مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
مناسب ترین راه حل مشكل تضاد میان جنبه هاى جسمانى و روانى انسان، ایجاد هماهنگى میان آندو است. به این معنا كه انسان در حدود شریعت نیازهاى جسمانى خود را ارضا كند و همزمان با آن به ارضاى نیازهاى روانى خویش نیز بپردازد. اگر انسان در زندگى به میانه روى و اعتدال و دورى از زیاده روى و افراط در ارضاى انگیزه هاى جسمانى و روانى ملتزم باشد، ایجاد هماهنگى میان نیازهاى جسم و روح كاملاً امكان پذیر است. خداوند در این باره مى فرماید: «وَ ابْتَغِ فِیمَآ ءَاتَكَ اللَّهُ الدَّارَ الْأَخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا»(3) در آنچه خدا به تو داده سراى آخرت را جستجو كن و بهره ات را از دنیا فراموش مكن.
با برقرارى تعادل میان جسم و روح، ماهیت انسان به طور حقیقى و كامل شكل مى گیرد. تعادل جسم و روح در شخصیت انسان، نمایانگر توازن عمومى است. هر كس كه بخواهد از این تعادل برخوردار باشد باید به آموزه ها و دستورهاى قرآن توجه نماید، زیرا نه تنها ایمان به آن گزاره ها و عمل به آن آموزه ها و دستورها موجب تحقق بهداشت روانى است بلكه بهداشت جسمى بشر و سعادت دنیوى و اخروى او را نیز فراهم مى آورد.
از نظر قرآن تعادل شخصیتى و شخصیت بهنجار در صورتى حاصل مى آید كه جسم و روح در آن متعادل باشد و نیازهاى هر یك به خوبى ارضا شود. انسانى كه داراى شخصیت بهنجار است، به جسم و سلامت و نیرومندى آن اهمیت مى دهد و نیازهاى آن را در حدود شرع مقدس روا داشته و برآورده مى سازد.
از آنجا كه اسلام و قرآن بنیادش بر محوریت توحید است، تعادل شخصیتى و عدم تعادل را بر پایه عقیده به آن ترسیم و تصویر مى كند. قرآن مردم را بر این اساس به سه نوع مؤمن، كافر و منافق دسته بندى مىنماید. به نظر قرآن مؤمن كسى است كه از تعادل شخصیتى برخوردار است و كافر و منافق دچار عدم آن و نابهنجار هستند؛ زیرا به نظر قرآن كفر و نفاق بیمارى است كه مى بایست درمان شوند و در حقیقت این افراد از چنین تعادلى برخوردار نمىباشند. آموزه ها و دستورهاى قرآنى در راستاى ایجاد تعادل و درمان این بیمارى است؛ از اینرو قرآن خود را به عنوان دارو و درمانگر معرفى مىكند: «وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِین»(4)؛ «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِین»(5)
بر این پایه بهداشت روانى از نظر اسلام یعنى ایجاد زمینه براى بروز ایمان به توحید و عمل به آنچه او را به توحید مى رساند و تعادل شخصیتى درونى و بیرونى را پدید مى آورد.
آثار استاد