www.montazer.ir
جمعه 15 نوامبر 2024
شناسه مطلب: 1754
زمان انتشار: 26 ژانویه 2015
 ولایت ، جلسه 116

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

ولایت ، جلسه 116

خداوند تبارک و تعالی این‌گونه انسان را معرفی می‌کند که: موجودی که من خواستم خلق کنم از ملائک بالاتر است و مظهر کامل من می‌تواند باشد، آینه تمام نمای من باشد و به وسیله نبرد بین طبیعت و فطرتش به شباهت کامل به من می‌رسد.

به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه صد و  شانزده «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:

1. پس از قرون وسطی در دوره رنسانی مکتب اومانیسم یعنی اصالت انسان شکل گرفت.

2. در آن زمان مکاتبی به وجود آمد که اساساً هر چیز ماورای طبیعت را حذف می‌کرد و به انسان می‌گفت که هیچ راهی به ماوراء طبیعت ندارد.

3. کانت معتقد است که انسان هیچ راهی برای ادراک ماورای طبیعت ندارد و نمی‌تواند خدا را درک کند. نتیجه اساساً خدا را مرده می‌داند.

4. کانت به اخلاق و دین مسیحیت اعتقاد دارد و این اعتقادش با آن چه می‌گوید (این‌که انسان از درک ماورای طبیعت عاجز است) سازگار نیست.

5. کانت در شکل‌گیری تفکرات اومانیستی پس از خودش بسیار مؤثر بوده است.

6. به‌طور کلی مکاتبی که در این راستا تشکیل شده‌اند به انسان و ادراکات او در مقابل خدا و وحی اصالت می‌دهند.

7. ما در فطرت‌گرایی هم انسان‌گرا هستیم. انسان ابعاد مختلف، حیوانی، جمادی و نباتی دارد. در مکتب اومانیسم و دیگر مکاتب که اصالت را به انسان می‌دهند با توجه به این ابعاد است پس اصلاً اصالت انسان مطرح نیست بلکه اصالت طبیعت یا حیوانیت مطرح است در حالیکه انسان در تعریف اسلام موجودی است که ضمن داشتن این کمالات دارای فطرت است و به‌خاطر وجود فطرت نیاز به تشکیل زندگی اجتماعی و دیگر مسائل حیوانیت ندارد.

8. خداوند تبارک و تعالی این‌گونه انسان را معرفی می‌کند که: موجودی که من خواستم خلق کنم از ملائک بالاتر است و مظهر کامل من می‌تواند باشد، آینه تمام نمای من باشد و به وسیله نبرد بین طبیعت و فطرتش به شباهت کامل به من می‌رسد.

9. اسلام، انسان‌گرای حقیقی است و هیچ دینی به اندازه اسلام از انسان دفاع نکرده است. اسلام از فطرت دفاع کرده نه از طبیعت.

10. طبیعت را خداوند مرکب فطرت می‌داند لذا احکام تکلیفی دین برای طبیعت است و فطرت آزاد مطلق است چرا که حقیقت اولیه‌اش از الروح بوده است که موجودی آزاد و مطلق است.

11. انبیاءعلیهم السلام برای این آمدند که بارهای سنگینی را که برای انسان است بردارند و او را آزاد کنند.

12. از لحاظ فطرت‌گرایی چون انسان از نفخه الهی است و در نهایت سیرش باید به خداوند برسد و مثل خداوند بی‌نهایت باشد پس اصالت با انسان است.

13. انسان بی‌نهایت‌طلب است بنابراین در بیان اوصاف جهان آخرت انسان سلطانی معرفی می‌شود که بهشتی را در اختیار دارد که به اندازه همه آسمان‌ها و زمین است و این رمزی است که امام صادق«علیه‌السلام» می‌فرماید: العبودیه جوهرة کنهه الربوبیة

14. اساساً طبیعت نمی‌خواهد زیر بار بندگی برود و در مکتب اومانیسم که اصالت را به بعد طبیعی انسان می‌دهد یعنی انسان با عقل خود باید مشکلاتش را حل کند.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed