www.montazer.ir
شنبه 5 اکتبر 2024
شناسه مطلب: 3277
زمان انتشار: 6 اوت 2015
چند ثواب از ثواب الاعمال

چند ثواب از ثواب الاعمال

ثواب گریستن از عظمت خدای عزوجل

1 ـ ... امام صادق علیه السـلام فرمودند: هرچیزی پیمانه و وزنی دارد، مگر اشکها که بی‌تردید، قطره ای از آن دریاهایی از آتش را خاموش می‌کند. و هنگامی که چشمی پر اشک می‌شود، به آن چهره فقر و ذلتی نخواهد رسید. و زمانی که اشک جاری می‌شود، خداوند او را برآتش حرام می‌نماید. و بی‌شک اگر یک نفر در میان امتی گریان باشد، خداوند به تمامی امت ترحم می‌نماید.

2 ـ ... امام صادق علیه‌السلام از پدرش علیه اسلام نقل می‌نماید که رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند: خوشا به حال صورتی که خداوند ببیند بخاطر گناهی از ترس خدای عزوجل می‌گرید و جز خدا کسی از آن گناه، آگاه نیست.

 

ثواب مقدم داشتن رضایت خدای عزوجل بر میل خود

ابی حمزه ثمالی می‌گوید: از امام زین‌العابدین علیه‌السلام شنیدم که فرمودند: براستی که خدای عزوجل می‌فرماید: به عزت، عظمت، بزرگی، زیبایی، توانایی و بلندی مقام سوگند هیچ بنده‌ای میل مرا بر میل خود مقدم نمی‌دارد، مگر اینکه هدف او را در آخرتش و بی‌نیازی او را در قلبش قرار می‌دهم؛ مشکلات شغلی او را حل کرده و آسمان‌ها و زمین را ضامن روزیش می‌گردانم و دنیا با اجبار بسوی او می‌آید.

 

ثواب این که در روز و شب بزرگ‌ترین هدف انسان آخرت باشد

امام صادق علیه السلام نقل می‌نمایند که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: کسی که شب و روز بزرگ‌ترین هدفش آخرت باشد، خداوند بی‌نیازی را در قلبش راه داده، اموراتش را سامان بخشـیده و تا همه رزقش به او نرسد از دنیا نمی‌رود. و کسـی که شب وروز بزرگ‌ترین هـدفش دنیـا باشـد، خداونـد فقر را بین چشـمانش قرار داده (هیـچ گـاه فقر از اودور نشـده وهمیشه آن را با چشمانش می‌بیند)، اموراتش بی سامان شده وجز آنچه که قرار است به او برسد به چیز دیگری نخواهد رسید.

 

ثواب نیکوکاری

امام صادق علیه‌السلام فرموند: هنگامی که بنده مومنی عمل نیکی انجام دهد، خداوند در مقابل هر کار نیکی، هفتصد برابر به او پاداش می‌دهد. خداوند نیز در این آیه ((و خداوند برای هر کسی که بخواهد چندین برابر نماید)) همین مطلب را می‌فرماید.

 

ثواب دوستی و دشمنی و عطا کردن و محروم نمودن در راه خدای عزوجل

امام صادق علیه‌السلام فرموند: یکی از محکم‌ترین دستگیره‌های ایمان این است که در راه خدا دوست داشته و در راه خدا دشمن بداری؛ در راه خدا عطا نموده و در راه خدا محروم نمایی.

 

ثواب مرگ مومن در دیار غربت

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هیچ مومنی نیست که در دیار غربت از دنیا برود و گریه کننده‌ای نداشته باشد، مگر این که مناطقی از زمین که خدا را در آن عبادت می‌کرده است، لباسهایش، درهای آسمان که عمل او از آن درها بالا می‌رفته و دو فرشته نویسنده اعمالش، برای او گریه خواهند نمود.

 

ثواب خوبی کردن کافر به مومن

امـام کـاظم علیه السـلام فرمودنـد: مرد مومنی در بنی اسـراییل همسـایه کـافری داشت که با آن مردمؤمن خوش‌رفتار بود و به او خوبی می‌کرد. هنگـامی که آن کافر مرد، خداونـد در جهنم خانه‌ای از گل برای او ساخت که از حرارت آتش مصون باشـد و رزق او نیز از جای دیگری غیر ازجهنم به او می‌رسـید و به او می‌گفند: این وضـعی که داری و راحت هستی بخاطر خوش‌رفتاری و خوبی کردن در دنیا به فلان همسایه‌ات، می‌باشد.

 

ثواب خوبی کردن به برادر مومن

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر مومنی که به برادر مومنش خوبی نماید، بی‌شک به رسول خدا صلی الله علیه و اله خوبی نموده است.

 

ثواب نگهداری بز شیرده در منزل

محمدبن‌مارد می‌گوید: از امام صادق علیه السـلام شـنیدم که فرمودنـد: هیچ مومنی نیست که درمنزلش بز شیردهی باشد، مگر این که اهل این منزل تقدیس و مبارک می‌گردند؛ و اگر دو بز شیرده باشد، در هر روز دو بار تقدیس شده و مبارک می‌گردند. یکی از اصحاب پرسید: چگونه تقدیس می‌شوند؟ فرمودند: در هر صبح و شام فرشته‌ای آن‌ها را می‌بیند و می‌گوید: مقدس شدید و مبارک گردیدید؛ پاک شدید و خورش شما نیز پاک شد. عرض کردم: مقدس شدید یعنی چه؟ فرمودند: یعنی پاکیزه شدید.

 

ثواب نماز، زکات، نیکوکاری و صبر

امام صادق علیه السـلام فرمودنـد: هنگامی که مؤمن وارد قبرش می‌شود، نماز سـمت راست او و زکات سـمت چپش می‌باشـد، نیکوکـاری حـامی او خواهـد بود صبر از او فاصـله گرفته و به کنـاری می‌باشـد. و هنگامی که دو فرشـته ای که عهـده‌دار سوال و جواب او هستند، وارد می‌شوند صبر به نماز و زکات و نیکوکاری می‌گوید از دوست خود حفاظت کنید و اگر نتوانستید من وارد عمل می‌شوم .

 

ثواب دوست داشتن آل محمد صلی‌الله‌و‌علیه‌وآله و دشمن داشتن دشمنان آنام بخاطر خدا

امام صادق امـام صادق علیه السـلام فرمودنـد: کسـی که بخاطر خـدا، نه بخاطر ظلمی که در امور دنیوی به او شـده، ما را دوست بـدارد و با دشمنان ما دشمن باشد، آن‌گاه با همین وضع از دنیا برود و در حالی خداوند را ملاقات کند که گناهان او باندازه کف دریاست، خداوند گناهانش را می‌آمرزد.

 

ثواب هفتاد بار استغفار در نماز وتر در حال ایستاده بمدت یکسال

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بمدت یک سال در نماز وتر هفتاد بار ایستاده بگوید(استغفر الله و اتوب الیه .)، خداوند او را از کسانی که در سـحرها آمرزش می‌طلبنـد (و در قرآن از آنها یادشـده است)می‌نویسد و آمرزش خدای عزوجل برای او واجب می‌شود.

 

ثواب سلام کردن به برادر مومن بخاطر خدای عزوجل

امام باقرعلیه السلام فرمودند: براستی که فرشته‌ای از فرشتگان مردی را دید که بر در خانه‌ای ایستاده است. به اوگفت: ای بنده خدا! چرا بر در این خـانه ایسـتاده‌ای؟ جواب داد: برادر مومنم در این خـانه است. می‌خواهم به او سـلام کنم. آن فرشـته به اوگفت: فامیـل نزدیـک او هستی یـا به او احتیاج داری؟ جواب داد: نه. فامیل نزدیک نیست. فقط برادر دینی و احترام آن، مرا بدین جا کشانده است. فقـط به این جهت می‌خـواهم او را بـبینم که بخاطر خدای بزرگ به او سـلام کنم. آن‌گاه آن فرشـته به اوگفت: خداوند مرا فرستاده تا سـلام خـدا را به تو برسانم و بگویم خداوند می‌فرماید: ای بنده من! براستی که تو فقط مرا می‌خواستی و با من دیدار کردی. بهشت را برایت واجب نموده ،تورا ازغضبم معاف نموده و از آتش پناهت دادم .

 

ثواب توبه نصوح

معاویه‌بن‌وهب می‌گوید: شنیدم که امام صادق علیه اسلام فرمودند: هنگامی که بنده مومنی توبه نصوح نماید، خداوند او را دوست داشته و گناهانش را در دنیا و آخرت می‌پوشاند. عرض کردم چگونه گناهانش را می‌پوشاند؟ فرمودند: گناهان او را از خاطر و یاد دو فرشته‌ای که مامور نوشتن اعمالش هستند می‌برد، به اعضای بدن او وحی می‌نماید که گناهان او را کتمان کنید و به مناطقی از زمین که در آن‌ها گناه کرده است وحی می‌کند: گناهانی را که در آن مناطق مرتکب شده است بپوشانید. و بدین ترتیب، در حالی خداوند را ملاقات می‌کند که هیچ چیزی نیست که به کوچکترین گناهی علیه وی شهادت دهد.

 

     ثواب کم توقعِ خوش اخلاقِ نرمِ آسان گیر

امام صادق علیه‌السلام نقل می‌نماید که رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند: می‌خواهید بدانید فردا جهنم بر چه کسی حرام خواهد بود؟ عرض شد: بله‌ای رسول خدا! آن حضرت فرمود: بر کم توقعِ خوش اخلاقِ نرمِ آسان گیر. 

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed