مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه صد و یک «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:
1. مبارزه بین فطرت و طبیعت دائمی است یعنی از زمان خلقت بشر شروع شده و تا قیامت ادامه دارد.
2. در واقعه عاشورا، جبهه فطرت به پیروزی رسید و این پیروزی، انرژی و توانی را برای فطرت مدارها به وجود آورد که تا روز قیامت ادامه دارد یعنی واقعه عاشورا، یک واقعه الهام بخش برای همه فطرت گراهاست.
3. سلامی که در ابتدای زیارت عاشورا خطاب به حضرت سیدالشهدا (ع) داده میشود نشانه ارادت، همراهی و همفکری انسان با حضرت است.
4. ائمه اطهار (ع) دارای دو مقام معنوی و دنیایی هستند و مانعی که دشمن ایجاد میکند در برابر مقام دنیایی ایشان یعنی حاکمیت زمان و جانشینی حضرت رسول اکرم (ص) میباشد.
5. همانگونه که دو جبهه فطرت و طبیعت وجود دارد، دو امت فطرت و طبیعت نیز وجود دارد.
6. شیعه واقعی، در طرز فکر سیاسی خود به کمتر از ولایت معصوم یا جانشین او که مورد رضایت معصوم است راضی نمیشود به همین علت، همیشه در حال جنگ است و هیچ گاه کوتاه نمیآید.
7. مبارزه یک شیعه گاهی به صورت نظامی جلوه میکند و گاهی به صورت علمی و ... و به هر حال فعالیتهایش را به نحوی تنظیم میکند که بتواند شعاع عملکرد حزب شیطان و جبهه طبیعت را کم کند.
8. مبارزه انسان در برابر جبهه طبیعت، از وجود خودش آغاز میشود یعنی در وجود خویش دائماً ظرفیت طبیعت را کم کرده و به ظرفیت فطرت اضافه میکند پس از آن، این مبارزه را به درون جامعه بشری میکشاند.
9. اگر شیعیان بر اساس مصلحت با دشمن در آشتی و صلح هستند باید در عمل هشیار باشند تا دشمن در قسمت صلح بدتر از جنگ را به ایشان تحمیل نکرده و به آنان ضربه وارد نکند.
10. قرآَن کریم، برای شیعیان در ارتباط با دشمن سه راه را قرار داده است که عبارت است از: حکمت (بحث عقلی)، موعظه (نصیحت خوب) و جدل، البته به معنی منفی بلکه تلاش در جهت همسو کردن دشمن با خویش.
11. انسان در مقابله با طبیعت باید موقعیت شناس و زمان شناس باشد.
12. حضرت علی (ع): کسی که نفعش در ضرر رساندن به توست، هیچ لحظه ای از دشمنی با تو خالی نیست.
13. گفتگوی تمدنها به این معنا است که در کنار ارتباط با دیگران، تجارت، معامله، عدم توطئه و تجاوز، در یک جمع دوستانه فرصت داشته باشیم که برای یکدیگر حرف بزنیم.
14. در فقره ای از زیارت عاشورا، انسان خواستار گرفتن خون خویش است و این از یک طرف، نشانه بی نهایت بودن انسان است چرا که مظهر صمدیت الهی است و از طرف دیگر نشانه این است که همه فطرت مدارها یکی هستند پس ریخته شدن خون امام حسین (ع) مثل ریخته شدن خون دیگر فطرت گراهاست.
15. امام محمد باقر (ع): کسی که صادقانه شهادت را از خداوند بخواهد حتماً شهید میشود حتی اگر در بستر بمیرد.
16. داشتن روح شهادت طلبی و جان فشانی برای اسلام و ولایت بسیار مهم است
کلیدواژه ها:
آثار استاد