www.montazer.ir
دوشنبه 25 نوامبر 2024
شناسه مطلب: 4673
زمان انتشار: 7 فوریه 2016
7) حب و برائت دو روی یک سکه

حضرت معصومه (سلام الله علیها) (7)، 94/3/2؛ از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

7) حب و برائت دو روی یک سکه

کسی که در مسیر حرکت به سوی الله قدم بر می‌دارد، تسلیم بی‌چون و چرای خداوند است. او با قلبی راضی و آرام به انجام احکام دین تن می‌سپارد، چرا که یقین دارد، هر حکمی از سوی مربی انسان ساز او، مسیر حرکت او را به سوی معبود و اله حقیقی‌اش مشخص می‌کند و هر گونه تخلف او از این مسیر، در حقیقت، او را از آغوش معشوقش دور می‌سازد.

شرح زیارت نامه حضرت معصومه «علیها‌السلام»

أتقرب إلی الله بحبّکم...

در گذشته آموختیم که خداوند تمام نظام خلقت را بر اساس قانون خلق نموده است. به طوری که هیچ مخلوقی از این قانون مستثنی نیست. این قانون‌ها (نظام قضا و قدر) در تمام مخلوقات فیزیکی و متافیزیکی جریان دارد.

در این فراز نیز به یکی از قوانین حاکم بر نظام روح اشاره شده است. در این فراز درمی‌یابیم که یکی از عوامل قرب (شباهت) انسان به الله، حبّ اهل‌بیت است. و هر چه سطح حبّ انسان به اهل‌بیت بیشتر می‌شود، سنخیت و شباهت او به الله نیز بیشتر می‌گردد.

خودِ محبت یک فعل است، حبّ علیّ عباده؛ حبّ علی «علیه‌السلام» عبادت است.

بنابراین محبت یک فعلی است که به نتیجه و اثر منجر می‌شود، و در زمان معینی مسیرِ نور را به انسان نشان می‌دهد.

بسیار دیده‌ایم کسانی را که در انجام وظایف دینی خود تعلّل و کوتاهی داشته اند، اما در قلب خود به اهل‌بیت محبت داشته اند... و این محبت، روزی سبب نجات و هدایت آنها شده است.

محبتی گرانمایه که در قلب اکثر انسان های زمین وجود ندارد و عظیم‌ترین عاملِ هدایت و رسیدن به قرب خداوند در انسانها می‌باشد.

«والبرائه من أعدائکم...»

و این فراز؛ اشاره به قانون دیگری در نظام متافیزیک دارد؛ برائت و دوری از دشمنان الله، عاملی دیگر برای قرب (تشبّه) به الله است. برائت به سه سبکِ عملی باید اعلام گردد؛

1- برائت قلبی              2- برائت زبانی                  3- برائت عملی

اعلام برائت باید حتماً بصورت زبانی صورت پذیرد. کسانی که توانایی اعلام انزجار و نفرت خود را به زبان ندارند، حتماً در قلب خود، شعبه‌ای از نفاق را جای داده اند.

البته برائت زبانی بدون برائت قلبی فایده‌ای ندارد. تنفر و انزجار از دشمنان خداوند ابتدا باید در قلب تثبیت گردد، و بعد از آن، بر زبان جاری شود.

برائت عملی زمانی از انسان صادر می‌گردد که انزجار از دشمنان در باطن او تثبیت شده باشد. چنین کسی قطعاً در زندگی خود، لحظه به لحظه به سمت دور شدن از سبک زندگی دشمنان خداوند پیش می‌رود و تمایلی به نحوه زندگی آنها ندارد. او قلباً متنفر از آنان است و این تنفر را عملاً ابراز می‌کند.

امروزه شبکه‌های مبتذل ماهواره‌ای در جهت تغییر مبدأ میل مسلمان و شیعیان هستند، تا آنها را از سبک زندگی اسلامی جدا نمایند. تا محبت به سبک زندگیِ خود را در دلِ محبان اهل‌بیت «علیهم‌السلام» جای داده و آنها را از حقیقت تشیّع جدا نمایند.

امکان ندارد کسی تصمیم به قربِ الهی داشته باشد، اما برائت در وجودش نهادینه نشده باشد. بدون رها شدن از محبت دشمنان و علاقه به سبک زندگی آنان، اساساً حرکت به سوی الله ممکن نیست. نمی‌توان به سبک دشمنان الله زیست اما به امام زمان هم وفادار بود.

امروزه بزرگترین و مهمترین وظیفه هر شیعه، برائت عملی بر علیه نقشه‌هایی است که دشمنان برای تغییر عقاید و فرهنگ اسلامی طراحی کرده‌اند. تشکیل جبهه برای اعلام برائت و مبارزه عملی با دشمنان به فرمایش مقام معظم رهبری، امروزه یک ضرورت و فوریت به حساب می‌آید.

برای تشکیل جبهه نیز، باید به دو صفت همدلی و وفاداری تجهیز شویم. باید تمام فکرها و انرژی‌هایمان را روی هم بریزیم و دست در دست هم با دشمن مبارزه کنیم.

مبارزه و جهاد بدون همدلی ممکن نیست. بدون همدلی نمی‌توان به لحظه ظهور رسید.

امام صادق «علیه‌السلام» می‌فرمایند:

بنی امیه به مردم اجازه می‌دادند تا هر قدر مایلند در مورد توحید بشنوند و بحث کنند. اما به منبری‌ها اجازه صحبت در مورد شرک را نمی‌دادند، تا هرگاه خواستند شرک را به مردم تحمیل کنند، مردم متوجه به این موضوع نگردند.

فراموش نکنیم که اگر قلباً محبت اهل‌بیت «علیهم‌السلام» را داریم، اما در ظاهر، نمی‌توانیم به سبک آنان زندگی کنیم، یعنی به خودباوری نرسیده‌ایم و با اعتماد به نفس دین خود را باور نکردیم.

حب و برائت دو روی یک سکه‌ اند... سکه‌ی قرب به الله ... برای رسیدن باید هر دوی آنها را داشت.

یک مؤمن خود باور و قوی، بسیار بسیار در نزد خداوند از یک مؤمن ضعیف که توان ابراز برائت و پیروی از سبک زندگی اسلامی را ندارد، محبوب‌تر است.

«والتّسلیم إلی الله راضیاً به غیر منکر و لا مستکبر...»

کسی که در مسیر حرکت به سوی الله قدم بر می‌دارد، تسلیم بی‌چون و چرای خداوند است. او با قلبی راضی و آرام به انجام احکام دین تن می‌سپارد، چرا که یقین دارد، هر حکمی از سوی مربی انسان ساز او، مسیر حرکت او را به سوی معبود و اله حقیقی‌اش مشخص می‌کند و هر گونه تخلف او از این مسیر، در حقیقت، او را از آغوش معشوقش دور می‌سازد.

اما او ... می‌شتابد برای در آغوش کشیدن معبودش ...

و با رضایت محض به قوانین راه تن می‌دهد. و هیچ حکمی از احکام خداوند، در نگاه او زیر سؤال نیست.

 

مطالب بیشتر:

پای درس استاد

مجموعه سخنرانی های استاد محمد شجاعی

مجموعه کتابهای استاد محمد شجاعی

والحمدلله رب العالمین 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed