www.montazer.ir
جمعه 31 ژانویه 2025
شناسه مطلب: 1452
زمان انتشار: 8 ژانویه 2015
 ولایت ، جلسه 17

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

ولایت ، جلسه 17

در روایت قدسی است که اگر بنده من یک وجب به سمت من بیاید من یک باع می‌آیم اگر یک باع بیاید من یک زارع می‌آیم اگر به سوی من قدم بزنید من به سوی شما می‌دوم. اگر حد ما حد فرشته‌ای بود فرشته مأمور به سجده به ما نمی‌شد.

به گزارش منتظران منجی «عج»، جلسه هفدهم «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که عناوین آن در زیر می آید:

1. منظور از قداست روح یا الروح که نفخه او در ما دمیده شده این است که هیچ جنبه ضعف و نقص و جنبه عدمی در شان وجود ندارد به خصوص روح که محدودیت ملائکه را هم ندارد.

2. سوره بقره آیه 87 وَ اتَینا عیسی ابنَ مریم البَیِّنات و ایَّدناهُ به روح ِ القدس، به روح القدس این قداستی است را که قید می‌آورد قداست را صفت آورده است برای روح نشان دهنده یک طهارت ذاتی است.

3. طهارت و قداست روح یعنی حقیقت اصلی ماست که ما می‌خواهیم به آن برگردیم آن چیزی که ما از او دمیده شده‌ایم به اینجا.

4. جهنم جلوی راه شخص یک فیلتری است که یعنی می‌سوزاند هر چیزی را که غیر طهارت باشد باطل‌ها را می‌سوزاند و جهنم یک تصفیه گاه است.

5. سوره مجادله آیه 22: مؤمن کسانی هستند که خداوند ایمان را در قلبهایشان ثبت کرده و کمکشان می‌کند به روح.

6. یوم اللّه یعنی روز تجلّی خدا یعنی خداوند بیش از روزهای دیگر تجلّی دارد.

7. قرآن می‌فرماید که شما را به ملائکه مصوبین کمک کردیم در جنگ یک جا 3 هزار تا یک جا 5 هزار تا این می‌شود تأیید الهی.

8. در حدیث قدسی است که اگر بنده من یک وجب به سمت من بیاید من یک باع می‌آیم اگر یک باع بیاید من یک زارع می‌آیم اگر به سوی من قدم بزنید من به سوی شما می‌دوم.

9. اگر حد ما حد فرشته‌ای بود فرشته مأمور به سجده به ما نمی‌شد.

10. ما یک مقام ذات داریم ذات خداوند که می‌گویند مقام هاهوت یک اسماء و صفات حق تعالی است که عبارت است از لاهوت و چیزهای دیگر که لازم نمی‌بینیم توضیح داده شود.

11. روح همه عوالم را طی کرده و در هر عالمی که آمده آن حالت طهارت و بی‌نهایت خودش را محدود شده در هر عالمی عالم مجرد عالم جبروت و عالم ملکوت و عالم مادّه.

12. معاد یعنی بازگشت یعنی شما یک رفتنی داشتی که حال می‌خواهی بر گردی یک اصلی داشتی حرکتی بوده حال می‌خواهی بر گردی.

13. دو عامل هست یک عامل معرفتی و نظری هست یک اصل است بنام ایمان و یک عامل فرعی است و عملی بنام عمل صالح این دو تا باید باشند تا این بتواند با این دو بال بر گردد به موطن اصلی خودش.

14. اگر کسی بخواهد ملحق بشود به آن طهارت اولیه وجودی خودش آنجایی که مطلق است باید اهل ایمان و عمل صالح باشد تا به آن مطلق برسد.

15. اِذا جاءَ احَدَهُم الموت قال َربِّ ارجِعونی لعلی عملاً صالحاً خدایا بر گردان مرا آرزوی بر گشت می‌کنی نه فقط در برزخ بلکه در قیامت هم همینطور است.

16. انسان باید اهل طهارت باشد هر چیز جهنّمی و باطل را که سوزاندنی است طرفش نرود تحت عنوان گناه‌ها و حرام‌ها.

17. در روایت داریم مَن عَرفَ نَفسَهُ تَجَرَّدُهُ اگر که خودش را بشناسد تجرد حاصل می‌کند یعنی تجرد عن الرذائل از حضرت علی«علیه‌السلام» یعنی پاک می‌کند خودش را دور می‌کند خودش را از کثرات.

18. حضرت علی«علیه‌السلام» فرمودند: عارف حقیقی کسی است که نفس خودش را می‌شناسد آزادش می‌کند.

19. طلبه‌ای که آنقدر شهرت علم بگیردش که همه‌اش دنبال فقه و اصول باشد این‌ها خیلی خوب است ولی اگر تزکیه نباشد فایده‌ای ندارد.

20. امام فرمود یک قدم در علم دو قدم در تهذیب و یا حداقل یک قدم در تهذیب همراه علم.

21. هر کس بخواهد در عمل قوی باشد در معرفت باید قوی باشد هیچ کس نمی‌تواند آدم قدرتمندی باشد مگر اینکه در جبهه معرفت به پیروزی‌هایی دست پیدا کرده باشد.

22. عمل صالح قبل از ایمان نیامده ایمان جنبه معرفت شما است و بعد عمل صالح خودش محصول معرفت است.

23. اِشمَئِزُ قُلوبِهِم قرآن می‌فرماید بعضی‌ها هر وقتی اسم خدا می‌آید می‌بینی انگار یک نسیم خوشی به روحشان وزیده می‌شود.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed