مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
بسم الله الرحمن الرحیم
تكوین جنین
اگر رحم زن و منی مرد مشكلی نداشته باشند معمولاً قابلیت تكوین جنین را دارند. به عبارتی اگراز سوءالمزاج و مشكلات داخلی و خارجی و علل بدنی و نفسانی كه می تواند باعث سقط شوند خالی باشند جنین تشكیل میشود.
اما این دو باید در یك زمان واحد به محلی خاص برسند تا امكان آمیختن و یكی شدن آنها و
بارداری باشد.
1- زمانی كه منی و تخمك با هم یكی می شوند و به رحم می رسند حالت بادكرده پیدا میكنند.
منی دارای سه نیرو در خود است شامل؛ نیروی روان یا نفسانی، نیروی طبیعت و نیروی زیست یا حیوانی كه این نیروها باید در جایی استقرار یابند تا اندامی كه خمیرمایه اش از آن است را بسازند.
بعداً در قسمت مركزی این مادة بادكرده جائی باز می شود كه محلی مناسب برای جنین تشكیل می شود سپس در داخل این قسمت بادكرده 4 نقطه ظاهر می شود؛ اولی در محل قلب، دومی در محل كبد، سومی در محل مغز و چهارمی در محل ناف. از ناف مانند حبابی برآمده و نقاط دیگر را دربر می گیرد تا حرارت غریزی و بقیة اعضا را محافظت كند. نقطة قلب در وسط است و روح حیوانی، نفسانی و طبیعی كه به وسیلة منی آمده است، در ابتدا در آن مستقر است. این نقطه مانند یك بذر عمل می كند كه رشد كرده، دارای شاخ و برگ میشود، شاخه ای از آن به سمت راست رفته كه مغز است و روح نفسانی به آن تعلق و اختصاص دارد و شاخه ای به سمت چپ رفته كه كبد است و روح طبیعی مخصوص آن است و شاخ های ناف را تشكیل میدهد. اولین اندامی كه در جنین تشكیل می شود قلب است. چون هر عضوی برای تغذیة خود به گرمای سرشتی نیاز دارد و بدون آن هیچ غذایی ساخته نمیشود و هیچ كس نمی تواند زنده بماند. پس قبل از هر عضوی باید اندامی كه حرارت سرشتی از آن برمی خیزد یعنی قلب خلق شود كه غذادهندة اصلی و اساسی است و همة اندا مها در بدن و از جمله كبد برای زندگی به قلب نیاز دارند. اگرچه كبد مركز توزیع غذا در بدن است، اما خودش هم به غذا نیاز دارد و تا خودش سهمی از غذا دریافت نكند، نمی تواند غذای بقیة بدن را توزیع كند.
سؤال دیگری كه مطرح می شود این است كه؛ نیروی طرح ریز و شكل دهنده به جنین یعنی مایة منی غذا را از كجا دریافت می كند؟ در جواب باید گفت: مایة منی هنگام جدا شدن از منشاء اولیة خود مقداری حرارت غریزی و روان زندگی را به همراه دارد و تا زمانی كه قلب شكل بگیرد و حرارت غریزی را تولید كند، از آن استفاده می شود.
پس حرارت غریزی مقدم بر كلِ حیات و ضروری برای حیات و زندگی است؛ یعنی حس و حركت، مقدم بر تغذیه و خواب است. اتفاقات گفته شده حاصل از تحریك قوة مصوره موجود در منی و یا نطفه گویند است و در هفت روز به اتمام می رسد كه آن را احاله اول یا اولی یا نطفه گویند.
2- در ادامة عملكرد قوة مصوره باعث متمایز شدن اجزاء می شود و علامت آن ظهور نقطه ای سرخ است یعنی مادة بادكرده علاوه بر قسم تهای گفته شدة قبلی، در داخل رحم به یك قسمت از رحم متصل می شود. در این ناحیه غشای سطحی رحم را سوراخ كرده و به داخل آن نفوذ می كند و از طریق آن مواد لازم جهت تغذیة خود را دریافت می كند. این قسمت زیربنای ناف جنین است و ناف از آن بوجود می آید كه بعداً به كبد جنین مرتبط میشود. این را احالة ثانیه یا دوم گویند كه 4 روز ادامه می یابد. به عبارتی نمای كلی اعضاء ظاهر می شود (تا حالا 11 روز.
3- در مرحلة بعد اعضاء كه قبلاً حالت معلق و جدا از هم داشته اند، به هم مربوط شده و پایداری بیشتری می یابند و غشائی نازك سطح آنها را فرا می گیرد. این مرحله را علقه یا احالة سوم یا ثالثه گویند كه 6 روز به طول می انجامد تا حالا 17 روز به این ترتیب قسمت های گفته شده در داخل غشائی شروع به رشد می كنند كه در اطراف آنها قرار دارد و جهت دریافت مواد غذایی با رحم در ارتباط است. این غشاء در ابتدا نازك است و جنین هم كوچك كه نیاز به غذای كمی دارد. اما با بزرگ تر شدن جنین و ضخیم تر شدن غشاء، جنین نیاز به غذای بیشتری دارد و چون غشاء ضخیم تر شده، نمی تواند به جنین غذای كافی برساند. بنابراین جنین از طریق سوراخ های ریز غشاء كه همان دهانة رگ هاست، از رحم غذا دریافت می كند و حتی بعدتر این غشاء به چندین غشاء تبدیل خواهد شد.
4- مرحلة بعد جنین مانند یك تكه گوشت منعقد می شود و بعضی اجزاء از هم متمایز می شود و مستعد قبول صورت حیوانی و فیوضات روح حیوانی می شود. این مرحله 12 روز طول می كشد و آن را احاله اربعه یا چهارم یا مرحله مضغه گویند. تا این زمان 29 روز گذشته است.
5- مرحلة بعد مشخص كنندة جنس جنین است و اعضاء مشخص كنندة آن ظاهر می شود. این مرحله 3 روز است و احاله خامسه یا پنجم نامیده می شود. (32 روز)
6- در مرحلة بعد تمام اعضاء اصلی از مفرد و مركب در جای خود قرار گرفته و اعصاب و عروق تشكیل می شود. غشاهای لازم بر روی عضلات مختلف قرار گرفته اند، عضلات شكل گرفته اند، تمام عروق و مفاصل و مجاری ظاهر شده، سر از گردن و دستها و پاها جدا و متمایز از یكدیگر هستند و بدن كامل است. این مرحله احاله ششم یا سادسه است و در 5 روز به
اتمام می رسد.
37 روز سپس روح به امر خداوند تبارك و تعالی در آن دمیده میشود؛ فَتَبارك الله اَحس الخالقین.
در سورة مؤمنون آیة 2 آمده است: و پوشیده نماند كه این حالات در ذكور پیشتر از اناث حاصل می گردد.
مثلاً خلقت پسر در 30 روز و نهایت تا 40 روز با یك یا دو روز كمتر و بیشتر و خلقت دختر در 40 تا 50 روز با یك تا دو روز كمتر و بیشتر كامل می شود و این مدت تقریبی و در اكثر موارد است چون گاه ندرتاً ممكن است كمی كمتر یا بیشتر از مدت های گفته شده باشد.
تغذیه و دفع فضولات جنین
همانطور كه گفته شد، نقطة چهارم یعنی همان نقطة حبابی كه محیط بر سه نقطة دیگر است،
موضع ناف جنین است كه چیزی شبیه روده از آن شروع به رشد كرده، از یك سو به ناف و ازسوی دیگر به رحم مادر متصل است. این قسمت مانند ریشة گیاهان عمل می كند؛ هم باعث استحكام جنین در رحم مادر بوده و هم جذب و دفع مواد را به عهده میگیرد.
زمانی كه این نقطه از یك سو به ناف و از سوی دیگر به رحم مادر متصل می شود، خون حیض قطع می شود. بخش لطیف این خون غذای جنین و صرف ساخت شیر در پستان ها می شود و باقیماندة آن غشائی را می سازد كه مشیمه جفت نامیده می شود و به رحم متصل است.
با گذشت زمان طول بند ناف بیشتر م یشود كه امكان حركت آزادانه را به جنین داده و از طرفی چون عمل هضم و نضج غذای جنین در آن اتفاق می افتد، با طولانی تر شدن آن این عمل بهتر و كامل تر می شود و سپس مواد غذایی به كبد جنین رفته تا بین اعضاء مختلف بدن تقسیم شود.
ادامه دارد ..............
کلیدواژه ها:
آثار استاد