مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
به گزارش منتظران منجی «عج»، جلسه صد و بیست و یک «ولایت»، استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که عناوین آن در زیر می آید:
1. شبهه: انتظار امام زمان«علیهالسلام» و غیبت ایشان، خود نشاندهنده این است كه دین در سیاست نباید دخالت كند.
2. شیعیان مكلّف هستند در زمان غیبت منتظر حضرت باشند و دست به شمشیر نبرند كه قبل از قیام حضرت هر نوع جهادى ممنوع است ولى این نشاندهنده این است كه مشروعیت حقیقى فقط مربوط به حكومت معصوم است و حكومتهاى غیر آن مشروعیت خالص و صددرصد ندارند.
3. در حدیث است كه: قیام قبل از قیام حضرت حجّت«علیهالسلام» نیست، در آنجا كسى حضرت را نمی خواهد و اگر قرار باشد حضرت بیاید باید به زور این كار را انجام دهد و سنّت خداوند هم به زور تعلّق نمی گیرد.
4. دنیایى كه پر از ظلم و فساد باشد طالب حضرت حجّت«علیهالسلام» نیست، در آنجا كسى حضرت را نمی خواهد و اگر قرار باشد حضرت بیاید باید به زور این كار را انجام دهد و سنّت خداوند هم به زور تعلق نمی گیرد.
5. حضرت براى آمدن پایگاه مردمى می خواهد، باید عدّه اى او را قبول داشته باشند تا زمینه را براى ظهور آماده كرده و حضرت را به سایر جهانیان شناسانده باشند.
6. نبى اكرم صلى الله علیه وآله می فرماید: مردمى از شرق ظهور می كنند و زمینه را براى ظهور مهدى«علیهالسلام» آماده می كنند.
7. اساساً بدون تشكیل حكومت و دخالت در سیاست و رها كردن استكبار جهانى به حال خود تا هر كارى كه می خواهند انجام دهند و این فكر كه حضرت حجّت«علیهالسلام» بیاید شرایط را درست می کند، همگى اشتباهى بیش نیست.
8. حضرت حجّت«علیهالسلام» براى آمدن احتیاج به پایگاه نظامى، سیاسى و اجتماعى دارد و احتیاج به سرباز دارد.
9. حضرت در حركت اولیه اش با ده هزار نفر یار، جنگ و خونریزى دارد، تهدید به مرگ می شود و یارانش را از دست می دهد. این نشاندهنده آن است كه باید قبل از ظهور در این دنیا كه استكبار در همه جا سیطره دارند جایى باشد كه زیر بار و هیأت استكبار نباشد و مستقل بوده، تأمین نیرو، هزینه و پشتیبانى لازم براى حضرت را انجام دهد.
10. امام صادق«علیهالسلام» می فرمایند: هر وقت خدا بخواهد این حكومت را می آورد و بعد می فرماید: وظیفه شما این است كه اهل تقوى و ورع باشد تازه می شوید منتظر.
11. منتظر اهل تقوى و اهل اسلام بودن احتیاج به قدرت دارد. انسان در فضاى نكبت بار رژیم طاغوت كه نمی توانست منتظر حقیقى باشد، پس باید انقلاب می شد.
12. انسانها در زمان غیبت نیز مصلحت دارند و به سمت آخرت در حركت، پس به حكومت نیاز دارند به همین دلیل در این دوران فقها مسئول اداره جامعه هستند.
13. احكام سیاسى اسلام بیش از احكام عبادى است. بدون حكومت اساساً بسیارى از احكام سیاسى اجرا نمی شوند.
14. مبارزه با استكبار، اقامه قسط و عدل، تهیه اسلحه نظامى و ترساندن دشمن و... بدون حكومت امكان پذیر نیست.
15. به فرمایش قرآن، تهیه اسلحه براى جنگ نیست بلكه براى ترساندن دشمن است.
16. بر طبق آیه اولوالامر: احكام اسلام محدود به زمان و مكان خاصى نیست و تا ابد باقى و لازمالاجراء است چرا كه احكام بر اساس مصلحت انسانها آمده و باید انسان را براى ابدیت تربیت كند و چنین چیزى نمی شود مگر دنیایشان اصلاح شود.
17. اساساً ساختار تشیع و مسئله غیبت و انتظار هیچ منافاتى با حكومت ندارد.
18. انقلاب و برچیده شدن رژیم پهلوى باعث شد كه میلیونها نفر خود را بشناسند، فطرتگرا شوند، و سالم به ابدیّت متولد شوند.
19. برخى مطرح می كنند كه دین موجودى مقدس است و یك امر ماوراء طبیعى و الهى است و یك سلسله قوانین ثابت دارد و بر خلاف مسائل سیاسى و اجتماعى نامقدس و ناپاك و متغیر است و این دو هرگز باهم تناسب ندارند.
20. اسلام مقدس است ولى باید این تقدس فایدهاى براى انسان داشته باشد، شر دشمن را از سرش كم كند، ناموسش را حفظ كند، عزت و شرافتش را حفظ كند.
21. اسلام در كنار امور ثابت، امور متغیرى نیز داردو در این صورت است كه مطابق با زمان پیش می رود.
22. قرآن كریم از كسانى كه در مسائل سیاسى وارد شده اند (مثل حضرت داوود، سلیمان و...) یاد می كند و می فرماید: الذین مكناهم فىالارض اقام الصلوة یعنى به كسانى در روى زمین قدرت می دهیم (قدرت سیاسى) آنها از این قدرت بهره می گیرند براى اقامه نماز.
23. اگر مسلمانان از قدرتشان استفاده نكنند سیل اسلامگرایى و شیعه شدن در جهان كه اكنون همه ابرقدرتها را به نگرانى انداخته، پیدا نمی شود.
24. اثر اسلام بدون حكومت بروز نمی كند و اگر هم اثرى داشته باشید بسیار ضعیف است.
25. روحیه شیعه اساساً قائل به حكومت غیر خدا و یا مظاهر خدا نیست و تاریخ نیز شاهد است كه مبارزه شیعیان با استكبار از زمان حضرت على«علیهالسلام» به این طرف متوقف نشده و شیعه اصلاً زیر بار غیرمعصوم و یا جانشین معصوم نمی رود.
26. بزرگترین فقهاى اهل تسنن (با وجود اختلاف در این امر با شیعیان) قائل اند كه اسلام بدون حكومت و امامت و رهبرى اجرا نمی شود.
کلیدواژه ها:
آثار استاد