مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
محتوایی که شخص در مجالس اباعبدالله(علیه السلام) دریافت می کند، بسیار قوی بوده و متناسب با هدف خلقت است. مجالس این چنینی مجالسی علمی است، زیرا علاوه بر سخنرانی ها، مداح ها هم مطالب خیلی مفیدی را منتقل می کنند. پیامبر(صل الله علیه و آله) طلب علم را واجب فرموده، و در تبیین علوم واجب عقاید، اخلاق و احکام را بیان فرموده اند. در مجالس حضرت، این علوم آموزش داده می شوند. آن هم در عالی ترین سطوح و بهترین روش ها. مردم ایران بالاترین هوش و فرهنگ را در فهم مسائل اجتماعی، اخلاقی و سیاسی دارند. زیرا در طول سال، با شرکت در این مجالس اطلاعاتشان افزایش می یابد. محتوا هم کاملاً فطری است. همه گروههای سنی در این مجالس شرکت می کنند؛ و هر کس به تناسب آمادگی اش می تواند از فضای جمع و حتی رنگ و خوراکی ها و ... برای «شدن» بهره ببرد.
حضرت علی (علیه السلام) به امام حسن(علیه السلام) می فرمایند: از وقتی که خیلی کوچک بودی، اقدام به تربیت تو کردم تا دیگران در تو انحراف ایجاد نکنند. پیام فطری پیامی است که کودکان و نوجوانان به آن نزدیک ترند. بخصوص در حال حاضر با وجود ناتوی فرهنگی، شرکت در این مجالس می تواند انسان را در مقابل آفت ها مقاوم و واکسینه نماید. افراد آسیب دیده در این مجالس بهبودی می یابند. حضرت می فرماید: «قَلبُ الحَدَثِ کَالاَرضِ الخالِیَه= دل جوان مانند زمین خالی (آماده کشت) است».
در مجالس عزا و شادی معصومین(علیهم السلام)، قلب ها آمادگی بسیار زیادی برای دریافت فطری ترین و عالی ترین محتواها را پیدا می کنند. در چگونگی تأثیرپذیری افراد آسیب دیده و مقاوم نمودن سایرین از این مجالس، باید گفت: در درجه اول جمع، روح شخص را آماده پذیرش می کند؛ سپس محتوا که شامل مجموعه پیامهای صوتی (نه صرفاً علمی، بلکه مداحی، نوا و گریه) بوی عطر و گلاب، رنگ و نور و... است، دل را آماده پذیرش می کند. این طراحی، معجزه اهل بیت(علیهم السلام) بوده و در هیچ جای دیگر یافت نمی شود. البته شخص با یک سلسله از دارایی های شخصی وارد این مجالس می شود. یعنی با یک بصیرت درونی نسبت به فجور و تقوی وارد این مجلس می شود؛ و باطناً به کارهای خوب و بد آگاهی دارد. قرآن می فرماید: «فَألْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْواهَا= سپس شرّ و خیرش را به او الهام کرده است»(سوره شمس، آیه ۸). پیامی که در آن جا تولید می شود، پیام تقوی است. بنابراین به شخص خوراک اضافه می شود، و تدریجاً غلبه می کند و باعث می شود تصمیم های خوب بگیرد؛ و اگر آسیب دیده، توبه کند. ازاین رو به گزارش نیروی انتظامی به شدت در این ماه ها آمار بزهکاری کاهش می یابد. یعنی آن فضا و روح جمعی کار خودش را انجام می دهد. در این ماه ها تمام کشور یک مجلس واحد می شود. افزایش توبه ها و اصلاح ها، مکانیزم تأثیر گذاری این ایام و مجالس است. زیرا شخص اعمالش را اصلاح کرده و عقایدش را تقویت می کند. واقف به حلال و حرام ها می گردد و تقید به رعایت آنها پیدا می کند. پس مجالس اهل بیت(علیهم السلام) قویترین مجلس برای توزیع عقاید، اخلاقیات و مسائل حرام و حلال است. البته مهم ترین آموزه و اثر عشق به حق تعالی که همان هدف خلقت انسان می باشد، در آنجا یافت می شود.
برگرفته از مبحث آثار تربیتی مجالس عزاداری
کلیدواژه ها:
آثار استاد