مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
در ادامه جلسه گذشته، به این فراز از صلوات مخصوصه ماه رمضان رسیدیم:
«اللَّهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّداً مِنَ الْبَهَاءِ وَ النَّضْرَةِ وَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَةِ وَ الْغِبْطَةِ وَ الْوَسِيلَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ وَ الْمَقَامِ وَ الشَّرَفِ وَ الرِّفْعَةِ وَ الشَّفَاعَةِ عِنْدَكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَفْضَلَ مَا تُعْطِي أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ؛ خدایا عطا کن به پیامبر، شوکت و بهجت و سرور و کرامت و افضلیت و وساطت و منزلت و مقام و شرافت و رفعت و شفاعت در نزد خودت روز قیامت بالاتر و بهتر از آن چیز که به هر یک از خلق خودت عطا میکنی».
قاعده «انفسکم فی النفوس» یک قاعده بسیار خاص و ویژه است؛ یعنی انسان از خداوند میخواهد برای کسانی که بالاتر از خودش و اصل و ریشهی او هستند، چیزهایی را به آنها عطا کند.
«بهاء» یعنی شوکت و در دعای سحر هم اولین چیزی که از خدا میخواهیم: «اللهم انی اسئلک من بهائک بأبهاه» خدایا شوکت پیغمبر را بالاترین شوکت قرار بده.
«وَ النَّضْرَةِ وَ السُّرُورِ» من خوشی و سرور وشادابی را برای پیغمبر میخواهم. خیلی خاص است این جور دعا کردن که معصوم چگونه به ما فکر میکرد که حالا به ما میگوید که اگر خواستی در ماه رمضان به آن مقام محمود، مقام اهلبیت و همراهی با آنها قربی پیدا کنی، این صلواتها را بگو تا تمام وجودت و گرههای روحی، ذهنی و قلبی تو را باز کند و بتوانی یک ارتباط زیبا با آن مقام پیدا کنی. چون قرار است تو به آن مقام برسی ولی لازمهاش این است که باید بنشینی برای ساکنین آن مقام یعنی اهلبیت دعا کنی. این امر امکانپذیر نیست مگر اینکه شما باید در خیالتان به بهشت دائماً ورود کنید. چون اگر کسی خیالپردازی در بهشت نکند، نمیتواند خودش را پاک بسازد. کثیف و آلوده میشود.
پس اگر بخواهید پاک شوید باید با پاکیها سر و کار داشته باشید و اگر بخواهید بزرگ شوید با بزرگان سر و کار داشته باشید تا روحتان بزرگ شود. شرط این پاکی و بزرگی این است که با خیالتان این کار را انجام دهید.
وقتی شما برای پیغمبر دعا میکنید، درواقع برای خودت دعا کردید. وقتی میگویی این درود و تحیت را به اهلبیت بده، در واقع به خودت داده میشود.
وقتی به اهلبیت سلام میدهید، اتفاقات قشنگی در روانت میافتد. اینها اولین علائم ظهور بهشتِ انسان است. انسان وقتی وارد بهشت میشود، اولین چیزهایی که درک میکند، همین عظمت شخصیت است.
«وَ الْكَرَامَةِ وَ الْغِبْطَةِ والوسیله» غبطه یعنی افضلیت. یعنی وقتی دیگران میبینند، غبطهاش را بخورند. «والوسیله» وساطت است، یعنی پیامبر وساطت میکند و وسیله برای بالارفتن بقیه است. هم نجات جهنمیها و هم بالاتر رفتن جهنمیها. ما هم میتوانیم وسیله باشیم اما بسته به قدرت روحی ما دارد که انسان در دنیا قدرت روحیاش چطور است، چقدر میتواند واسطه شود که دیگران را نجات دهد، چقدر میتواند وسیله باشد که دیگران هدایت شوند، چقدر میتواند دخالت در جریان هدایت و روحانیت و توبه و بازگشت دیگران داشته باشد. بعضیها را باید تا آخر عمر مراقب باشی که خراب نشوند، باید دائماً به او ضدعفونی بزنی تا خراب نشود، انحراف پیدا نکند ولی بعضیها هستند، اینگونه نیستند. پیچهایشان را محکم و قدرتمند میبندند روی دهها صدها و هزاران نفر تأثیر مثبت میگذارند.
«وَ أَعْطِ مُحَمَّداً فَوْقَ مَا تُعْطِی الْخَلاَئِقَ مِنَ الْخَیْرِ أَضْعَافاً (مُضَاعَفَةً) كَثِیرَةً لاَ یُحْصِیهَا غَیْرُكَ؛ و هر نیكویى به خلق عطا كردهاى بالاتر از آن و چندین برابر آن به حضرت محمد عطا فرما. عطایى بسیاری که كسى جز تو حساب نتواند كرد».
یعنی من به جایی میرسم که یک اتصال عاشقانه با روح پیامبر برقرار کنم. خواستن خیر کثیر برای پیامبر حکایت میکند از اینکه پیامبر این مقامات را روز قیامت دارد. فرق پیامبر با همه انبیا و انسانهای دیگر فرق بسیار است؛ چون حضرت اولین ظهور و مخلوق خداوند است. خداوند از نور پیامبر و اهلبیت سایر مخلوقات خودش را خلق کرده. پس نسبت به همه مخلوقات اصل و ریشه هستند. ما هم از نور آنها آفریده شده ایم.
راضی بودن به عملی ناپسند، مشارکت در آن عمل است
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَطْیَبَ وَ أَطْهَرَ وَ أَزْكَى وَ أَنْمَى وَ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ؛ خدایا درود بفرست به پیامبر و آلش، طیب ترین، طاهرترین، تمیزترین، نیک ترین و «انما» یعنی صلواتی که رشد کند و بالا میرود. همینطور افزایش پیدا میکند. این سیستم افزایش و نمو که خداوند تبارک و تعالی گذاشته، خیلی مهم است. بسیاری از عملکردهای انسان کاشت است. یعنی صرفاً یک ظهور نیست. کاشت است. شما چیزی را میکارید، بعداً رویش می ند. پدر و مادر نسبت به فرزندانش کاشت دارد و بچه از محصول عملکرد پدر و مادر نمو میکند. شما هم در بسیاری از موارد، عملی را انجام میدهید، ظهور ندارد، ولی کاشت دارد. گاهی وقتها انسان یک معصیتی را بنا میگذارد که این معصیت دائماً جریان دارد. مثلاً یک فیلم یا یک تصویر زشتی را در اختیار کسی قرار میدهد یا جوری لباس میپوشد و در مقابل نامحرم جلوه میکند یا هر فساد دیگری اینها همه کاشت است. اینکه چیزی را بنا میگذارد که آثارش برای انسان میماند و این خیلی خطرناک است.
در ادامه، ابعاد صلوات را هم مشخص میکند و از خدا میخواهیم طیبترین، طاهرترین، افزایندهترین و بالاترین افضل درود را که بر کسی از خلقت از اولین تا آخرین یعنی در گسترهی بینهایت بر پیامبر یک صلواتی بفرستد که به هیچکسی همچین صلواتی نفرستادی. این خیلی مهم است که یک نفر دغدغههای بخشهای گیاهی، جمادی، حیوانی، علمی نداشته باشد که هر وقت پیش خدا میرود و برای خانواده آسمانیاش، قشنگترینها و زیباترینها را بخواهد.
در ادامه، بحث تبری شروع میشود. « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ ضَاعِفِ الْعَذَابَ عَلَى مَنْ شَرِكَ فِی دَمِهِ؛ خدایا درود بفرست بر علی امیرالمومنین و دوست بدار هر که علی را دوست می دارد و دشمن بدار هر که علی را دشمن می دارد و چند برابر کن عذاب را برای کسانی که در خون علی مشارکت داشتند»
به شما بینش میدهد و میگوید کسانی که در قتل علی شرکت داشتند. در روایت داریم کسی که راضی به یک کاری باشد، شریک آن کار است. مثلاً عدهای فساد میکنند اما یک کسی فساد نمیکند ولی راضی است. به پایش مثل آنها حساب میشود.
به عنوان مثال، کسانی که ماهواره نگاه میکنند، آدمهای غافل، کافر، نجس و آلودهی را میبینند که در فسق و فجور غلت می زنند، اگر او را حسرت گرفت که این کارها را در عمرش نکرده و هیچ وقت هم نمیکند به پایش می نویسند.
اینکه بگویم: «ای کاش من هم مثل فلانی بودم» همین که آرزو کنی شبیه کسی باشی، به پایت مینویسند. این دعا به شما مسائل اجتماعی، تاریخی- سیاسی یاد میدهد که علی را یک نفر نکشت و هیچ وقت هم یک نفر نمیتوانست علی را بکشد. جریانی را درست کردند تا به قتل علی رسید. در این جریان یک نفر بالا آمد که توانست دست به شمشیر ببرد و علی را بکشد. پس هر فساد و ذلتی، هر انحرافی، هر گناهی اگر به آن راضی باشیم، در نامه عمل انسان مینویسند. حالا در این زمینه یک عدهای رشد میکنند و بالا میآیند و دست به کارهای بسیار وحشتناک و خشنی میزنند. زمینه این کارها را کسانی فراهم کردند که در اجتماع چنین حوادثی اتفاق بیفتد.
ملحق شدن به اهلبیت مستلزم اصلاح سبک زندگی است
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِیِّكَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَ آلِهِ السَّلاَمُ وَ الْعَنْ مَنْ آذَى نَبِیَّكَ فِیهَا؛ خدایا درود بفرست بر فاطمه دختر پیامبرت، بر او و آلش سلام و از رحمت خودت دور کن هر کس که با آزار فاطمه پیغمبر را اذیت کرد».
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ إِمَامَیِ الْمُسْلِمِینَ وَ وَالِ مَنْ وَالاَهُمَا وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُمَا وَ ضَاعِفِ الْعَذَابَ عَلَى مَنْ شَرِكَ فِی دِمَائِهِمَا؛ خدایا درود بفرست بر حسن و حسین دو امام مسلمانان و دوست بدار هر کس این دوتا را دوست دارد و دشمن بدار هر کس این دوتا را دشمن میدارد و چند برابر کن عذاب را بر هر کس که مشارکت کرد در خون این دو نفر».
اجابت در تعجیل نیازمند شوق دیدار حضرت است
بعد از صلوات بر تک تک امامان، به این فراز می رسیم که می خوانیم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ إِمَامِ الْمُسْلِمِینَ وَ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ؛ خدایا درود بفرست به جانشین حضرت حسن عسکری امام مسلمانها و دوست بدار هر کس که دوستش دارد و دشمن بدار هر کس او را دشمن دارد.و خدایا تعجیل کن در فرجش».
تعجیل را خداوند اجابت میکند. اما زمینه ظهور را باید میزانَ عجله ی ما فراهم کند. اگر کسی در وجودش حس عجله و شتاب برای امام زمان نداشته باشد، انتظار و بیقراری نداشته باشد، دروغ میگوید: «اللهم عجل فرجه یا عجل علی ظهورک» چون در عملکرد و سبک زندگیاش نشان نمیدهد که آدم دغدغه مندی است.
«عجل فرجه» یعنی برای امام زمان زندگی کنید و برای آمدنش نفس بکشید و بیقرار باشد. کار و زندگیاش ، ازدواجش، شغلش، تربیت بچهاش، کارهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی اش همه رنگ امام زمان بدهد. هر سیاست مداری، هر معلمی، هر مربی و هر کسی که بخواهد کار فرهنگی یا اقتصادی کند، اگر نخواهد نقشی در نهضت امام زمان داشته باشد، دقیقا مثل همه کسانی هستند که وقتی امام حسین به آنها گفت: «هل من ناصر ینصرنی» اما آنها امامشان را تنها گذاشتند. اگر ما زیر چادر حضرت هستیم یا بیرون چادر حضرت باشیم، اینطور زندگی کردن خیلی خطرناک است.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْقَاسِمِ وَ الطَّاهِرِ ابْنَیْ نَبِیِّكَ؛ خدایا درود بفرست بر قاسم و طاهر پسرهای پیغمبرت» پسرهای پیغمبر بودند و قبل از این که پیامبر از دنیا برود اینها از دنیا رفتند.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى رُقَیَّةَ بِنْتِ نَبِیِّكَ وَ الْعَنْ مَنْ آذَى نَبِیَّكَ فِیهَا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ نَبِیِّكَ وَ الْعَنْ مَنْ آذَى نَبِیَّكَ فِیهَا؛ خدایا رحمت فرست بر رقیه دختر پیغمبرت و بر آنكس كه به ظلم و آزار او پیغمبرت را بیازرد لعنت فرست».
واقعاً خیلی غصه دارد. این دو دختران پیغمبر آنقدر زجر کشیدند، شوهران شان اینقدر کتکشان زد که زیر کتکهای شوهران شان مردند. چقدر پیغمبر زجر میکشید دخترانش اینطوری اذیت میشدند. یک کسی نگوید که اینها برای زندگی ماست. نه زندگی پیغمبر هم همینطور بود. دختران پیغمبر زیر دست ظالمانی بودند که به وحشیانه ترین شیوه این بچهها را می زدند. و کشتند شان زیر کتک. می گوید خدایا لعنت کن هر کس پیغمبر را با امکلثوم و رقیه آزار داد. عجب صلواتی است.
«اللَّهُمَّ اخْلُفْ نَبِیَّكَ فِی أَهْلِ بَیْتِهِ اللَّهُمَّ مَكِّنْ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ؛ خدایا اهل بیت پیغمبرت را جانشین او قرار ده خدایا به اهلبیت رسولت در زمین قدرت و حكومت عطا فرما».
از اینجا داستان واقعی این همه زمینهسازی صلوات و درود و سلام برای ظهور امام زمان (علیه السلام) است. ما دعا کنیم. چون اگر آنها در زمین حاکم شوند، همهی انسانها به بزرگی اهلبیت رشد میکنند.
حالا ادامه دعا را نگاه کنید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِنْ عَدَدِهِمْ وَ مَدَدِهِمْ وَ أَنْصَارِهِمْ عَلَى الْحَقِّ فِی السِّرِّ وَ الْعَلاَنِیَةِ؛ خدایا ما را در ظاهر و باطن در عداد آنها و معینان و یاورانشان در راه حق محسوب دار». یعنی از خدا بخواهیم ما جز کسانی باشیم که وقتی از این دنیا رفتیم، بگویند تو جز آل محمد , هستی. این سلمان نبود که برایش گفتند: «السلمان منا اهلبیت» شما ها هم میتوانید «منا اهل البیت» باشید، به شرطی که بخواهید و دوست داشته باشید و سبک زندگی تان را طوری تنظیم کنید که از آنها باشید.
صرف یاری رساندن به درد نمیخورد. انسان زمانی زیر پرچم کسی میرود که بداند آن پرچم قرار است چه کار کند. پس حق را یاری کند، شایستگیها و خوبیها را رواج بدهد. در خفا و عیان و در باطن خودم هم جزء اهلبیت باشم. نه اینکه ظاهراً بیایم نقش مهدوی بازی کنم و باطن و سبک زندگیام خون به دل اهلبیت کنم. در خفا در باطن خودم هم واقعاً یار باشم برای اهلبیت.
«اللَّهُمَّ اطْلُبْ بِذَحْلِهِمْ وَ وِتْرِهِمْ وَ دِمَائِهِمْ وَ كُفَّ عَنَّا وَ عَنْهُمْ وَ عَنْ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ بَأْسَ كُلِّ بَاغٍ وَ طَاغٍ وَ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّكَ أَشَدُّ بَأْساً وَ أَشَدُّ تَنْكِیلاً؛ خدایا تو از ستمهایى كه به آنها شد از دشمنانشان انتقام كش و دفع و منع فرما از سر ما و از آن ائمه مسلمین و هر مرد و زن با ایمان ظلم و جور هر بیدادگر و گردنكش و هر جنبنده كه زمام حیاتش به دست توست زیرا تو به قهر و سطوت از همه سخت گیرتر و عقابت از هر كس شدیدتر است».
از خدا میخواهیم از ظلمهایی که به اینها شد و همچنین از دشمنانشان، انتقام بگیر. خونی که از اینها ریخته خدایا تو دنبال جبران اینها باش و از هر زن و مرد مومنی ظلم و جور، گردنکشی و طغیانگری و هر موجودی که که اختیارش دست تو است. جلوگیری کن که تو از همه سخت گیرتر و از همه شدیدتر هستی. آخرش هم با اسماء جلالی تمام شده. چون بحث انتقام مطرح است، دقیقاً با اسماء جلالی خداوند دعا تمام میشود.
کلیدواژه ها:
آثار استاد