www.montazer.ir
جمعه 20 سپتامبر 2024
شناسه مطلب: 1451
زمان انتشار: 8 ژانویه 2015
 ولایت ، جلسه 16

از سلسله مباحث استاد محمد شجاعی

ولایت ، جلسه 16

معجزه یعنی یک دفعه جنبه خلقی را برمی دارند، هیچ کس نمی‌تواند این کار را بکند جز کسی که از طرف خداوند مأمور به این کار باشد. وقتی شی‌ء در این عالم با اراده خدا پیدا شده معلوم است همه اشیاء عالم جنبه یک ارتباط ارادی و امری با خدا دارند.

به گزارش منتظران منجی «عج»، جلسه شانزدهم «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که عناوین آن در زیر می آید:

1. نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی... در قرآن فرمود: هنگامی که من او را از نظر خلقش کامل کردم و بعد از روح خودم در او دمیدم به او سجده كنید ( خطاب الهی به ملائکه).

2. در قرآن داریم لَهُ الْخَلْقُ وَ الأمْرْ هم خلق مال خداست هم امر مال خداست.

3. در عالم امر اراده مساوی تحقق است هرگاه خداوند اراده کند شی‌ء تحقق پیدا می‌کند ولی عالم خلق چنین نیست عالم ماده است و قابلیّت عالم امر را ندارد.

4. خداوند وقتی می‌خواهد در عالم خلق کار امری کند این تحقق نیاز به زمان ندارد مثلاً خداوند حضرت مسیح را در قرآن جنبه امری معرفی می‌کند.

5. معجزه یعنی یک دفعه جنبه خلقی را برمی دارند، هیچ کس نمی‌تواند این کار را بکند جز کسی که از طرف خداوند مأمور به این کار باشد.

6. قرآن می‌فرماید: همه امور عالم ما از عالم امر انجام می‌شود ما عالم خلق، کل نظام خلقت را از طواف عالم امر، مافوق این عالم داریم تدبیر می‌کنیم.

7. إنَّ مَعَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَة مُحیطُهُ بِالدُّنْیا، همراه دنیا آخرت است آخرت بعد از دنیا به وجود نمی‌آید، حادثه زمانی نیست که بعد به وجود آید بلکه همین الان است.

8. وقتی شی‌ء در این عالم با اراده خدا پیدا شده معلوم است همه اشیاء عالم جنبه یک ارتباط ارادی و امری با خدا دارند.

9. اشیاء در قیامت جنبه وجه‌الخلقی‌شان را از دست می‌دهند، جنبه ربّی‌شان از آن جهت که خدا اراده کرده نمی‌تواند نابود شود.

10. کُلُّ شَی‌ءٍ هالَکَ إلَّا وَجْهُ، هر چیزی که وجه خدا باشد می‌ماند، کلّ اشیاء که در قیامت نابود می‌شود عدم محض نیست اشیاء جنبه وجه الخلقی شان را از دست می‌دهند و نابود می‌شوند ولی جنبه وجه الربی شان را از دست نمی‌دهند.

11. همه آن چیزهای که شما اسمش را می‌گذارید نیرو و توان و انرژی آنچه که دارد ایجاد می‌شود از عالم امر می‌آید خودتان هم همینطور هستید حرف می‌زنی راه می‌روی بدان قائم به عالم امر هستی.

12. تَنزَّلُ المَلائِکه و الروحِ که ملائکه و روح نازل می‌شوند روح را جدا و مستقل آورده است روح جزء ملائکه نیست.

13. یُنَزَّلُ الملائِکه بالروح من امره علی من یشاء من عبادهِ خداوند نازل می‌کند فرشتگان را به‌وسیله روح یعنی این روح آنقدر قوی است که همیشه همراه ملائکه چه در نزول و چه در عروجشان باید همراه روح باشد.

14. روح مظهر کامل همه اسماء و صفات خداست.

15. فرق فرشته و روح این است که فرشته توان اینکه خودش را از عالم امر بکشاند پایین ندارد ولی روح این قدرت را دارد که بیاید از عالم امر اصلاً با ماده اتحاد بر قرار کند.

نظری داده نشده

Top
برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیکی خود را وارد کنید

خبرنامه سایت منتظران منجی

Stay informed on our latest news!

اشتراک در خبرنامه سایت منتظران منجی feed