مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
90/09/10
از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی
همانطور که در جلسات قبل عرض کردیم حضرت سید الساجدین «علیهالسلام» موانع رسیدن به خدا و خانوادهی آسمانی را به صورت شکایت از نفس و در قابل مناجات شاکین بیان فرمودهاند. آخرین مانعی را که ذکر کردیم ویژگی مناع بودن نفس از خیر بود. ویژگی دیگر که از جمله موانع رسیدن ما به خانوادهی آسمانی امان است به فرمایش حضرت تمایل بسیار زیاد نفس به سرگرمی و بازی است. «میاله الی اللعب و اللهو» امروزه دنیای استکبار به این خصوصیت نفس، به طور بسیار گسترده پرداختهاست و از آنجایی تعریف آنها از انسان محدود به «از تولد تا مرگ» یعنی زندگی صرفاً دنیایی است لذا اصالت را به لذت دادهاست. و ذهن و دل انسانها را متوجه و مشغول لذت کردهاست. و در هیچ بخشی از آن «حد یقف» ندارد. در زمینهی لذت از مزهها انواع غذاها و خوراکیها را تهیه کرده، به طوری که هر صنف آنها را در نظر بگیریم تولیدات بشر در آن صنف از شمارش خارج است. گرفتار مزهها شدن به حدی برای رشد انسان خطرناک است که در حدیث معراج خداوند به رسولش «سلامالله علیها» هشدار میدهد که گرفتار مزهها نشود. کسی که قصد حرکت جدی به سمت آسمان دارد باید رابطهاش را با خوراکیها طوری تنظیم کند که ضمن اینکه نیازهای بدنش را تأمین مینماید به دام خوراکیها نیفتد.
تا کسی امیر شکمش نشود شکم او را در زمین نگه خواهد داشت و حتی اگر هیچ مانع دیگری نداشته باشد. (بحثهای تخصصی در شرح حدیث معراج خواهد آمد.) اسیر شکم شدن سرعت را بسیار کاهش میدهد. (به بحث تغذیه در معرفت نفس رجوع شود). در زمینههای دیگر هم بشر بسیار کار کردهاست و تنوع طلبی در بهرهبرداریهای طبیعی به حدی گسترش یافته که اگر انسان صد عمر دیگر از خدا بگیرد نمیتواند هر کدام را یکبار تجربه کند. کسی که فرهنگش زمینی و طبیعی است با توجه به اینکه از روح بینهایت طلب، برخوردار است ولی رابطهاش را با آسمان و بینهایت ضعیف یا قطع کرده است، چارهای ندارد جز اینکه دائماً در دنیا تصرفات متنوع و مختلف داشته باشد زیرا نمیخواهد دچار رخوت، رکود و سستی شود. تا کنون بیش از دوازده هزار نوع وسیلهی ارضاء لذت جنسی تولید کردهاست. گرفتار هر یک از این لذات شدن در هر زمینهای، روح انسانرا به حدی به زنجیر میکشد که در برزخ و قیامت صدها سال طول میکشد تا این زنجیر ها باز شوند. بشر در طول سابقهی پانزده هزار ساله اش همیشه بازی و سرگرمی داشتهاست. ولی امروزه که نبرد بین حق و باطل اوج گرفته، هر کدام لشکریان خودشان را به میدان میآورند. سکس، مواد مخدر، فیلمهای تلویزیون و سینما، مجلات و ورزش و... را با تنوعاتی که دارد وسیلهی غفلت قرار دادهاند. حتی ورزش که برای بدن لازم و واجب است را تبدیل به وسیلهی غفلت مردم از حقایق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی عالم قرار دادهاند. کسی که خودش را طبیعی ترجمه کردهاست یکی از لذتبخش ترین قسمتهای زندگیاش بازی و سرگرمی است. زیرا ضمن لذتی که دارد انسان را از حقایق تلخ اطرافش غافل میکند. و تبدیل به حجابی قوی میشود. علاوه بر سرگرمیهای وهمی و خیالی، سرگرمیهای عقلانی خوبی داریم که وهم آنها را خراب کردهاست. البته انسان نیاز به بازی و سرگرمی دارد ولی حکم استراحت باید داشته باشد که متعاقب کار و فعالیت زیاد انجام میگیرد و بسیار مناسب و حلال است. و این در زندگی شخص بیکار و بطال معنایی ندارد.
پیامبر «سلامالله علیها» هفت سال اول را به کودک اجازهی بازی دادهاند. تا آمادهی فرمانبری و تربیت در هفت سال دوم گردد. و هفت سال سوم دورهی مشورت و شخصیتسازی است. در هفت سال دوم فرزند باید به مدرسه برود و درس بخواند و به اندازهای به او اجازهی بازی میدهند که به اصل لطمه وارد نشود. اگر همه وقت بچه به بازی بگذرد حتی اگر تفریح (وارد کردن شادی به روح) هم باشد او را روانی میکند. ما باید اولاً حرکت انسان به سمت آخرت را شناخته سپس جایگاه بازی و سرگرمی راتشخیص دهیم. امام هم با میل به بازی مشکلی ندارد ولی از «میّال» بودن نفس شکایت دارد، که میل دائم را مذمت میکند. قلب سه حرکت دارد. قبض و بسط و استراحت. اگر قلب استراحت نکند نمیتواند با قبض و بسط خون را در بدن به جریان بیندازد.
قواعد حرکت نفس از دنیا به آخرت مانند قواعد حرکت جنین از رحم به دنیاست. حضرت میفرمایند: از جنین بیاموزیم که هر چهل روز یک مقام پیدا میکند. نطفه، علقه، مضغه، سپس گوشت و استخوان ساختن و ... دائماً فعالیت میکند برای اینکه آمادهی زندگی در جهانی شود که صدها برابر رحم باید در آنجا عمر کند. و اینکه عمر دنیایی اینقدر محدود شده به این دلیل است که متخصص معصوم بالا سر ما نیست که راه طولانی شدن عمر را به ما بیاموزد و خودش هزار و صد و هشتاد سال داشته و هنگام ظهور چهل ساله ظهور میکند. معمّرین گذشته تا سه هزار سال هم عمر کردهاند. تکنولوژی عمر انسان را به کوتاهترین زمان رساندهاست. سرطان، گرفتگی عروق، ... محصول دخانیات و مواد مخدر است. به تصریح متخصصان بیش از 70% افراد زیر بیست سال اضافه وزن دارند. در کشور ما سالی هشت هزار و پانصد خانم مبتلا به سرطان سینه میشوند سرطانهای دیگر را هم به آنها اضافه کنید. سرطان بیماری ویژه تکنولوژی در اثر بهم خوردن تعادل بدن است. میلیونها انسان در اثر تغذیهی بد و عادتهای غذایی غلط میمیرند و این غیر از گرسنگی است که در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر به آن مبتلا هستند. بیش از 90% از رژیمهای غذایی مردم کُشنده هستند. ایدز تا الان بیش از پنجاه میلیون کشته داده و سی میلیون نفر مبتلا هستند. متخصصان هر رشتهای کورمال کورمال تئوریهایی میدهند و بعد از چند مدت متوجه اشتباهشان میشوند. به همین دلیل دنیا در تمام رشتهها به بنبست رسیدهاست.
طبیعتگراها با تمام قدرت به میدان آمدهاند و فطرتگراها هم تدریجاً بیدار شدهاند و بالاخره جنگ نهایی بین آنها در گرفته و آن مولود مبارک متولد شده و حاکمیت را به دست میگیرد تا مردم زندگی آگاهانه و تخصصی داشته باشند. چه بسا کتابهایی که نویسندهی آنها پس از مدتها محتوای آن را از اعتبار ساقط دانسته و در عین حال مدتها در دانشگاهها تدریس شدهاست. یعنی همهی دانشجوهایی که در دانشگاه این کتابها را که برخی هم کتاب سال شدهاند را گذراندهاند و لیسانس و فوق لیسانس گرفتهاند، مدرکشان بیاعتبار است. و تا آن زمان خرافه میخواندند. علم حقیقی علمی است که خدا و معصوم پای آن را امضاء کردهباشند.
امروزه بشر برای اینکه ضعفها و اشتباهاتش را بپوشاند چه در زمینهی مدیریت و چه تعلیم و تعلم و چه اقتصاد و سیاست و ... مجبور است که بازیهای متنوع و گوناگون تولید کند تا به نحوی مردم سرگرم باشند. البته کسانی که خودشان را میشناسند حتی در دنیای بازی هم راه خودشان را مییابند مانند شهید چمران و آنیّلی و بسیاری از اروپایی و آمریکایی ها که دهها نفرشان را میشناسم.
بچه وقتی به مدرسه میرود هنگام درس جدی میشود و بعد به بازی میپردازد ولی طبیعت تا سن پیری برای بشر بازی تعبیه کردهاند لذا حتی یک پیرمرد 60 ساله بازیگوش (غافل) میشود. انسان میتواند زندگی دنیاییاش را به سالمترین و شادترین وجه بگذراند ولی به شرط اینکه اصلیترین کارش آمادهشدن برای تولد به برزخ باشد. درست مانند جنین که بیشترین تلاش او برای تولد سالم است. ما باید کلیهی انتخابها، ارتباطات، افکار و رفتارمان را متناسب زندگی ابدیمان تنظیم کند. انتخاب همسر، رشته تحصیلی، شغل و حتی انتخاب بازی باید کنترل شدهباشد. اسلام به سه بازی اسب سواری و تیراندازی و شنا تأکید کردهاست.
کسی که حرکت به سمت ابدیت دارد بازیهایش هم جدی است و برای همین به اندازهی جدیترین کارها مهم است. و ما نیاز به لهو و لعب داریم: «اُلهواو العبوا» هم سرگرمی داشته باشید و هم بازی کنید. «.... فانّی اکره ان یری فی دینکم غلظه» (پیامبر اکرم ص) من بدم میآید که در دین شما غلظت وجود داشتهباشد. دین بدون تفریح دین نیست. پیامبر «سلامالله علیها» خودشان در بازیها شرکت میکردند. به فرزندانتان تفریحات سالم را بیاموزید، شنا و اتومبیلرانی درست تفریحهای خوبی هستند. ما در فرهنگمان افراط و تفریط زیاد وجود دارد. در وقتهای مناسب مثلاً هفتهای یکبار با اعضای فامیل به پارک برویم و هر چه تعداد بیشتر باشد ثواب بیشتری دارد حتی گاهی به منزل یکدیگر برویم. حضرت فرمودند که دو نفر از یک نفر بهتر است و سه نفر از دو نفر و ... بازیها و ورزشهای بدنی و ذهنی به شرط اینکه به سمت برد و باخت و حسّهای وهمی نروند. شطرنج که سابقاً برای استعمار و استثمار مردم بود لذا حرمت داشت ولی امروزه فقها در صورتی که صرفاً تفریح باشد و ورزش ذهن باشد اشکال نمیگیرند. هر چه به بدن ضربهی مستمر و علمی بزنیم بدن و روح و روان انسان قویتر میشود. ورزش درسه بخش بدن، روان(اخلاقیات) ومعنویات اثر مثبت دارد. امام (رضوان الله) فرمودند که ورزشکاران برای دریافت معارف اسلامی از سایر مردم آمادهتر هستند. (به دلیل ریاضت و غلبه بر تنبلی و بی حوصلگی) انسان با ورزش با بسیاری از مفاسد روحی و روانیاش مقابله میکند. لذا در برنامههای ششماهه که به عزیزان میدهم در مورد ورزش تأکید فراوان دارم.
برای آمادگی جهان آخرت ما دائماً باید اسم دریافت کنیم. علامت شخص آماده این است که وقتی اسم رفتن میآید خوشحال شود. کسی که از مرگ میترسد حتماً سبک زندگیاش غلط است. کسی که سبک زندگیاش درست است وقتی نام خدا، خانواده آسمانی، فرشتگان و ... را میشنود مانند زندانی ای است که عکس خانوادهاش بدستش میرسد، که به او میگویند ما منتظر آزادی تو هستیم. قرآن میفرماید:«... و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم....».
ما این بشارت را درک نمیکنیم و رغبتی به عالمی که میلیاردها برابر زیباتر و جذابتر از دنیاست را نداریم زیرا سبکهای زندگی امان با نظر غیر متخصصان انتخاب کردهایم از قبیل هنرپیشهها، ورزشکاران و ... که هیچ حرکت موفق آخرتی نداشتهاند در صورتی که قرآن میفرماید: «و لکم فی رسول الله اسوه حسنه» در تمام زمینهها حتی تفریح و شادی بهترین الگو پیامبر «سلامالله علیها» است.
بعضیها در صورتی که حضرت با آنها کشتی میگرفت و آنها را زمین میزد ایمان میآوردند و حضرت لباس کشتی میپوشید و کشتی میگرفت. حضرت حتی با اصحابشان مسابقهی شترسواری میدادند و گاهی میبردند و گاهی هم میباختند. در زمان عید بچههای عرب سوار مرکب با هم مسابقه میدادند و حسنین مرکب نداشتند پیامبر «سلامالله علیها» آنها را بر دوش گرفته به میان بچهها رفته و صدای شتر در میآوردند.بچهها حسادت کرده و روزی مسیر راه حضرت را گرفته و از ایشان سواری میخواستند و حضرت هم هنگام نماز جماعت اول تک تک بچهها را سوار دوش خود کردند. ما اصلاً اینگونه رفتار نمیکنیم به همین دلیل وقتی امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» ظهور میکنند مردم میگویند: «یأتی بدین جدید» امام (رضوان الله) میفرمودند: که من بسیاری از موارد را به سکوت میگذرانم. اگر میگفتند خیلیها ایشان را تکفیر میکردند. همین افراط و تفریطهای فراوان دربارهی تأتر و موسیقی و .... که مطرح میشود. پس تفریح واجب است و امام (رحمت الله علیه) میفرمودند که یکبار تفریحم را برای درس و یا درس را به خاطر تفریح تعطیل نکردم چه بسا افراد که به جای تفریح کار کرده و دستمزد آن را خرج بیماری ناشی از کار زیاد کردهاند. تفریح تا جایی که منجر به «میاله الی اللعب واللهو» نشود. با توجه به لزوم تفریح و نیز لزوم شباهت ما به خانوادهی آسمانی در حرکت ابدی نتیجه میگیریم که تفریح ما باید رنگ آسمان و آخرت را داشتهباشد و گناه و تمسخر و شکستن دل در آن نباشد. نه ورزشی که بعضیها تا مرز خودکشی پیش میروند. دشمنیها و کینهورزیها، دلالی، نون بُری و حرامخوری که تفریح نیست.
بُرد و باخت هم باید تابع شرع مقدس باشد. مشکل نفس این است که در تفریح دچار افراط میشود و وظیفهی اصلیاش را فراموش میکند. بعضیها به حدی به درس یا کار میپردازند که اصلاً تفریح ندارند. افراطیها پس از مدتی دچار تفریط و اهل تفریط دچار افراط میشوند. ما باید اول انتخابها، ارتباطات، افکار و رفتار خود را با حرکت ابدی امان تنظیم کرده و سپس در آن تفریح بگنجانیم.
تفریح افراد مختلف است. بعضیها کتاب خواندن، بعضی دیگر هیأت رفتن و برخی ها پارک رفتن و ... تفریحشان است.
اصل حرکت ابدی است و تفریح نباید به آن لطمه بزند، بلکه باید انرژی حرکت را تأمین کند. اینکه برای خانمها آموزشهای مختلف ترتیب میدهند تنوع خوب است و اگر نباشد تهوع میآورد ولی به شرط اینکه قدرت حرکت ابدی و نشاط آن را افزایش دهد. اگر غیر از این باشد برای هر یک دقیقهی آن باید سالهای آخرتی در جهنم باشیم. (هفتهی آینده در بارهی تنظیم رابطهامان با لهو و لعب صحبت خواهیم کرد).
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
کلیدواژه ها:
آثار استاد