مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
رسیدن به قلب سلیم، خوشبختی و سعادت ابدی را در پی دارد. از بهترین راه های ایجاد تقوا، روزه است. تقوا ملاک ارزش انسان است.
قرآن در ملاک ارزش انسان میفرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ= گرامیترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست»(حجرات/13). یعنی ملاک ارزش انسان، کمالات گیاهی و حیوانی نیست که کسی در خوشگلی، قدرت بدنی، خوب خوردن، تولید مثل، خانه داشتن و این چیزها مسابقه بگذارد.
سبقت در ارزشهای الهی و انسانی بگیرید. این که فرمود: هر کس تقوای بیشتری داشته باشد، ارزش بیشتری دارد. یعنی یک امر معنوی است نه یک امر مادی و محسوس.
تقوا ملاک قبولی اعمال است
قرآن می فرماید: «اِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ المُتَّقِین= خدا فقط از تقواپیشگان مى پذیرد»(مائده/27). یعنی اگر انسان تقوی نداشته باشد، زحماتش به هدر می رود. به خاطر این که تقوا، قدرت حاکمیتِ «خود» و «بُعد الهی» را بر « ناخود و بعد نفسانی» به انسان می دهد از این رو می بینید، پاداشی که برای روزه معرفی می شود، تقواست و بدون آن انسان واقعا هیچ ارزشی ندارد.
تقوا یعنی روح و قلب سلیم. خدا می خواهد ما به این ارزش برسیم. برای همین می گوید روزه بگیرید. همه انسان ها حرکت از دنیا به سوی ابدیت را دارند و همه آنها برای خوشبختی و سعادت، نیاز به قلب سلیم دارند. تقوا وسیله ای است که قلب سلیم را تضمین و تحصیل می کند. برای همین است که می بینیم خداوند روزه را بر همه امت ها واجب کرده است. یعنی روزه امری برای مبارزه ی انسان علیه همه ارزش های نفسانی و حیوانی است. چون مایحتاج انسان در حرکت او به سمت ابدیت تقوا است، خداوند این را برای همه به عنوان یک اسلحه مهم واجب کرده است.
کلیدواژه ها:
آثار استاد