یقین یعنی شهودی كه انسان در آن شهود خودش از مظاهر اسمائ و صفات الهی است. عبادت یعنی انسان با رعایت اوامر و نواهی اسلام قوه را به فعل تبدیل كند.
به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه یازدهم «علم و یقین»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که عناوین آن در زیر می آید:
1. عبادت هدف متوسط خلقت و تنها وسیلهای برای رسیدن به یقین است.
2. حقیقت اولیّه انسان عبادت از روح خداوند تبارك است.
3. روح خدا نزدیكترین و شبیهترین موجود به خداوند است.
4. روح خدا مظهر همه اسماء و صفات حق تعالی است.
5. إنّا لله و إنّا الیه راجعون یعنی همه ماسوی الله به حضرت الروح برمیگردیم.
6. ولایت یعنی پیمودن مسیر صمدیت.
7. اگر انسان تحت ولایت خداوند باشد مراتب صمدیت و بی نیازی را طی میكند.
8. طی قرون مراتب صمدیت میسر نیست الا به كسب یقین.
9. دعای همه ائمه این است كه خدایا همه چیز را آن جوری كه هست به ما بنمایان.
10. یقین یعنی شهودی كه انسان در آن شهود خودش از مظاهر اسمائ و صفات الهی است.
11. از همه عظمت نفخه الهی وقتی نزول میكند به عالم ناسوت تنها یك قوه باقی می ماند مثل یك دانه سیب.
12. وقتی نفخه الهی به جنین تعلق میگیرد نفس ناطقه بشری شكل میگیرد.
13. قوه اولیه همان فطرت است.
14. انسان طالب بی نهایت است و تنها پس از لقائ با بی نهایت آرام میشود و دیگر هیچ نمی خواهد.
15. عبادت انسان را از ظلمتها نجات می دهد تا به اصل خودش ملحق میشود.
16. طبیعت انسان برای دنیاست و اصلاً خیال پرواز و جدایی ندارد.
17. عبادت یعنی انسان با رعایت اوامر و نواهی اسلام قوه را به فعل تبدیل كند.
18. طبیعت انسان با به فعلیت رسیدن نفخه الهی مبارزه میكند.
19. طبیعت مانع فطرت است و دستورات اسلام طبیعت را تربیت میكند ولی فطرت همیشه آزاد است.
20. اگر طبیعت اسیر باشد فطرت آزاد است.
21. انسانیت انسان از دستورات شرع اذیت نمیشود.
22. دین منجی فطرت است و فطرت از دین لذت می برد.
23. بعثت سالروز آزادی فطرت از تمام قیود است و روز جشن فطرت گراست.
24. دین خارج كننده از تاریكی به سمت نور است.
25. عبادت یعنی توان جدا شدن فطرت از طبیعت و رفتن فطرت به سوی منجی است.
26. شفیع یعنی جفت و شفاعت یعنی جفت شدن، باید عبادت كرد تا به شهود برسد.
27. تمام ادعیه و ناله ها و مناجاتها حالت یك زندانی است كه به منجی وصل شده.
28. عبادت یعنی رعایت همه دستورات دین دستورات دین بیحساب و كتاب نیست.
29. دستورات دین بر اساس 7 تخصص بنیادین نهاده شده است، 7 تخصصی كه فقط یك متخصص دارد.
30. علت اسوه والگوبودن حضرت رسول «صلیالله علیه و آله و سلم» متخصص بودن ایشان است
31. اطلاعات فقیه نسبی نیست وعلم بشردارای نقص نسبی است.
32. فطرت حق طبیعت را محترم میشمارد.
33. حكو مت طبیعت بی نهایت طلبی او را به ارمغان میآورد.
34. طبیعت نباید حذف شود بلكه باید كنترل شود.
35. ماه مبارك رمضان ماه ضعیف كردن طبیعت و قوی شدن فطرت است.
36. ماه مبارك رمضان ماه بندگی طبیعت و سلطنت فطرت است.
37. انسان در ماه مبارك رمضان یادش میآید كجایی است.
38. در اثر طبیعتگرایی انسان از حقیقت خودش میترسد.
39. خیلیها نماز شب نمیخوانند، نه به علت خواب بودن بلكه چون از خودشان میترسند.
40. هیچ حجابی غیر از خود ما بین ما و خداوند نیست.
41. ارتباط خداوند به بندهاش مثل دست یاری كننده بیرون چاه نسبت به فرد اسیر در چاه است.
42. عبادت بیشتر نور و شهود بیشتر در پی دارد و یقین بالاتر به ارمغان میآورد.
43. فلسفه و فكر تنها یك راه كمكی برای رسیدن به خداوند است.
44. علم صرفاً جلوی بعضی وسوسهها و شكها را میگیرد.
45. اگر راه بهتری از عبادت برای رسیدن به حقیقت بود، خداوند خالق معرفی میكرد.
46. بسیاری از اولیای خدا زیاد علم نداشتند ولی روشنایی داشتند.
47. انسان با درجه بالای ایمان قدرت تصرف در طبیعت را پیدا میكند.
48. اگر خود را بیابیم همه حقایق عالم نزد ماست.
49. عبادت جوهرهای است كه باطنش ربوبیت است.
50. خداوند می فرماید: ما آسمان و زمین را مسخر انسان كردیم.
51. راه رسیدن به یقین عبودیت است.
52. وقتی ربّ شناخته شد وقت اطاعت است نه إنْ قُلْتْ.
53. قرآن فقط متقین را هدایت میكند كسی كه نسخه خدا را باور كند از متقین میشود.
54. آدم منحرف وقتی سراغ قرآن میرود منحرفتر میشود.
55. آدم بیمار به دنبال متشابهات قرآن كریم میرود، قرآن برای كسی هدایت است كه مقاومت نكند.
56. انسان بدون اطاعت از شرع محصور در حیوانیت است.
57. زندانی باید به آزادی بیاندیشد نه آن كه خودش را به خیالات و مبارزات موهوم مشغول كند.
58. اگر جهل، وسواس و تردید انسان را اذیت كرد باید خودش را به خدا بسپارد تا برای همیشه آرام شود.