مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
با عرض تبریک عید سعید قربان، روز امتحان عشق و مودّت و معیّت انسان با معبود و معشوقش الله، مطلب زیر را که برگرفته از مباحث خانواده آسمانی استاد شجاعی میباشد، تقدیم حضورتان مینماییم.
معیت یک تعریف حقیقی دارد یعنی با او بودن، همراه او بودن، شما را با او بشناسند و او را با شما بشناسند. معیت یعنی عشق، دغدغه، دوست داشتن، دلدادگی، وابستگی، بیخوابی، خستگی، تعطیلی نداشتن، فکر کردن، نقشه ریختن، عملیاتی شدن.
معیّت با اهلبیت «علیهمالسلام»
«معیّت» به معنای در کنار هم بودن، برای هم بودن، به یکدیگر تعلق داشتن، و مودّت یکدیگر را در دل داشتن است. شکل معیّت در دنیا با معیت در آخرت متفاوت است. تنها مودّت به اهلبیت در دنیا به معیّت با اهلبیت در قیامت منجر میشود. بدون اهلبیت تصمیم نگرفتن، در فرازهای مختلف زندگی با اذن و اجازه و رضایت آنان وارد صحنه شدن (ازدواج، انتخاب رشته، انتخاب شغل، انتخاب رفیق، سفر، مسکن، لباس و ...)، برای تحقق اهداف اهلبیت حرکت کردن، از علامتهای مودّت و معیّت در یک زندگی یک مؤمن است. معیّت، همان سبک زندگی همراه با اهلبیت است.
همانگونه که در یک خانواده، همه اعضاء با هم و به خاطر هم تصمیم میگیرند و با میلِ همدیگر دست به انتخاب میزنند کسانی که خود را جزئی از خانواده آسمانیشان میدانند نیز قطعاً در تمام انتخابها، ارتباطات، افکار و رفتارشان با نظر اهلبیت تصمیمگیری مینمایند. به دنبال چنین معیّتی در دنیا، معیّت با اهل بیت در آخرت برای انسان حاصل میشود. این مژده، بشارت بسیار بزرگی است که قلب انسان را از عزت، آرامش و شادی سرشار میکند. بنابراین اگر حقیقت محبّت در مودّت اهلبیت در قلب ما رسوخ کرده باشد، به طوری که سبک زندگیمان بر اساس آنان تنظیم گردد، ما حتماً در برزخ و قیامت با آنان و در کنارشان خواهیم بود.
فقط قرب به اهلبیت که همان سنخیت و شباهت با آنهاست میتواند انسان را در مسیر حرکت به سوی الله پیش ببرد. به عنوان مثال، تنها برقراری یک رابطه عاطفی میان شاگرد و استاد، نمیتواند موجب دریافتِ کمالاتِ استاد توسط شاگرد شود. حتی فرزندان یک پیامبر و یا یک امام نیز، بدون حرکتِ قدم به قدم در معیّت با آنان و تنها به واسطه عاطفه فرزندی به مقامات آنان دست نخواهند یافت.
نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:«من أحبّ قوماً علی اعمالهم، حُشِر یوم القیامه فی زمرتهم، فحوسبَ بحسابهم، و إن لم یعمل أعمالهم= هر کس، گروهی را به خاطر اعمالش دوست بدارد، روز قیامت در همان گروه محشور خواهد شد و با حساب همان گروه نیز محاسبه میگردد، هر چند اَعمالِ آنها را انجام نداده است.»
ظاهر متدیّن، بدون حبّ قلبی، اساساً تأثیری در ساختار نفس انسان ندارد. اساساً انسان در قیامت با گروهی محشور میشود که به سبک زندگی آنان علاقه داشته است.
انسان تا زمانی که زنده است این معیت را با محبوبهایش دارد. باید ببیند در طول روز چند بار با محبوبهای شایسته و چند بار با محبوبهای ناشایست ارتباط داشته است؟ انگیزههای او برای انتخابها، ارتباطات، رفتارها و افکارشکدام محبتهاست؟ کسی که معیت در دنیا نداشته باشد در آخرت هم معیت ندارد. کسی که با محبوبش همراه نیست، معیت معنا ندارد.
آیا ما واقعا معیت داریم یا خیر؟ آیا ما خاصیتی برای خانواده آسمانیمان داریم یا نه؟ وقتی که صبح بیدار میشویم ولی هیچ کارمان با امام زمان «علیهالسلام» هماهنگ نیست، معیت نداریم.
اصحاب عاشورا هرچیز داشتند با خودشان آورده بودند که فدای حضرت اباعبدالله (علیهالسلام) کنند جان و سلامتیشان را آوردند و برای هر نوع بلایی آماده شدند.
معیت یک تعریف حقیقی دارد یعنی با او بودن، همراه او بودن، شما را با او بشناسند و او را با شما بشناسند. معیت یعنی عشق، دغدغه، دوست داشتن، دلدادگی، وابستگی، بیخوابی، خستگی، تعطیلی نداشتن، فکر کردن، نقشه ریختن، عملیاتی شدن.
اگر کسی در دنیا بهخاطر خدا و امام زمان، مادرش فاطمه زهرا (علیهماالسلام) و خانواده آسمانیاش اذیت شود، معیت دارد.
معیت یک امر تعارفی نیست. یک امر حقیقی است. معیت در دل است. اول باید دغدغه و سوز ایجاد شود. قلب باید بسوزد و باید دغدغه داشته باشید تا وقت بگذارید و هزینه کنید و شب بیدار بمانید و از سختیهای راه و ملامتهای دیگران نترسید. معیت باید در زندگی ما نمود داشته باشد. کسی را که دوست داری، برای استمرار رفاقت باید هزینه کنید.
قاعده اصلی و مهم در معیّت آن است که اگر قلب انسان، عاشق کسی، چیزی و یا کمالی شود، به این معنا که حبِّ واقعی آن در دلش وارد گردد، حشر او نیز با معشوقش خواهد بود.
انسانی که حقیقتاً محبّت غیب را در دل دارد، حتماً با محبوب هایش محشور خواهد شد. وقتی سخن از معیّت به میان میآید «أن یَجعَلَنِی مَعَکُم فِی الدُّنیا وَ الأخِرَة».
سخن آخر اینکه:
فراموش نکنیم که معیّت باید ابتدا در دنیا به وجود بیاید و بعد در آخرت، زیرا دنیا مزرعه آخرت است. این یک قاعده ریاضی است؛ نمیتوان در دنیا عاشقِ چیزهای دیگری بود امّا در آخرت با محبوبهایی غیر از آنها محشور شد.
تنها زمانی ولایتِ معصوم، انسانها را به هدف خواهد رساند، که آنان سایه به سایه و قدم به قدم در معیّت اهلبیت حرکت نموده و تمام قواعد سبک زندگی خود را از آنان دریافت نمایند. با چنین حرکتی، قطعاً از ولایت معصوم بهره برده و به رشد انسانی خواهد رسید.
اگر کسی این لیاقت را داشته باشد که صادقانه معیّت اهلبیت در دنیا و آخرت را از خداوند بخواهد، حتماً به اجابت نیز خواهد رسید. باید قلباً عاشق این مقام باشیم و در امتحان این عشق نیز موفق شویم.
برگرفته از مباحث خانواده آسمانی، استاد محمد شجاعی
لینک قربانی دام برای عید قربان
پرسش. 201: چرا به حضرت ابراهیم خلیل الله می گویند؟
کلیدواژه ها:
آثار استاد