www.montazer.ir
دوشنبه 20 می 2024
شناسه مطلب: 12342
زمان انتشار: 3 ژوئن 2021
چه عواملی باعث خیر و برکت می شود؟

خیر و برکت؛ جلسه 19؛ 1400/2/19

چه عواملی باعث خیر و برکت می شود؟

برای ایجاد برکت، جنبه الهی و معنوی بسیار تأثیرگذار است و انسان را به سلامت دنیوی و سعادت اخروی نزدیک می سازد. عواملی همچون قربانی دادن، اطعام کردن، فرزند داشتن، به ویژه دختر و سلام کردن موجب برکت در خانه می شود.

از امروز می‌خواهیم به عوامل برکت در منزل و خانواده بپردازیم. یعنی چه چیزهایی باعث برکت در خانه و خانواده می‌شود.

یکی از عوامل خیر و برکت، قربانی کردن است. نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ بَنَى مَسْكَناً فَلْیَذْبَحْ كَبْشاً سَمِیناً وَ لْیُطْعِمْ لَحْمَهُ الْمَسَاكِینَ ثُمَّ یَقُولُ: (اللَّهُمَّ ادْحَرْ عَنِّی مَرَدَةَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الشَّیَاطِینِ وَ بَارِكْ لَنَا فِی بُیُوتِنَا) إِلاَّ أُعْطِیَ مَا سَأَلَ[1]= هركس منزلى بسازد، باید قوچ فربه‌اى ذبح كند و گوشت آن را به مساکین اطعام نماید، آن‌گاه بگوید: «خدایا سرکشان جن و انس و شیاطین را از من دور کن و این خانه را برای ما مبارک گردان». هرگاه چنین نماید خواسته‌اش به او عطا خواهد شد. (الوسائل 3: 591/ 1)

از دیگر عوامل ایجاد برکت، اطعام است. اطعام یعنی غذا دادن به دیگران. هیچ ملتی در کره زمین نداریم که این سنت بسیار حسنه را داشته باشد. باید دقت کنیم غذایی که درست می‌کنیم به کسانی برسانیم که بیشتر نیاز را داشته باشند. یعنی آن‌هائی که مسکین هستند، سپس فقرا و سایر مردم.

حضرت فرمودند: «الرِّزقُ إلى مُطعِمِ الطَّعامِ أسرَعُ مِنَ السِّكّینِ إلى ذِروَةِ البَعیرِ وإنَّ اللّهَ تَعالى یُباهی بِمُطعِمِ الطَّعامِ المَلائِكَة[2]= روزى به سوى اطعام كننده، سریع تر از [فرو رفتن]چاقو در كوهان شتر است و خداوند متعال بر فرشتگان، به طعام كننده مباهات مى‌كند». ( تنبیه الخواطر : ج 1 ص 171.) پس نباید از این‌که بخشی از غذایمان را به دیگران بدهیم، بترسیم. گاهی غذا دادن به یک حیوان است. این برای زندگی منشأ خیرات و برکات زیاد می شود. این اطعام موجب شباهت، بزرگی و کرامت انسان می‌شود. این شباهت به خدا، انسان را جذب خدا می‌کند و خیر و برکت را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

حضور بچه در خانه موجب برکت است

سومین عامل برکت، حضور بچه در خانه است. بچه ها موجب خیر و برکت هستند. از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل است که «بَیتٌ لاصِبیانَ فیهِ لا بَرَكَةَ فیهِ= خانه ای که در آن بچه نباشد برکت ندارد». این خیلی مهم است. هر چقدر بچه بیشتر می‌شود، خیر و برکت هم بیشتر می شود. یک نگاه شرک آمیز بسیار خطرناک در بعضی از مردم هست که می گویند: با این گرانی و هزینه سنگین کی می خواهد بچه دار بشود؟ اینها فکر می کنند خودشان منشا خیر و برکت هستند. در حالی که قبلا گفتیم که «البرکه مع النساء و الصبیان= برکت با زن و بچه است». هر چقدر اعضا خانواده بیشتر می شوند و نان خور خانواده بیشتر می شود، خیر و برکت بیشتری می آید. بنابراین، کسی به ذهنش نیاید چرا باید بچه دار شویم؟ این شرک است. خدا با بچه رزقش را می دهد. چه بسا بچه وقتی می آید، بسیاری از درد و بلاها از زندگی دور می شود. باقیات صالحات برای زندگی انسان به جا می گذارد. خیرات آخرتی بیش از دنیایی اش است.

معمولا مجردها خیلی خیر و برکت در زندگی شان ندارند. وقتی ازدواج می کنند، زندگی شان رونق پیدا می کند. بنابراین، خانم ها هر جا باشند، مبارک اند. حالا در بین فرزندان دختران برکتشان بیشتر است.

دختران، برکت زندگی هستند

پیامبر گرامی اسلام در زمینه آثار و برکات دختر دار بودن فرمایشات بسیار عظیمی دارد که در ادامه به آن اشاره می شود:

  • «مَا مِنْ بَیْتٍ فِیهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ کُلَّ یَوْمٍ عَلَیْهِ اثْنَتَا عَشْرَهَ بَرَکَهً وَرَحْمَهً مِنَ السَّمَاءِ  وَلَا یَنْقَطِعُ زِیَارَهُ الْمَلَائِکَهِ مِنْ ذَلِکَ الْبَیْتِ یَکْتُبُونَ لِأَبِیهِمْ کُلَّ یَوْمٍ وَلَیْلَهٍ عِبَادَهَ سَنَهٍ= هیچ خانه ای نیست که در آن دختر باشد، مگر اینکه هر روز از آسمان 12 برکت و رحمت وارد آن می شود و زیارت فرشته‌ها از آن خانه قطع نمی‌شود. خدا برای مردی که در زندگی اش دختر هست، هر شبانه روز عبادت یک سال را در نامه اعمالش می‌نویسد».
  • «نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ؛ مُلطِفاتٌ، مُجَهِّزاتٌ، مُؤنِساتٌ، مُبارَكاتٌ، مُفَلِّیاتٌ= دختران فرزندان خوبی هستند: عاطفه دارند.(جامع الأخبار : ص 285 ح 765 عن أبی هریرة .)

«مُلطِفاتٌ»، یعنی لطف و عاطفه دارند. قشنگ‌ترین چیزی که انسان در زندگی‌اش دریافت می‌کند، عاطفه است. عاطفه به زندگی معنا می‌دهد. کانون عاطفه، دختران هستند. زندگی را خیلی گرم و نورانی می‌کنند.

«مجهزات= مهیاکننده هستند» یعنی دختر به زندگی سازمان می‌دهد. مثلا در مسافرت حضور یک خانم باعث آرامش و گرمی آن سفر می‌شود. چون خانم مهیاکننده هستند. سرو سامان می‌دهند.

«مؤنسات= همدم هستند». خانم ها، همدم و همراز و غمخوار هستند.

«مبارکات= بسیار برکت دهنده».

مفلیات= پاکیزه کننده هستند»، گاهی مرد برای پاکیزگی خودش ناتوان است. این خانم است که مرد را مدیریت می کند که یک ذره به خودش برسد. همه چیز به برکت خانم‌ها پاک است و زنان بهداشت را بیشتر رعایت می کنند تا آقایان.

  • «رَحِمَ اللّهُ أبَا البَناتِ، البَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبَّباتٌ، وَالبَنونَ مُبَشِّراتٌ، وهُنَّ الباقِیاتُ الصّالِحاتُ= رحمت خدا بر پدری که دارای دخترانی است! دختران، دارای برکت و دوست داشتنی‌اند و پسران، بشارت آورند. دختران، باقیات الصالحات (بازماندگان شایسته)اند». (مستدرك الوسائل : ج 15 ص 115 ح 17700 نقلاً عن القطب الراوندی فی لبّ اللباب .)

خدا یک نگاه رحیمانه به پدری دارد که چند دختر در خانه دارد. این رحمت، هم در دنیاست هم در آخرت.

قوی ترین رابطه ها در وجود دخترهاست. پسرها خوب هم هستند و بشارت دارند، اما دختران وفادارترند، حتی بعد از مرگ پدر و مادر.

  • «مَن كانَ لَهُ ابنَةٌ فَاللَّهُ فی عَونِهِ و نُصرَتِهِ، و بَرَكَتِهِ وَ مَغفِرَتِهِ= هر كس دختر داشته باشد، خداوند در پى یارى، كمك، بركت و آمرزش اوست».

خیلی مهم است کسی صاحب دختر باشد و خدا قلم عفو بر گناهانش بکشد و مغفرت را شامل حالش ‌کند. چه خدای مهربانی داریم.

سلام کردن موجب برکت خانه می شود

پنجمین موردی که برکت می آورد، این است که انسان وقتی وارد منزل می‌شود، سلام کند. حتی اگر کسی در خانه نباشد، باز هم سلام کند. چون فرشته‌ها در منزل حضور دارند.

حضرت فرمودند: «إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ بَیْتَهُ فَلْیُسَلِّمْ فَإِنَّهُ یَنْزِلُهُ الْبَرَكَةُ وَ تَؤْنِسُهُ الْمَلَائِكَةُ= وقتی وارد منزل شدید، سلام بکنید چون این باعث برکت و انس فرشته‌ها با شما می‌شود». این هم کار خوبی  است که برای برکت منزل لازم است.

قا/170

برکت: قربانی کردن، اطعام دادن، دختر، سلام کردن

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed