www.montazer.ir
یک‌شنبه 7 ژولیه 2024
شناسه مطلب: 3301
زمان انتشار: 9 اوت 2015
چند نکته کوتاه در مورد ثواب برخی از اعمال

چند نکته کوتاه در مورد ثواب برخی از اعمال

ثواب چیز نخواستن از مردم

امام صادق علیه السلام فرمودند خدا رحمت کند بنده‌ای را که پارسا و پرهیزکار بوده و ازمردم چیزی نمی‌خواهد. زیرا براستی که درخواست از مردم ذلت را سرعت می‌بخشد و مردم هیچ کدام ازحاجت‌های او را برآورده نمی‌نمایند.

 

ثواب دست دادن

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: پاداش دست دادن شما به یکدیگر همانند پاداش جنگجویان در راه خداست.

 

ثواب بردن نام خدا هنگام غذا خوردن

امام صادق علیه‌السلام از پدرش، از پدرانش علیه‌السلام نقل می‌نماید که امیرالمومنین علیه‌السلام فرمود: کسی که هنگام خوردن غذا نام خدا را ببرد، هیچ گاه بخاطر نعمت آن غذا مورد سوال قرار نمی‌گیرد.

 

ثواب سیر کردن گرسنه

1 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که گرسنه‌ای را سیر کند، خداوند رودی در بهشت برایش جاری خواهد نمود.

2 ـ ... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که شکم گرسنه‌ای را سیر کند، بهشت برای او واجب می‌شود.

 

ثواب لذّت بردن از آب

امام صادق علیه‌السلام فرمود: کسی که از آب لذت برد (با سه نفس آن را بیاشامد یا در لذّت آن تامل نموده و شکر آن را بجا آورد) خداوند از لذت نوشابه‌های بهشتی او را بهره‌مند سازد.

 

ثواب صدقه دادن در روز جمعه

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: پدرم کم مال‌ترین و پرخرج‌ترین افراد فامیل بود. با این وجود، هر جمعه‌ای یک دینار صدقه می‌داد و می‌فرمود: صدقه در روز جمعه ثوابش دو چندان است. زیرا روز جمعه برتر از سایر روزهاست.

 

ثواب یاری اندوهگین

زیدشحام می‌گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که برادر اندوهگین تشنه خود را به هنگام گرفتاری یاری کند، گرفتاریش را برطرف نموده، و در برآوردن حاجتش به اوکمک کند، بخاطر این عمل هفتاد و دو رحمت برای وحشت‌ها و ترس‌های روز قیامت خواهد داشت .

 

ثواب محبت برادران

امام صادق علیه السلام فرمودند: یکی از عوامل برتری مرد نزد خداوند این است که برادران مومنش را دوست بدارد. و کسی که خداوند محبت برادرانش را در دل او افکنده باشد، خداوند هم او را دوست می‌دارد و کسی که خداوند او را دوست داشته باشد، در روز قیامت پاداشش را به‌طور کامل به او عطا می‌نماید.

 

ثواب آرزوی چیزی که خداوند به آن راضی است

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیهم السلام، از امیرالمومنین علیه السلام نقل می‌نمایند که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: کسی که خداوند به آرزوی او راضی باشد، از دنیا نمی‌رود تا به آرزوی خود برسد.

 

ثواب دیدار با مسلمان

بکر بن‌ محمد ازدی می‌گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: هیچ مسلمانی به دیدن برادر مسلمانش نرفته، مگر این که خدای عزوجل او را ندا داده است: ای دیدارکننده! پاک شدی و بهشت نیز برایت پاک شد.

 

ثواب کمک در خوبی

امام صادق علیه‌السلام از پدرش علیه‌السلام روایت می‌کند که براستی که امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: براستی که رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند: خداوند پدری را که به فرزندش در کار نیک کمک کند، رحمت نماید! خداوند رفیقی را که در کار نیک به رفیقش کمک نماید، رحمت نماید! خداوند همدمی را که در کار نیک به همدمش کمک کند، رحمت نماید و خداوند مردی را که در کار نیک به زمامدار خود کمک کند، رحمت نماید!

 

ثواب میانه روی در مخارج

امام صادق علیه السـلام فرمودنـد: براستی که خداونـد میانه روی را دوست داشـته و از اسـراف بدش می‌آید، حتی دور انداختن هسـته خرما زیرا بی‌شک به درد چیزی می‌خورد (اگر بتوان از آن استفاده کرد) و حتی باقیمانده آبی که می‌نوشی.

 

ثواب دوست داشتن اهل بیت

امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا دوست داشتن ما اهل بیت گناهان را از بندگان می‌ریزد، همان‌گونه که باد شدید برگ را از درخت می‌ریزد.

 

ثواب برآوردن یک حاجت مسلمان

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هیچ مسلمانی حاجتی را برای مسـلمانی بر نمی آورد، مگر این که خداوند او را ندا می‌دهد: ثواب تو به عهده من است و به کمتر از بهشت برایت راضی نمی‌شوم .

 

ثواب دست دادن مسلمان با برادر مسلمانش

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: بی‌تردید، کسی قدر خداوند را نمی‌داند. و همان‌گونه که قدر او را نمی‌دانند، قدر پیامبرش صلی الله و علیه و آله را نیز نمی‌دانند. و همان‌گونه که قدر پیامبرش را نمی‌دانند، قدر مومن را نیز نمی‌دانند. بی‌شک، هنگامی که مومن برادرش را می‌بیند و با او دست می‌دهد، تا زمانی که از هم جدا شوند، خداوند به آن دو نگریسته و گناهان از چهره هایشان می‌ریزد؛ همان‌گونه که باد شدید برگ را از درخت می‌ریزد.

 

ثواب درک نعمت و حمد نمودن خداوند بخاطر آن

امـام صـادق علیه السـلام فرمودنـد: ای ابـا اسـحاق! خداونـد به بنـده ای نعمـتی عنـایت ننمـوده که او آن نعمت را درک کرده و آشکارا خداوند را بخاطر آن حمد نموده باشد، مگر این که دستور به افزونی نعمتها برای او رسیده است .

 

ثواب دانستن برتری پیرمرد سالمند و احترام گذاشتن به او

رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمود: کسی که برتری پیرمرد سالمند را دانسته و بخاطر سن او احترامش نماید، خداوند او را از وحشت روز قیامت ایمن می‌نماید. و نیز فرمودند: یکی از راه‌های بزرگداشت خداوند، احترام گذاشتن به پیرمرد مومن است. 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed