مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
ایمان به حق تعالی و معشوق حقیقی و عملی که متناسب با این ایمان باشد سبب می شود که بشر به یک انسان حقیقی تبدیل شود .
به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 30 «مهارتهای زندگی » ، مورخ 86/6/17 استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:
در ادامه صحبت در مورد انسان و کمالات خاص او به اینجا می رسیم که اگر انسان خود را به عنوان یک انسان واقعی نشناسد؛ خود و خانواده اش به گونه ای تربیت می شوند که هیچ گاه به قیمت حقیقی خود پی نبرده و همه مؤفقیت و کمالشان را در این می دانند که چه مقدار کمال جمادی ، گیاهی و حیوانی تولید و جذب کرده اند .
⁉️آیا می توان گفت شخصی که رئیس است ، از شخصی که مرئوس است ؛ انسان تر است ؟؟؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت؛ بسیاری از انسانها از نظر عقلانی این مسأله را قبول دارند که؛ انسانیت انسان به سمت و شغلشان نیست، ولی متأسفانه در عمل به سمت کمالات حیوانی سوق پیدا می کنند. به این معنا که آرمانها ، معشوق ها و دغدغه هایشان به سوی کمالات جمادی و حیوانی پیش رفته وتنها با داشتن اینها احساس برتری می کنند ، بطوریکه دارا بودن بهترین چیزهای مادی (خانه ، ماشین و غیره) عامل برتری و بزرگیشان می شود .
‼️در دین اسلام به مسأله زیبایی بسیار اهمیت داده شده است، و حتی تأکید شده است که هزینه کردن برای زیبایی هیچ مانعی ندارد، ولیکن این حس که فرد بخاطر داشتن زیبایی و کمال ظاهری خود را برتر و مهم تر از دیگران بداند ؛ را نمی پذیرد.
زمانی که این زیباتر بودن به شخص حس بزرگی و ارزش بدهد ؛ از نظر اسلام بسیار زشت و ناپسند است، اینجاست که بنده در نزد خدا روسیاه می شود و از لحاظ باطنی سقوط کرده و به ذلت میرسد .
بسیاری از انسانها هستند که تمام حیثیت انسانی خود را می فروشند و با هدف خلقت خود ، معشوق حقیقی و شخصیت انسانیشان قهر می کنند تا که در نزد دیگران عزیز و محبوب شوند ؛ اسلام و انبیاء آمده اند که به بشریت بگویند که بزرگ شدن و بزرگ ماندن خوب است اما بزرگ شدنی که در قیمت انسان باشد و کمال حقیقی اش محسوب شود...
اگر او در این راه به رقابت بپردازد، در نزد خداوند تبارک و تعالی محبوب و عزیز می شود، لذا دایما قرآن و اهل بیت به انسان تأکید می کنند که در مسیر زندگی راه را اشتباه نروند و کمالات جمادی ، حیوانی و گیاهی را قیمت خود نداند.
"تعیین حدود ریاضی انسانها"
خداوند در آیه ۷۴ سوره بقره بندگانش را اینگونه معرفی نموده و می فرماید :
برخی از شما مثل سنگید بلکه پست تر ار سنگ به این معنا که در سنگ خاصیت هایی است که در انسانها دیده نمی شود .
ودر ادامه می فرماید بعضی از شما مثل حیوانید بلکه پست تر از حیوانات به این معنا که حیوانات فواید و کمالاتی در خود دارند که در برخی از انسانها وجود ندارد .
و عده ای هم هستند که انسان حقیقی اند و اگر قرار باشد رقابتی هم بین انسانها وجود داشته باشد باید در این دسته صورت گیرد.
ایمان به حق تعالی و معشوق حقیقی و عملی که متناسب با این ایمان باشد سبب می شود که بشر به یک انسان حقیقی تبدیل شود .
خداوند تبارک و تعالی فقط یک عده از مردم را خوشبخت واقعی می داند و آن کسانی هستند که "ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند."
بسیاری از انسانها هستند که روح بزرگی دارند اما بزرگ شدنشان به خاطر جذب کمالات جمادی ، گیاهی و حیوانی است( مانند هیلتر ، صدام و ...) اما این عده هیچ گاه بزرگوار نیستند در حقیقت تفاوت بسیاری در بزرگی روح و بزرگواری آن وجود دارد ؛
کسی بزرگوار است که در کمال انسانی از دیگران بزرگتر و برتر باشد .مانند ائمه و بزرگان دین .
هر چه سطح معرفت و آگاهی انسان بالاتر رود، از رقابتهای منفی دور تر می شود و هر چه از رقابت های منفی دور شود از اسراف ، هزینه های بیجا و اتلاف وقت دور تر می شود، و از عمر خود به نحو احسنت استفاده کرده و به آرامش می رسد .
ناآرام ترین انسانها کسانی هستند که در میدان رقابت و چشم و هم چشمی بزرگ تر میشوند... لذا هر چه سطح دارایی های جمادی ، گیاهی و حیوانیشان (بدون نظارت بخش انسانی) بیشتر شود به سطح اضطرابها و افسردگیها و احساس بدبختیشان نیز افزوده می شود .
دست کشیدن از رقابتهای منفی ارمغانی جز آرامش و شیرینی در زندگی نخواهد داشت .
مطالب بیشتر:
کلیدواژه ها:
آثار استاد