیش رس است، خاطرنشان می کند، شاید طبقه بندی های نژادی را بتوان یک جایگزین برای عوامل پیچیده و همپوشان دانست. مثلا چاقی یا وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی می تواند با نژاد مرتبط باشد و بر رشد کودک اثر بگذارد و این عوامل نیز به نوبه خود می توانند با مسائل ساختاری همچون فقدان دسترسی به موادغذایی تازه یا مراقبت های بهداشتی کافی مرتبط باشد. بیرو می گوید:«بخشی از تفاوت های اساسی شامل تفاوت های ژنتیک است. بخشی از آنچه را نژاد می نامیم، مسائل فرهنگی هستند و بخشی عمیقاً در تفاوت های اجتماعی ـ اقتصادی تنیده اند. بنابراین در این کشور معمولاً تفاوت های اساسی واکنش های عاطفی قوی را تحریک می کنند، اما عوامل مختلف زیادی در نژاد دخیلند که ما آنها را این کلمه (نژاد) می گنجانیم.» انبوه مواد شیمیایی خطرناکی که در خانه ها و محلات ما حضور دارند، کار جدا کردن هر عامل شیمیایی خاصی را در بلوغ پیش رس  تقریبا غیرممکن می سازند. سازمان های نظارتی می گویند، مصرف کنندگان و قانون گذاران باید با احتیاط نسبت به این امر اقدام کنند. گروه مدافع نیویورکی «اقدام زیست محیطی غرب هارلم» کاملا آگاه است چگونه مقوله نژاد، مسائل مربوط به بهداشت زیست محیطی را پیچیده می سازد. این گروه که قبلاً با آلودگی هوا و تخلیه مواد سمی در اجتماعات شهری مخصوص رنگین پوستان مبارزه کرده است، اکنون برای آگاه کردن جامعه نسبت به خطراتی که در کابینت های آشپزخانه و کمدهای دستشویی و حمام خانه هایشان جا خوش کرده اند، فعالیت می کنند. اوگنیا داتسون نیومن هماهنگ کننده ارشد بهداشت زیست محیطی این گروه، در چالش با اقدامات گسترده این گروه در محلات می گوید، به دنبال تشویق مردم برای در نظر داشتن سلامت محیط زیست، به هنگام انتخاب محصولات زیبایی به ویژه محصولاتی که برای زنان آفریقایی ـ آمریکایی تهیه شده، نظیر حالت دهنده های مو است. او در گفتگو با زنان محله اش، نسبت به مضرات این فرآورده های شیمیایی بر بدن آنها هشدارهای لازم را می دهد. فعالیت هایی که گروه هدف آنها مصرف کنندگان است، تلاشی پر مشقت برای خانواده های دارای درآمد پایین است، چرا که مغازه های واقع در محلات فقیر به سادگی قفسه هایشان را از محصولات زیبایی سازگار با محیط زیست پر نمی کنند. به گفته داتسون نیومن، گام بعدی گروه آنها، گردآوری اطلاعات محلی و قرار دادن این محصولات در محلات مختلف است. این روش می تواند برای فشار آوردن به فروشگاه ها برای عرضه بیشتر محصولات ایمن برای اجتماعات رنگین پوستان به کار رود. خطرات شیمیایی را باید با انتخاب های فردی کاهش داد، اما این مواد را هرگز نمی توان به طور کلی از زندگی حذف کرد، به خصوص به این دلیل که قوانین زیست محیطی فدرال، درمورد کنترل یا نظارت مواد شیمایی بالقوه خطرناک، بسیار سهل گیرانه هستند و در بسیاری از موارد به این صنایع اجازه داده اند خودشان بر کار خود نظارت کنند. گروه های طرفدار حقوق مصرف کنندگان، توفیق بیشتری در مبارزه برای وضع مقررات سختگیرانه تر در سطوح ایالتی و محلی داشته اند. ورمونت و شیکاگو به تازگی استفاده از بیس فنول را در محصولات مخصوص کودکان مثل بطری شیر اطفال منع کرده است. در نبود یک قانون جامع برای مصرف مواد شیمیایی، گزارش بنیاد سرطان سینه، تمهیدات پیشگیری کل نگرانه تری را پیشنهاد کرده است، از جمله، کاستن از زمان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و مواد سمی محلی و تشویق دسترسی به مواد غذایی سالم تر و برنامه های پیشگیری از چاقی برای خانواده های دارای درآمد پایین تر. طرح مسئله گذشته از کلیه عوامل مختلف تاثیر گذار بر بلوغ، ممکن است دانشمندان هرگز دقیقا نتوانند مشخص کنند چرا به نسبت گذشته، تعداد بیشتری از دختران خردسال در حال تبدیل به زنانی بالغ هستند. اما الگوهای مستند سازی شده بلوغ و فصول مشترک نژاد، وضعیت اقتصادی و قرار گرفتن روزمره در معرض مواد شیمیایی، می تواند به جوامع کمک کند تا تصویر روشن تری از این امر پیدا کنند که آنها تمایل دارند در شیوه زندگی امروزین شان، چه سطحی از خطر را پذیرا باشند. شاید تک تک خانواده ها متوجه عوارض دراز مدت بلوغ پیش رس نشوند؛ شاید دخترانی که سریعاً در حال رشد هستند نفهمند دقیقاً کدام پدیده بر زندگی آنها تاثیر می گذارد. با این حال استرانگرابر می گوید :«وقتی ما جامعه ای را خلق می کنیم که در آن مجموعه ای از عوامل موجب رشد نابهنگام می شود، ما به عنوان یک گروه، بار بیشتری برای غلبه بر مسائل جدید بر دوش آن جامعه می گذاریم.»  

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 877
زمان انتشار: 12 نوامبر 2014
| |
میثاق برادران ، جلسه 7

میثاق برادران ، جلسه 7

آفات و فواید ازدواج، زمان و سن و ازدواج استاد: محمد شجاعی 1. یكی از آفات ازدواج این است كه انسان به‌خاطر امیال و زیاده‌طلبی‌ها و روحیه تجمل‌گرایی خویش یا خانواده به سمت كسب روزی نامشروع و حرام رود كه این امر هم از لحاظ معنوی وضعیت خانواده را به هم می‌زند و هم دریچه‌ای است برای ظلم به دیگران. 2. آفت دیگر ازدواج، كوتاهی در رعایت حقوق خانواده و از سوی دیگر عدم صبر در آزارهایی است كه از سوی خانواده صورت می‌گیرد. 3. ازدواج، چهره و ماهیتی دوگانه دارد، یك چهره آن سازنده و مبارك و چهره دیگر آن منفی و نامبارك است. 4. در روایت است كه: در اسلام بنیان هیچ بنایی مثل بنای ساختمان ازدواج نیست. این نشان می‌دهد كه فواید ازدواج در غیر آن یافت نمی‌شود. 5. آفت دیگر ازدواج، غفلت از یاد خداوند و كوتاهی در انجام وظایف شرعی است. 6. جنبه منفی ازدواج مربوط به خود آن نیست بلكه مربوط به نوع ارتباطی است كه انسان با خانواده و با مسئله ازدواج دارد. 7. مصون بودن از جنبه منفی ازدواج با دقت در انتخاب همسر و رعایت اصول عقیدتی و اخلاقی در روابط حاصل می‌شود. 8. ازدواج، نباید تمام غایت زوجین باشد چرا كه باعث مدفون شدن استعدادهایشان می‌شود، در این حالت شعاع فكری، فعالیت‌ها و اندیشه‌های آن دو فراتر از مسائل مادی نرفته و می‌خواهند مه چیز را به استخدام مسائل حیوانی و گیاهی زندگی درآورند. 9. ازدواج نباید مانع از توجه انسان به ماهیت اصلی خویش، ارزش‌های فوق حیوانی و پیمودن مسیر انسانی باشد چرا كه در این صورت، ازدواج نامبارك است. 10. مسائلی كه دختر و پسر در طی خواستگاری مطرح می‌كنند نشان‌دهنده جایگاه شخصیتی آنان است كه در چه مرتبه‌ای از كمالات قرار دارند. 11. نوع برخورد انسان با همسر و خانواده او را سعادتمند یا جهنمی می‌كند چرا كه قرآن كریم از یك طرف برخی از همسران و فرزندان را دشمن انسان و از طرف دیگر همسر را باعث لقاء انسان با خداوند معرفی می‌كند. 12. شخص جهنمی هرگز نمی‌تواند همسر خوبی برای انسان باشد. 13. ضرب‌العجل‌های تعیین شده در احكام شرعی پیرامون زمان ازدواج تنها در جایی است كه انسان به حرام بیفتد و مسئله نیاز جنسی مطرح باشد ولی به هر حال این ضرب‌العجل‌ها نیز نباید انسان را از اهداف عالی ازداج دور كند. 14. عدم تحریك غریزه جنسی دلیل بر تأخیر در ازدواج نیست ولی به هر حال گاهی كسب برخی كمالات می‌تواند باعث تأخیر در ازدواج باشد. 15. زمان ازدواج دارای شروطی است: 1 ـ بلوغ جنسی و جسمی (تحصیل حداقل سن ازدواج) 2 ـ داشتن درك صحیح از ازدواج، تشكیل خانواده و وظایف در آن 3 ـ شناخت آفات و آمادگی برای جلوگیری از آن 4 ـ قدرت بر انجام وظایف همسری 16. قدرت بر انجام وظایف همسری عبارت است از : توان مالی (تأمین اقتصادی خانواده)، توان عاطفی (دوست داشتن و عشق ورزیدن)، توان معنوی (ارتباط با خدا و تقوای خانواده) 17. به فرموده برخی از بزرگان، ازدواج نیز دارای احكام خمسه است یعنی با توجه به شخصیت شخص، ممكن است ازدواج در برخی سنین باعث دچار شدن به برخی آفات آن شود پس خودشناسی در این‌جا بسیار مهم است.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed