مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
چون اهل بیت علیهمالسلام اصل هستند، هر کس میخواهد با اهل بیت باشد، باید تعلق به شاخه ها و فروع آنان داشته باشد. دروغ مىگويد هر كس که گمان مىكند با اهل بیت است، ولی به سبک زندگی و اخلاق دشمنان اهل بیت روی می آورد.
در جلسه گذشته روایت بسیار مهمی را از وجود مقدس امام صادق (علیهالسّلام) آغاز کردیم که در فهم بسیاری از مسائل به خصوص در علوم انسانی به ما کمک زیادی میکند.
امام صادق (علیهالسّلام) در مورد خودشان فرمودند که ما اصل و ریشه هر خیری هستیم. فروعشان را هم معرفی کرده و فرمودند: توحید، نماز، روزه، کظم غیظ، گذشت از بدکار، رحمت به فقرا، تعهد داشتن به همسایه و اقرار به فضل هر کس که فضیلت و خوبی دارد. پس هر چه شما خوبی ببینید، اصل و ریشهاش اهل بیت (علیهمالسّلام) هستند.
در ادامه روایت، امام صادق علیهالسلام اخلاق دشمنانش را معرفی میکند و میفرماید: «و عَدُوُّنا أصلُ كُلِّ شَرٍّ و مِن فُرُوعِهم كُلُّ قَبیحٍ و فاحِشَةٍ= و دشمنان مایند ریشۀ هر شر و تباهى و هر زشتى و فحشایی از شاخۀ آنهاست ».
قبیح، زشت یا منکر، یک مفهوم عام است؛ اما فحشا تجاوز به حریم دیگران و مزاحمت درست کردن برای دیگران است. اذیت کردن دیگران است. مثلاً یک آقا یا خانمی که در منزل بداخلاقی دارند و با حریم هم کار دارند و در کار هم فضولی میکنند و از همدیگر سؤالات متجاوزانه میکنند، این فحشا است. یا کسی که خانوادهاش از او حساب میبرد و میترسند از اینکه کنارش باشند و دلشوره دارند، چنین کسی اهل فحشاست. چون به حریم امن خانوادهاش تجاوز و ظلم میکند. فحشا مختص رابطه جنسی نامشروع نیست. این یک مصداق کوچکی از فحشاست.
فحشا یعنی آن کسی که کنار تو است، نمیتواند با شادی و آرامش کنار تو زندگیذکند. فحشا یعنی تو زودرنج و حساس باشی و چون به تو برمیخورد، اعصاب دیگران را هم خرد کنی. این فحشا، فحشای باطنی است و از فحشای ظاهری به مراتب گناهش بیشتر است و جهنمش طولانیتر.
حالا حضرت مصادیق اخلاق دشمنان شان را میگویند. بعد هم یک نتیجه فوقالعاده زیبایی میگیرند.
در قرآن نیز سه حکم در مورد کسی که تجاوز به حدود الهی میکند، آمده است: «هُمُ الظَّالِمُونَ= ظالم است»، « هُمُ الْفاسِقُونَ= فاسق است»، «هُمُ الکافرونَ= از کافران است».
در قرآن کریم هر جا که یک دستور عملی میدهد، مثلاً میگوید اگر کسی کفر بورزد، منظور از کفر در اینجا نه این که خدا و دین را قبول نداشته باشد؛ بلکه کفر یعنی مقاومت در مقابل پذیرش یک حق. مثلا ایستادن در مقابل حقوق شوهر. پس تجاوز به حدود الهی از اخلاقیات دشمنان اهل بیت است.
شرط معیت با اهل بیت، تعلق به فروعات آنهاست
حالا حضرت اینها را معرفی کرد؛ اما درس اصلی اینجاست که فرمودند: «فكـذَبَ مَنْ زَعَمَ أنّهُ معَنا و هو مُتَعلِّقٌ بِفُرُوعِ غَیْرِنا= دروغ مىگوید هر كس که گمان مىكند با ماست، اما به شاخههاى دیگرى جز ما چنگ بزند». یعنی هر کس فکر میکند با ما اهل بیت است، ولی اخلاق دشمنانمان را دارد، دروغ میگوید که با ماست. بنابراین، هر کس میخواهد با اهل بیت باشد، باید تعلق به فروع اهل بیت داشته باشد. چون اهل بیت اصل هستند. تو باید شاخه و فرع باشی. نمیتوانی ادعای محبت اهل بیت را بکنی و اینطور نباشی.
چطور میتوان گفت که من امام حسین علیهالسلام و حضرت زهرا سلاماللهعلیها را دوست دارم و میخواهم با او محشور بشوم؛ ولی سبک زندگی ات با آنها نیست. وقتی که تو در خلقیات، انتخاب لقمه، انتخاب شغل، شوهرداری، زنداری و بچهداریات به آنها تعلق نداری و شبیه آنها نیستی. پس چطوری فکر میکنی که شب اول قبر به آنها ملحق میشوی؟
بعضیها واقعاً اصرار دارند که مذهبی نباشند. اصرار دارند که به خدا و اهل بیت نچسبند. میخواهد اسم انتخاب کند اصلاً نمیتواند یکی از اسمهای حضرت زهرا سلاماللهعلیها را انتخاب کند. بنابراین، کسی که از اخلاق اهل بیت علیهمالسلام خوشش نمیآید و نمیخواهد از فروع اهل بیت باشد، چطور میخواهد اهل بیت در شب اول قبر به دادش برسند؟
پس یادمان نرود که نکند عزاداری کنیم، ولی تعلق به دشمنان اهل بیت داشته باشیم. نکند ما بگوییم که خدا لعنت کند کسانی را که امام حسین علیهالسلام را اذیت کردند و تنها گذاشتند و کمک نکردند و بعد خودمان امام زمان علیهالسلام را تنها بگذاریم و اذیتش کنیم. این وحشتناک است.
قا/205
سیدالشهداء/محرم
[1] . سوره رعد/ آیه 21.
کلیدواژه ها:
آثار استاد