مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
اگر نوزادی متولد شد، از زمان تولد به بعد اقداماتی باید انجام شود که عنوان آن اقدامات «هدایت و اصلاح» است. در زمان بسته شدن نطفه، انحراف ها و مشکلاتی وجود داشته است که حالا باید برای رفع آنها اقدامات «هدایت و اصلاح» را در پیش بگیریم.
والدینی که به دنبال ایجاد نژاد برتر هستند، باید قوانین کلی ایجاد، هدایت و اصلاح را فرا بگیرند. این قوانین روی همه بچهها یک جور اعمال نمی شوند. چون بچه ها با هم تفاوت دارند. پس ما نمیتوانیم با یک روش تربیتی ثابت، هر نوع کودکی را ترییت کنیم. یعنی نمیتوان یک روش تربیتی ثابت را برای همه در نظر گرفت. اما اصول و قوانین کلی باید در دستمان باشد. مثلا بچهای که به شدت دروغگو است، با بچهای که کاملاً صادق است، یک نوع برخورد را نمیطلبند. بچهای که گوشهگیر و خجالتی است، با یک بچهای که خیلی اجتماعی است و روابط عمومی بالایی دارد، برخورد تربیتی یکسانی نمیطلبند. یا با یک بچهای که بسیار پررو و بیحیا است، نمیتوان همان برخوردی را داشت که با یک بچه با حیا داریم. در تربیت باید به تفاوتها دقت کنیم. حالا بحث ما این است که با توجه به این که هر انسانی دارای یک شاکله است و یک شخصیت خاصی دارد، باید روش تربیتی مبتنی بر همان شخصیت برای او در نظر گرفت.
انسان موجود ترکیبی است. شخصیتها هم با همدیگر دوتا نیستند هر انسانی یک شخصیتی دارد. شخصیت از کلمه اش معلوم است. مصدرسازی کردیم. شخصیت دارد؛ شاکله دارد؛ شاکله اش هم مربوط و ویژه خودش است.
کلیدواژه ها:
آثار استاد