www.montazer.ir
دوشنبه 20 می 2024
شناسه مطلب: 4006
زمان انتشار: 21 نوامبر 2015
 چون فرزندان حسین‌(‌ع) هستیم حق داریم بگوییم كه خون‌بها می‌خواهیم

چون فرزندان حسین‌(‌ع) هستیم حق داریم بگوییم كه خون‌بها می‌خواهیم

جریان سید شهداء صلوات الله و سلامه علیه به منزله تفسیر قرآن كریم است؛ زیرا انسان كاملِ معصوم همتای قرآن كریم است و سیره، سنّت و سریره او به منزله تفسیر آیات قرآن كریم می باشد.

گر كسی بخواهد از نهضت جهانی سالار شهیدان حسین‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب صلوات الله علیه بهره ببرد راه‌های فراوانی دارد كه یكی از آن راه‌ها شرح و تفسیر زیارتنامه‌ها و جمله‌های نورانی مأثور از آن حضرت است. ما در مراسم عرض علاقه به یكدیگر در ایام محرم این شعار رسمی را داریم كه «أعظم الله اجورنا و اجوركم بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاكم من الطالبین لثاره علیه الصلاة و علیه السلام»؛ این شعار دو بخش دارد آن بخش اوّلش كه درخواست اجر مصیبت‌دیده‌هاست معنایش روشن است بخش دوم دستور پایداری و مقاومت و مبارزه علیه هر دشمنی را می‌دهد برای اینكه در بخش دوم از ذات اقدس الهی مسئلت می‌كنیم آن توفیق را به ما عطا كند كه ما خون‌بهای حسین‌بن‌علی را بگیریم.

ثار یعنی خون‌بها «و جعلنا و ایاكم من الطالبین لثاره» جریان خون‌بها اگر كسی وارث باشد حقّ خون‌بها دارد برای اینكه در قرآن فرمود: «مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً» وارث حقّ خون‌بها دارد. مطلب دیگر اینكه خون‌بها را باید از همان قاتل گرفت، اگر قاتل و همه كسانی كه در آن صحنه كربلا بودند رخت بربستند و اكنون وجود ندارند چگونه ما خون‌بهای سالار شهیدان را از او بگیریم؟ این دو سؤال را باید پاسخ داد. پاسخ سؤال اول این است كه ما وارثان حسین‌بن‌علی هستیم ان‌شاءالله چرا؟ برای اینكه امام، پدر مأموم است پدر ما را شهید كردند تا روز قیامت هر شیعه‌ای كه به دنیا می‌آید فرزند حسین‌بن‌علی است چون وجود مبارك پیغمبر علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء فرمود: «أنا و علی أبوا هذه الامّة» فرمود شما یك شناسنامه طبیعی دارید پدرتان معلوم است، مادرتان معلوم است و اسامی اینها در شناسنامه‌های شماست اما یك پدر معنوی هم لازم دارید كه آن را خودتان باید انتخاب كنید انسان وقتی بالغ می‌شود برای خود شناسنامه می‌گیرد فرمود ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم بیایید بچه‌های ما بشوید «أنا و علی أبوا هذه الامّة» ما هم گفتیم «سمعاً و طاعة» شما را به عنوان پدر معنوی قبول داریم، بنابراین اگر فرزندان علی‌بن‌ابی‌طالب شدیم و مادر ما صدیقه كبرا سلام الله علیها بود ما فرزندان حسین‌بن‌علی هستیم چون فرزندان حسین‌بن‌علی هستیم حق داریم بگوییم كه ما خون‌بها می‌خواهیم چون پدر ما را شهید كردند.

حسین‌بن‌علی یعنی معیار حق و یزید یعنی معیار باطل، امروز باطل مشخص است كه استكبار و صهیونیسم و آل‌سعود است كه روز روشن به این یمن و یمنی مسلمان‌ می‌تازند امروز همان‌ها هستند، این شعار الی یوم القیامه زنده است ما می‌گوییم خدا ما را توفیق جهاد عطا كند كه خون‌بها بگیریم

جریان مقاومت در امتداد جریان کربلا است

خون‌بهای حسین‌بن‌علی را امروز حزب الله دارد از اسرائیل می‌گیرد، یمن دارد از آل‌سعود می‌گیرد وظیفه ما این است وگرنه كربلا برای ما امروز چه پیامی دارد؟ این یك بخش از دستورهای دینی است كه می‌تواند جریان كربلای سالار شهیدان حسین‌بن‌علی صلوات الله علیه را شرح بدهد.

خون شهیدان یک کشور باعث طهارت و پاکی خاک آن سرزمین می شود

ما معتقدیم شهدا خود طیب و طاهرند و سرزمینی كه دفن شده اند آن سرزمین نیز پاك شده است لذا اگر در مملكتی چند هزار شهید آرمیده‌اند یعنی چه؟ یعنی ما موظفیم این را از اختلاس و كم‌كاری و بیكاری و اعتیاد و بی‌حجابی تطهیر كنیم.

در زیارتنامه آمده است كشوری كه شهید در آن كشور آرمیده است آن کشور باید طیب و طاهر باشد قرآن كریم هم طیب و طاهر بودن را مشخص كرد و فرمود: «وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ» كشوری كه طیب و طاهر است میوه طیب و طاهر می‌دهد میوه مملكت، دل است، كار است، تولید است، ازدواج به‌وقت است، عفاف و حجاب است اینها میوه مملكت است حالا روشن شد كه عاشورا را با خود عاشورا باید شناخت همان‌طوری كه قرآن را با قرآن باید تفسیر كرد.

روایات اهل بیت علیهم السلام را باید با روایات خود اهل بیت تفسیر كرد، نهضت سالار شهیدان را با كلمات خود آنها، با زیارت خود آنها، با ادعیه خود آنها باید معنا كرد.

در كشوری كه شهید آرمیده است باید پاك باشد، از چه چیزی پاك باشد؟ كشوری كه در او حسینیه هست در آ‌ن عزاداری است، هیئات عزاداری است، ناله و اشك حسینی است این كشور باید پاك باشد.

بنابراین تا آن‌جا كه ممكن است همیشه باوضو در مراسم شركت كنیم و این را معبد و عبادتگاه بدانیم و وقتی كه می‌خواهیم ناله بزنیم مثل اینكه می‌خواهیم الله اكبر بگوییم وارد نماز بشویم كه ثواب گریه عاطفی نباشد یك گریه عقلی باشد كه با همین اشك، محشور شویم دوم اینكه خود ما این‌چنین باشیم و دیگران را هم راهنمایی كنیم كه این كشور را بسازیم تطهیر كنیم پاك كنیم از هر رجسی، از بی‌عفتی، از بی‌حجابی، از تأخیر ازدواج، از نداشتن فرزند، نتیجه همه اینها آلودگی است.

 

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed