www.montazer.ir
جمعه 4 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 10096
زمان انتشار: 4 مارس 2019
چگونه از ماه رجب و شب قدر آن، برای جبران گذشته استفاده کنیم؟

چگونه از ماه رجب و شب قدر آن، برای جبران گذشته استفاده کنیم؟

در ماه رجب کارهایتان را سبک کنید و بپردازید به مباحث معنوی و یاد خدا تا بتوانید از این «رحم زمانی» استفاده بکنید. «رحم زمانی» فرصتی است برای جبران اشتباهات گذشته. بخصوص از شب قدر آن باید استفاده کنیم که بهتر از هزار ماه است.

در بحث حدیث «عنوان بصری» گفتیم که اگر کسی حتی  40 سال اشتباه کرده باشد، می تواند جبران کند. چنین آدمی مثل انسانی است که بعد از تولد به این جهان، دست یا سر یا پای اضافه آورده و آرزو می کند که برگردد به عقب و دوباره شروع بکند به درست کردن اندامها و مواظب باشد که دیگر اندام اضافه ای درست نکند. در دنیا هم همین طور است. یعنی زمانی که به انسان می گویند باید بمیری باز هم وقت می خواهد برای جبران کردن گذشته اش. خداوند می گوید من از این فرصت ها زیاد به تو داده ام.

 لَیلة القَدرِ خیرٌ من الفِ شهر، یعنی شب قدر بهتر است از هزار ماه. یعنی بهتر از ۸۳ سال. چقدر بهتر را نمی دانیم چند سال است. این بهتری، حدی ندارد.

ماه رجب ماه خدا است. این اتفاق برای همه می افتد و خدا همه را به عقب برمی گرداند و به نطفگی می برد و شرایطی را فراهم می کند که هر کسی مثل روزی که از مادر متولد شده است، کارش را شروع بکند. اگر کسی با فرمول های معنوی آشنا باشد، از رحم زمانی ماه رجب خوب استفاده می کند. زیرا در ماه رجب می شود تمام گذشته را جبران کرد و از نو شروع کرد. بطوری که دیگر در ماه شعبان و رمضان حسرتی برای جبران گذشته نداشته باشیم. بعد از رحم زمانی ماه رجب، می رسیم به ماه شعبان. رحم زمانی ماه شعبان، فوق العاده قدرتمند است. هر چه به ماه رمضان نزدیک تر می شویم، رحم ها قدرتمندتر می شوند. در ماه رمضان هر دقیقه اش تولد جدیدتری است. یعنی چند هزار بار ما به اول بازمی گردیم. این فوق العاده قدرتمند است. از این رو،  پیامبر ص فرمودند کسی که در شب قدر آمرزیده نشود، خیلی شقی و بدبخت است. این که یک نفر را برگردانند به ابتدای کار و دوباره خراب کند، یک بار، ده بار، صد بار باز هم خراب کند، دیگر مستحق جهنم است.

ما می توانیم در سه ماه رجب و شعبان و رمضان همۀ گذشته را جبران کنیم. باید در این مدت، از یک سری کارها کم کرد و اگر بشود، اعتکاف، چله نشینی و خلوت داشته باشیم، رشد خوبی خواهیم داشت برای تولد به ابدیت. پس در ماه رجب باید اصلاً از فضای زندگی معمولی خارج شویم. البته نباید از خانواده کم گذاشت. باید به کودک عزیز روان خود خوب فکر بکنیم و به او برسیم. اگر می توانیم در این سه ماه، از بسیاری از مشغولیت ها کم بکنیم که مفید خواهد بود.

پیامبر (ص) هم همین کار را می کرد. ما که از پیامبر (ص) قوی تر نیستیم. امام خمینی هم در این سه ماه، ملاقات هایشان را کم و محدود می کردند. پس سعی کنیم برنامه های عادی را در این مدت تغییر بدهیم و با «خود حقیقی» مان تنظیم بکنیم. باید بزم و میکدۀ فطری داشته باشیم. چرا که فرمودند: «دُعیتُم فیه الی ضیافة الله= به مهمانی خدا دعوت شده اید».

آدمی که می خواهد برود عروسی، از هفته ها قبل آماده می شود. این جا مهمانی خدا است و اشراف و بزرگان می آیند. پس یک مقدار افکارمان را از طبیعت بیرون بیاوریم و ببریم سراغ مسائل معنوی. تا می توانید مال خودتان باشید و همه را قال بگذارید. باید جدول برنامه داشته باشید و ببینید در جدول، کجا را می توان حذف کرد و به جای آن خلوت با خدا و امام زمان (عج) را قرار داد؟ یکی از بهترین کارها در این دوره، «شنیدن» است.  برای همین است که شاعر می گوید:  جانور فربه شود از راه نوش//// آدمی فربه شود از راه گوش

کار دیگر این است که مطالعه بکنید. کار بعدی مباحثه ی علمی است. حتی در شب قدر که از هزار ماه بالاتر است، بهترین کار مباحثۀ علمی است. در این سه ماه، در نوع برنامه ها تجدید نظر بکنید و بدانید که بدون آمادگی، رجب و شعبان و رمضان خراب می شود. البته کسانی که حقی بر شما دارند، نباید لطمه بخورند و ناراحت شوند.

ما انواع بیماری های روحی را داریم. مثل حسادت، تکبر، عصبانیت. اگر یکی از این ها را با خود به عالم بعدی ببریم، باید سال ها در جهنم برزخ، عذاب بکشیم تا بتوانیم آنها را اصلاح کنیم و مستحق بهشت شویم. چون بهشت جای مریض ها نیست. پس در این سه ماه باید این سرطان ها را درمان بکنیم و به «شادی، آرامش و عاطفه داشتن» که سه معیار ایمان است برسیم. زشت است که کسی مؤمن باشد و شاد و آرام نباشد. محصول این سه ماه، باید این باشد که من در همۀ کارهایم امیدوار، آرام، شاد و به قول پیامبر (ص) با آرامش و نشاط دائم و مأنوس با خدا باشیم، اگر این سه ماه را درست دریابید، بعد از آن هرگز فکر نمی کنید که در زندگی مشکلی دارید. اگر کسی خود واقعی اش را بشناسد و عاشق «آن» بشود، همیشه آرام و شاد است و هیچ چیز نمی تواند زود عصبانی اش بکند. اصلاً از چیزی رنجیده نمی شود. کسانی که عصبی، حسود، حساس و زودرنج هستند، علتش این است که خود حقیقی شان را هنوز پیدا نکرده اند، نوع برنامه ها را هم در همان 4 سی دی «مباحث معنوی یاد خدا، صلوات و مراقبات ماه رمضان» توضیح داده ام.

برگرفته از مبحث «مهندسی آرزوها» جلسه هفتم

مطالب مرتبط 

آرشیو مباحث استاد شجاعی

فروشگاه آنلاین با محصولات ناب

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed