www.montazer.ir
جمعه 20 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 6811
زمان انتشار: 26 آوریل 2017
چرا خوابی که باید بستر آرامش انسان باشد، برای خیلی ها سنگین و آزاد دهنده است؟

استاد محمد شجاعی

چرا خوابی که باید بستر آرامش انسان باشد، برای خیلی ها سنگین و آزاد دهنده است؟

کسی که عفونت های گناه را در روحش جمع کرده وقتی که در شب می خواهد بخوابد، می بیند که اصلاً سبک نیست. سنگین و داغون است. خوابش آشفته، خوابهای بیخود و بی سرو ته و بی ارزش. صبح هم که بلند می شود، مثل کارگری است که انگار ۸ ساعت کار کرده است. می خواهد از رختخواب بلند شود، می بینی اصلاً مثل کوه سنگین است. با خودش فکر می کند که من دیشب خوابیدم یا عملگی کردم؟ اصلاً خواب، این آدم را خسته کرده است. درحالی که خواب برای استراحت است.

چنین کسی مثلاً 4 ساعت خواب برای او کافی بوده، اما  می بینی 8 ساعت خوابیده و حالا نمی تواند بلند بشود. سنگینی روح این اجازه را به او نمی دهد.
ما یک استاد داشتیم که گاهی می دیدیم مثلاً سه روز است که نخوابیده.  می گفتیم استاد خوابتان نمی آید؟ می گفت نه. می گفت که به بدنم ساعت داده ام که فعلاً تا ۱۰ روز آینده اصلاً نخوابد. مثل این که بدنش را کوک کرده باشد. بعد هم دقیقا تا ده روز نمی خوابید. می گفت الان کوک کردم برای ۱۰ روز. بعداً اگر خواستم بخوابم می خوابم. چقدر این مرد لطیف است که تصمیم می گرفت نخوابد و نمی خوابید.
در یک ماجرا من یادم هست که ایشان ۱۰ روز غذا نخورد. حالا شما می گویید نه، از نظر علمی اگر کسی ۱۰ روز غذا نخورد، می میرد. آقا این استاد همینطوری شفاف در این ۱۰ روز دو دور مفاتیح را خواند. دو سه دور هم قرآن را خواند، گفت می خواستم اشکالات و سندهایش را نگاه بکنم، گفتم ۱۰ روز فعلاً غذا نمی خورم.
اما از این طرف، کسی هست که صبح که از خواب بلند می شود، تا شب هوس 30 جور غذا را می کند. مکرر فکر می کند که «آی، الان این جای بدنم فلان شده؛ آی الان آن جای بدنم چه شده، پس باید این را بخورم، آن را بخورم. این آدم را مقایسه کنید با کسی که اراده می کند که تا ۱۰ روز نخوابد و نمی خوابد. اما سر ده روز، مثلاً می گوید حالا می خواهم غذا بخورم. ما اصلاً نمی توانیم اینطوری باشیم. چون ما خیلی سنگین هستیم.
اصلاً ما با این چیزها خیلی فاصله داریم. ۶ یا ۱۰ ساعت یک نفس خوابیده، بعد هم که بلند می شود، می بینید پشت سر هم خمیازه می کشد. بعد میرود سر کار و درس دانشگاه و باز هم چرت می زند. من الان آدم می شناسم که اگر شما ساعت 12شب به او زنگ بزنی بدخواب می شود 12 ظهر به او زنگ بزنی می گوید تازه وسط خوابم بوده.
این خوابی که می توانست برایش نشاط بیاورد، از قضا سرکه انگبین صفرا فزود و همان خواب هم برایش خستگی آورده. یکی هم هست که می بینی ۶ ساعت کمبود خواب دارد، اما یک ربع می خوابد و می بینی شنگول شد. کسانی هستند که در شبانه­ روز ۳ ساعت می خوابند و برایشان کافیست.
امام صادق(علیه السلام) می فرماید شدنی است، ولی این فرمول و قاعده دارد. فرمولش هم استغفار است. پس دقت کنید استغفار به چه چیزهایی مربوط است؟ به کجا برگشت؟ به بدن؛ به خواب؛ به غذا خوردن؛ یعنی استغفار سیستم غذا خوردن انسان را هم درست می کند. یعنی ارتباط انسان را با خوردنیها خوب می کند. ارتباط با غذاها و خوردنی ها و با همه چیز، فرمود استغفار « رَحمَۀِ الخَلق» است. یعنی برای انسان رحمت می‌آورد.

 

برگرفته از بحث «استغفار» جلسه 4

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed