www.montazer.ir
جمعه 11 ژولیه 2025

زناشویی و بارداری (مهارت‌های تربیت کودک در سیره معصومین علیهم‌السلام)

هدف اصلی نویسنده از نگارش کتاب حاضر، پیدا کردن شیوه‌ی صحیح زندگی است. پر واضح است که دین اسلام درباره‌ی اموری که برای سعادت دنیوی و اخروی بشر لازم است، برنامه دارد؛ لذا از این موضوع مهم نیز غافل نشده و به طور مبسوط به آن پرداخته است. آیات قرآن و روایت ائمه (علیهم‌السلام) ما را در دست‌یابی به نظام یک پارچه‌ای از اخلاق زندگی کمک می‌کنند. بنابراین، محور اصلی مطالب این کتاب، قرآن و روایات معصومان (علیهم السلام) است.

شناسه مطلب: 1519
زمان انتشار: 11 ژانویه 2015
|
نامه صادق آهنگران به رهبر معظم انقلاب

برگي ديگر از دلدادگي امت به امام

نامه صادق آهنگران به رهبر معظم انقلاب

پیرو اهدای یک جلد کلام‌الله مجید از طرف رهبر انقلاب به حاج صادق آهنگران -که در اختتامیه جشنواره عمار صورت گرفت- حماسه خوان امام و شهدا، نامه‌ای به فرمانده کل قوا مرقوم داشت. به گزارش منتظران منجی به نقل از فارس، پیرو اهدای یک جلد کلام‌الله مجید از طرف رهبر انقلاب به حاج صادق آهنگران -که در اختتامیه جشنواره عمار صورت گرفت- حماسه خوان امام و شهدا، نامه‌ای به فرمانده کل قوا مرقوم داشت که در ادامه می‌خوانید: بسم الله الرحمن الرحیم محضر امام عاشورایی و مقتدای عاشوراییان که بیعت سرخ ما با او در امتداد افق خونین کربلا جاودانه خواهد شد ان‌شاء‌الله. تنها تداعی خمینی، حضرت سیدعلی! هر هدیه‌ای که از دست کف‌العباسی و زخم خورده شما تقدیم گردد، فی‌نفسه نفیس است لیکن این هدیه اگر قرآن کلام‌الله مجید باشد می‌شود حکایت نور علی نور. آقا جان! به فضل الهی این حنجره وقف اسلام و ایران است و پس از امام و شهدا تا رمقی هست در بیعت با ولایت باقی خواهد ماند. رهبر چفیه به دوش! در این لیالی کربلای چهار و پنج دوست دارم به یاد زمان جنگ، دگر بار همان شعار جبهه را سردهم و به کوری چشم دشمنان اسلام و انقلاب بگویم: «هیهات مناالذله، هیهات مناالذله». {سرباز شما-محمدصادق آهنگران}  

کلیدواژه ها: ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 256
زمان انتشار: 6 اکتبر 2014
| |
میثاق برادران ، جلسه 1

میثاق برادران ، جلسه 1

ضرورت آموزش پیش از ازدواج استاد: محمد شجاعی 1. انسان از ساده‌ترین تا مشكل‌ترین اطلاعاتش را از طریق آموزش كسب می‌كند و پیش از انجام هر عملی نیاز به آموزش و كسب آگاهی دارد. 2. حضرت علی «علیه‌السلام» فرمودند: «ما من حركه الا و انت محتاج فیها الی المعرفه»؛ هیچ حركتی نیست مگر این‌كه تو در انجام آن احتیاج به آگاهی و شناخت داری. (اصل اول آموزش) 3. نبی اكرم «صلی‌الله علیه و آله و سلم» فرمودند: «من عمل علی غیر علم كان ما یفسده اكثر من ما یصلح»؛ كسی كه بدون آگاهی عمل می‌كند، فساد و خراب كردنش بیش از اصلاحش است. (اصل دوم آموزش) 4. عملی كه بدون آگاهی انجام می‌شود، انسان را از هدف و مقصد دور كرده و نسبت به آن عمل پشیمان می‌كند و نهایتاً ممكن است نسبت به آن عمل و لوازم آن بدبین كند. 5. نداشتن ملاك صحیح و آگاهی‌های لازم در امر انتخاب همسر، می‌تواند مفاسد بسیاری را به دنبال داشته و حتی انسان را نسبت به آن و جنس مخالف بدبین كند. 6. امام صادق «علیه‌السلام» فرمودند: عمل‌كننده بدون بصیرت و آگاهی مثل كسی است كه در یك مسیری حركت می‌كند اما در مسیر اصلی نیست و هرقدر می‌رود از مقصد دور می‌شود. (اصل سوم آموزش) 7. زمان آموزش در كسب آگاهی بسیار مهم است. (اصل چهارم آموزش) 8. زمان آموزش، اگر قبل از انجام عمل باشد دو حالت دارد:     الف ـ فاصله زمانی بین زمان آموزش و انجام عمل مناسب است؛     ب ـ در فاصله زمانی زیاد، مطالب فراموش می‌شود و یا باعث انحرافات است. 9. زمان آموزش، اگر پس از انجام عمل باشد باعث پشیمانی و حسرت زیاد می‌شود. مثلاً در ازدواج ممكن است جلوی انحرافات گرفته و كار اصلاح شود ولی از طرف دیگر ممكن است نتواند همسر را اصلاح كند و باعث پشیمانی از ازدواج شود. 10. ازدواج یك حركت بسیار پیچیده است كه از پیوند دو نفر (دو روح) شروع می‌شود و در واقع یك سیستم متقابل تأثیر و تأثر می‌باشد. 11. عقد كه در اسلام وارد شده به معنی گره بوده و از عقده می‌آید و به این معناست كه زن و شوهر باهم گره می‌خورند و به همین علت اگر بخواهند جدا شوند، برای هر یك تبعات زیادی دارد. 12. هر نوسانی كه در ارتباط بین زوجین ایجاد می‌شود، خانواده‌های ایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا كه در طی جریان ازدواج خانواده‌های دو زوج نیز باهم و با فرزندانشان در ارتباطند. 13. سهل‌انگاری و ساده‌انگاری در مورد انتخاب همسر، توجه به ملاك‌ها و معیارهای معقول و مشروع باعث می‌شود كه افراد هم به خود و هم به كسی كه به‌عنوان همسر انتخاب می‌كنند، ظلم و خیانت كنند. 14. سهل‌گیری در مورد ازدواج، مربوط به مسائل مادی است. 15. خانواده با زمان ازدواج شروع شده و تمامی ندارد و اثر آن تا بی‌نهایت پابرجاست. 16. یكی از جلوه‌های قیامت كه در قرآن كریم معرفی شده است، گریختن انسان از پدر، مادر، همسر و فرزند است كه علت آن خیانت است و این نشانه تأثیرگذاری افراد خانواده در یكدیگر می‌باشد. 17. فرزند ادامة شأن و شخصیت والدین است، به همین علت هر شكلی كه از آن‌ها گرفته باشد همان را نشان داده و بروز می‌دهد، پس یك مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرد. 18. به‌طور متوسط 49% مرد و 51% زن بر روی فرزند مؤثر هستند، به همین دلیل انسان پیش از اقدام به ازدواج باید رذایل اخلاقی را از خود دور و محاسن اخلاقی را كسب كند. 19. امیرالمؤمنین «علیه‌السلام» فرمودند: جهل در انسان مضرتر از خوره در بدن است. 20. جاهل دائماً در افراط یا تفریط است و به همین دلیل هیچ‌گاه امتیاز نمی‌گیرد بلكه مدام امتیاز می‌دهد. 21. امام حسن عسكری علیه‌السلام فرمودند: جهل دشمن است. 22. در روایت است كه بدترین بیماری‌ها جهل است و بدتر از آن جهل به جهل است یعنی انسان نداند كه نمی‌داند یا فكر كند می‌داند و احتیاجی به دانستن ندارد. 23. در جامعه ما بیشترین آمار طلاق مربوط به شهرنشین‌ها و در بین آن‌ها نیز بیشتر مربوط به قشر تحصیل‌كرده است. 24. جوان‌ها قدرت تأثیرپذیری بالایی دارند و به همین علت حتی كوچك‌ترین چیز باعث می‌شود كه یك فرد را كه در زمینه ازدواج اساساً تخصصی ندارد به‌عنوان متخصص به شمار آورده و از او پیروی كنند. 25. موانع آموزش ازدواج دوگونه است: موانع داخلی و موانع خارجی. 26. از جمله موانع داخلی آموزش ازدواج، یكی عدم درك ضرورت آموزش پیش از ازدواج و دیگری حیاء می‌باشد كه این دو نوع حیا، حیای كاذب و احمقانه است. 27. بنا بر روایتی از حضرت رسول «صلی‌الله علیه و آله و سلم» حیاء بر دو گونه است: حیای عقل كه علم است و حیای حماقت كه جهل می‌باشد. 28. موانع خارجی آموزش ازدواج از موانع داخلی سرچشمه می‌گیرد.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 207
زمان انتشار: 29 سپتامبر 2014
| |
آداب تعلیم و تعلم،جلسه 35

آداب تعلیم و تعلم،جلسه 35

یکی از آداب و وظایف شاگرد در دانش آموختن ضروری حفظ کردن قرآن کریم و یا نخستین و اساسی­ ترین یادگیری شاگردان است. فقیه یعنی کسی در فقه تخصّصی پیدا کرده است یعنی می تواند احکام شرعیّه را از منابع اصلی و دینی استخدام کند. قرآن صریحاً اعلام کند: «کسانی که اهل تدبّر در قرآن نیستند بر قلب­های آنان قفل است.» ما خالق جهان را از دور مطالعات مان خارج کردیم فکر می­کنیم اصلاً لازم نیست با او حرف بزنیم. ما این قدر از قرآن فاصله گرفته ایم که وقتی بگویند قرآن چنین چیزی گفته است می گوییم نظریه ای دیگر ما دائماً در حیطة علوم انسانی با فراز و نشیب های زیاد و اشتباهات فاحش و فرمول هایی که جوامع را به بدبختی و انحطاط می کشاند رو به رو هستم. بدبختی ما این است که تفسیحرف خدا که خالق جهان است علمی نیست یعنی تخصّصی­ ترین کلام که قرآن رفته است و تخصّصی­ترین فرمایشاتی که دست معصومین :است و از معدن علم الاهی می­آید اینها علمی نیست رنگ دینی روشنایی می خورد بعد حرفهای دیگران علمی شده است. قرآن همة مردم را به مطالعه و تدبّر در خودش دعوت می­کند هدایت برای همة مردم است این اشتباه خیلی بزرگ است که ما ارتباطمان را با قرآن کم کنیم . قرائت لفظی قرآن ثواب دارد ولو ما معنایش را نفهمیم باید این فرهنگ را (قرائت قرآن) در جامعه گسترش دهیم، تا کسی بتواند به معنای قرآن راه پیدا کند به باطن قرآن راه پیدا کند. شاگرد حواسش باشد که این قدر خودش را شلوغ نکند که از حفظ قرآن و فهم قرآن بیفتد. در حفظ قرآن برای اینکه فراموش نکنیم یک کار این است مطالعات متفرّقه نباید داشته باشی در ارتباط با مطالعات متفرّقه بعداً این مطالعات متفرّقه ضرر می زد. شاگرد باید پس از حفظ قرآن کار تفسیر و سایر علوم مربوط به قرآن را دقیقاً و درست فرا گیرد. تفسیر یعنی شما با منبع ارتباط دارید. برای فهم قرآن خیلی هم است، ضروری­ترین مطالعات ما مطالعات تفسیری است. باید مطالعات و اشتغالات علمی در خور فهم و استعداد او باشد یعنی به فهم و استعداد خودش مراجعه کند و چیزی که به ذهنش تحمیل می شود و اذیّتش  می کند را به سراغش نرود. وقتی شما مجرای علمی برای علم ندارید، جایگاه علمی در روحتان پیاده نکرده اید و می روید آن را تحصیل می­کنید برایتان قساوت قلب می آورد. قبل از اینکه حفظ کنید و درس را به عنوان چیز مسلمی بخواهید به ذهنتان بسپارید و روی آن کار کنید اول ببینید درست است یا خیر، ترتیب منطقی مسائل درست است یا خیر، نامرتّب و غلط یاد نگیرید. خسران یک طلبه و دانشجو این است که بگذارید محفوظاتی که در این چند سال گذشته یاد گرفته از یادش برد. کارشناس یعنی کسی که معلومات گذشته اش همیشه نزدش حاضر هستند. آدم های باسواد کسانی هستند که محفوظات گذشته­ شان را در زمان حال نزد خود حاضر دارند و می توانند به صورت کاربردی از آن استفاده کنند .

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 188
زمان انتشار: 29 سپتامبر 2014
| |
آداب تعلیم و تعلم،جلسه 16

آداب تعلیم و تعلم،جلسه 16

وقتها و مشغله‌های زیاد که برایمان اهمیّت دارد و فشار زیادی را متحمّل می‌شویم و هیجانات زیادی را تحمّل می‌کنیم در حالی که هیچ‌‌گونه فایده‌ای ندارد. اگر قرار است ما راه خدا را برویم، راه خدا مشخّص است. کسی نمی‌تواند کار فی سبیل الله انجام دهد مگر اینکه اول از خودش نترسد، شجاعت خلوت و تنهایی با خودش را داشته باشد. دو بیماری اساسی و اصلی که هر جوانی و هر طالب علمی را تهدید می‌کند؛ ریاکاری،‌ مشرک شدن یا غفلت است. مخاطبین خودتان را اول به او بفهمانید که در این دنیا از آن جهت که انسان هستند و از آن جهت که به سمت ابدیّت می‌روند و از آن جهت که إنا لله و انا إلیه راجعون – چه چیزهایی را باید یاد بگیرد. اگر جوان را به آن چه لایق است از آن جهت که انسان است و شایسته مقام الهی‌اش است راهنمایی کنید و به آن چه را که نیاز دارد نمی‌توانید راهنمایی کنید حدّاقل کاری که می‌توانید کنید این است که غذای فاسد جلوی او نگذارید. ما مسلمان و شیعه هستیم امّا عمل اُمانیسمی داریم می‌کنیم،‌ محصولاتی را که خدا برای ما تولید کرده،‌ محصولات پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) را قبول نداریم. شوق به بهشت در دوران غم‌ها وغصّه‌ها و بیماری‌ها مؤثّر است. اگر واقعاً انذار و ترسیدن برای انسان لازم نبود قرآن این همه روی آن سفارش نمی‌کرد. حقیقی یعنی اینکه انسان به مقام ترس برسد و قوم خودش را هم بترساند. ما بعد از آنکه اهل علم شدیم و مطالعه کردیم باید واقعاً باتقوا شویم، از حلال و حرام بترسیم، حریم‌ها را رعایت کنیم، اگر نکنیم معلوم است که خراب درس خوانده‌ایم. انذار حقیقتاً برای تکامل و پاکی و رستگاری انسان لازم است.

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
شناسه مطلب: 174
زمان انتشار: 23 سپتامبر 2014
| |
آداب تعلیم و تعلم،جلسه 2

آداب تعلیم و تعلم،جلسه 2

هر آنچه که با حق تطبیق کند (مال خداوند باشد) و رنگ خدایی داشته باشد خالص می­باشد . هر کس می داند که لقاء دارد باید عمل کند. انسان تا زمانی که خود را به بلندای ابدیّت نبیند برای ابدیّت خود کاری نخواهد کرد . باید انسان دائم با نامه ی خدا (قرآن )، سر و کار داشته باشد. بشنود، بفهمد و در قرآن تعمّق کند . اگر کسی بخواهد به سمت ابدیّت سرعت بگیرد باید جلوی سرعت اجتماع بایستد. برای بهره برداری از فطرت نباید عجله داشت. شاگرد وقتی محضر استاد می رود. شتابزدگی مانع رشد او می شود. بسیاری از شنیده های انسان به درد او نمی خورد چون غالب آنها را در حال عجله (وقتی طبیعت داشته می تاخته است) شنیده، لذا اثری روی قلب نگذاشته است . روایت: «نیّت المؤمن خیرٌ من عمله» نیّت به تنهایی خودش عمل است. خداوند به اندازه نیّت توفیق می دهد، یعنی نیّتی که منطبق با فعل می شود . خداوند می فرماید: « من نزد گمان بندهایم هستم»، یعنی هر طور نگاه کند همان طور می شود. پاکسازی نیّت زمانی است یعنی زمان می برد که انسان رفته رفته حجاب ها را بشناسد . یکی از خدعه های شیطان این است که انسان را از عمل سرد کند .

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ،

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed