مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
بعد از آن که روز گذشته رسانه ها خبر از انتقال تصدی گری مهد کودک های کشور، از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و برورش دادند، و نظرات دکتر علی رضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم انتقال تصدی گری بر مهد کودک ها از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و برورش را منعکس کردند، این اقدام مجلس موجب شادی و رضایت همه دست اندر کاران، کارشناسان و مربیان تربیتی شد که تا کنون از این که تصدی گری تربیت کودک در مهد کودک ها با سازمان بهزیستی است، نگران بودند.
این خبر موجب شد تا موسسه منتظران منجی، بار دیگر توجه همه کسانی که در امر تربیت در کشور مسوولیتی دارند و همچنین مخاطبان موسسه را به اهمیت تربیت کودک معطوف نماییم.
استاد محمد شجاعی سالها بیش از این، بیش از 30 جلسه در خصوص تربیت کودک سخنرانی کرده که در این جا حاصل آن مباحث را تقدیم مخاطبان می کنیم.
دامنه نیاز به بحث تربیت کودک در جامعه آن قدر وسیع است که شامل جمعیتی چند میلیونی خواهد شد. علتش این است که گروه های مختلف زنان و مردان جامعه به این بحث نیاز دارند.
گروه اول) این گروه که بیشترین تعداد جمعیت را به خود اختصاص می دهد، بدران و مادرانی هستند که نگران تربیت فرزندشان هستند. به هر حال، از این نظر که ما پدر و مادر هستیم، یک مسئولیت و رسالتی در دنیا و آخرت نسبت به تربیت فرزندانمان داریم. بس بر ما واجب است که فنون تربیت را در حد وسع خود یاد بگیریم.
چه بسیار بدران و مادرانی بوده و همچنان هستند که اظهار پشیمانی می کنند که چرا نرفتند اصول تربیت کودک را یاد بگیرند تا بتوانند به قول معصوم ع «بهترین ارثی که از خود به جای می گذارند، تربیت صحیح باشد». به همین دلیل می گوییم که بر همه بدران و مادران واجب است که قبل از آن که نطفه فرزندشان بسته شود، به یادگیری این علم مسلح شوند تا بتوانند آن را روی فرزندشان اعمال کنند.
گروه دوم) کسانی هستند که ممکن است فرزندی هم نداشته باشند، اما بر خود فرض می دانند که اصول تربیت اسلامی را یاد بگیرند تا در مواجهه با کودکان، بتوانند آن را اعمال کنند. مثلا کسی عمو، دایی، عمه، خاله، شده و خودش درک می کند که راه و رسم برخورد صحیح با کودک را بلد نیست و باید این را به عنوان یک علم یاد بگیرد تا با کودکانی که حالا به عنوان اهل رحم او محسوب می شوند، مبتنی بر اصول تربیت اسلامی برخورد کند. چه بسیار عموها، دایی ها، عمه ها، خاله هاو ....بوده اند که از سر دلسوزی می خواستند با برادر زاده یا خواهر زاده خود برخورد تربیتی داشته باشند؛ اما چون راه و رسم آن را بلد نبوده اند، کار را خراب کرده و به رغم آن که اقدام شان از سر دلسوزی بوده، اما نتیجه ی کار، ضد تربیت بوده و موجب بی ادبی کودک شده است.
گروه سوم) معلمان و مربیان تربیتی مهمترین گروه هستند. یادگیری اصول تربیت اسلامی برای این گروه، به خاطر اهمیتی که جایگاهشان در کشور دارد، از همه گروه های دیگر مهمتر است.
گروه چهارم) گاهی به این عنوان که یک انسان هستیم و در زندگی انسانی و در اجتماع با افراد و بچه های مختلفی و در سنین مختلف برخورد خواهیم کرد، لازم است که با فنون تربیت آشنا بشویم. به هر حال ما چه صاحب فرزند باشیم و چه نباشیم، آشنایی با فنون تربیت یک امر ضروری است.
رفتار ما با دیگران، حتی یک جنین، نوزاد، یا خردسال، یا کودک تاثیر دارد
ما وقتی صحبت از تربیت می کنیم، یعنی قائل به این هستیم که نوع رفتار یک شخص، بر شخص دیگر اثر می گذارد. به خصوص نوع رفتار یک شخص بزرگ و بالغ بر یک شخص کوچک مثل خردسال یا یک کودک و حتی یک نوزاد یا جنین که ما فکر می کنیم چیزی درک نمی کنند، اثر می گذارد.
این آثار تربیتی آن قدر مهم است که باید بدانیم که طرز برخورد ما باید با نوزاد چگونه باشد، و با خردسال چگونه و با کودک چطور باشد. یعنی همانطور که شخصیت و ابعاد وجودی هر یک از اینها با دیگری متفاوت است، باید نوع برخورد ما هم با اینها متفاوت باشد. تاثیر رفتار ما بر اینها چنان مسلم است که هم می تواند سازنده باشد و هم مخرب.
ادامه دارد....
کلیدواژه ها:
آثار استاد