نگاهی گذارا به علل موفقیت کشورهای پیشرفتة جهان، مبیّن این واقعیت است که بخش عظیمی از این موفقیت ها مرهون توجّه به نسل نوجوان و جوان آن کشورها و سرمایهگذاری در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای آنان بوده است؛ زیرا کودکان و نوجوانان، همیشه به عنوان عظیمترین سرمایهها و ذخایر معنوی کشور مطرح هستند.
بر همین اساس و با عنایت به جوان بودن جمعّیت کشور ما، آموزش دادن و آگاهی بخشیدن به چند میلیون کودک، نوجوان و جوان این مرز و بوم، یکی از شالودههای اساسی در تحقق توسعه و پیشرفت همه جانبة کشور سرافراز ایران و گامی در جهت پیشبرد هدف های والای نظام مقدس اسلامی است و کتاب و کتابخوانی در این رابطه، نقش بسیار مهم و اساسی دارد که باید بیش از پیش، مورد توجه قرار گیرد.
نقطه آغاز این حرکت عظیم فرهنگی، آشنایی والدین، مربیان و دستاندرکاران مسائل تعلیم و تربیت با نقش و اهمیّت کتاب در زندگی فردی و اجتماعی انسان آگاهی آنان از روش های مختلف ایجاد روحیة عادت به مطالعه و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان است. از آنجا که والدین و مربیّان، تأثیر زیادی در تعلیم و تربیت فرزندان جامعه دارند؛ بنابراین باید شرایط و موقعیت های مختلف را بخوبی بشناسند و بر همین اساس، راه و روشی را در پیش گیرند که تضمین کنندة موفقیت آنها در این زمینه باشد.
به عقیدة نگارنده و بر اساس سال ها تجربة همکاری با معلمّان، مربیّان و برخورد با دانش آموزان، کلّی گویی در این زمینه، نمیتواند در دستیابی به نتایج موردنظر کمک مؤثری باشد؛ در این مجموعه، سعی شده است با بهرهگیری از آثار و نظرهای صاحب نظران تعلیم و تربیت و تجربیات همکاران محترم، روش های اجرایی ساده و راهکارهای عملی همراه با ذکر جزئیات، به صورت کاربردی و قابل استفاده برای همه ارائه شود، تا به عنوان یک برنامة کاری مشخص، در جهت گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
برگزیده ای از عناوین کتاب:
- چرا کودکان و نوجوانان باید مطالعه کنند؛
- وضعیت کتابخوانی در جامعة ما چگونه است؛
- برای کودکان و نوجوانان خود، برنامهریزی کنید برای فرزندان خود قصّه بگویید؛
- زمینة آشنایی کودکان خردسال خود را با کتاب فراهم کنید؛
- مشاوران و مربیان میتوانند انگیزة لازم برای مطالعة کتاب های خوب را در دانشآموزان فراهم کنند.
