مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
به گزارش منتظران منجی «عج»، جلسه نود و یک «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که عناوین آن در زیر می آید:
1. قال رسول اللهصلی الله علیه وآله: من اسْتعمل رجل من اصابةٍ و فیهم من هو ارضاءالله منه فقد خان الله و رسولهُ و المؤمنین.
2. وقتی شخص ضعیفتری را به کار میگیرند هرچند آدم خوبی باشد » فقد خان الله و رسولهُ والمؤمنین « به خدا و رسول و مؤمنین خیانت کرده.
3. روایت از امیرالمؤمنین«علیهالسلام»: کسی که میخواهد مسؤولیت گروهی را قبول کند باید آدم خودساختهای باشد باید خودش را بسازد.
4. برای اینکه بخواهد مسئولیتی را بپذیرد ان یبدأ شایسته است اینکه شروع کند به تقوم نفسه اینکه خودش را بسازد در این مسئولیت قبلان یشرع فی تقوم رعیة قب لاز اینکه بخواهد زیر دستهای خودش را بسازد.
5. در حیطه مدیریت اگر شخص خودسازی نداشته باشد حضرت میفرماید مثل این است که بخواهد تو سایه درختی استراحت کند قبل از اینکه درخت را سر پا کند.
6. امام امت یک جمله مهم و تکاندهندهای دارد میفرمایند: قبل از اینکه جامعه به شما رو آورد خود را بسازید.
7. کسانی از مدیران و مسئولان در قیامت میتوانند جواب دهند و معطل نشوند و گرفتار عذاب جهنم نشوند که حضرت عباسی قبل از اینکه به مسئولیت برسند هوای خودشان را داشته باشند خداترسی را به خودشان حاکم کرده باشند.
8. آدم حواسپرت یعنی آدم شلوغ و جنجالی که یکسره گرفتار زمان شده و از خودش غافل است این نمیتواند در حیطه مدیریتش ظلم نکند آلوده میشود خودبهخود به گناه و آلودگی و ظلم.
9. شخصیتهای درجه اول (در مورد مقام معظم رهبری) میگفتند که زهد ایشان در میان افراد زبانزد است.
10. از نظر امام اگر خودتان را نسازید و جامعه به شما رو آورد اولین اتفاق این است که انسان دچار خودفراموشی میشود.
11. امیرالمؤمنین«علیهالسلام» به مالک اشتر وقتی او را به فرمانداری مصر منصوب کرد میفرماید: مالک زندهترین وقتت را برای خلوت با خدا بگذار.
12. به هر حال مسئولی که تزکیه نکرده باشد اهل خودسازی نباشد هر جا رود فساد میشود.
13. ریاست و مسئولیت هر چیزی یک ظرفیت میخواهد بعضیها خیلی خوشاخلاقتند خیلی متواضعند با مردم به محض اینکه به حکومت میرسند اخلاقشان هم عوض میشود.
14. قال له النبی یا عباس نفسٌ تحییها خیرٌ من امارة لا تُحصیها: عباس یک نفر را که تو بتوانی احیاء کنی یک انسان را بتوانی هدایت کنی برای تو بهتر است از اینکه امارتی را که هیچوقت نمیتوانی جمع و جورش کنی و بهدست بیاوری.
15. قرآن میفرماید: من احیا نفساً فکانه احیا الناس جمیعاً: هر کس یک نفر را هدایت کند مثل این است که همه مردم را هدایت کرده.
16. پیامبر به علی«علیهالسلام» میفرماید: لن یهدی الله بک: اگر خداوند رجلاً واحداًهدایت کند به وسیله تو یک نفر را خیرٌ لک من الدنیا و ما فیها از دنیا و آنچه که در دنیاست برای تو بالاتر است.
17. حضرت میفرماید: ان الامارة حسرةٌ و ندامةٌ یوم القیامة: هر کس که امیر و رئیس میشود روز قیامت باید حسرت بخورد و پشیمان است.
18. اگر میتوانی کاری کنی که امیر نشوی این کار را بکن خودت میتوانی نروی زیر بارش نرو، داوطلب نشو برای امارت.
19. بهلول گفت: تو اگر مسجد را برای خدا ساختهای که خدا میداند این را چه کسی ساخته چرا از اینکه اسم تو بالای در مسجد نیست و اسم من است ناراحت میشوی.
20. این چند میلیون تومان که برای تبلیغات میخواهی خرج کنی را بیا بده به فقرا و مستضعفان.
21. انسان تلاش کند که پیش خدا جایگاه داشته باشد پیش ملکوتیها مقامی داشته باشد این مقامات آنجا خیلی ارزش دارند.
22. آدم تلاش کند آنطرف مقام بگیرد مقامی که ماندنی است برعکس مقامهای دنیایی که آنطرفش ذلتآور است.
23. ریاست مابهازاء آخرتیش ذلت است.
24. در مناجات خمس عشر یا در دعای کمیل هم داریم که خدا مرا نزدیکترین افراد به خودت قرار بده، بیشترین درجه را به من عطا بفرما.
25. فبکاء هارون الرشید بکاءً شدیداً.
26. از پیامبرصلی الله علیه وآله است میفرماید: کما تکونوا یُولا علیکم: هر جوری باشید آنطور به شما حکومت میشود.
27. نوع حاکم را شخصیتهای مردم انتخاب میکند، مردم شخصیتشان به هر سمتی رود حاکمشان هم همانطور میشود.
28. شخصیت من است که به من میگوید چه کسی صلاحیت دارد رهبر من باشد و امام من باشد.
29. انسان زمانی میتواند حاکم خوب برای خودش انتخاب کند که اهل عزت باشد ذلیل نباشد این یک قاعده قرآنی است.
30. انسان وقتی عزیز میشود میگوید هر شخصیتی نمیتواند حاکم باشد به من، من یک موجود ممتد از دنیا تا بینهایت هستم، حاکم من باید کسی باشد که این حرفها را بفهمد.
31. عن اوف بن مالک عن النبی انه قال: ان شئتم انبئتکم عن الاماره اگر میخواهید من از حکومت تعریف کنم که حکومت چه هست و ما هو اوّلها ملامةٌ اولش ملامت است.
32. اولها ملامءٌ و ثانیها ندامةٌ بعدش که میافتی تو کار وحی روی جلو میبینی که چه خبر است پشیمانی دارد.
33. و ثالثها عذاب یوم القیامة: آخرش هم عذاب دارد.
34. امام فرمود امارت یعنی اولش ملامت، دوم پشیمانی و سوم عذاب روز قیامت.
35. الّا من عدل فکیف یعدل مع قریبه: مگر کسی که عدالت داشته باشد.
36. و کیف یعدل مع قلیله؟ چهطور آدم میتواند عدالت پیشه کند در ریاستش با وجود این تقریبی که دارد.
37. تقریب یعنی هوا و هوسش، یعنی دشمنی که در درونش دارد و با او همراه است.
38. امارت یک امانت است شوخی نیست یک امانت است.
39. همیشه برای امارت خوب بودن کافی نیست قدرت هم لازم است.
40. قال رسول اللهصلی الله علیه وآله من ولی شیئاً من امور المسلمین لم ینظر الله فی حاجة حتی ینظر فی حوائجه کسی که امور مسلمین را به عهده میگیرد یک امارتی جایی را، مسئولیتی از امور مسلمین را به عهده میگیرد خداوند حاجت او را روا نمیکند تا اینکه در فکر حوائج دیگران باشد.
41. من ولی من امر المسملمین شیئاً و حتجب عن منفعت المسلمین و الوی الحاجت احتجب الله عنه یوم القیامة.
42. مسئولیت برای این است که ما یک کاری را خارج از ذات خودمان انجام دهیم یعنی جنبه شخصی واقعاً ندارد.
43. ما من امیر ولی والٍ یقلق بابهُ ذوالکلّة والحاجة و المسکنة الّا اقلق الله ابواب السماء دونها حاجبةٍ کلّتهٍ و مسکنتهِ
44. این طرف یک رحم بیش نیست که دوران رحمی کوتاه است، تولد است و یک ابدیت.
45. شهید بهشتی فرمودند: که ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت.
46. امام فرمود: آنچه بیش از شهادت بهشتی مرا ناراحت میکند مظلومیتش است تا شهادتش.
47. پیامبرصلی الله علیه وآله فرمودند که روز قیامت والی را میآورند روی صراط نگه میدارند آنقدر نگه میدارند که یهتذبه به لرزه میافتد همه اندامش حتی یزول کل عضوٍ منهُ تمام اندام او به لرزه میافتد روی صراط اگر عادل باشد میتواند رد شود و اگر عادل نباشد 70 سال در جهنم سقوط میکند.
کلیدواژه ها:
آثار استاد