www.montazer.ir
شنبه 23 نوامبر 2024
شناسه مطلب: 12265
زمان انتشار: 28 فوریه 2021
عامل جذب روزی، مداومت بر دائم الوضو بودن است

خیر و برکت؛ جلسه15؛ 1399/11/29

عامل جذب روزی، مداومت بر دائم الوضو بودن است

خداوند متعال روزی انسانها را در سایه میزان تلاش و کوشش آنها قرار داده، ولی در کنار آن کارهایی را معرفی نموده که هرچند در ظاهر ارتباطی با رزق و روزی ندارند، اما تاثیر مستقیم در جلب روزی خواهند داشت. یکی از این امور معنوی، دائم الوضو بودن است.

یکی از عوامل برکت، دائم الوضو بودن است. در روایت داریم «وَ الوُضُوءُ نُورٌ وَ الْوُضُوءَ عَلَى الْوُضُوءِ نُورٌ عَلَى نُورٍ= وضو خودش نور است، و وضوی روی وضو نوری بر نور دیگر است».

نکتۀ نور بودن خیلی مهم است. باید حواس مان باشد که یک تعبیر معنوی صرف نکنیم. همه اشیائی که در اطراف ما هستند، چون جلوه‌‌های خداوند تبارک و تعالی هستند، از نورانیت و اسماء الهی برخوردار هستند.

یکی از چیزهایی که به مؤمن سفارش شده، استفاده از انگشتر فیروزه و عقیق است. حضرت می‌‌فرماید که انگشتر فیروزه شما را شاد می‌‌کند. سنگ عقیق نیز چنین آثاری دارد. اشیاء هم تأثیر مادی دارند، هم تأثیر معنوی. مثلاً خوراکی‌‌ها، عطرها و ارتباطات بدنی هم می‌‌تواند انسان را غمگین کند یا غم را کاهش بدهد.

در روایت داریم حضرت ابراهیم (علیه السّلام) از دلگرفتگی خودش به خداوند تبارک و تعالی شکایت می‌‌کند. خداوند می‌‌فرماید: انگور سیاه بخور. این انگور سیاه علاوه بر تأثیر در جسم، در روح انسان هم اثر می‌‌گذارد. هر چند جسم خودش شأنی از شئون نفس است. به همین دلیل، شما هر کاری با بدن کنید، در روح شما اثر می‌‌گذارد. هر کاری هم در روحتان بکنید، در بدنتان اثر می‌‌گذارد. لذا اشیاء جدای از ارتباط فیزیکی که با ما دارند، ارتباط روحانی هم دارند و اثرگذار هستند. حتی در انتخاب رنگ ها و عطرها انسان باید دقت کند. چون گاهی بعضی عطرها با او سازگاری ندارد. بعضی از انسان‌ها با عطر گرم ارتباط دارند، بعضی‌‌ها با عطر خنک.

انسان در انتخاب عطر باید حس و حال خودش را درک کند. یعنی بداند که از بین عطرها کدام شان او را شاد و آرام می‌‌کنند، کدام شان گرفته و غمگین می‌‌کنند. سایر مسائل مثل غذا، میوه، گوشت ها و رنگ ها و... اینها همه با روح انسان سروکار دارند.

پس وضو، علاوه بر اینکه بر جسم انسان اثر می‌‌گذارد، در روح انسان هم اثر می‌‌گذارد. آب وضو فوق‌‌العاده خوب است. انرژی‌‌های زیادی ایجاد می‌‌کند. اینکه می‌‌گویند وقتی وضو می‌‌گیرید آن را خشک نکنید و بگذارید روی بدنتان باشد تا خودش خشک بشود، به همین دلیل است. چون آب وضو با یک نیتی از ارتباط و قرب الهی شروع می‌‌شود و خود آن آب وضو، روی بدن و اعصاب انسان اثرات بسیار خوبی دارد. به خصوص اگر انسان همراه وضو دعاهای مخصوص به آن و یا سوره قدر را بخواند که آن آب در دفع شیاطین، دفع انرژی‌‌های منفی، دفع پرتوهای منفی و دفع وسوسه ها مؤثر است.

فرصت وضو یک فرصت فوق‌‌العاده مهم برای انسان است. آنهایی که وضو ندارند، گرفتاری و مشکلات زیادی برای شان پیدا می‌‌شود. از نظر روحی و روانی و جسمی، خود وضو خواه‌‌ناخواه اثرات خودش را دارد، اما اگر کسی حواسش به خود وضو باشد، یعنی توجه به آداب وضو داشته باشد که خدا در اختیار ما قرار داده، این برایش یک قرب است، یک پرواز است، یک کسب انرژی است، یک نورانیت است، یک دفع بلا و شر از خودش است.

بنابراین، حواسمان باشد وضو را جدی بگیریم. یعنی حواس‌‌پرتی نداشته باشیم که ذهنمان هزار جا باشد بعد بخواهیم وضو بگیریم. وضو را با حضور، تمرکز و توجه بگیریم. به هر میزانی که جدی هستید، تمرکز دارید. پس با حضور قلب این اذکار را ‌‌بگویید. چون آبی که روی صورت شما می‌‌آید، در بدن شما کار می‌‌کند و انرژی‌‌های فوق‌‌العاده زیادی ایجاد می شود.

حالا این کثرت طهور، آثار جسمی دارد و بدن شما را سالمتر نگه می‌‌دارد و خداوند به عمر شما بیشتر می‌‌افزاید. اینکه می‌‌گوید به عمر شما می‌‌افزاید، یعنی این وسوسه را کنار بگذار که وضو را زود تمام کنم و به کارم برسم. شما هر چقدر در وضو، نماز و ارتباط با غیب و زیارت عجله کنید، در واقع رزق‌های خودتان را از دست می‌‌دهید و سلامتی جسمی و روحی تان را کم می‌‌کنید.

یکی از عوامل برکت این است که انسان سر غذا خوردن عجله نکند. خوب و آرام غذا بخورد. لقمه‌‌هایش را خوب بجود. سفره جای عجله کردن نیست. وقتی غذای جسمی ات را خوب و آرام بخوری، در روحیه ات قطعاً فوق‌‌العاده مؤثر است؛ اما وقتی که ما با تمرکز سراغ اینها نمی‌‌رویم و عجله داریم، اینها باعث از دست دادن سلامت جسمی‌ و قدرت های بدنی، نورانیت ها، انرژی‌‌های مثبت و هم رزق مان می شود. پس باید درست جذب شان کنیم و تثبیت‌‌شان کنیم و نگه داریم.

با پرهیز از اختلاف و فتنه، عمرتان را طولانی کنید

امام رضا (علیه السّلام) فرمودند: «تَجَنَّبُوا الْبَوَائِقَ یُمَدَّ لَكُمْ‏ فِی‏ الْأَعْمَارِ[1]= از فتنه‌‌ها پرهیز کنید تا عمرتان طولانی ‌‌شود».

بعضی از انسان ها به سمت عصبانیت، دعوا، افکار منفی، بدبینی، فتنه، درگیری، مهیای جر و بحث و بگو و مگو و قیل و قال کشش دارند. بعضی از افراد هم روحیه‌‌ پاک و سالم و حساس و دقیقی دارند. فقط بو می‌‌کشند و یک جایی که بوی جر و بحث، بوی دعوا، بوی اختلاف، بوی حسادت، بوی چشم و هم‌‌چشمی می‌‌آید، سریع از فضا فرار می‌‌کنند یا سکوت می‌‌‌‌کنند. حالا پدر من ممکن است اینطوری باشد، مادرم اینطوری باشد، خواهرم اینطوری باشد، اقوامی باشند که با آنها زندگی می‌‌کنیم و اینطوری باشند. آدم عاقل اصلاً نمی‌‌گذارد در فضای خانه از ناحیه او فتنه و دعوا و اختلافی ایجاد بشود.

بعضی از آدم ها آتش خاموش‌‌کن هستند، ولی بعضی ها زود آتش می‌‌گیرند و جهنم درست می‌‌کنند. این جهنم درست کردن ها باعث می‌‌شود که روح انسان تاریک بشود و انرژی‌‌های منفی بگیرد و شیاطین را به سمت انسان جذب ‌‌کند. چند سوره برای دفع شرور داریم. مثل سوره ناس: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ/ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ/مَلِكِ النَّاسِ إِلهِ النَّاسِ[2]» در این سوره، سه نوع پناهندگی دارید.

بنابراین، اگر کسی افکارش را کنترل نکند و طهارت روحی به خودش ندهد، روح او برای جذب شیاطین جنّی و انسی، افکار منفی، جر و بحث، قیل و قال آماده است و این خیلی خطرناک است. برای همین هم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود کسی که از امت من قیل و قال و جر و بحث می‌‌کند، من او را شفاعت نمی‌‌کنم، حتی اگر حق با او باشد. چون این کار ذاتاً فحشاست.

پس انسان باید خودش را تربیت کند که از فضای قیل و قال و جر و بحث و اختلاف و تشنج فراری باشد. روحش آنقدر طهارت و پاکی داشته باشد که به محض اینکه بوی جهنم را استشمام کرد، زود از آن فرار کند.

شما سیره امیرالمؤمنین را ببینید. خلافت را از او گرفتند، ولی دعوا و اختلاف راه نمی‌‌اندازد، می‌‌تواند دخالت بکند، ولی می‌‌گوید در امت اختلاف ایجاد می‌‌شود. به ما یاد می‌‌دهند.

دعوای شیعه و سنّی یک کار بسیار زشت، کثیف و خون دل دادن به امام زمان است. اختلاف بین شیعه و سنّی، تحقیر کردن اهل سنّت و فحش دادن به آنها و دامن زدن به این چیزها مطمئن باشید دودش به چشم امام زمان و شیعه می‌‌رود و ظهور را عقب می‌‌اندازد.

ما اگر قرار باشد که کار موفق کنیم برای زمینه‌‌سازی ظهور، باید زمینه‌‌های وحدت و کار کردن روی نقاط مشترک را پیدا کنیم و روی نقاط اختلافی تاکید نکنیم. ما با عزیزان اهل سنّت، با مسیحیان، با یهودیان، با ادیان دیگر آنقدر نقاط اشتراک داریم که اگر در فضای آرام برادری روی نقاط مشترکمان کار کنیم، ظهور زودتر اتفاق می‌‌افتد.

نماز در مسجد سهله موجب برکت عمر می شود

عامل بعدی برکت، مربوط به یک عبادت و امر معنوی است. امام زین‌العابدین (علیه السّلام) فرمودند: «مَن صَلّی فی مَسجِدِ السَّهلَةِ رَكعَتَینِ زادَ اللهُ عَزَّوجَلَّ فی عُمُرِهِ سَنَتَینِ= اگر کسی در مسجد سهله دو رکعت نماز بخواند، خداوند 2 سال به عمرش می‌افزاید». البته این که می‌گوییم یعنی اقتضاء دارد 2 سال به عمرش افزوده ‌شود. از بس مسجد سهله عظمت دارد. آدم باید نسبت این مسجد معرفت پیدا کند.

این خیلی مهم است که یک نفر یک سال زندگی کند به جای چند میلیون انسان. یا یک نفر یک سال زندگی کند به عنوان یک نفر آدم. برای کار یک نفر آدم، خیرات و ثواب یک نفر را برایش می نویسند. خوب من که می‌توانم تجارت بالاتری بکنم، بهتر است بروم تجارت بالاتر بکنم. چطوری وارد شب قدر بشوم؟ چطوری با ماه مبارک رمضان با ماه شعبان و ماه رجب، این رحم های زمانی و رحم های مکانی مثل حرم امام رضا (علیه السّلام)، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا ارتباط برقرار کنم که تقدیرات بالاتری را نفس من دریافت کند؟ حالا حضرت دارد از پشت پرده به ما خبر می‌دهد و می‌خواهد بگوید رحم مکانی مسجد سهله چقدر قدرتمند است. البته باز تأکید کردند همیشه با معرفت برود و دعا کند و نمازی بخواند. وقتی می فرماید: «مَن صَلّی فی مَسجِدِ السَّهلَةِ رَكعَتَینِ زادَ اللهُ عَزَّوجَلَّ فی عُمُرِهِ سَنَتَینِ»، خدا 2 سال به عمرش اضافه می‌کند، یعنی مثل صله ارحام می‌ماند. صله ارحام عمر انسان را اضافه می‌کند. این خیلی مهم است که انسان از این رحمها استفاده کند.پس مکانها و فضاها خیلی می‌توانند در ما تأثیر بگذارند. از این فضاها هم ان‌شاءالله استفاده کنیم.

خیر و برکت: وضو، پرهیز از فتنه، نماز در مسجد سهله

پی نوشت:

[1] . محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج 3، ص2116.

[2] . سوره ناس، آیات 3-1.

قا/307

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed