www.montazer.ir
جمعه 17 می 2024
شناسه مطلب: 8893
زمان انتشار: 18 ژانویه 2020
چه اخباری قلب فاطمه زهرا را تسکین می داد!

مقام عرشی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، جلسه 8؛ 96/12/3

چه اخباری قلب فاطمه زهرا را تسکین می داد!

در ایام بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تا شهادت خانم فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) به فرمودۀ امام صادق(علیه‌السلام) جبرئیل بر حضرت زهرا نازل می‌شد و اخبار امت را بعد از رسول خدا تا همه‌ی طول تاریخ به ایشان اعلام می‌کردند که آن ناراحتی‌ و غصه‌ها را تسکین می داد.

در میان اخباری که قلب ایشان را تسکین می‌داد، دو خبر مهم وجود داشت و ما باید بدانیم که وقتی این دو خبر قلب حضرت زهرا را آرام می‌کند، پس جان ما را هم باید آرام کند و امروز برای ما باید مهم باشد و در تحقق آنچه که حضرت زهرا را آرام کرده تلاش کنیم.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها همان روح مؤیِد مِن عِندالله نسبت به همه انبیاء، ائمه و اولیاء خداست و هم مؤید ما در رشد و تعالی‌ ماست. یکی از آن دو خبر، این است که سرنوشت همه انسانها و همه تاریخ بشر با آن خبر تغییر می‌کند و زمینه تعالی و نجات همه انسان ها به آن اتفاق مربوط می‌شود و آن خبر ظهور آقا امام زمان (علیه السلام) است.

همیشه طاغوت‌ها، مستکبرین، مفسدان و ظالمین به طور کلی در زمین حاکم بوده اند. ­گاهی یک حکومت الهی هم تشکیل شده، اما محدود و موقت بوده است. اما غلبه با استکبار، طاغوت، فرعونیان و ظالمین در همه زمان ها بوده و با گذر زمان است که حق بر باطل غلبه می‌کند. همانطور که قرآن خبر می‌دهد: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ[1]= و ما اراده کرده‌ایم بر كسانى كه در آن سرزمین مستضعف شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] كنیم».

وقتی می گوید: «اراده کرده ایم» یعنی قطعی و تخلف‌ناپذیر است. مستضعف هم یعنی کسی که قدرتش را گرفته اند، ضعیفش کرده اند و در یک کلام «امام معصوم» است که در جایی بیان شده: ما همان ضعیف‌شدگان و مستضعفین هستیم. خود امام زمان (علیه السلام) هنگام ظهور همین را می‌فرماید و از طرفی فرزندان اهل بیت (علیهم السلام) نیز مستضعفین عالم هستند و لیاقت شان داشتن متخصص معصوم بود؛ اما به زور از آنها غصب کردند.

بنابراین، وقتی می‌گوید اراده کرده‌ایم که این کار را بکنیم، یعنی هم امام از استضعاف در می‌آید، هم خود فرزندان امام وارث زمین می‌شوند و به نوعی امام زمین می‌شوند، پس قرآن به ما این مژده را می‌دهد.

آنچه که دل حضرت زهرا را شاد کرد و به عنوان یک خبر مقدماتی برای ظهور امام زمان (علیه­‌السلام) مطرح شد، اخبار انقلاب اسلامی ایران بود که به قول امام خمینی (ره)، جبرئیل با اخبار ایران و انقلاب اسلامی ایران، دل حضرت زهرا (سلام الله علیها) را آرام کرد. پس دو چیز بود که حضرت زهرا (سلام الله علیها) را آرام کرد و دل حضرت زهرا را به طمأنینه و سکینه رساند. یکی ظهور امام زمان و دیگری اخبار قبل از ظهور که مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی بود.

اگر این دغدغه ما نباشد و ما نفهمیم که اساساً جایگاه حاکمیت متخصص معصوم در عالم چیست و ضرورتش برای ما چیست، هیچ درکی نه از حضرت زهرا و نه از انقلاب اسلامی خواهیم داشت.

گلشن ظهور

ظهور امام زمان (علیه السلام) یعنی پایان غم های تاریخ، پایان غم های همه انبیاء، صدیقین، شهدا، صالحین، مستضعفین و مردم جهان.

 ظهور امام زمان (علیه­السلام) شروع شادی، آرامش، امنیت، قدرت، ثروت، سلامتی و سعادت همه مردم جهان است.

 ظهور امام زمان یعنی تمام جهات منفی زندگی بشر از بین می‌رود و آنچه در بشر حاکمیت پیدا خواهد کرد، تمام خوبیها و قشنگی های خلقت و زمانی است که می‌توان در کمترین زمان، مقامات عالیه‌ی انسانی را طی کرد. در آن زمان، هزاران اسم از اسماء الهی در انسان شکوفا می‌شود. انسان علاوه بر سعادت دنیایی، به غیب و برزخ و به بالاتر از برزخ راه پیدا می‌کند، در آن زمان بین غیب و شهود؛ و بین زمین و آسمان ارتباط برقرار می‌شود و انسان ها دیگر با یک حیات فوق عقلانی زندگی خواهند کرد.

حیات انسانی، عالمی است که انسان باید وارد آن عالم بشود تا بفهمد کرۀ زمین بعد از ظهور امام زمان (علیه­‌السلام) یعنی چه؟ یعنی شما نه مشکل جمادی دارید، نه مشکل گیاهی دارید، نه مشکل حیوانی دارید، نه مشکل عقلانی دارید و مهمتر از همه این است که سنگ های سر راه رشد بخش «فوق عقلانی» انسان برداشته می‌شود و انسان می‌تواند خلیفة الله به معنای واقعی شود. انسان می‌تواند این مقام را درک کند و بچشد.

آیا باید زمین پر از ظلم شود تا حضرت ظهور کند؟

می‌پرسند امام زمان چه موقع ظهور می‌کند و زمین را پر از عدل و داد می‌کند؟ برخی می‌گویند: بعد از اینکه زمین پر از ظلم و جور شده باشد. اما اگر زمین پر از ظلم و جور شده باشد، زمینه‌ای برای ظهور حضرت نیست. زمینی که پر از ظلم و جور بشود، دیگر امام زمان (علیه‌­السلام) را نمی‌خواهد؛ چون هیچ کس خواهان او نیست. امام زمان (علیه‌­السلام) فقط در صورتی ظهور می‌کند به فرموده خود حضرت زهرا که مردم او را واقعاً بخواهند، یعنی مردمی که گرفتار انواع ظلم و فساد و جور شده اند، به جایی برسند که احساس اضطرار کنند، به فریاد بیایند و از خدا منجی را بخواهند. پس این نشان می‌دهد مردم در عین حالی که غرق هستند، منجی را می‌شناسند و منجی را دوست دارند و طالبش هستند که منجی بیاید.

همانطور که حضرت زهرا از زبان پیامبر فرمود که امام مثل کعبه است که به دنبال مردم نمی‌رود. مردم هستند که باید به دنبال امام بروند. امام زمانی می‌تواند حاکمیت بر عالم پیدا کند که مردم او را بخواهند و خودشان عرضه و لیاقت حمایت از امام و اجرای دستورات او را داشته باشند و خطری امام را تهدید نکند. چون خدا 11 امام را به مردم داد، ولی عرضه نداشتند از آنها محافظت کنند و ظالمان همه انها را کشتند. اما خداوند اینطور قرار داده است که این اما آن قدر غیبتش ادامه پیدا می کند تا مردم به رشدی برسند تا همه او را بخواهند و بتوانند از او محافظت و حمایت کنند.

نبود امام، بزرگترین فاجعه انسانی است

حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بخاطر حذف متخصص معصوم حاضر شد آن همه مصیبت را تحمل کند. یکی مصیبت عظیم و دیگری مصیبت اعظم.

مصیبت عظیم یعنی شهادت حضرت زهرا و سقط شدن فرزندش، یتیمی فرزندانش، بی‌همسر شدن امیرالمؤمنین، کشته شدن تک‌تک امامان، عاشورا و همه اینها را مصیبت عظیم می‌گویند، اما مصیبت اعظم محرومیت مردم از متخصص معصوم و محروم شدن معصوم از حاکمیت بر فرزندانش برای رساندن آنها به هدف خلقت است که به این مصیبت اعظم می‌گویند.

حضرت زهرا به ما یاد می‌دهد آنجایی که مصیبت اعظم قرار است برای جامعه پیش بیاید، ما باید تن به مصیبت عظیم بدهیم، یعنی باید تمام جانمان را فدا کنیم. آنجایی که آبرو لازم است، مال لازم است، وقت لازم است، سرمایه‌گذاری لازم است، باید با همه وجودت وسط بیایی تا نگذاری معصوم از حاکمیت خودش محروم بشود. نباید بگذاری جمعیت چند میلیاردی بشر از داشتن امام و متخصص معصوم محروم بشود. این فاجعه، بزرگترین فاجعه انسانی است.

 عرض کردیم آن گریه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) که عرش به خاطرش گریه کرد و همچنان ادامه دارد، همان مصیبت اعظم است. بنابراین، شما در زیارت عاشورا مهمترین چیزی که لعنت می‌کنید، عواملی هستند که بزرگترین مصیبت انسانی را به مردم جهان و کرۀ زمین تحمیل کردند، «وَ لَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللهُ فیها= خدا لعنت کند کسانی را که شما را از آن جایگاهی که در آن قرار داشتید کنار گذاشتند و خدا لعنت کند امتى را كه شما را از مقام و مرتبه (خلافت) خود منع كردند».

این همان بزرگترین مصیبت جامعه بشری است که ما هنوز هم به آن دچار هستیم. ولی ما چون عادت کرده ایم به حیات گیاهی، جمادی، حیوانی، متوجه نیستیم که الان چقدر خسارت می‌پردازیم. وقتی که پرده کنار رفت و فهمیدیم چه چیزی می‌توانستیم باشیم و نشدیم، آن موقع است که متوجه می‌شویم چه جنایتی بر سر بشریت آمده و این جنایت هنوز هم اجرا می‌شود و ادامه دارد. برای همین همه نبی اکرم و ائمه نسبت به این مصیبت عکس‌العمل نشان دادند. به عنوان مثال، حضرت رسول در فرمایش گرانقدرشان فرمودند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة = هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است». از حضرت پرسیدند: یا رسول الله مرگ جاهلیت یعنی چه؟ فرمود: «کفر و ضلال و نفاق».

 پیغمبر به ما یاد می‌دهد که هر کس در هر زمان باید امام زمان خودش را بشناسد و این شناخت یک شناخت مقدماتی است. این در تاریخ ماند که هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده و حضرت زهرا با وجود خودش یک شاخص برای امام زمان شد.

در فرمایش دیگری نبی اکرم (صلی الله علیه و آله)، یک شاخص مهم ارائه داد و همه را به آن شاخص دعوت کرد و فرمود: «اَفضَلُ اَعمالِ أُمَّتی اِنْتِـظارُ الْفَرَجِ= برترین اعمال امّت من انتظار فرج از خداى عزوجل مى باشد»، یعنی همه باید در مقوله برطرف کردن موانع ظهور حضرت تلاش کنند. این یعنی انتظار، یک عمل است؛ انتظار حالت بی‌عملی نیست که کسی بگوید نشسته‌ام و منتظر هستم. مثل بعضی از متدینین بی‌دین، متدینین فاسق و فاسد که می‌گویند هر وقت خدا خواست می‌آید، ما تکلیف و وظیفه‌ای نداریم که برای حضرت کاری انجام بدهیم.

مسئله دور افتادن، یک مسئله بسیار کلیدی است. وقتی قرار است متخصص معصوم حذف بشود، برای برگشتن متخصص معصوم احتیاج به کشته‌شدن‌ها، اسارتها و آوارگی‌ها هست. اینجاست که کشته شدن، اسارت و آمادگی زمینه ظهور متخصص معصوم را فراهم می‌کند.

آرشیو مباحث استاد شجاعی

فروشگاه آنلاین با محصولات ناب 

امامت/فاطمه زهرا/مقام عرشی/ظهور


[1] . سوره قصص/آیه 5.

حسام (کاربر مهمان)

بمیرم واسه حضرت زهرا که بنده خدا الان اگه اخبار اختلاسات و رانتخواریها و و دزیدهای انقلاب اسلامی رو بشنوند روزی صد بار سکته میکنند !

محمد هادی (کاربر مهمان)

به چه چیز این حکومت باید تسکین یابد ایشان ؟ به کدام دستاوردش ؟ به بی اعتقاد شدن هر روزه جوانان و ... ؟ به ظلمخا و تبعیضهایی‌ که به مردم میشود ؟ به اختلاصها و دزدی عای کلان که زیر عبای رسول الله ص پنهان میکنند و بدنامش میکنند ؟؟ به کثافت کاری های بنده زاده های صاحبان حکومت !؟! به بی عدالتی ها و فقر و فحشا؟؟ دقیقا به چیز ؟ چرا بیشتر از این با اعتقاد مردم بازی میکنید ؟؟؟ با کدام سند عقلی و نقلی این اراجیف را مطرح میکنید که حضرت زهرا سلام الله علیها با اخبار جمهوری اسلامی خوشحال میشوند ؟؟؟ بس است دیگر جمع کنید بساط توجیهات مقدس مآبانه را . فقط کافیست به بازتاب این حرفع هایتان در فضای حامعه توجه کنید تا ببینید با مردم چه کرده اید !! تمام

میانگین (2 رای)

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed