مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
قانع نشدن به وضع موجود، یک بُعد از معنای انتظار
اینکه در روایات ما وارد شده است که افضل اعمال امت، انتظار فرج است(۱)، یعنى چه؟ مگرانتظارچیست؟انتظار ظهور حضرت ولىّاللَّهالاعظم(ارواحنافداه)، مگر چه مضمون و چه معنایى در بطن خود دارد که اینقدر داراى فضیلت است؟ یک معناى انحرافى در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط، اثر چندانى نیست. کسانى که مغرض و یا نادان بودند، اینطور به مردم یاد داده بودند که انتظار، یعنى اینکه شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحى دست بکشید و منتظر بمانید، تا صاحب عصر و زمان، خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!انقلاب، این منطق و معناى غلط و برداشت باطل را، یا کمرنگ کرد و یا از بین برد. پس بحمداللَّه این معنا، امروز در ذهن جامعهى ما نیست. اما معناى صحیح انتظار، داراى ابعادى است که توجه به این ابعاد، براى کسى که مىداند در فرهنگ اسلام و شیعه، چهقدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است.
یک بُعد، این است که انتظار به معناى قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنى هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافى است و منتظریم، تا ظرفیت نیکىِ عالم پُر بشود. یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمى مؤمنین نسبت به آینده است. انتظار مؤمن، یعنى اینکه تفکر الهى – این اندیشهى روشنى که وحى بر مردم عرضه کرده است – یک روز سراسر زندگى بشر را فرا خواهد گرفت. یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند. انتظار، یعنى امید. انتظار، ابعاد گوناگون دیگرى هم دارد.
بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) ۱۳۶۹/۱۲/۱۱
۱ )کمال الدین و تمام النعمة ، شیخ صدوقج۲ص۶۴۴
الخصال،صدوق،ج۲ص۶۲۰
المناقب،ابن شهر آشوب،ج۴ص۴۲۵
بحارالانوار،مجلسی،ج۵۰ص۳۱۷ح۱۴
کشفالغمة ، على بن عیسى اربلى ج ۲ ص ۲۰۷
بحارالأنوار ، علامه مجلسی ج ۷۵ ص ۲۰۸
أفضل أعمال أمتی انتظار الفرج من الله عز و جل ».
ترجمه:
رسول خدا(ص) فرمود: برترین اعمال امت من انتظار فرج از خداوند بزرگ و بلند قدر است.
…حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگى میكند؛ مردم را مىبیند؛ با آنهاست؛ دردهاى آنها، آلام آنها را حس میكند. انسانها هم، آنهائى كه سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعى به طور ناشناس او را زیارت میكنند…
امتیاز شیعه در مسئله مهدویت ؟
مسئلهى مهدویت در اسلام هم جزو مسلّمات است؛ یعنى مخصوص شیعه نیست. همهى مذاهب اسلامى غایت جهان را كه اقامهى حكومت حق و عدل به وسیلهى مهدى (علیه الصّلاة و السّلام و عجّل اللَّه فرجه) است، قبول دارند. روایات معتبر از طرق مختلف، در مذاهب گوناگون، از پیغمبر اكرم و از بزرگان نقل شده است. بنابراین، هیچ تردیدى در آن نیست. منتها امتیاز شیعه در این است كه مسئلهى مهدویت در آن یك مسئلهى مبهم نیست؛ یك مسئلهى پیچیدهاى كه براى بشر قابل فهم نباشد، نیست؛ یك مسئلهى روشن است، مصداق واضحى دارد كه این مصداق را میشناسیم، خصوصیاتى از او را میدانیم، پدران او را میشناسیم، خانوادهى او را میشناسیم، ولادت او را میشناسیم، جزئیات آن را خبر داریم. در این معرفى هم باز روایات شیعه، تنهائى در صحنه نیستند؛ حتّى روایاتى از غیر طریق شیعه هم وجود دارد كه همین معرفى را براى ما روشن میكند و باید كسانى كه مال مذاهب دیگر هستند، توجه كنند و دقت كنند تا این حقیقت روشن را دربیابند. بنابراین اهمیت مسئله یك چنین سطحى دارد و ما بیشتر از دیگران اولى هستیم به اینكه به این مسئله بپردازیم؛ كارهاى علمى و دقیق و متقن روى این مسئله انجام بگیرد.
«بیانات رهبری در جمع اساتید و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت1390/4/18»
قبل از فرج، آسایش و راحتطلبى و عافیت نیست!
قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحتطلبى و عافیت نیست. …قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاك امتحان مىشوند؛ در كورههاى آزمایش وارد مىشوند و سربلند بیرون مىآیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود(ارواحنافداه) روزبهروز نزدیكتر مىشود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمهى شعبان، روز عید بزرگ است.
«دیدار با مردم قم 30/11/1370»
حقیقت انتظار
انتظار، یعنى دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگى بشر. ممكن است كسانى آن دوران را نبینند و نتوانند درك كنند – فاصله هست – اما بلاشك آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریك این عید – كه عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است – درست نقطهى مقابل آن چیزى است كه دشمن مىخواهد به وجود بیاورد.«دیدار به مناسبت میلاد دیدار به مناسبت میلاد حضرت مهدى (عج) 25/09/1376»
باید زمینه را آماده كنى
مسألهى ولادت حضرت مهدى علیهالصّلاةوالسّلاموعجّلاللَّهتعالىفرجهالشّریف، از این جهت هم حائز اهمیت است كه مسألهى انتظار و دوران موعود را كه در مذهب ما، بلكه در دین مقدّس اسلام ترسیم شده است – دوران موعود آخرالزّمان؛ دوران مهدویت – ما به یاد بیاوریم، روى آن تكیه كنیم و بر روى آن مطالعه و دقّت و بحثهاى مفیدى انجام گیرد. شما باید زمینه را آماده كنى، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینهى آماده، اقدام فرماید. از صفر كه نمىشود شروع كرد! جامعهاى مىتواند پذیراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد كه در آن آمادگى و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیاى طول تاریخ مىشود.
تاثیر اعتقاد به ظهور حضرت
ملتى كه به خدا معتقد و مؤمن و متكى است و به آینده امیدوار است و با پرده نشینان غیب در ارتباط است؛ ملتى كه در دلش خورشید امید به آینده و زندگى و لطف و مدد الهى مىدرخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمىشود و با این حرفها، از میدان خارج نمىگردد. این، خصوصیت اعتقاد به آن معنویت مهدى علیه آلاف التحیة والثناء است. عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حركت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمى دارد. این را باید قدر دانست.
«در دیدار با پاسداران 10/12/1368»
انتظار ، فقط نشستن و اشك ریختن نیست!
امام زمان ارواحنافداه با اقتدار و قدرت و تكیه بر توانایىاى كه ایمان والاى خود او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت كرده است، گریبان ستمگران عالم را مىگیرد و كاخهاى ستم را ویران مىكند.
درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهاى نیمهى شعبان براى من و شما این است كه هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ارواحنافداه یك آرمان والاست و در آن هیچ شكى نیست؛… اما این آرمانى است كه باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظارى كه از آن سخن گفتهاند، فقط نشستن و اشك ریختن نیست.
«دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381»
بزرگترین وظیفهى منتظران
بزرگترین وظیفهى منتظران امام زمان این است كه از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافكندن با زورگویان، خود را آماده كنند. كسانى كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت مىكردند، منتظران حقیقى بودند. كسى كه وقتى كشور اسلامى مورد تهدید دشمن است، آمادهى دفاع از ارزشها و میهن اسلامى و پرچم برافراشتهى اسلام است، مىتواند ادعا كند كه اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهاى خطر قدم خواهد گذاشت. اما كسانى كه در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را مىبازند و زانوانشان سست مىشود؛ كسانى كه براى مطامع شخصى خود حاضر نیستند حركتى كه مطامع آنها را به خطر مىاندازد، انجام دهند؛ اینها چطور مىتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ كسى كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینههاى صلاح را آماده سازد و كارى كند كه بتواند براى تحقق صلاح بایستد.
«دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381»
یك حكومت صددرصد مردمى
…حكومت آیندهى حضرت مهدى موعود ارواحنافداه، یك حكومت مردمى به تمام معناست… امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمىكند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تكیه به آنهاست كه بناى عدل الهى را در سرتاسر عالم استقرار مىبخشد و یك حكومت صددرصد مردمى تشكیل مىدهد
«دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهى شعبان در مصلاى تهران 30/07/1381»
دست قاهر قدرتمند الهى
…انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهى ملكوتى است كه باید بیاید و با كمك همین انسانها سیطرهى ظلم را از بین ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگى مردم حاكم كند و پرچم توحید را بلند كند؛ انسانها را بندهى واقعى خدا بكند. باید براى این كار آماده بود… انتظار معنایش این است. انتظار حركت است؛ انتظار سكون نیست؛ انتظار رها كردن و نشستن براى اینكه كار به خودى خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حركت است. انتظار آمادگى است. …انتظار فرج یعنى كمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت براى آن هدفى كه امام زمان (علیه الصلاة والسلام) براى آن هدف قیام خواهد كرد، آماده كردن. آن انقلاب بزرگ تاریخى براى آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگى انسانى، زندگى الهى، عبودیت خدا؛ این معناى انتظار فرج است.
«دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمهی شعبان»
منبع : بیانات امام خامنه ای درباره ی امام زمان حضرت مهدی(عج) - پرتال پایگاه تخصصی تبیان مهدویتپرتال پایگاه تخصصی تبیان مهدویت
کلیدواژه ها:
آثار استاد