www.montazer.ir
چهارشنبه 15 می 2024
شناسه مطلب: 3684
زمان انتشار: 27 سپتامبر 2015
پرهیز از غم

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

پرهیز از غم

غم در وجود انسان امری غیر طبیعی است همانطور که بیماری در بدن غیر عادی است. علی «علیه السلام» می ­فرمایند: «الغمُّ مرض النّفس» غم بیماری نفس است. غم داشتن طبیعی نیست زیرا همیشه برای مؤمن دلخوشی های بالاتری وجود دارد.

برای معرفی مؤمن­ خداوند نشانه ­هایی را از جمله شادی و آرامش بیان می کند که اساسی­ ترین نیاز انسان برای نیل به سعادت دنیا و آخرت است در نقطه ­ی مقابل غم و حزن مانع سلامت و سعادت انسان در دنیا و آخرت می­ گردد. غم از طرف شیطان است: «انّما النجوی من الشیطان لیحزن الذین آمنوا...» همانا نجوی از جانب شیطان است برای اینکه کسانی را که ایمان آورده­ اند محزون کند. غم از جمله آفت­هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و ما کمتر از آن می ­ترسیم. با اینکه از آن بدمان می­ آید ولی کمتر پرهیز می ­نماییم. ناآگاهی ما نسبت به آخرت مانند عدم شناخت بچه ­ها از گیاهان سمی و حیوانات وحشی است.

شیطان با حمله ­های چهارجانبه، در انسان تولید غم می­ کند. ما باید دائم میزان غم و شادی خودمان را کنترل کنیم تا تعادل به هم نخورد. غم اگر از یک حدی بالاتر برود فاجعه­ آفرین است. کسانی که بلد نیستند در وجودشان ایجاد شادی و نشاط کنند باید به متخصص مراجعه نمایند تا از فرمولهای مناسب استفاده کرده و حجم غم­شان را کنترل نمایند.

به هر مقامی هم که انسان برسد بدون تأمین فوق عقل به شادی و آرامش نمی­ رسد. پر اضطراب­ ترین زندگی ­ها به رجال سیاسی اختصاص دارد. تجار هم از اضطراب فراوانی برخوردارند. مقام و ثروت و شهرت و ... شادی و آرامش به همراه ندارد زیرا ساختار نفس به گونه ­ای دیگر است و معصومانه نسبت به عوامل مختلف واکنش نشان می­ دهد. مانند اینکه طفل فقط با سینه ی مادر و نوشیدن شیر مادر آرام می­ گیرد و هر چیز دیگر فقط او را سرگرم می­ کند «اللهمّ ینحلس البدن» غم بدن را تحلیل می ­برد (متلاشی می­ کند).

غم در وجود انسان امری غیر طبیعی است همانطور که بیماری در بدن غیر عادی است. علی «علیه السلام» می ­فرمایند: «الغمُّ مرض النّفس» غم بیماری نفس است. غم داشتن طبیعی نیست زیرا همیشه برای مؤمن دلخوشی های بالاتری وجود دارد.

انسان باید توجه داشته­ باشد که چه برخوردی با تندی­ ها و خشونت های دیگران نماید و این در گرو، باشگاه دانستن ماهیت دنیاست و باید نظام قضا و قدر و سنتهای الهی را بشناسیم. ما باید توجه داشته باشیم که عالم محضر خداست و خدا، معصومین و شهدا و ... شاهد اعمال ما هستند. هرقدر به این امر یقین داشته­ باشیم سلامتی نفسمان افزایش می­ یابد زیرا غم ما کاهش می ­یابد. غم بیماری نفس بوده و با ایمان، یقین و صبر درمان می­ گردد. «نِعم طارد الغمّ الیقین» چه خوب طردکننده­ ی غم است یقین!

این ضعف ماست که معشوقی داریم که همه ­ی قدرت و تکیه گاه ماست ولی از اینکه از او کمک بگیریم عاجزیم و معمولاً سراغ انسانها رفته که غالباً کاری از دستشان بر نمی­ آید. در روایت آمده که «لا حول و لا قوّه الا بالله العی العظیم» گنج رسول خدا «صلی الله علیه و اله» بوده­ است. کسی که مفهوم این ذکر را فهمیده ­باشد، غم و غصه به جای اینکه در او ناراحتی ایجاد کند تبدیل به حیات می­ شود.

 

برگرفته از مباحث غم و شادی، استاد محمد شجاعی

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed