www.montazer.ir
یک‌شنبه 22 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 10845
زمان انتشار: 16 آوریل 2019
بیانیه گام دوم، چراغ بیداری ملت اسلامی است

شرح زیارت جامعه کبیره؛ جلسه 92؛ 98/01/22

بیانیه گام دوم، چراغ بیداری ملت اسلامی است

بیانیه گام دوم انقلاب که در چهل سالگی انقلاب، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) صادر گردید، چراغ راه هدایت امت و نقشه راه آینده انقلاب، نظام و ملت ایران است که نیل به تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور آقا امام زمان علیه‌السلام را برای کشور تضمین می‌کند.

بحثمان در شرح زیارت جامعه کبیره به فقره «سَاسَةَ الْعِبَادِ» با موضوع مبانی سیاسی در اسلام رسید. قرار شد که در این رابطه من بیانیۀ دوم مقام معظم رهبری را که بی‌نهایت مهم است را مطرح کنم. چون مسئله فقط کشور ایران نیست؛ بلکه مسئله‌ مربوط به کل جهان و کل انسان‌هاست و برای ما یک باب فوق‌العاده زیبایی از کار، نشاط، تلاش و رسالت را باز می‌کند.

این بیانیه واقعاً یک بیانیۀ کاملاً الهی است و من یقین دارم که این بیانیه، زیر نظر خود حضرت نوشته شده است. قبلاً هم حضرت از این کارها کرده اند. به مراجع گذشته دستوراتی در مورد صدور بیانیه‌ها و فتواهایی داده اند. مثل تحریم تنباکو که مرحوم میرزا می‌گوید: من در سرداب، حضرت بقیة الله را ملاقات کردم. ایشان به من دستور دادند که من حکم تحریم تنباکو را بنویسم. ایشان مرقوم فرمودند که بعد از سلام و صلوات از میان همۀ ملت‌های زیر ستم، کمتر ملتی به انقلاب همت می‌گمارد. یعنی افراد، خیلی وقتها فقط ستم‌کش هستند؛ اما هیچ وقت همت اینکه بخواهند یک انقلاب بکنند و ستم را برطرف بکنند سراغشان نمی‌آید. در میان ملت‌هایی که به پا خاسته و انقلاب کرده اند، آنهایی که همت کردند و جانفشانی کردند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومت‌ها آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند.

در کشورهای اطراف خودمان، بیداری اسلامی را دیدید. مثلا در مصر دیدید که چه اتفاقی افتاد. آن همه کشته دادند، آخر دوباره دست آمریکاییها افتاد. در الجزایر بیش از یک میلیون شهید دادند و آخر حکومت به دست طاغوت‌ها افتاد و در خیلی از کشورهای اسلامی و غیراسلامی انقلاب‌هایی شد و رژیم‌ها دگرگون شدند. کشته‌ هم دادند، دهها و صدها هزار نفر؛ امّا بی‌نتیجه بود و دیکتاتورهای به مراتب بدتری سر کار آمدند. پس یا اصلاً نتوانستند انقلاب کنند و یا اگر انقلاب کردند، نتوانستند انقلابشان را نگه دارند.

اما انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله ی پرافتخار را پشت سر نهاد و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسید، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است.

معجزه انقلاب اسلامی فراتر از مقیاس های دنیایی است

اکثر کارشناسان سیاسی ـ اجتماعی دنیا می‌گویند اگر این حجم توطئه که علیه کشور ما شد یکی از آنها را به یک کشور وارد می‌کردند، نابودش می‌کرد. این چیزی هست که بعداً این انقلاب معجزه خودش را نشان می‌دهد و دشمنان الان به روی خودشان نمی‌­آورند.

این معجزه الهی فقط در عصر انقلاب نیست. بالاتر از آن در بقای انقلاب و حفظ انقلاب است و الان مانده است. خیلی قشنگ ماند. یعنی با عزت و آبرو و کرامت و اخلاق و بزرگواری ماند. یعنی در اوج سربلندی جلوی توطئه‌های دشمن ایستاد و دشمن را در بسیاری از صحنه‌ها نابود کرد.

انقلاب اسلامی درست در زمانی اتفاق افتاد که تمام مادیگرایی، شهوت‌گرایی، خشونت، جنگ و بی‌خدایی همه جای دنیا را گرفت. آن از بلوک شرق که شوروی بود که می‌گفتند اصلاً خدایی وجود ندارد؛ آخرتی و معنویتی نیست. نصف دنیا را کفر گرفته بود. نصف دنیا را هم تابع سرمایه‌داری بودند که می‌گفتند تنها راه نجات همین لیبرالیسم و سرمایه‌داری است. دو طرف کفر، تمام دنیا را گرفته بود. اصلاً کسی به مذهب فکر نمی‌کرد.  می‌گفتند مذهب یک چیز مسخره‌ای است و مال آدم‌های عوام است. مال آدم‌های بی­سواد است. مال آدم‌های خرافی است. اساساً مذهب دیگر جواب نمی‌دهد. در یک چنین تاریکی‌هایی، یک دفعه انقلاب منفجر شد و انفجار نور اتفاق افتاد و دیدند که این نور به آفریقا رفت و دهها میلیون انسان، مسلمان و شیعه شدند. بعد به اروپا کشیده شد که جنگ قدرت را باختند و به قول خودشان به زودی تمام اروپا را مسلمانان می‌گیرند.

شما رشد جمعیت مسلمانان را در اروپا نگاه کنید. فقط در آمریکا، سالی 200 هزار نفر مسلمان می‌شوند و دشمنان به یک وحشتی افتاده اند که این انفجار چه انفجاری بوده که توانسته تمام دنیا را تحت تأثیر قرار بدهد. یک ابرقدرت را که کاملاً نابود کرد و حالا بقیه را هم سر جای خودشان نشانده و حالا با سرعت به سمتی می‌رود که ولی امر مسلمین به ما می‌گوید بعد از 40 سال، تازه طراحی‌های بین‌المللی‌مان شروع شده. حالا بعد از این 40 سال که خودمان را تثبیت کردیم، ایشان فرمود: احتمال قریب به یقین، دیگر آن فشارهای قبل تکرار نخواهد شد. با فشارهای کمتری ما به سمت جهانی و بین‌المللی کردن اسلام به پیش می‌‌رویم.

انقلاب اسلامی، انقلابِ متصل به انقلاب مهدوی است

انقلاب اسلامی در بین انقلاب‌هایی که اولیاء الهی، مردان خدا، مردانی الهی که تحت تربیت انبیاء و اهل بیت (علیهم‌السّلام) بودند، به تصریح شیعه و سنّی، آخرین حلقه از حلقات انقلاب‌هاست و بعد از آن، ما دیگر انقلاب دیگری به این شکل نخواهیم داشت. این انقلابی است که گسترش پیدا می‌کند و منجر به انقلاب جهانی آقا امام زمان علیه‌السلام ارواحنا فداه خواهد شد.

هم شیعه و هم اهل سنّت روایاتی دال بر این حقیقت دارند. راجع به 40 سالگی انقلاب ما، مسیحیان و یهودیان در آموزه‌های بزرگانشان اخباری دارند و علت اینکه خیلی اصرار کردند که امسال نگذارند ما به 40 سالگی برسیم، همین بود که اینها در کتاب‌هایشان آمده بود.

این حرف من نیست؛ بلکه حرف خودشان است که اگر آریایی‌ها انقلابشان به 40 سالگی برسد، دیگر ما نمی‌توانیم آنها را شکست بدهیم. از حربه‌­هایی هم استفاده کردند. از منافقین داخلی در قالب مسئولین ما استفاده کردند؛ از جاسوسان فرهنگی و نظامی و اقتصادی و عوامل فاسدشان استفاده کردند؛ از بیرون هم که آنقدر فشار آوردند که نگذارند ما به این 40 سال برسیم. حالا این دوره ها را پشت سر گذاشتیم. رهبر ما هم این را می‌داند و حالا بعد از 40 سال می‌گوید داستان تغییر کرده، این کشور به سمتی حرکت می‌کند تا دنیا را آماده بکند برای ظهور آقا امام زمان علیه‌السلام، همانطور که امام امت فرمود که ما در انتظار رؤیت خورشید هستیم.

من در جلسات گذشته خیلی از این احادیث و آیات خواندم که در مورد ایرانیان و مردم ایران و انقلاب ایران و روحیات ایرانیان است. مثل آیه 54 سوره مائده و آیه آخر سوره محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله که هم شیعه و هم سنّی نقل کردند که این آیات در شأن ایرانیها نازل شده است.

جنبۀ ایرانیها را که می‌گوییم، بحث ناسیونالیستی نیست؛ بلکه بحث این است که این ملت، یک ملتی است که شرائط و روحیات و یقین و ایمان ویژه‌ای دارند، و هر کس هم هر جای دنیا شبیه اینها باشد از اینهاست.

بارها گفتم اگر بخواهیم انقلاب ایران را نسبت به تاریخ معاصر بسنجیم، خیلیها اعتقاد دارند که انقلاب اسلامی یک پروسه بوده، یک روندی بوده. ولی وقتی که داستان پیغمبر را نگاه می‌کنیم؛ آیاتی که در مورد انقلاب اسلامی هست، خود خدا از اول این را پروژه دیده، از اول قرار بوده در این کشور انقلاب بشود. اخبار انقلاب از همان زمان بوده. مثل تولد پیغمبر که با حوادثی در ایران اتفاق افتاد، همه اینها معنادار هستند.

وقتی حضرت امام (ره) می‌فرماید جبرئیل با اخبار انقلاب ایران حضرت زهرا را آرام کرد؛ یعنی این یک پروژه است که ساختار پروسه‌ای دارد. پس یک چیز ترکیبی از پروژه و پروسه است.

ما احادیثی در مورد ایرانیان و انقلابشان داریم، امام باقر علیه‌السلام در کتاب غیبت فرمایشی دارند، مراحل انقلاب ایران، نهایت انقلاب ایران، نتیجه انقلاب ایران، و این جمله بسیار بی‌نظیر که اگر من انقلاب ایران را درک کنم خودم را برای ظهور حفظ می‌کنم و خیلی از فرمایشات دیگران که دهها سال، قبل از انقلاب اولیاء خدا فرمودند. بنابراین، این یک داستان تضمین شده از اول بوده. چرا این ملت انتخاب شدند؟ هر کس می‌خواهد بداند چرا این ملت انتخاب شدند، همین الان این ملت را با تمام ملت‌های منطقه و تمام ملت‌های دنیا مقایسه کند. پاسخش معلوم می‌شود. از نظر ایمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بالاترین مردم از نظر ایمان، ایرانی‌ها هستند. از نظر یقین فرمود: «اَفضَلُ النّاس یَقیناً اَهلُ الفارس». از نظر سهم و زحمتی که برای نگه داشتن اسلام کشیدند می‌فرماید: «اَفضَلُ النّاس سَهماً فِی الاِسلام اَهلُ الفارس= بالاترین مردم از نظر بهره و سهم، ایرانیان هستند». پس این از اول بنا بوده که باشد. من و شما این سعادت عظیم را داشتیم که در این دوران به دنیا آمدیم. یعنی درست در دوران برزخ حاکمیت طاغوت‌ها و حکومت امام زمان علیه‌السلام، این وسط 40 سال دوران برزخی است. یعنی دوران تحولاتی است که مردم یک دفعه تحولات اساسی پیدا کردند و حالا هم خودشان را برای یک تحول عظیم‌تر آماده می‌کنند.

هدف بیانیه دوم، دستیابی به تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور است

نکته‌ای که آقا می‌فرماید این است که وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شدیم. درودی از اعماق دل بر این ملت بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و جهانی 40 سال دوم می‌شود.

این 40 سال اول‌مان دوران مقدماتی بود که برای گام گذاشتن و مهیا کردن زمین است که ان‌شاءالله برای ظهور آقا باید از آن استفاده کنیم. در گام دوم، ۷ تا هدف‌ تعیین شده است. اما همه اینها برای دو هدف اساسی است.

مقام معظم رهبری دو هدف بین‌المللی را کاملاً ترسیم کردند:

 1 ـ تمدن نوین اسلامی را بنا بگذارید

2- بحث ظهور آقا امام زمان علیه‌السلام

این دو مورد، هدف این ملت است و حتماً این ملت بنا به تضمینی که خود اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) کردند، به این دو هدف خواهد رسید. در این بین، یک عده ریزش می‌کنند. یک عده جدیدی رویش می‌کنند. آن قبلی‌ها و سابقه‌دارها خیلی‌ها توبه می‌کنند، البته توبه بد. یعنی از خوبی هایشان برمی‌گردند و چرب و شیرین دنیا جذب‌شان می‌کند و از کارهای خوبشان پشیمان می‌شوند. اما یک عده که غافل و اهل دنیا بودند، آنها برمی‌گردند و به لشکر می‌آیند. مثل لشکر امام حسین علیه‌السلام که تعدادی تا غروب عاشورا از لشکر حضرت بیرون بودند و تعدادی هم در لحظات آخر به حضرت پیوستند.

این داستان کربلا تکرار می‌شود. یک عده ریزش می‌کنند و یک عده بیشتری رویش می‌کنند. این رویش هم در سطح بین‌الملل و هم در سطح داخل اتفاق می‌افتد و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی این ملت همانطور که امام خمینی ره فرمود، پرچم را به دست صاحب اصلی خواهد داد.

این یک مقدمه‌ای بود بر بحث گام دوم که ان‌شاءالله هفته بعد مفصل این بحث را جلو می‌رویم و یکسری اسناد و مدارکش را با هم مرور می‌کنیم تا متوجه بشویم چقدر این بیانیه گام دوم عظمت دارد. نباید ساده از کنارش رد شویم. هر فردی اگر بخواهد تقرب به امام زمان علیه‌السلام داشته باشد، باید زندگیش را براساس این گام دومی که آقا طراحی کرده تنظیم بکند.

ما باید این را به عنوان اصلی مهم در نظر بگیریم. خیلی ساده نباید از کنارش رد بشویم. رهبر ما تأکید می‌کند این را حتماً زن و مرد، پیر و جوان، فرزندانمان هم باید این بیانیه دوم را یاد بگیرند که ما داریم به چه سمتی قدم برمی‌داریم. حالا ما راه بیفتیم، راه نیفتیم، بفهمیمش، نفهمیمش، همراه بشویم یا نشویم، این مسیر خودش را همانطور که در این 40 سال آمده، می‌رود و حتماً هم جوانان و مؤمنین اینجا این کشور و مرز و بوم، حتماً خودشان را به آقا امام زمان (علیه السّلام) خواهند رساند و روسیاهی می‌ماند برای کسانی که تنبلی و بی‌حوصلگی و بی‌اعتقادی داشتند و  آن را جدی نگرفتند.

قا/182

شرح زیارت جامعه کبیره/ مبانی سیاسی حکومت اسلام

آرشیو مباحث استاد شجاعی

فروشگاه آنلاین با محصولات ناب 

صوت

1 - بیانیه گام دوم، چراغ بیداری ملت اسلامی است

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed