مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
90/09/03
از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی
در شرح مناجات شاکین خصوصیات نفس را توضیح دادیم که حضرت از نفس خود که مانع رسیدن خیر به دیگران است به حق تعالی شکایت کردند. وقتی که روح خدا که کاملترین تجلی خداوند است در رحم مادر به ما تعلق گرفت ما حامل یک ثروت بینهایت شدیم. وظیفهی ما این است که خودمان را به خدا و اهل بیت «علیهالسلام» که آگاهی کامل از هر سه مرحلهی حیات ما دارند بسپاریم تا مانند اصل و ریشهی خودمان جاودانه شویم. همهی انسانها عاشق جاودانگی هستند که اگر به آن نرسند احساس محدودیت میکنند. همین انسان اگر خیری را که به او میرسد به دیگران نرساند و قطره را ملحق به اقیانوس نکند خیلی زود آسیب میبیند و قطره با پیوستن به اقیانوس ضمن قطره بودن کمالات آن را دارا خواهد بود. محروم کردن مردم از نعمتی که شخص برخوردار است سبب محدودیت او میشود. پیامبر «سلامالله علیها» میفرمایند: « البخیل بعید من الله بعید من الناس و قریب من النار» الله و ناس را کنار هم آورده اند زیرا امکان ندارد بدون مردم به الله رسید. قطره باید با رود حرکت کرده و به اقیانوس برسد. انسان باید با تضادها و تخالفها حرکت کند تا قوای بینهایتش فعال شود.
کسی که مشکلات را تجربه نمیکند یا نمیآموزد باید با آنها چگونه برخورد کند، رشد نمیکند و اسماءالله در او شکوفا نمیشود. اما کسی که با مردم است از قواهای مردم استفاده میکند و به اقیانوس میرساند. اساساً خداوند راه رسیدن به خودش را با مردم بودن معرفی میکند. البته خلوت و مناجات با خدا جایگاهش محفوظ است. امر کردهاند با بدنتان با مردم باشید و با دلتان با خداوند: «القلب حرم الله و لا تسکن فیه غیر الله» ولی ضمن این باید با مردم معاشرت، داد و ستد و ... داشتهباشید. بخیل از حق تعالی دور است زیرا بخیل محدود و الله نامحدود است.
بخیل فشار قبر و جهنم دارد. جهنم جای روحهای حساس، بیحوصله و عصبانی و تنبل است زیرا همهی اینها ناشی از محدودیت است. کسی که به سوی خدا حرکت میکند همواره از خداوند انرژی و نشاط دریافت میکند، چنین شخصی حتی اگر بیمار، معلول و ناتوان هم باشد به اندازهی صدها جوان سالم توانایی دارد. چون روح بسیار قوی است.
امام «علیهالسلام» فرمودند: «ما ضعف بدنٌ اما قویه علی نیّه» بدن هرگز ناتوانی نشان نمیدهد از کاری که روح میخواهد انجام دهد. در این صورت است که یک بدن بیمار و معلول از خود معجزهها نشان میدهد زندگی بسیاری از معلولها و جانبازان را که مطالعه کنیم میبینیم که هر کدام به اندازهی صد نفر سالم کار میکنند.
«بعیدُ من الناس» به این دلیل که هر چه را دریافت میکند خیرش به مردم نمیرسد. برای رسیدن به خدا ما نیاز به مردم به عنوان زمینه داریم. مهارت یک استاد در گرو ارتباط با دانشجو و ارائهی علمش به اوست. برکت ثروت مادی و معنوی در گرو دریافت کننده است و در غیر اینصورت انسان را تبدیل به مرداب و مردار میکند. کسی که «بعید من الله و من الناس» است جای او جهنم یعنی جایگاه محدودهاست. «قریب من النار» استاد، هنرمند، ورزشکار و ... اگر فضا برای فعالیت نداشته باشد محدود میشود و محدودیت برابر جهنم است. این گزارههای علمی اعجاز کلام معصوم «علیهالسلام» است. پیامبر «سلامالله علیها» میفرمایند: «أوتیت جوامع الکلم» جوامع کلام یعنی بیان علم بی پایان در یک جمله. یک حدیث دیگر از حضرت است که فرمودهاند: «من احتجب عن الناس لم یحجب عن النار».
«کسی که (نعمتهایش) را از مردم محجوب میدارد از جهنم در حجاب قرار نمیگیرد.» هیچ دینی و آئینی به اندازهی اسلام به مردم ارزش ندادهاست. برای فرار از عذاب و جهنم باید به سراغ مردم رفت. مهم نیست که چقدر توفیق با مردم بودن نصیب انسان میشود آنچه مهم است روح مردمی داشتن است: «من اصبح و لم یهتمّ بامورالمسلمین فلیس بمسلم» کسی که مردم در زندگی او اعم از مردم مسلمان و غیر مسلمان جایگاهی ندارد مسلمان نیست.
خدا به کسی که به اندازهی مردم بزرگ میشود به همان مقدار هم خیر عطا میکند. مرحوم آمیرزا اسماعیل دولابی (رضوان الله) شاگردانی داشتند که ساعتها در محضر ایشان می نشستند میرزا هم همچنان به صحبت ادامه میدادند. و هر کس میگفت که میرزا مشکلات مرا بیان میکند. و میرزا میگفت که خداوند به لیاقت شنونده به گوینده فیض میرساند.
یعنی در واقع استاد نانخور شاگردانش است. زیرا حرمت هر مومن از کعبه بالاتر است. و خدا به لیاقت آنها نیازهای هر کس را به زبان استاد جاری میکند. در هر جای زندگی که دچار مشکل شدید وضع اقتصادی، روابط خانوادگی مشکلات درسی و ... به هم ریخت باید به مردم خدمتی بکنید و یا به هر نحوی به مردم بپیوندید. اگر بدن انسان دچار آسیبی شود گلبولهای سفید از همه جای بدن در آن قسمت متمرکز میشوند تا آن را ترمیم نمایند. روح جمعی بسیار مهم است. گوسفند اگر تنها باشد گرگ آن را میدرد. در جای دیگر حضرت میفرمایند: «ان الشیطان مع الواحد و هو من الاثنین ابعد».
شیطان با شخص تنهاست و از دو نفر دورتر است سفارش به صلهی ارحام برای حفظ روح جمعی است حتی اگر خانواده و فامیل کافر و مخالف خدا باشد ارتباط باید حفظ شود. فرمودند که اگر کافران با هم باشند خدا به آنها برکت میدهد و اگر مومنین با هم اختلاف پیدا کنند برکت از آنها برداشته میشود. «یدالله مع الجماعه» وقتی کنار جاده برای سوار شدن به وسیله منتظر هستیم جای شلوغ بهتر است زیرا خداوند به برکت جمع چند تاکسی میفرستد. امام (رضوان الله) در زیارت و عزاداری در زمان شلوغی شرکت میکردند و در اعتراض افراد بخیل میفرمودند که هر چه به هر کس میدهند در شلوغی هاست. چون خدا به نیازهای جمع توجه میکند. مسئله جمع در اقتصاد یک اصل مهم است لذا صنفهای مختلف از قبیل طلا فروشها، فرش فروشها، آهن فروشها و ... در یک جا متمرکزند. در اقتصاد معنویمان هم همینطور است توجه داشته باشیم که همهی مردم فرزندان معصومین «علیهالسلام» هستند. هر شخصی به منزلهی خدا و معصوم است رفع نیاز و توجه به هر کدام سبب رضایت و خوشنودی خدا و اهل بیت «علیهالسلام» است و جبران میکنند. پیامبر «سلامالله علیها» فرمودهاند: «الارواح جنود مجنده» روحها گروههای طبقهبندی شده هستند. شخصی به حضرت مراجعه میکند و میگوید که بعضیها را اصلاً نمیشناسم ولی در برخورد اول دوستشان دارم اما بعضی دیگر را از همان برخورد اول دوست ندارم فرمودند ناشی از ائتلاف روح و اختلاف روح است. و ریشهی این مسئله در سنخیت و عدم سنخیت روحها است.
و ممکن است در نقاط مختلف جهان هم باشند. ادواردو آنیلی در ایتالیا با امام سنخیت داشت و امام پیشانی اورا بوسید این شخص به ائمه «علیهالسلام» خیلی شباهت دارد. گاهی هر یک امامزاده با امام خیلی اختلاف دارد. مثل جعفر کذاب که ادعای امامت میکرد. زمان ظهور چه دختر و پسرهایی کهاز شدت شباهت و سنخیتی که با حضرت دارنداز اروپا و آمریکا بیایند و به قرب ایشان برسند.
حضرت میفرمایند که شباهت روح سبب الفت میشود. کسانی که سنخیت ندارند از هم جدا هستند. ارواحی که سنخیت دارند در بهشت هم با یکدیگر هستند و اگر در بین افراد هم سنخ یک نفر بهشتی شود بدون دیگران به بهشت نمیرود و خدا هم راضی نیست که او به بهشت نرود. دل انسان با هر کس باشد خدا رابطه را قطع نمیکند: «الحقنا بهم ذریّاتهم» ممکن است کسی جهنمی باشد ولی اگر چهل مومن به نشانهی رضایت از او پای کفنش را امضاء کنند خدا او را میبخشد. و این به حرمت و برکت جمع است. انسان که در دل شب به نماز شب و مناجات مشغول است با دعای برای چهل مومن جمع را هم شرکت میدهد. برای هر کس هر چه بخواهیم خدا چند برابرش را برای ما میخواهد زیرا این کار شبیه خدا شدن است. خداوند در قرآن میفرماید که من پول را به تو دادهام تا شبیه من شوی. در تمرین مثل خدا شدن به ما اسم میدهند. هادی، محیی، کریم، غفور و جواد و .... توصیه شده که فقیر را اکرام کنید و فقرا را عاشقانه دوست بدارید و به سبب قبول انفاق ما از ایشان تشکرکنیم. امام رضا «علیهالسلام» هنگام غذا خوردن منتظر میشوند تمام غلامان حتی اصطبل دار هم بیاید سپس با آنان غذا بخورند. کسانی که با تکبر خودشان را از مردم جدا میکنند بیشترین غصهها را دارند. امام سجاد «علیهالسلام» با جذابیها غذا میخوردند. کسی که با مستضعفان دوستی کند به یکی از درجات اولیاءالله رسیده است. امام (رضوان الله) فرمودند که ما غم همه مظلومان عالم را میخوریم. آیت الله بهجت (رحمت الله علیه) فرمودند که ما برای مردم چین هم دعا میکنیم. پزشک هر چه قدرتش بیشتر میشود به بیمار بیشتر اهمیت می دهد. و هر قدر بیمار حالش بدتر است پزشک با او مهربانتر است. لذا حضرت فرمودند که برای اطرافیان طبیب باشید. مبادا بیماری هایشان را به رخشان بکشیم عاطفه به پایشان بریزیم تا بهبودی یابند. برای پاک کردن نجاست باید از آب کُر استفاده بکنیم. آب قلیل اگر نجس شود نجس هم میماند. کسانی که از فامیل و مردم فاصله میگیرند تنها مانده و غصههای آنها بیشتر میشود که در بین اقشار پولدار و تحصیلکرده این رفتار شایع تر است. کسانی که اینچنین هستند مانند آب قلیل هرگز نجاستشان پاک نمیشود. فرد گنهکاری که عذابش قطعی است وقتی وارد مردم میشود گناهانش آمرزیده و بیماری هایش برطرف میشود. در اقتصاد اسلامی به ما آموختهاند که پول را و لو کم باشد وارد تجارت کنیم زیرا از ده قسم برکت نه قسمتش در تجارت است. البته ریسک هم دارد و تاجر باید شجاعت آن را داشته و مجدداً شروع کند. امام صادق «علیهالسلام» وقتی به مشکل اقتصادی بر میخوردند به غلامش دستور میداد که بخشی از دارایی را به مردم بدهد.
گاهی انسان توفیق نماز شب، سحر و پرواز را ندارد باید ببیند که کجا تنگ نظری داشته و کسی را محروم کردهاست. از نزدیکان شروع کند و ترتیب درست این است. مادر، پدر، خواهر برادر، دختر و پسرش. رگ انسان اگر برای جریان خون به مشکلی مثل لخته برخورد کند خون را عبور نداده و منجر به مرگ میشود. لذا باید این گرفتگی به هر شکلی برطرف شود. در روح هم اگر بخل، حسادت و تنگ نظری و ... باعث گرفتگی روح میشود. کسی که میخواهد به خانوادهی آسمانیاش برسد باید بی دریغ با آنها رفتار کند.
قرآن میفرماید: «مودت اهل بیت «علیهالسلام» واجب بلکه واجبترین عمل است.» «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا الموده فی القربی» در پنج جای قرآن این امر بیان شدهاست. اجر رسالت، ولایت است. متخصص معصوم به حدی مهم است که خداوند به حضرت فرموده که اگر معرفی نکنی رسالتت را انجام ندادی: «... بلّغ ما انزل الیک من ربک فان لم تفعل فما بلّغت ...» مودت غیر از محبت و بسیار بالاتر از آن است. معنای مودت این است: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکونوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه» زن و شوهری که طبیعت گرا نیستند فاصلهای بینشان نبوده و فدای یکدیگر میشوند.
همهی ارزشهای متعالی یکی به دیگری هم تعلق دارد. برای هم ارزش قائلند و هم دیگر را استثمار نمیکنند. ولی ما که باید با اهل بیت «علیهالسلام» اینگونه باشیم با ایشان با دریغ رفتار کردهایم که الان هزار و صد و هشتاد سال است که اماممان در آوارگی و غربت به سر میبرد. در برنامهریزی زندگی امان چیزی به نام نجات از اضطرار حضرت وجود ندارد. خیلی زحمت بکشیم مانند رفتاری که با فقرا انجام میدهیم با ایشان هم همانطور هستیم یک کمکی میکنیم ولی وارد زندگی خودمان نمیکنیم. مرحوم کوهستانی (رحمت الله) با اینکه رئیس مدرسهی علمیه و استاد بزرگی بودند، با همسرشان هزینه میکردند و وقف طلبهها بودند و حتی همسرشان آشپزی طلاب را میکرد. برای همین بود که امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» به ایشان سر میزد چون او به فرزندان حضرت خدمت میکرد اگر ما به عشق امام زمان «عجلالله تعالی فرجهالشریف» و خدا به مردم خدمت کنیم خودشان به سراغ ما میآیند، با این نگاه: «هو رسول الله» و «هوالله» ما همیشه با اهل بیت «علیهالسلام» به گونهای رفتار کرده و در مجالس ایشان شرکت کردهایم که به زندگی مان لطمهای وارد نشود. اگر ما در عمل بگوییم: «بابی انت و امّی و نفسی و اهلی و مالی...» آنها هم متقابلاً به ما همین را میگویند. ما از آل خودمان فاصله گرفتهایم. شخصی در نزد امام صادق «علیهالسلام» عرض کرد: «اللهم صل علی محمد و اهل بیته» حضرت فرمودند: «ضیّقت لنا» به ما تنگ گرفتی بگو: «... محمد و آل محمد» ما نه تنها آل پیامبر بلکه «آل الله» هستیم. لذا باید با شرافت خاندانمان زندگی کنیم. پیامبر «سلامالله علیها» اینقدر به مودت اهل بیت «علیهالسلام» سفارش کردهاند و بعد از رحمت حضرت، امیرالمومنین «علیهالسلام» اول مظلوم عالم شود که به خانهاش حمله کرده و ناموس حق تعالی را مورد تهاجم قرا رداده و ریسمان به گردن حضرت علی «علیهالسلام» انداخته و به سوی مسجد بکشند. امام حسن«علیهالسلام» باید به دست همسرش شهید شود. و حسین «علیهالسلام» را در کربلا مقابل خانواده تکه تکه کنند. و زینب «سلامالله علیها» را با توهین به اسارت بگیرند.
امام سجاد «علیهالسلام» میفرمایند: که اگر پیامبر به جای مودت ما به بغض ما سفارش کرده بودند بیشتر از این ممکن نبود» گریه بر امام حسین «علیهالسلام» باید ما را متوجه مظلومیت و غربت امام زمانمان کند. زبان حال ائمه به ما این است که همان کاری که با ما کردند الان شما با فرزند ما میکنید بدون توجه به غصههای امام زمان عزاداری فایدهای ندارد البته ثواب دارد ولی اثر و محتوای لازم را ندارد. زندگیای که از مال، قلم، آبرو و ... شخص چیزی به امام نرسد مرگ است. اصل خانوادهی آسمانی ما در حال حاضر امام زنده است. فرمود هر کس میخواهد به آدم، شیث، نوح، عیسی، موسی، محمد و علی و حسن و حسین «علیهالسلام» و ... نگاه کند به من بنگرد. ما چه قدر توانستهایم از حضرت رفع مظلومیت کرده و مردم را با او آشتی دهیم و ضمناً مزدوری هم نکنیم و بیدریغ باشیم؟ کسی که عاق پدر و مادر زمینی است به جایی نمیرسد چه برسد که عاق و پدر و مادر آسمانی باشد. البته که ایشان به ما نیاز ندارند ما به ایشان نیاز داریم.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
کلیدواژه ها:
آثار استاد