مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
هدف از تشكيل خانواده: كسب آرامش و شرايطي كه بتواند در جهت هدف خلقت قدم بردارند. پس بايد محيط خانواده آماده باشد، اگر ظلم و تشنج و ناآرامي باشد اين خلاف مقصد است. اين نه تنها باعث رشد خانواده نميشود بلكه زمينه انحراف براي تكتك اعضاء فراهم خواهد كرد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: مرد برای اداره خانوادهاش به سه چیز نیازمند است، حتی اگر در طبعش نباشد؛ 1 ـ خوشرفتاری، 2 ـ گشادهدستی سنجیده، 3 ـ غیرت بر حفاظت آنها
تشكیل خانواده یك برنامه هدفمند است و مثل هر هدف دیگری دارای یك سلسله مقررات است تا به موفقیت برسد. مثل مقررات اقتصادی، مقررات عاطفی و...
یكی از اصول خانواده، آرامش و تأمین عاطفی است. ما نمیتوانیم خواستار تشكیل خانواده باشیم ولی از تأمین آرامش خانواده سرباز زنیم و مسئولیتهای خود را را اجرا نكنیم. تأمین عاطفی جزء واجبات الهی و شرعی و قانونی ازدواج است. اگر كسی این كار را نكند شامل آن حدیث نبی اكرم9میباشد كه فرمودند: خدا لعنت كند كسی كه خانوادهاش را ضایع میكند.
1 ـ نسبت به هم خوشرفتاری كنند و هرگز از روحیات و اخلاق خانواده را تحت فشار نگذارند چون خشم خدا را برمیانگیزد. 2 ـ غیرت داشتن درباره خانواده. 3 ـ گشادهدستی سنجیده
اگر كسی تأمین عاطفی را مراعات نكند، در زندگی دچار شكست میشود و دنیای خود را خراب میكند هم وزر و وبال آخرتش زیاد میشود.
اگر در مورد خانواده بد عمل كنید، در دادگاه الهی، اجتماعی و خانواده محاكمه خواهید شد.
تأمین عاطفی یك امر مستحبی نیست، واجب و لازم است. اگر ضعفی هست با تمرین و اطلاعات برطرف میشود.
بحث عاطفه چند مرحله دارد؛ 1 ـ ترك ظلم: انسان اول ظالم نباشد. 2 ـ ترك بیادبی. 3 ـ رعایت ادب و احترام به اعضاء خانواده. 4 ـ مهرورزی
هدف از تشكیل خانواده: كسب آرامش و شرایطی كه بتواند در جهت هدف خلقت قدم بردارند. پس باید محیط خانواده آماده باشد، اگر ظلم و تشنج و ناآرامی باشد این خلاف مقصد است. این نه تنها باعث رشد خانواده نمیشود بلكه زمینه انحراف برای تكتك اعضاء فراهم خواهد كرد. بحث ظلم از مهمترین آثار و آفات خانواده است. كسی فكر نمیكند خانواده تشكیل دهد و بعد از آن متلاشی شود. ولی از آفتهای آن آگاهی ندارند. یكی از آن آفات ظلم است بعضیها فكر میكنند اگر اخلاق بد را حفظ كنند، ولی مسائل مادی تأمین باشد این كافی است و دست از ظلم برنمیدارند. حضرت علی علیه السلام فرمودند: بعضیها ظلمشان را در خانواده عین عدالت میدانند. همانطور كه قرآن میفرماید: ظلم به معنی ظلم به خود است هر كسی ظلم كند، ابتدا دامن خودش را میگیرد.
حضرت علی علیه السلام فرمودند: خداوند فرمودند: به عزت و جلالم سوگند كه از ظلم هیچ ظالمی نمیگذرم حتی اگر مشتی باشد یا كشیدن دستی باشد (حتی یك ظلم بدنی و كوچك را هم خداوند تقاص میگیرد) ولو شاخ زدن گوسفندی شاخدار به گوسفند بیشاخ (حتی ظلم به حیوانات هم جزا دارد.) خداوند تقاص بندگان را از یكدیگر میگیرد كه حقی به گردن هم نداشته باشند تا به حسابرسی میفرستد.
نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بندهای روز قیامت از عملكرد خود شاد است بعد صدایش میكنند و میگویند فلان كس از تو شاكی است تو در حقش ظلمی كردی یا باید بروی جهنم یا امتیازی بدهی. بعد اینقدر ادامه پیدا میكند تا تمام حسناتش را از او میگیرند تا نفر بعد دیگر حسنه ندارد از گناه شخص مقابل برمیدارند و روی دوش این شخص میگذارند تا میرود جهنم. ظلم به قدری مهم است كه امام باقر یا امام صادق علیه السلام میفرماید: پدرم موقع شهادت مرا در سینه خود فشار داد و گفت این از پدرم است كه مبادا به كسی كه جز خدا كسی را ندارد ظلمی كنی.
امام علی علیه السلام فرمودند: ظلمی كه باز خواست میشود و نمیتواند فرار كند بعد از آن ستم بندگان به یكدیگر است. قصاص آخرت بسیار سخت است ضربه چاقو یا تازیانه نیست بلكه اینها در مقابل آن قصاص بسیار ناچیز است. دنیا ابدیتساز است.
انسان باید در صدد این برآید كه از زیر این ظلمها درآید. معصوم7خبر میدهد كه قصاص آنجا بسیار سخت است.
از حضرت علی علیه السلام سؤال میكنند كیفر كدام ظلم زیاد است؟ میفرماید: كسی كه غیر خدا یاوری ندارد.
زن و شوهر حق ندارند حرفی كه حتی حق است را جلوی خانواده بیان كنند.
یكی از عوامل فشار قبر، عصبانیت است.
نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بهترین شما برای خانوادهاش باید بهتر باشد.
خیلی بد است كه خانواده از داشتن ما راضی نباشد.
برگرفته از سلسله مباحث رسالت خانواده، استاد محمد شجاعی
کلیدواژه ها:
آثار استاد