مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
به گزارش منتظران منجی «عج»، جلسه صد و بیست و سه «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که عناوین آن در زیر می آید:
1. ولایت فقیه هم در اصول عقاید بحث ولایت مطرح است وهم در فقه مطرح است.
2. فقه علمى است كه مربوط به بندگان خداست علم مربوط به كارهاى بندگان خداست.
3. خداوند كه جهان را خلق نمود همان انسان را خلق كرد و براى او طبیعت و فطرتى قرار دارد در بعد طبیعى او را به گونه اى آفرید كه نیاز به زندگى اجتماعى دارد واین زندگى نیاز به نظم وحكومت و سیاست دارد و خداوند همواره رهبرانى را تعیین نموده تا قدرت را در دست بگیرند.
4. حقیقت انسان فطرت اوست كه بازگشت و معادى به سمت مبدا خود دارد و براى هدف والایى خلق شده و براى اینكه به آن هدف والا برسد نیاز به هدایت دارد.
5. اگر كسى نباشد كه ما را هدایت كند در بازگشت به ماوراى طبیعت با شكست روبرو مى شویم وتولد ،تولد سالمى نمى شود.
6. انسان در مرحله اى كه حالت جنینى در دنیا دارد روح او اگر خود را براى مرحله برزخ و بالاتر از برزخ آماده نكند لوازم مورد نیاز حیات بعد از مرگ را و هدایت نشود وقتى وارد آن مرحله می شود یا ناقص می شود یا بیمار.
7. آیا خداوند تبارك وتعالى در مورد وضعیت مردم در زمان غیبت امام زمان دستور خاصى داده یا نه مردم را رها نموده است؟
8. هیچ عقل سلیمى نمى پذیرد كه خداوند تكلیف مردم را در زمان غیبت روشن نكرده باشد، این بحث كلامى و اعتقادى است.
9. فقه مبتنى بر كلام است یعنى اگر ریشه هاى مباحث فقهى در كلام ثابت نباشد فقه حرفى براى گفتن ندارد.
10. اگر كسى مى خواهد احكام فقهى را خوب بفهمد تا معرفت به انسان به نفس انسان و عقاید پیدا نكند نمى تواند راجع به مسائل فقهى بر داشت دقیق و عمیقى داشته با شد.
11. خداوند حجاب را گذاشته است حجاب واقعا باید مى بوده اگر كسى روى نفس تسلط پیدا كند و نفس را بشناسد مى فهمد كه باید حجاب هم دا شته باشد.
12. خداوند امر نموده كه فقها منصوب با شند نصب عالم ائمه جانشین خودشان را فقها كنند اگر این در كلام ثابت شد آن وقت تازه در فقه در مورد بایدها و نبایدها ى شخص فقیه صحبت مى كنیم.
13. بر خدا واجب است امام نصب كند و تكلیف مردم را مشخص كند بر مردم هم واجب است كه از امام یا از فقیه اطاعت كنند.
14. در نظام ما براى اینكه مردم بتوانند فرمان خدا را عمل كنند به عنوان خبرگان فقهایى را انتخاب مى كنند وامر تشخیص و تعیین فقیه جامع الشرایط را به عهده متخصصین مى گذراند.
15. مجلس خبرگان آن فقیه كه امام شرایط او را مشخص نموده در میان فقهاى فعلى شناسایى مى كنند و به عنوان رهبر به ما معرفى مى كنند وقتى معرفى نمودند واجب است از آن فقیه اطاعت شود.
16. حضرت على«علیهالسلام» اگر حضور حاضران نبود و حجت بر من تمام شد كه حتما كسانى هستند كه مرا در امامت یارى مى كنند و با من بیعت مى كنند اگر این نبود كه خداوند از علما اخذ پیمان كرده كه هرگز بر گر دنكشى ظالمین و مظلومیت سكوت نكنند.
17. از امیرالمومنین به سید الشهدا وامام مجتبى علیهما السلام: شما دشمن ظالم و كمك مظلوم باشید.
18. اگر مساله ولایت فقیه را به عنوان مسئله كلامى پذیرفتیم نه بحث فقیهى معنایش این مى شود كه ولایت فقیه به همان كه ما نبوت عامه را اثبات مى كنیم یعنى ضرورت وجود امام در جامعه را اثبات مى كنیم با همان دلایل ضرورت وجود فقیه جامع الشرایط ثابت مى شود.
19. مسئله كلامى ولایت فقیه این مى شود كه نپذیرفتن آن حكایت از نوعى كفر عملى دارد قبول نكردن و زیر بار آن نر فتن زیر بار ولایت فقیه نرفتن.
20. خداوند بر اساس اصل هدایت عامه و همچنین بر اساس اصولى كه در نبوت عامه و امامت همیشه باید براى جامعه خداوند رهبر نصب كند به عنوان مظاهر حكومت خود.
21. من به عنوان بنده خدا حق ندارم حكومتى كه مشروع نیست و خداوند به آن ولایت و حكومت راضى نیست را نمی توانم بپذیرم.
22. ولایت فقیه یكى از فروعات مسائل اعتقادى است، یكى از فروعات مسائل عقاید تشیع است و مثل خیلى از عقاید دیگرى كه در مسائل عقیدتى دیگرى هست.
23. حضرت صادق«علیهالسلام» : اگر كسى فقها را رد كند به عنوان جانشینان ما مثل این است كه ما را رد كند انگار خدا را رد كرده واین در حد شرك به خداوند تبارك و تعالى است.
24. ریشه بحث ولایت فقیه در تشیع به مسائل امامت بر مى گردند نوع نگرشى كه تشیع به امامت دارد.
25. مسئله اگر فقهى بود فقط صرفا یك فقهى تام بود به مسائل مردم بر مى گشت ولى وقتى كلامى اش كردیم به خدا بر مى گردد.
کلیدواژه ها:
آثار استاد