مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
برگ فقر، ریشه صبر، هلیله کتمان، بلیله رضا، غاریقون اندیشه و سقمونیاى اندوه را با آب پلکها [ى چشم خود] مخلوط کن و در دیگ نگرانى و بى قرارى بجوشان و زیر آتش ترس قرارش ده؛ سپس آن را از صافى بی خوابى بگذران و در حالى که [از آتش عشق و فراق] مىسوزى بنوش. این است دارو و درمان تو، اى دردمند!
درمان و پیشگیری از گناه
مرض،دوا و شفای انسان
2. الذُّنوبُ الدّاءُ، و الدَّواءُ الاستغِفارُ، و الشِّفاءُ أن لا تَعودَ. [31]
گناهان دردند و دارو استغفار است و شفایش به این است که به گناه باز نگردند.
داروى گناهان
عن عمّار بنِ یاسرٍ: بَینا أنا أمشِی بأرضِ الکوفةِ إذ رأیتُ أمیرَ المؤمنینَ علیّاً علیه السلام جالِساً و عِندَهُ جَماعَةٌ مِنَ الناسِ و هُو یَصِفُ لِکُلِّ إنسانٍ ما یَصلَحُ لَهُ، فقلتُ: یا أمیرَ المؤمنینَ، أ یُوجَدُ عندَکَ دواءُ الذُّنوبِ؟! فقالَ: نَعَم، اجلِسْ، فَجَثَوتُ على رُکْبَتَیّ حتّى تَفَرَّقَ عَنهُ الناسُ ثُمّ أقبَلَ عَلَیَّ فقالَ: خُذْ دواءً أقولُ لکَ. قالَ: قلتُ: قُلْ یا أمیرَ المؤمنینَ، قالَ: علَیکَ بِوَرَقِ الفَقرِ، و عُروقِ الصَّبرِ، و هَلِیلَجِ الکِتمانِ، و بَلیلجِ الرِّضا، و غارِیقونِ الفکرِ، و سُقْمُونِیا الأحزانِ، و اشرَبْهُ بماءِ الأجفانِ، و أغلِهِ فی طِنْجِیرِ القَلَقِ، و دَعهُ تحتَ نِیرانِ الفَرَقِ، ثُمّ صَفِّهِ بمُنخُلِ الأرَقِ، و اشرَبْهُ عَلَى الحَرَقِ، فذاکَ دَواکَ و شِفاکَ یا عَلیلُ.[32]
عمار بن یاسر: در شهر کوفه قدم مى زدم که دیدم امیر المؤمنین على علیه السلام نشسته و عدّه اى از مردم گردش را گرفته اند و آن حضرت براى اصلاح هر فردى به فراخور حالش نسخه اى تجویز مى کند. من عرض کردم: اى امیر المؤمنین! آیا براى گناهان هم دارویى دارى؟! فرمود: آرى، بنشین. من دو زانو نشستم، تا مردم پراکنده شدند؛ پس حضرت رو به من کرد و فرمود: دارویى را که برایت مى گویم فراهم کن. عرض کردم: بفرما، اى امیر المؤمنین! فرمود: برگ فقر، ریشه صبر، هلیله کتمان، بلیله رضا، غاریقون اندیشه و سقمونیاى اندوه را با آب پلکها [ى چشم خود] مخلوط کن و در دیگ نگرانى و بى قرارى بجوشان و زیر آتش ترس قرارش ده؛ سپس آن را از صافى بی خوابى بگذران و در حالى که [از آتش عشق و فراق] مى سوزى بنوش. این است دارو و درمان تو، اى دردمند!
نحوه پاک شدن شیعیان از گناهان
ما مِنَ الشِّیعةِ عَبدٌ یُقارِفُ أمراً نَهَینا عَنهُ فیَموتُ حتّى یُبتَلى ببَلِیّةٍ تُمَحَّصُ بها ذنوبُهُ، إمّا فی مالٍ، و إمّا فی ولدٍ، و إمّا فی نفسِهِ، حتّى یَلقَى اللّهَ عزّ و جلّ و ما لَهُ ذنبٌ، و إنّه لَیَبقى علَیهِ الشیءُ مِن ذنوبِهِ فَیُشَدَّدُ بهِ علَیهِ عِندَ مَوتِهِ.[33]
هر یک از شیعیان ما که کارى را که ما نهى کرده ایم مرتکب شود، پیش از آن که بمیرد به مال یا فرزند و یا به خودش بلایى برسد که به سبب آن گناهانش پاک شود و خداوند عزّ و جلّ را بدون گناه دیدار کند. اگر چیزى از گناهانش هنوز باقى مانده باشد در هنگام مردن بسختى جان دهد.
گرفتاری دنیا عامل سقوط گناهان
إذا ابتَلَى اللّهُ عَبداً أسقَطَ عنهُ مِنَ الذُّنوبِ بقَدْرِ عِلَّتِهِ.[34]
هرگاه خداوند بنده اى را دردمند کند به اندازه بیمارى اش گناهان او را مى زداید.
بیمارى کودکان کفاره گناهان والدین
عنه علیه السلام فی المَرَضِ یُصیبُ الصَّبِیَّ: کفّارةٌ لوالِدَیهِ.[35]
امام على علیه السلام درباره بیمارى کودکان فرمود: کفاره گناهان پدر و مادر آنهاست.
اعمال خیر از بین برنده گناهان
إنّ اللّهَ عزّ و جلّ یُکَفِّرُ بکلِّ حَسَنةٍ سیّئةً، قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: «إنّ الحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السیّئاتِ».[36]
خداوند متعال با هر کار نیکى، یک کار بد را مى زداید. خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «همانا نیکیها بدیها را از میان مى برد»
از کفّاره هاى گناهان بزرگ
مِن کفّاراتِ الذُّنوبِ العِظامِ: إغاثَةُ المَلهوفِ، و التَّنفیسُ عنِ المَکروبِ.[37]
رسیدن به فریاد ستمدیده و زدودن غم اندوهناک از کفّاره هاى گناهان بزرگ است.
سه کاری که انسان را از گزند شیطان و هر بلایى در امان می دارد
ثلاثٌ مَن حَفِظَهُنَّ کانَ مَعصوماً مِنَ الشیطانِ الرَّجیمِ و مِن کلِّ بَلِیَّةٍ: مَن لم یَخلُ بِامرَأةٍ لَیسَ یَملِکُ مِنها شیئاً، و لم یَدخُلْ عَلى سُلطانٍ، و لم یُعِنْ صاحبَ بِدعةٍ بِبِدعَتِهِ.[38]
سه چیز است که هر کس آنها را رعایت کند از گزند شیطانِ رانده شده و از هر بلایى در امان خواهد بود: خلوت نکردن با زن بیگانه که هیچ اختیارى نسبت بدو ندارد، نرفتن به درگاه سلطان، و یارى نکردن بدعت گذار در بدعتش.
راه مصون شدن از خو گرفتن به گناه
البُکاءُ مِن خَشیةِ اللّهِ یُنیرُ القلبَ، و یَعْصِمُ مِن مُعاوَدَةِ الذَّنبِ.[39]
گریستن از ترس خدا دل را نورانى مىکند و از خو گرفتن به گناه مصون مىدارد.
حقیقت توبه
التَّوبَةُ نَدَمٌ بالقَلبِ، و اسْتِغْفارٌ باللّسانِ، و تَرْکٌ بالجَوارِحِ، و إضْمارُ أنْ لا یَعودَ.[40]
توبه، عبارت است از: پشیمانى با دل و آمرزش خواهى با زبان و ترک گناه در عمل و مصمّم شدن بر تکرار نکردن آن.
منبع: میزان الحکمه ج2 و 4.
[31] . میزان الحکمه حدیث 6745.
[32] . میزان الحکمه حدیث 6864.
[33] . میزان الحکمه حدیث 6872.
[34] . میزان الحکمه حدیث 6881.
[35] . میزان الحکمه حدیث 6882.
[36] . میزان الحکمه حدیث 6894.
[37] . میزان الحکمه حدیث 6899.
[38] . میزان الحکمه حدیث 6907.
[39] . میزان الحکمه حدیث 1968.
[40] . میزان الحکمه حدیث 2315.
لطفا با ذکر منبع منتشر کنید ( منبع: گناه شناسی 313fadaii.blog.ir)
کلیدواژه ها:
آثار استاد